Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

Skal ikke uttale meg om denne ulykken da jeg ikke kjenner til annet enn det som står på nettet, men har en kommentar angående å stole på GPS/kartplotter.

Vi har en bussluse i nærheten av der vi bor, dette er ett hull i veien som er merket med diverse skilt og andre faremarkeringer. Ett av skiltene er ett innkjøring forbudt for alt annet en buss i rute skilt.

 

En dag jeg kom kjørende forbi denne slusen stod det en taxi nede i hullet, jeg stoppet og spurte om han trengte hjelp, dette var ikke påkrevd da Viking var på vei for å hjelpe. Dristet meg til å spørre hvordan uhellet hadde oppstått, han kunne da fortelle at plotteren med gps hadde ledet han ned i hullet. Da jeg spurte om han ikke hadde sett skiltingen og/eller hullet i vegen kom det ikke flere svar fra den "uheldige" taxisjåføren.

 

Kjørte selv forbi Arendal i går på veg fra Hamburgsund til Bergen og så flere steder i trange passasjer at plotteren viser båten oppe på land eller helt i fjæresteinene selv om vi har flere meter vann under kjølen.

 

Tror derfor det er lurt å se på kartet og landskapet rundt, ikke bare på båtposisjonen som vist i plotteren, spesielt dersom en ikke går i den merkede leden og kan følge opp med fyrsektorer eller andre hjelpemidler.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Ja selvfølgelig. GPS er intet kart. Det er et posisjoneringssytem.Lotus

regnet med at det var åpnebart at vi snakket om karptploter med gps referanse.

 

 

 

 

Det kan den sikkert, men papirkart er vel enda langsommere? Der må du jo gjøre jobben selv.

hørt om referansepunkter?

 

jeg gjør motsatt. Og skulle kartplotteren dette ut? Ja da vet jeg fortsatt hvor jeg er når jeg henter frem papirkartene.

vet ikke om jeg var veldig uklar på dette med det er eksakt det samme jeg forsøkte å si

 

Helt sikkert, men de elektroniske kartene har du jo likevel og i tillegg har man jo øyne i skallen. Ser du masse øyer og kartet viser rent hav, skjønner selv dårene at noe er feil.

du har kanskje lagt merke til at det ene øylanskapet kan være svært likt et annet?

ikke alltid at vi må forholde oss til uren skjæeggård vs åpent hav?

 

 

helt sikkert, men det er ikke viktig med absolutt nøyaktig posisjon hvis du da ikke kjører i absolutt mørke med kartplotter som eneste hjelpemiddel.

vært innaskjærs i den svenske skjærgården nylig - der hvor grunner bevist ikke er merket mener jeg?

 

Det er intet behov for å stole på GPS'en. Det er kartene som skal stoles på.

Når kartplotteren min viser kartet, spiller det liten rolle om den lille sirkelen som skal illustrere båtens posisjon ikke er nøyaktig på rett sted.

vært innaskjærs i den svenske skjærgården nylig - der hvor grunner bevist ikke er merket mener jeg?

 

Jeg vet nemlig hvor rett sted er ved å ta en titt ut gjennom frontruta og så titte i kartet igjen. Du har da heller intet behov for å plotte inn manuell posisjon i kartet fra GPS'en heller? Du har ikke engang bruk for gps'en hvis du vet hvor du er. Det eneste du da trenger er kartet.Lotus

noen kartplottere kan man legge rutene direkte inn på skjermen via touch pen.

ingen sjans for feil bruk av koordinater.

legger man inn sikre referansepunkter for enkel identifisering via kart underveis er man langt på vei.

 

har kartene tilgjengelig er vel riktig å si for egen del men er jeg i urent/ukjent farvann har jeg det fremme hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Prøver noen her å (bort)forklare hvorfor/hvordan man klarer å kjøre denne båten til h.....? Importøren er vel i Indre Oslofjord og de har klart å komme seg til Arendal før det gikk galt. Tyder på at noe av elektronikken må ha fungert da? Hvis kartplotteren ikke henger med og det betyr at du ikke vet hvor du er eller skal, så er det vel naturlig å senke farten og om nødvendig stoppe?

 

Jeg bruker kartplotteren aktivt, men har kartene liggende ved siden av meg og vet stort sett alltid hvor jeg er (på kartet!). Området der båten gikk på/ned er et flott område og burde ikke medføre store vanskeligheter å komme seg trygt forbi også uten kartplotter, forutsatt at man planlegger litt og bruker gluggene!

Gikk forbi der fire ganger ifjor og dette var ikke et område hvor plotteren viste feil!

 

Men nå har jeg aldri tatt noe som helst av prøver eller serifikater så jeg har vel strengt tatt ikke rett til å uttale meg!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For å kverulere.

 

Kalibrering av GPS hørtes noe pussig ut. GPSer ikke utsatt for drifting, så det er ikke så mye å "kalibrere".

 

At man derimot sjekker at man har riktige datumsettinger, er rimelig vesentlig. Iallefall i forhold til kartplottere. Evt. med papirkart, at man er klar over forskjellen mellom f.eks ED50 og WGS84.

Kartplottere er supre, men å stole blindt på GPS og kart er ignorant, da kartgrunnlaget kan ha store avvik i forhold til GPS posisjon. Ja...vanlig GPS kan være mer "nøyaktig" enn kartene. Ikke at kartene er "feil", men de kan basere seg på annen posisjonering enn GPS.

 

Men huff og huff. Uansett omstendigheter må det være en temmelig guffen opplevelse å vrake en båt på hjemseilingsturen. Ville ikke følt meg mye lur og interessert i båtliv i fortsettelsen om jeg hadde vært til rors, og senket en 12 mill båt...

Link to post
Share on other sites

Både skip og fritidsbåter i alle størrelser går stadig på grunn, så det er vel ikke så spesielt dette? Lotus lurer på hvorfor i all verden båten gikk der den gikk, og det kan man lure på. Man får antagelig aldri vite svaret, og dermed kan vi heller ikke lære noe.

 

Vi får heller være glade for at mannskapet ble reddet. Det er tross alt mye viktigere enn prisen på båten.

Link to post
Share on other sites

Tørr forresetn ikke tenke på mulige forsikringsproblemer i denne saken, speielt hvis ikke føreren av fartøyet hadde D5L.

I følge redningsselskapet hadde føreren papirene i orden og det er heller ikke mistanke om at alkohol har vært en medvirkende årsak til havariet, båten ble i følge dem navigert ved hjelp av elektroniske hjelpemidler da havariet inntraff. Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Vi kom altså til innlegg # 36 før det kom noe som likner på likevektig vurderingsevne. I stedet for å føle med reder/skipper og oppleve det som trist at en flott båt går tapt, så MÅ man på død og liv spekulere seg frem til enhver måte å harselere med den uheldige skipper. Det er kort og godt dårlig gjort. Er det Jante som er ute med fanteriet sitt, kanskje? Hadde det vært en Nidelv 24 som gikk på grunn, så hadde vel tonen vært en annen, muligens ...

 

Jeg får si at jeg gleder meg til en av kritikerne går på trynet selv.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor Ingvar Johnsen føler det betimelig å utgyte en så sur kommentar (Aftenposten). Han setter altså likhetstegn mellom det å bruke elektroniske hjelpemidler til primære navigasjonhjelpemidler, og å legge igjen sjøvettet hjemme. Samtidig sier han at det kan ha vært feil på kartet i plotteren, hvilket skulle bety at skipperen ikke kan klandres. Hvem som har lagt av seg vettet, kan jo da rimeligvis diskuteres.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ikke rart det blir spekulasjoner når også NSSR kjører spekulasjonslinja:

 

Informasjonssjef i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen, skylder på elektronikken.

 

- De kjørte på datakart, og det kan ha vært noe feil på dette. Vi ser stadig oftere at folk stoler helt og fult på elektronikken om bord og så legger de igjen sjøvettet hjemme, sier Johnsen.

 

Jeg har selv smelt skikkelig på grunn en gang, og kan også oppgi sansynlig årsak. Jeg hadde både "datakart" og papirkart og kjente min nøyaktig posisjon. Alikvel klarte jeg å smelle på så hardt at båten fikk store skader og mannskapet måtte på sykehus.

 

Så kan man spekulere. Tror ikke Ingvar Johnsen vet årsaken. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg får si at jeg gleder meg til en av kritikerne går på trynet selv.

Håper denne kommentaren er en glipp fra deg og ikke uttrykk for din oppriktige mening angående denne saken.

 

Alle som har skrevet noe om dette emnet er nok svært glad for at ingen kom til skade samtidig som de er klar over at alle som har en båtforsikring er med og betaler dette gildet.

Det er her saken ligger, mange er forsiktige for å unngå havari og skader på sine båter som ofte er en kjær hobby for mange av dem.

Når andre da klarer å treffe grunner som er merket i ett sjøkart synes nok de fleste dette er svært unødvendig.

 

Grunnen til at det får større oppmerksomhet når det er en 58´ Fairline i forhold til en snekke på 24´er at en skal havarere over 30 snekker før regningen vi betaler blir den samme.

 

Uansett grunnen til havariet er det etter min mening dårlig sjømannskap å treffe en grunne som fremkommer på sjøkartet, spesielt med dagslys og gode værforhold.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Når andre da klarer å treffe grunner som er merket i ett sjøkart synes nok de fleste dette er svært unødvendig.

 

Uansett grunnen til havariet er det etter min mening dårlig sjømannskap å treffe en grunne som fremkommer på sjøkartet, spesielt med dagslys og gode værforhold.

Enig. Men det er like gale å spekulere i årsaker og henimot frata skibsføreren enhver form for intellekt og kompetanse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig. Men det er like gale å spekulere i årsaker og henimot frata skibsføreren enhver form for intellekt og kompetanse.

Enig. Det er utrolig hvor mange "synsete" kommentarer det dukker opp når noe skjer med en som har en litt dyr båt...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Årsaken til dette havariet vil muligens aldri komme frem da eier nok veier sine ord på gullvekt før han avgir skademelding/forklaring til forsikringselskapet slik at han unngår en eventuell/mulig regressak med dem.

 

 

Vi skal nok ikke bekymre oss over båteieerens intellekt, det er nok helt sikkert i orden når han har klart å ordne 12 mil til en slik båt, den nautiske kompetansen derimot bør vi nok bekymre oss litt over.

 

Hilsen en som ikke ønsker at kritikerne skal gå på trynet, selv om jeg synes en del kommentarer i bla. i denne saken er preget av en tendens til forhåndsdømming.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Mer spekulasjoner:

 

Hvorfor sitter worse på baatplassen når han egentlig burde vært ute med båten sin? :cool:

Kanskje han har vært i Oslo en tur og hentet sitt nye skib, men måtte gi tapt utenfor Arendal? :wink:

Båtløse Worse? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Trasig for den/de det gjelder, men neppe værre en det ville vært for alle og enhver av oss som måtte komme i samme situasjon uansett størrelse på farkosten. Ingen tap av liv og kun og matrielle skader.

 

Her er det stort sett ingen andre enn oss som forsikringstakere som får svi.

Kanskje litt såret stolthet, men "pyttpytt, om 100 år er allting glemt."

 

Hva er fornuftig og akseptabel begrunnelse for en grunnstøting ??

 

Elektronikk som svikter? Neppe!

Unøyaktige kart/papirkart ? Neppe!

 

Når det er så grunt at en helplaner som dette berører grunnen, er det fullt mulig å SE det med det blotte øye.

Til dette var kanskje farten for stor?

Ekkolodd eller dybdemåler sier også klart fra, hvis man BRUKER det.

 

Tør hevde følgende påstand: Så lenge en båt har nødvendig manøvreringsevne er de aller fleste grunnstøtinger klandreverdig og vitner om klandreverdig og mangelfull utførelse av sjømannskap!

 

De fleste av oss vet at kart kan være unøyaktige og mangelfulle, noen områder er værre enn andre, men de sikkerhetsmarginene vi har tilsier ikke alltid at farten tilpasses denne kunnskapen i det aktuelle området.

 

Er klar over at jeg med dette utsagn høres veeeleedig prektig og ufeilbarlig ut, men dette gjør ikke påstanden mindre sannferdig!

 

Det er fremdeles menneskelig og lov å gjøre feil, men skyld ikke på teknikken eller kartene når det skjer, all den tid dette kunne oppdages hvis man i større grad benyttet de naturgitte sansene man innehar!

 

Så lenge forsikringsselskapene punger ut og vi andre har en gjensidig forståelse for at dette er "normalt" og innenfor det akseptable, blir det neppe noe bedring .

Forsikringsselskapene setter neppe ned sine marginer!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...