Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

Ganske utrolig egentlig...

 

Man må ha MYE penger for ikke å føle seg litt nervøs over å føre en splitter ny båt til 12 millioner! Selvsagt sett bortifra at sjøen alltid er FARLIG for den som ikke respekterer den...

 

Tror egentlig det går på fantasiløshet - at man ikke TROR noe galt kan skje... Bedre å være litt paranoid da, planlegge for det verste...

 

Men for all del, har både VÆRT på grunn selv - og vært på vei mot grunner mange ganger... Forskjellen er bare at det har vært i rimelige båter og i godt vær. Synes det er viktig å ha forskjellige nivåer på sikkerheten - er det blikkstille i juli så går jo en grunnstøting bra! Er det kuling i november gjør det det lett IKKE............

Link to post
Share on other sites

nei, det kan være et problem både til vanns og til lands.

underlig at noen fører en slik båt på en slik måte.

 

et annet eksempel på dette er en semitrailer med gps hvor sjåføren stolte på den og gpsen hadde regnet ut korteste vei - som - endte i en smal og dårlig vei over fjellet et eller annet sted i norge.

 

når bilen var godt og vel inne på veien var det ingen mulighet til å snu og det endte med at veien gav etter og traileren veltet.

 

av og til diskuterer jeg med min egen gps.

 

kom fra molde tror jeg og skulle vel til valldal eller noe og hadde litt snau tid.

gpsen ville lede meg via trollstigen - jaha tenkte jeg - midt i turist sesongen?

jeg valgte det noe lengre men raskere alternativet om sjøholt.

 

dette er ikke eneste gangen jeg "overstyrer" den.

 

fordelen er når man har kommet et stykke på riktig vei rekalkuerer den automatisk ny rute.

 

til sjøss har jeg alltid kartet med som referanse.

Link to post
Share on other sites

Så hvorfor kjørte de inni dette ureine området? Det er jo et helvete. Ingen vits i å kjøre inn her heller, for man kommer intet annet sted enn til land eller ut igjen i samme leia som man var. Hvorfor ikke bare forsette leia fra Torungen, holde klar av varden og videre nedover på innsiden eller utsiden av Hesnesøy, alt etter hva man ønsker. Reint farvann på begge sider. Å kjøre inn der de gjorde er å garantert be om stor risiko for å treffe noe. Stedet ligger ikke i kursen som er naturlig å holde man må svinge til styrbord for å forville seg inn der og eneste veien ut er å svinge til babord og ut igjen.

 

Kanskje de ikke hadde papirkart?

Kanskje de ikke kunne bruke kart?

kanskje den hypermoderne kartplotteren ikke hadde kart?

Kanskje de ikke kunne bruke kartplotteren?

Kanskje plotteren ikke virket?

Kanskje de rett og slett var teite?

Kanskje Severin Suveren kun hadde forbannet uflaks?

 

Sjøsportkartet ser ut til å ha flekktyfus både på innsiden og utsiden av Jerkholmene. Så hvorfor skulle de akkurat dit? Det er jo som sagt en avstikker fra den vanlige leia mellom Arendal og Grimstad

 

Ofte er det fornuftig med båtførerprøve. Der lærer man navigasjon. Men dette er jo først og fremst i egen interesse. Skjærene tar ingen skade av grunnstøtinger. :smiley:

 

Skal staten passe på millionærer som ikke har sjøvett nok til å passe på seg selv?

På den annen side hadde vel føreren kystskippersertifikat for denne 58-foteren. Så konklusjonen er vel da at opplæring ikke var til hjelp. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jaja, så er det igang igjen, som vanlig. Synsing og klarsynthet lenge før noen aner hva som skjedde. Og som jeg har sagt tidligere; det synes som den eneste sanne fryd er skadefryd.

synes ikke det er noen som helst grunn til å fryde seg.

 

dette bare, som tidligere nevnt, kosta os all peng.

Link to post
Share on other sites

kartplottere for båt er alt for langsomme til å oppdatere seg.

 

pos ligger llaaaaaannnnggggttt etter båter som går litt fortere enn snekker.

 

velkjent problem

 

det er nok grunnen. merk grunnen!

Med dette mener du at de er unnskyldt, har en unnskyldning og er uforskyldt? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

kartplottere for båt er alt for langsomme til å oppdatere seg.

 

pos ligger llaaaaaannnnggggttt etter båter som går litt fortere enn snekker.

 

velkjent problem

 

det er nok grunnen. merk grunnen!

Synes du det? Jeg kjører for min del aldri så fort at jeg synes et sekund er for tregt. Hva slags kartplotter snakker du om?

 

Så lurer jeg på hvordan du bruker plotter. For meg er ikke hensikten å vite på meteren hvor jeg er, men å se et kart over der jeg er og farvannet et stykke frem. jeg har øyne i hodet også og om jeg hadde brukt båtsportkartet, måtte jeg jo selv plotte posisjonen min i kartet. Har du plotter selv?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På den annen side hadde vel føreren kystskippersertifikat for denne 58-foteren. Så konklusjonen er vel da at opplæring ikke var til hjelp. :smiley:

Godt poeng! Har han IKKE lappen bør han få et større problem med forsikringsselskapet og har han lappen bør han være grådig god til å forklare seg....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jaja, så er det igang igjen, som vanlig. Synsing og klarsynthet lenge før noen aner hva som skjedde.

Vel, synsing eller ikke, så er det et faktum at de havarerte der de gjorde det. Videre er det et faktum at man ikke frivillig kurser seg inn hit med en 58-foter. Så da kan vi jo bruke disse fakta til å synse rundt årsaken til hvorfor de var der de var.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Med dette mener du at de er unnskyldt, har en unnskyldning og er uforskyldt?

nei, tvertimot, bare nok en viktig faktor å ta hensyn til.

 

kartet SKAL alltid være framme selm om man bruker gps.

 

den kan for langsom, henge seg eller misvise.

 

bruker gps mer som "second backup" enn primær navigator.

 

kjenner ikke alle båtgpser men manglende eller feilaktig initialkalibrering kan også gi stor misvisning i enkelte tilfelle.

 

har sett bil gpser som viser tydelig at man kjører utenfor veien: "off route"

 

mirakuløst om dette ikke forekommer på båtgpser og.

 

en annen sak er at de kan vise riktig når man er i stlla men med avvik når man kjører.

 

generelt: stol aldri blindt på gpsen.

 

kan være et glimrende hjelpeminddel men ikke overlat din jobb til den.

 

mine 2 riksdaler

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes du det? Jeg kjører for min del aldri så fort at jeg synes et sekund er for tregt. Hva slags kartplotter snakker du om?

Lotus

20+k garminer.

kjenner noen av egen erfaring.

 

de kan også droppe ut av satellitt kontakt og det er rapporter om at de er trege til å komme seg på igjen.

 

kjekt når man er i urent farvann.

 

 

Så lurer jeg på hvordan du bruker plotter. For meg er ikke hensikten å vite på meteren hvor jeg er, men å se et kart over der jeg er og farvannet et stykke frem. jeg har øyne i hodet også og om jeg hadde brukt båtsportkartet, måtte jeg jo selv plotte posisjonen min i kartet. Har du plotter selv?

 

Lotus

har plotter som man plotter in kursen direkte på kart/skjerm med en touch pen.

legger alltid opp til "sikre ruter" i ukjent farvann og verifiserer med kart parallelt underveis via sikre referansepunkter.

 

og svikter alt legger jeg meg etter en båt som går i stor fart dit jeg skal og som virker lokalkjent.

begynner det å hoppe, ryke å svinge seg foran der drar jeg av ;-)

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva i huleste er feilaktig initialkalibrering.

Et annet ord for å f.eks. velge feil kartdatum.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

nei, tvertimot, bare nok en viktig faktor å ta hensyn til.

 

kartet SKAL alltid være framme selm om man bruker gps.

:eek: Du kan jo stille spørsmålet til alle hurtigbåter som går langs vestlandskysten, om så er tilfelle... Får nok et klart svar, papirkarta ligger i skuffa.

PErsonligt ser jeg heller ingen grunn til at papirkarta skal ligge fremme. Dagens plottere er av en utmerket kvalitet og er meget driftsikre. Problemet ligger som regel hos brukeren.. :wink:

Link to post
Share on other sites

selvfølgelig er ikke alle båtplottere for langsomme men dette problemet kan forekomme av 2 kjente årsaker og det skal man være klar over.

 

1) plotteren kan være for treg til o oppdatere kart/pos.

2) mister kortvarig satelittreferansen og bruker lang tid til å komme opp igjen.

 

en del gps/plotter gir tydelig beskjed når satelittkontakten er tapt.

 

det er viktig å observere dette eller fungerer jo ikke gpsen.

Link to post
Share on other sites

:eek: Du kan jo stille spørsmålet til alle hurtigbåter som går langs vestlandskysten, om så er tilfelle... Får nok et klart svar, papirkarta ligger i skuffa.

PErsonligt ser jeg heller ingen grunn til at papirkarta skal ligge fremme. Dagens plottere er av en utmerket kvalitet og er meget driftsikre. Problemet ligger som regel hos brukeren.. :wink:

du mener altså et de bruker lystbåtkartplottere lik våre?

da skal jeg aldri reise med de i allefall.

 

og, hva skjedde egentlig da Balder eller Sleipner eller hva den het da den gikk på grunn utenfor - Haugesund?

 

brukeren er alltid det egentlige problemet.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kartet SKAL alltid være framme selm om man bruker gps.

Ja selvfølgelig. GPS er intet kart. Det er et posisjoneringssytem.

den kan for langsom, henge seg eller misvise.

Det kan den sikkert, men papirkart er vel enda langsommere? Der må du jo gjøre jobben selv.

 

bruker gps mer som "second backup" enn primær navigator.

jeg gjør motsatt. Og skulle kartplotteren dette ut? Ja da vet jeg fortsatt hvor jeg er når jeg henter frem papirkartene.

 

kjenner ikke alle båtgpser men manglende eller feilaktig initialkalibrering kan også gi stor misvisning i enkelte tilfelle.

Helt sikkert, men de elektroniske kartene har du jo likevel og i tillegg har man jo øyne i skallen. Ser du masse øyer og kartet viser rent hav, skjønner selv dårene at noe er feil.

har sett bil gpser som viser tydelig at man kjører utenfor veien: "off route"

mirakuløst om dette ikke forekommer på båtgpser og.

helt sikkert, men det er ikke viktig med absolutt nøyaktig posisjon hvis du da ikke kjører i absolutt mørke med kartplotter som eneste hjelpemiddel.

en annen sak er at de kan vise riktig når man er i stlla men med avvik når man kjører.

generelt: stol aldri blindt på gpsen.

kan være et glimrende hjelpeminddel men ikke overlat din jobb til den.

Det er intet behov for å stole på GPS'en. Det er kartene som skal stoles på.

Når kartplotteren min viser kartet, spiller det liten rolle om den lille sirkelen som skal illustrere båtens posisjon ikke er nøyaktig på rett sted. Jeg vet nemlig hvor rett sted er ved å ta en titt ut gjennom frontruta og så titte i kartet igjen. Du har da heller intet behov for å plotte inn manuell posisjon i kartet fra GPS'en heller? Du har ikke engang bruk for gps'en hvis du vet hvor du er. Det eneste du da trenger er kartet.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

PErsonligt ser jeg heller ingen grunn til at papirkarta skal ligge fremme. Dagens plottere er av en utmerket kvalitet og er meget driftsikre. Problemet ligger som regel hos brukeren.. :wink:

Absolutt enig. Jeg har alltid papirkartene liggende lett tilgjengelig men nesten ALDRI fremme. Det viktigste er å kunne tolke kartplotteren og skjønne når den er på tur og ta hensyn til det. For min del er kartplotteren kun et hjelpemiddel for å finne veien der jeg vil og radar og/eller utkikk forteller meg nøyaktig hvor i leia jeg er.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...