Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

Båten er nå hevet i følge Stavanger Aftenblad. Eier skal visst være en velstående forretningsmann fra Ålesund-traktene. Dermed kan rogalendinger og stavangerstanden fri seg fra eventuelle insinuasjoner om dårlig sjømannskap og annet dårskap i fbm. dette havariet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Johnsen poeng var kanskje at sjøvettet var blitt igjenn hjemme.

 

Ellers skulle det være fullt tilrådelig å navigere et hurtiggående fartøy vha elektronikk som plotter, ev. radar. Det viktigste er allikevel å navigere, den jobben slipper man ikke unna.

Link to post
Share on other sites

Uansett følte jeg at utsagnet går så på tvers av gjengs oppfatning og gjeldende praksis at det er greit å få belyst hva som er fonuftig kartbruk.

Er ikke uenig med deg her.... men en må huske på at det ikke er helt stue rent å gå med kartplotter, ikke blant de som liker å se på seg selv seg som ekte båtfolk.... De har alltid papir kartene som hoved hjelemiddel og kartplotter som sekundært... Dette har jo vært debatert opp og i mente her på bp de siste årene og på båtmagasinet sine sider side forrige årtusen.... Skikkelig båtfpolk fører bestikk når de skal krysse en liten bukt og har orden på deviasjonen på kompasset... og siste utgave av sjørkart...... Har de kartplotter så står den kun på "som en kjekt å ha" ting... bare for å sjekke om den stemmer.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er ikke uenig med deg her.... men en må huske på at det ikke er helt stue rent å gå med kartplotter, ikke blant de som liker å se på seg selv seg som ekte båtfolk.... De har alltid papir kartene som hoved hjelemiddel og kartplotter som sekundært... Dette har jo vært debatert opp og i mente her på bp de siste årene og på båtmagasinet sine sider side forrige årtusen.... Skikkelig båtfpolk fører bestikk når de skal krysse en liten bukt og har orden på deviasjonen på kompasset... og siste utgave av sjørkart...... Har de kartplotter så står den kun på "som en kjekt å ha" ting... bare for å sjekke om den stemmer.....

Hva med det som Laffen har foreslått i denne tråden. http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?showtopic=3020&st=0entry18059entry18059

 

En sekstant kan være en rimelig forsikring dersom elektronikken har tatt jernkua på senga. :lol:

Link to post
Share on other sites

En sekstant kan være en rimelig forsikring...

Skulle likt å se den som navigerte innaskjers etter sekstant...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

er det ironi, sydvesten? :lol:

Tja.... men det er et snev av sannhet her..... man danner seg jo inntrykk etter 10 år på båtsider... Det startet med ankervisj som ble harselert med... så var vi innom baugpropellen... nå er det plotteren som får gjennomgå....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Av ren interesse ønsker jeg mer presis informasjon fra 'The Scrutinizer' vedrørende oppdatering av GPS og hans innlegg #3, 8 og 20.

 

Jeg har brukt GPS endel år og kalibrering av GPS er for meg ukjent. Jeg startet for mange år siden med å lese GPS setninger med hyperterminal og kan ikke forstå hvordan disse setningene skal kalibreres.

 

Jeg bruker nå Raymarine E-serie og synes at denne er så rask på oppdatering at jeg med hastigheter opp omkring 25 knop ikke har beveget meg lengre enn oppdateringstiden på 1 sekund.

 

'The Scrutinizer' har så mange innlegg i denne tråden at det er fint om spesifiseringen nå blir mer uttømmende enn bare å henvise til erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Mouche, hva i huleste skal en med Se og Hør etc. når en har baatplassen.no ? Du og flere må få synse og mene så mye dere vil. Mitt poeng er at det er en trend på dette forumet at en harselerer med folk som har kommet i media ifm. med hendelser til sjøs. De som er uheldige, er søren meg ikke kommet iland før det starter her med "synsing" om både IQ, inntekt osv.

Link to post
Share on other sites

bare en kort post i denne omgang.

 

grunnkalibrering betyr i denne sammenheng å få pekeren på moderne kartplottere til å samsvare nøyaktig med kartet den arbeider mot.

 

dette er vanlig og ekstremt viktig på kartplottere hvor man kan legger ruter direkte inn på skjermen feks vha touchpen.

 

kooridinatene får man automatisk mens ruten legges inn.

 

har ikke mulighet til å bruke for mye tid på dette nå men for å gi en indikasjon på hva og hvordan ting må/bør kalibreres - inkl gps systemet kan får dere ta dere tid til å lese gjennom informasjonen på følgenede linker.

 

http://gpsinformation.net/main/dopnontech.htm

How accurate is your GPS? How close are you really to where it says you are?

http://www.cmtinc.com/gpsbook/index.htm

GPS Error Budget

Source Uncorrected Error Level

Ionosphere 0-30 meters

Troposphere 0-30 meters

Measurement Noise 0-10 meters

Ephemeris Data 1-5 meters

Clock Drift 0-1.5 meters

Multipath 0-1 meter

Selective Availability 0-70 meters

om nøyaktig GPS kalibrering:

http://www.precisionag.org/html/ch2.html

 

ruteberegning - avvik og variasjoner - landreferanse:

http://www.gps.no/anm/templates/?a=863&z=0

 

hvorfor gamle scannede raterbaserte sjøkart med masse feil er godkjent for all slags navigering mens mye mer effektive vektorbaserte kart ikke er det: (profesjonell bruk)

http://www.gps.no/anm/templates/?a=14&z=0

 

 

kort utenom dette:

kjenner til et tilfelle på bohuslän kysten hvor to båter med 2 forskjellig Garmin kartplottere falt ut av satelittkontakten samtidig.

 

de kjørte i 25 knop innaskjærs bla annet fordi den ene skipperen var lommekjent men øsnket å verifisere GPsenes pålitelighet.

neida - de brøt ingen fratsgrenser.

 

som sagt - på et punkt mistet begge gpsene satelittreferansen og 27 000 kroners garminen brukte svært lang tid på å reetablere GPS kontakten mens iquen gjorde det på 1-2-3.

grunnstøtetilbud kalles det i slikt farvann om man legger forholdene til rette.

 

 

den mest interessante opplevelsen jeg har hatt er med min egen iQue mens jeg benyttet den i bil.

hvis jeg finner bildet av det som skjedde skal jeg poste det.

 

iquen var bare satt på "home" og fulgte e18 gjenom festningstunnellen i oslo sentrum retning vestover - gps signalene ble selvfølgelig tapt i tunnellen men da jeg kom ut av på andre siden fikk jeg opp et kartutsnitt som viste området indre oslofjord til fredrikshavn med den nydeligste plottede kurs mellom de 2 punkter ut oslofjorden.

 

jeg skjønte ingenting og gjør det ikke til dags dato.

den ruten har jeg aldri lagt inn.

 

passerte imidlertid kaiplassen til color line men....

 

tok bilde av iquen med mobilkamera for å dokumentere det.

leter og skal poste.

 

så får dere stole på gpser og kartplottere så mye dere vil i mellomtiden.

 

 

når jeg først nevener det - er det ikke merkelig at vi fikk både Sleipener og Rocknes på bordet i løpet aav veldig kort tid?

kartplottere og gpser....

dette "skulle jo ikke gå an...?"

 

ulykker med slike omfang - i kystområder har vel kanapt skjedd siden krigen?

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm..... Så dette er kalibreing av gps.... for meg virker dette mere som kalibreing av kartene i et pc basert system og ikke kalibreing av selve gps... tror vi må skille litt på selve gps delen og kartdelen....

 

Siden du sannsligvis kan mye om Garmin... hvordan kan jeg kalibrere min Garmin GPS17N som jeg har... Jeg har ikke funnet noen måte å gjøre dette på, ei heller hvordan jeg kan sjekke dette med kalibreing...

 

Min GPS17N er også tilkoblet en 3010C plotter som inneholder et kart.... hvordan kan man foreta en gunnkalibreing av dette kartet.... og ikke minst endre den oppsatte kalibreingen om jeg med kontroll finner ut at den feil...

 

Jeg forsøker å lære meg mest mulig... så dette hadde vært kjekt å kunne..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

grunnkalibrering betyr i denne sammenheng å få pekeren på moderne kartplottere til å samsvare nøyaktig med kartet den arbeider mot.

dette er vanlig og ekstremt viktig på kartplottere hvor man kan legger ruter direkte inn på skjermen feks vha touchpen.

Mener du gpsens plassering på båten? Dette er isåfall ingen kalibrering, det krever dessuten kompass inn på kartplotter for å bli nøyaktig.

så får dere stole på gpser og kartplottere så mye dere vil i mellomtiden.

når jeg først nevener det - er det ikke merkelig at vi fikk både Sleipener og Rocknes på bordet i løpet aav veldig kort tid?

kartplottere og gpser....

dette "skulle jo ikke gå an...?"

På rocknes visste piloten hvor han var, uten å se på noe kart og gps...
Link to post
Share on other sites

kjenner ikke kartplotteren din selv om jeg tror har vært borti den i forbindelse med installasjon/oppsett mot autostyring hvis jeg husker riktig, men det som generelt er viktig er at det ikke er avvik mellom den posisjonen gpsen angir at båten din har i forhold til kartet.

kartet er like "riktig" som et vanlig sjøkart så avviket kan ligge enten i selve gps posisjoneringen og/eller hvordan din båt posisjoneres på kartet.

 

da er det 2 forhold som spiller inn:

1) GPS posisjoneringsystemets nøyaktighet/avvik som jo kan variere likevel.

2) hvor nøyktig "pekeren" er kalibrert i forhold til kartet på plotteren.

 

hvis du ønsker å finne informasjon om hvorvidt disse forhold spiller inn på ditt system bør du søke litt på hjemmesidene til garmin samt se i manualen for din kartplotter.

 

søk feks modellnr samt calibration.

Link to post
Share on other sites

Mener du gpsens plassering på båten? Dette er isåfall ingen kalibrering, det krever dessuten kompass inn på kartplotter for å bli nøyaktig.

nei, at pekeren på kartplotter / symbolet som viser din båt samsvarer med virkelig posisjon i forhold til kartet.

 

 

På rocknes visste piloten hvor han var, uten å se på noe kart og gps...

vel, kartet fikk vel skylda likevel selv om båten vel var overlastet og gikk unormalt dypt.

i dette tilfellet snakker vi vel om elektroniske kart på skjerm?

 

HVIS båtens posisjon ikke ble vist riktig mot kartet - det er hele pointet og losen følte seg "på trygg grunn".....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...