Arnstein Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Båten er nå hevet i følge Stavanger Aftenblad. Eier skal visst være en velstående forretningsmann fra Ålesund-traktene. Dermed kan rogalendinger og stavangerstanden fri seg fra eventuelle insinuasjoner om dårlig sjømannskap og annet dårskap i fbm. dette havariet. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Johnsen poeng var kanskje at sjøvettet var blitt igjenn hjemme. Ellers skulle det være fullt tilrådelig å navigere et hurtiggående fartøy vha elektronikk som plotter, ev. radar. Det viktigste er allikevel å navigere, den jobben slipper man ikke unna. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Uansett følte jeg at utsagnet går så på tvers av gjengs oppfatning og gjeldende praksis at det er greit å få belyst hva som er fonuftig kartbruk.Er ikke uenig med deg her.... men en må huske på at det ikke er helt stue rent å gå med kartplotter, ikke blant de som liker å se på seg selv seg som ekte båtfolk.... De har alltid papir kartene som hoved hjelemiddel og kartplotter som sekundært... Dette har jo vært debatert opp og i mente her på bp de siste årene og på båtmagasinet sine sider side forrige årtusen.... Skikkelig båtfpolk fører bestikk når de skal krysse en liten bukt og har orden på deviasjonen på kompasset... og siste utgave av sjørkart...... Har de kartplotter så står den kun på "som en kjekt å ha" ting... bare for å sjekke om den stemmer..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 er det ironi, sydvesten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
havørnen Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Er ikke uenig med deg her.... men en må huske på at det ikke er helt stue rent å gå med kartplotter, ikke blant de som liker å se på seg selv seg som ekte båtfolk.... De har alltid papir kartene som hoved hjelemiddel og kartplotter som sekundært... Dette har jo vært debatert opp og i mente her på bp de siste årene og på båtmagasinet sine sider side forrige årtusen.... Skikkelig båtfpolk fører bestikk når de skal krysse en liten bukt og har orden på deviasjonen på kompasset... og siste utgave av sjørkart...... Har de kartplotter så står den kun på "som en kjekt å ha" ting... bare for å sjekke om den stemmer..... Hva med det som Laffen har foreslått i denne tråden. http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?showtopic=3020&st=0entry18059entry18059 En sekstant kan være en rimelig forsikring dersom elektronikken har tatt jernkua på senga. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 En sekstant kan være en rimelig forsikring...Skulle likt å se den som navigerte innaskjers etter sekstant... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Du finner ham nok i denne tråden, SveinHa. (ironi) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
havørnen Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Du finner ham nok i denne tråden, SveinHa. (ironi) http://www.(-- reference to evil site removed --)/mkportal/modules/chat/bildearkiv/dito.gif Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 er det ironi, sydvesten? Tja.... men det er et snev av sannhet her..... man danner seg jo inntrykk etter 10 år på båtsider... Det startet med ankervisj som ble harselert med... så var vi innom baugpropellen... nå er det plotteren som får gjennomgå.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 (redigert) Men sekstantens fortreffelighet er ingen i tvil om. Edit: Hittil. Redigert 26.Mai.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Båten er nå hevet i følge Stavanger Aftenblad.De skriver også:Det er et hull på størrelse med en fotball inn til motoren, og selve motoren er skadet av saltvann.For oss som vet hva saltvann gjør så blir den setningen litt rar.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 saltvann i motoren...kan fort bli dyrt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Alt kan ordnes. Det vil se bedre ut i morgen tidlig, etter at du har sovet på det. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 det er bare å få senket den i feskvann - altså hele båten - så går alt så meget bedre. viktig og haster - så kan "recovery" begynne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
havørnen Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Sekstant innaskjærs er da ikke noe problem så lenge jeg har gangsyn, dog mindre etter en flaske Jeger og ikledd stormfokk på verandaen. Har gått over til Cognac og Sigar nu for å holde varmen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 Av ren interesse ønsker jeg mer presis informasjon fra 'The Scrutinizer' vedrørende oppdatering av GPS og hans innlegg #3, 8 og 20. Jeg har brukt GPS endel år og kalibrering av GPS er for meg ukjent. Jeg startet for mange år siden med å lese GPS setninger med hyperterminal og kan ikke forstå hvordan disse setningene skal kalibreres. Jeg bruker nå Raymarine E-serie og synes at denne er så rask på oppdatering at jeg med hastigheter opp omkring 25 knop ikke har beveget meg lengre enn oppdateringstiden på 1 sekund. 'The Scrutinizer' har så mange innlegg i denne tråden at det er fint om spesifiseringen nå blir mer uttømmende enn bare å henvise til erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 (redigert) kommer i morgen hvis jeg får tid. hvis dere tror gps/kartplottere uansett pris er til å stole på - think again..... Redigert 27.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
havørnen Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 kommer i morgen.Det ser jeg også gledelig frem til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Alvito Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 (redigert) Rundt midnatt passerte en større bergingsbåt skilsøpynten på veg østover i Tromøysund med 58 foteren på dekk. Sikkert et trist skue for både eier og forsikringsselskap. Båten var forøvrig døpt "Lady Kathrine". Redigert 27.Mai.2006 av Alvito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
havørn Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 Mouche, hva i huleste skal en med Se og Hør etc. når en har baatplassen.no ? Du og flere må få synse og mene så mye dere vil. Mitt poeng er at det er en trend på dette forumet at en harselerer med folk som har kommet i media ifm. med hendelser til sjøs. De som er uheldige, er søren meg ikke kommet iland før det starter her med "synsing" om både IQ, inntekt osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 (redigert) bare en kort post i denne omgang. grunnkalibrering betyr i denne sammenheng å få pekeren på moderne kartplottere til å samsvare nøyaktig med kartet den arbeider mot. dette er vanlig og ekstremt viktig på kartplottere hvor man kan legger ruter direkte inn på skjermen feks vha touchpen. kooridinatene får man automatisk mens ruten legges inn. har ikke mulighet til å bruke for mye tid på dette nå men for å gi en indikasjon på hva og hvordan ting må/bør kalibreres - inkl gps systemet kan får dere ta dere tid til å lese gjennom informasjonen på følgenede linker. http://gpsinformation.net/main/dopnontech.htm How accurate is your GPS? How close are you really to where it says you are? http://www.cmtinc.com/gpsbook/index.htm GPS Error Budget Source Uncorrected Error Level Ionosphere 0-30 meters Troposphere 0-30 meters Measurement Noise 0-10 meters Ephemeris Data 1-5 meters Clock Drift 0-1.5 meters Multipath 0-1 meter Selective Availability 0-70 meters om nøyaktig GPS kalibrering: http://www.precisionag.org/html/ch2.html ruteberegning - avvik og variasjoner - landreferanse: http://www.gps.no/anm/templates/?a=863&z=0 hvorfor gamle scannede raterbaserte sjøkart med masse feil er godkjent for all slags navigering mens mye mer effektive vektorbaserte kart ikke er det: (profesjonell bruk) http://www.gps.no/anm/templates/?a=14&z=0 kort utenom dette: kjenner til et tilfelle på bohuslän kysten hvor to båter med 2 forskjellig Garmin kartplottere falt ut av satelittkontakten samtidig. de kjørte i 25 knop innaskjærs bla annet fordi den ene skipperen var lommekjent men øsnket å verifisere GPsenes pålitelighet. neida - de brøt ingen fratsgrenser. som sagt - på et punkt mistet begge gpsene satelittreferansen og 27 000 kroners garminen brukte svært lang tid på å reetablere GPS kontakten mens iquen gjorde det på 1-2-3. grunnstøtetilbud kalles det i slikt farvann om man legger forholdene til rette. den mest interessante opplevelsen jeg har hatt er med min egen iQue mens jeg benyttet den i bil. hvis jeg finner bildet av det som skjedde skal jeg poste det. iquen var bare satt på "home" og fulgte e18 gjenom festningstunnellen i oslo sentrum retning vestover - gps signalene ble selvfølgelig tapt i tunnellen men da jeg kom ut av på andre siden fikk jeg opp et kartutsnitt som viste området indre oslofjord til fredrikshavn med den nydeligste plottede kurs mellom de 2 punkter ut oslofjorden. jeg skjønte ingenting og gjør det ikke til dags dato. den ruten har jeg aldri lagt inn. passerte imidlertid kaiplassen til color line men.... tok bilde av iquen med mobilkamera for å dokumentere det. leter og skal poste. så får dere stole på gpser og kartplottere så mye dere vil i mellomtiden. når jeg først nevener det - er det ikke merkelig at vi fikk både Sleipener og Rocknes på bordet i løpet aav veldig kort tid? kartplottere og gpser.... dette "skulle jo ikke gå an...?" ulykker med slike omfang - i kystområder har vel kanapt skjedd siden krigen? Redigert 27.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 (redigert) Hmmm..... Så dette er kalibreing av gps.... for meg virker dette mere som kalibreing av kartene i et pc basert system og ikke kalibreing av selve gps... tror vi må skille litt på selve gps delen og kartdelen.... Siden du sannsligvis kan mye om Garmin... hvordan kan jeg kalibrere min Garmin GPS17N som jeg har... Jeg har ikke funnet noen måte å gjøre dette på, ei heller hvordan jeg kan sjekke dette med kalibreing... Min GPS17N er også tilkoblet en 3010C plotter som inneholder et kart.... hvordan kan man foreta en gunnkalibreing av dette kartet.... og ikke minst endre den oppsatte kalibreingen om jeg med kontroll finner ut at den feil... Jeg forsøker å lære meg mest mulig... så dette hadde vært kjekt å kunne.. Redigert 27.Mai.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 grunnkalibrering betyr i denne sammenheng å få pekeren på moderne kartplottere til å samsvare nøyaktig med kartet den arbeider mot. dette er vanlig og ekstremt viktig på kartplottere hvor man kan legger ruter direkte inn på skjermen feks vha touchpen. Mener du gpsens plassering på båten? Dette er isåfall ingen kalibrering, det krever dessuten kompass inn på kartplotter for å bli nøyaktig. så får dere stole på gpser og kartplottere så mye dere vil i mellomtiden. når jeg først nevener det - er det ikke merkelig at vi fikk både Sleipener og Rocknes på bordet i løpet aav veldig kort tid? kartplottere og gpser.... dette "skulle jo ikke gå an...?" På rocknes visste piloten hvor han var, uten å se på noe kart og gps... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 kjenner ikke kartplotteren din selv om jeg tror har vært borti den i forbindelse med installasjon/oppsett mot autostyring hvis jeg husker riktig, men det som generelt er viktig er at det ikke er avvik mellom den posisjonen gpsen angir at båten din har i forhold til kartet. kartet er like "riktig" som et vanlig sjøkart så avviket kan ligge enten i selve gps posisjoneringen og/eller hvordan din båt posisjoneres på kartet. da er det 2 forhold som spiller inn: 1) GPS posisjoneringsystemets nøyaktighet/avvik som jo kan variere likevel. 2) hvor nøyktig "pekeren" er kalibrert i forhold til kartet på plotteren. hvis du ønsker å finne informasjon om hvorvidt disse forhold spiller inn på ditt system bør du søke litt på hjemmesidene til garmin samt se i manualen for din kartplotter. søk feks modellnr samt calibration. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 27.Mai.2006 Del på Facebook Svart 27.Mai.2006 (redigert) Mener du gpsens plassering på båten? Dette er isåfall ingen kalibrering, det krever dessuten kompass inn på kartplotter for å bli nøyaktig. nei, at pekeren på kartplotter / symbolet som viser din båt samsvarer med virkelig posisjon i forhold til kartet. På rocknes visste piloten hvor han var, uten å se på noe kart og gps... vel, kartet fikk vel skylda likevel selv om båten vel var overlastet og gikk unormalt dypt. i dette tilfellet snakker vi vel om elektroniske kart på skjerm? HVIS båtens posisjon ikke ble vist riktig mot kartet - det er hele pointet og losen følte seg "på trygg grunn"..... Redigert 27.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.