Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

Nå kjenner ikke jeg området det gjelder så godt, og det kan jo være uante ting som har skjedd.

 

Det jeg ikke forstår, er hvordan man bruker teknikken ombord på en slik båt. For meg ville det vært helt naturlig å legge opp hele seilasen på oversikskart, på papir. Følger alltid med på denne oversikten, for å ha en oversikt i hodet over fremdrift, nødhavner og sånt. Da vil jeg også ha klart for meg hvilke områder som man må følge EKSTRA godt med... Da er det tid for å kontrollere plotteren opp mot papirkartene, gjerne ta noen visuelle peiling også. Telle staker og være SIKKER på at jeg følger leia... Eller om man tar en snarvei, ned på fart og sjekke ekkolodd mot koter osv...

 

ALT dette mener jeg er en selvfølge når man har fritidsbåtskippersertifikat og fører en større båt. Unntaket er vel om man kjenner området GODT...

 

Synes også det er litt ironisk at de måtte reddes fra en defekt gummijolle - det viser vel at man kan få en vane med å BETALE seg ut av alle slags problemer i verden...

 

Litt rart er det også at man hører sjelden om eldre privateide skøyter og yrkesbåter som havner i trøbbel. Det er mange av disse som brukes tildels hele året av private, og det er vel klart at tekniske problemer og utfordringer er mye mer sannsynlig på disse! Men så er det kanskje noe med sjømannskap og vurdering av mulige problemer på forhånd som skiller...

 

Måtte bare si såpass, følte jeg!

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Kjør meg rett på nærmeste skjær-viruset!

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er noe treig, men finnes virkelig et slikt virus? Er det i så fall noen som har mer info om det? Ev "virus navn".

Synes det var en god Tanke av Traust. Bruker man windows prog.vare kan alt skje. Skulle ikke forundre meg om det finnes virus som kan klusse med kartprogram.

Link to post
Share on other sites

Var forbi havaristedet i dag. Det synes for meg som nær sagt umulig å gå på skjær der uten å gjøre dette med vilje. De har tørnet av ganske mye fra leia, for å klare dette. Tørne har de vært nødt til, ellers ville de måtte kjøre over Jerken.

 

Beklager å si det, men dette er idioti. Disse karene er overhode ikke i stand til å tolke kart. Man kan gjerne skylde på elektronikk som er treg, med feil/mangler etc., men dette fritar ikke mannskap for å holde sitt bestikk i orden.

 

Slike har overhode ikke noe i en båt å gjøre.

 

Håper inderlig at forsikringsselskapet avslår enhver henvendelse fra eier om forsikringsoppgjør. For èn ting er sikkert, dette blir dyrt! Tilsammen 4 fartøyer (inkl. diger båt med kran) fra hhv redningsselskapet og Mørland&Karlsen var der for å forsøke å heise båten (ble nevnt på nyhetene i kveld om at de mislykkes så langt??)

 

Jeg vil legge til at leia ut Galtesund (fra Arendal), forbi Torungen fyr og videre, er meget godt merket med fyrlykter/varder, samt at kartene er meget enkle å lese for området forøvrig.

Link to post
Share on other sites

Da er vel både tråden og saken avsluttet ?

Beklager, men nei.

 

Langt flere saker kommer der til å bli i fremtiden.

 

Sågar gikk redningselskapet ut i lokalavisen selv og påpekte det som jeg skrev, sitter og leser artikkelen nå, samt at de påpeker at slike saker øker sterkt i omfang. Konklusjon også der er at der er for mange penger i omløp..........

Link to post
Share on other sites

Konklusjon også der er at der er for mange penger i omløp..........

Og teknisk svikt er helt utelukket fordi ingen har sett på båten etter at den gikk ned, og ettersom det er en dyr båt og båtføreren antakelig hadde råd til å kjøpe denne båten og dermed både har lav IQ og mye penger er det helt utelukket at det kan ha skjedd noen teknisk svikt. For ingen som har så mye penger kan jo være uheldig og hydraulikkslanger på slike båter ryker sikkert ikke slik det kan hende på andre båter. :rolleyes:

 

Har noen hørt noe fra de som førte båten? Har noen selv sett hva som skjedde? Har noen selv sett båten?

 

At noen kan få seg til å si at man håper at eieren får problemer med forsikringsoppgjøret sier etter min menig mest om den som sier dette. Helt usmakelig.

 

Hva NSSR har med hvor mye penger det er i omløp kan jeg ikke skjønne - har de behov for en ny ytre fiende nå for å unngå støy rundt sine egne intriger? Eller er NSSR plutselig blitt sosialistiske?

 

Men døm i vei dere - det er jo tross alt fredag og noen må man tydligvis rakke ned på. Om ikke egen lykke er tilstrekkelig er slett ikke andres ulykke så værst heller. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jaja, så er det igang igjen, som vanlig. Synsing og klarsynthet lenge før noen aner hva som skjedde. Og som jeg har sagt tidligere; det synes som den eneste sanne fryd er skadefryd.

Ja, da har Perlen avsagt dom i saken. Da er vel både tråden og saken avsluttet ?

Så vidt jeg kan se i farten så er dette dine to innlegg på denne tråden? Lurer litt på hva du, og forsåvidt flere andre også, mener må til av informasjon og kunnskap om saken for at man skal "få lov til" å mene noe som helst? Kan vi kun mene noe, skrive noe, om det vi personlig vet med 100 prosent sikkerhet (og dokumentarbart) er et udiskutabelt faktum?

 

At det gjør mere inntrykk at en splitter ny båt på 58fot til en kostnad av 12 millioner går på grunn og synker, enn om en lokal fisker går på grunn med sin 15 år gamle sjekte er vel ikke så rart? Ingen på dette forum som kjøper Dagbladet, VG, Se og Hør og hva de heter alle sammen, blader og aviser som fråtser i nettop denne type nyheter?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke rart det blir spekulasjoner når også NSSR kjører spekulasjonslinja:

 

Informasjonssjef i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen, skylder på elektronikken.

 

- De kjørte på datakart, og det kan ha vært noe feil på dette. Vi ser stadig oftere at folk stoler helt og fult på elektronikken om bord og så legger de igjen sjøvettet hjemme, sier Johnsen.

 

Jeg har selv smelt skikkelig på grunn en gang, og kan også oppgi sansynlig årsak. Jeg hadde både "datakart" og papirkart og kjente min nøyaktig posisjon. Alikvel klarte jeg å smelle på så hardt at båten fikk store skader og mannskapet måtte på sykehus.

 

Så kan man spekulere. Tror ikke Ingvar Johnsen vet årsaken. :lol:

Jeg må si at jeg syns det er svært skuffende å se disse uttalelsene fra Ingvar Johnsen.
Link to post
Share on other sites

Jugebenken står det på den faste krakken deres. Der ser de alt, kommenterer alt og vet alt

Jeg som trodde det var baatplassen du mente.... det kan jo tiltider virke som vi har en virtuell benk av dette slaget her... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De kjørte på datakart, og det kan ha vært noe feil på dette. Vi ser stadig oftere at folk stoler helt og fult på elektronikken om bord og så legger de igjen sjøvettet hjemme, sier Johnsen.

Jeg ble også ganske provosert av dette utsagnet og opprettet en ny tråd for å finne ut om jeg var på jordet. Jeg får mer og mer en følelse av at det er hr. Johnsen som er på jordet med sin uttalelse.
Link to post
Share on other sites

Jeg ble også ganske provosert av dette utsagnet og opprettet en ny tråd for å finne ut om jeg var på jordet. Jeg får mer og mer en følelse av at det er hr. Johnsen som er på jordet med sin uttalelse.

Det er ikke noe å blir provosert over....... Det er ingen automatikk at selv om man er formann i en forening så vet man alt om alt.... :nonod:

 

Så slike utsagn tar ikke jeg særlig tungt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så slike utsagn tar ikke jeg særlig tungt....

Nei - men resulatet blir så mye verre når man i utgangspunktet burde vite bedre. En annen sak er at pressen ikke akkurat er kjent for presise sister heller da! Får kanskje håpe Ingvar Johnsen er feilsitert her.

 

Uansett følte jeg at utsagnet går så på tvers av gjengs oppfatning og gjeldende praksis at det er greit å få belyst hva som er fonuftig kartbruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...