Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

Her er et litt annet kartutsnitt:

Bilde

Utløpet fra Arendal er øverst til høyre i bildet.

Leia er god og brei og godt merket og går der pilen peker.

Jerkholmene ligger nede til venstre i bildet.

Av bildet i Aftenposten kan det se ut som om de har gått på i det blå området midt mellom de 3 røde varseltrekantene, dvs der det er en fyldig rekke med skvalpeskjær.

Hvordan de i det hele tatt klarte å forville seg inn der i dagslys og god sikt kl. 18.30 er for meg en stor gåte.

 

Lille- og store Torungen fyr ses til høyre på kartet og leia er kjempebred og oversiktlig.

At de skulle ankre opp er vel usannsynlig. De hadde akkurat hentet båten og var på vei sørover langs kysten.

 

For oss som er kjent her, er det nærmest utrolig at en 58-foter kan forville seg inn dit i dagslys og god sikt. Ikke engang jollene kjører trygt der inne.

 

Siden båten gikk ned på halvtimen, må skaden, og derav farten antagelig ha vært betydelig.

 

Det kan se stygt ut på kartet, men der de ser ut til å ha kjørt på ligger det et titall undervannsskjær på mellom 0,5 og 1 meters dybde. Normalt ser det helt fint ut. Ved lavvann ser man skvalpingen. Og skjærene? De ligger midt mellom holmene. Akkurat der man ville kjøre hvis man først skal innimellom der. Ekkoloddet piper imidlertid som helvete før man når frem til det første skjæret. Er farten lav, rekker man å stoppe, eee... antagelig rekker man å stoppe.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

20+k garminer.

kjenner noen av egen erfaring.

Dette er vel å betrakte som mere eller mindre ren svada etter min mening... Jeg har da en Garmin som er priset i kongeriket til 20+++ i dag, denne har da på ingen måte problemer med på henge med i svingene.....

 

Jeg tror nok du bør opplyse nøyaktig hvilke modeller det er snakk om her... og ikke bare slenge ut løse udokumenterte påstander.... om at store moderne plottere er for trege og ikke henger med utover snekkefart.... du kan jo i allefall oss som ikke så erfarne med alle utgavene plottere som finnes...

Link to post
Share on other sites

jeg går stort sett bare etter kartplotter nå, og ser at plotteren kan bli nokså treig hvis jeg går med "kurs-opp" I tillegg kan man bli en smule forvirret av det. Derfor alltid "nord opp" for meg, anbefaler det.

 

red: plotteren er raymarine 760

 

skriver dette uten å spekulere på årsaken til at skipperen her gikk på grunn.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte kurs opp i fjor sommer... det funket helt greit uten noen problemer opp til litt over 20 knop... kjørte ikke raskere da... når Stauden får vann under kjølen igjen om en uke så skal jeg se om dette fortsatt er tilfelle... Har forøvrig en Garmin 3010C med skikkelig prosessor... som oppdaterer kartet og posisjonen kjappere enn jeg blunker...

 

Bruker selv kun plotteren.... papirkartene ligger pent slengt i et skap.... tar de frem hvis jeg er usikker på noe.... eller lyset går....

Link to post
Share on other sites

Dette er vel å betrakte som mere eller mindre ren svada etter min mening... Jeg har da en Garmin som er priset i kongeriket til 20+++ i dag, denne har da på ingen måte problemer med på henge med i svingene.....

Enig. Jeg har Garmin 2010C. En av mange fortrinn med Garmin er kraftig prosessor og lynkjapp oppdatering..
Link to post
Share on other sites

QUOTE(The Scrutinizer @ 25.05.06 11:12)

 

20+k garminer.

kjenner noen av egen erfaring.

Dette er vel å betrakte som mere eller mindre ren svada etter min mening... Jeg har da en Garmin som er priset i kongeriket til 20+++ i dag, denne har da på ingen måte problemer med på henge med i svingene.....

 

Jeg tror nok du bør opplyse nøyaktig hvilke modeller det er snakk om her... og ikke bare slenge ut løse udokumenterte påstander.... om at store moderne plottere er for trege og ikke henger med utover snekkefart.... du kan jo i allefall oss som ikke så erfarne med alle utgavene plottere som finnes...

 

ja, hvorfor i all verden skulle jeg nå skrive dette uten rot i virkeligheten?

Link to post
Share on other sites

Det er en grunn til at du ikke finner noe fra Microsoft i; fly, biler eller båter.

Neste gang du ser en sånn en eller en lignende, så kan du jo be om en omvisning og telle PC'er. Tallet vil bli svært høyt.

 

Du kan også telle sånne "Nintendo-style" kartplottere. Det tallet vil bli svært lite. Mindre enn 1.

 

Og forresten, jeg har Windows ME i bilen.

 

 

 

Jeg venter fremdeles på at Scrutinizer skal fortelle om initialkalibrering av GPS.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi skal nok ikke bekymre oss over båteieerens intellekt, det er nok helt sikkert i orden når han har klart å ordne 12 mil til en slik båt, den nautiske kompetansen derimot bør vi nok bekymre oss litt over.

Denne diskusjonen er full av underlige utsagn, men denne tar kaka. Om du ikke har oppdaget det så har en del mennesker penger fordi deres foreldre eller besteforeldre var smarte, uten at dette intellektet fulgte med i arven. Noen har mye penger fordi en eller flere banker har gjort en kjempetabbe, og en annen liten gruppe har mye penger fordi de har hatt flaks og vunnet mye i tipping. Uansett, smarte folk kan gjøre utrolig dumme ting, de også.

 

Det er interessant å lese diskusjonen om GPS, plottere og kart i denne tråden, men det kan hende at ordet autopilot har en viktig plass i forklaringen av hendelsesforløpet når vi kanskje får høre om dette fra mer pålitelig hold enn journalister. (Mine kilder er enda verre, bryggesnakk, men vi har da i det minste sett den aktuelle båten.)

Link to post
Share on other sites

(Mine kilder er enda verre, bryggesnakk, men vi har da i det minste sett den aktuelle båten.)

Er faktisk ikke så sikker på dine kilder er ennå værre enn journalister.... tvert imot er min erfaring..

 

Men du vet, de mest pålitelige kildene finner du her på BP.... det er her "vi" som virkelig vet hva som skjedde sitter.... det ser man jo på skråsikkerheten som "vi" benytter oss av i innelggene :wink:

Link to post
Share on other sites

Er faktisk ikke så sikker på dine kilder er ennå værre enn journalister...

Nå vel, ikke lenge etter at bryggefolket hadde ristet på hodet over skjebnen den nylig avseilte 58-foteren kom en familiefar fossende inn med ungene på slep på et wakeboard som selges med beskrivelsen "umulig å styre" i reklamen. Handlet i kiosken og slalomkjørte ut igjen mellom seilbåter og snekker. Jolla var så liten at skippern sto oppreist for å få oversikt. :rolleyes: Barna brukte i det minste flytevest, men msn kan jo undres over hvordan slike folk "går gradene" med større og større båter. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste gang du ser en sånn en eller en lignende, så kan du jo be om en omvisning og telle PC'er. Tallet vil bli svært høyt.

 

Sånne ser jeg veldig sjelden, det er kanskje ikke så mange av dem?

 

De har også backup, nødsystemer og kompetente folk ombord, pluss spesialister på land som kan koble seg opp for å fikse. Ser ikke helt relevansen til hurtiggående lystfartøyer navigerer med en PC som plattform...

 

Du har Windows ME i bilen sier du, men ville du latt styring og bremser gått via Windows ME?

Link to post
Share on other sites

Neste gang du ser en sånn en eller en lignende, så kan du jo be om en omvisning og telle PC'er. Tallet vil bli svært høyt.

 

Du kan også telle sånne "Nintendo-style" kartplottere. Det tallet vil bli svært lite. Mindre enn 1.

 

Og forresten, jeg har Windows ME i bilen.

Jeg venter fremdeles på at Scrutinizer skal fortelle om initialkalibrering av GPS.

Det er helt vanlig med en Windows bassert Ecdis på broen i handelsflåten, også på de båtene som er nevnt...
Link to post
Share on other sites

Et par generelle betraktninger om denne tråden (da ser jeg bort fra plotter/PC diskusjonen)

1. Hvor mye penger man legger i ny båt er omvendt proporsjonalt med IQ. Dvs jo større båt jo mindre IQ. Og om man er smart da har man nok arvet pengene. For både å ha høy IQ og penger til stor båt det kan man ikke ha

2. Jo større båt man ha jo mindre kunnskap har man om å være på sjøen

3. Har man plotter ombord i båten, og særlig om båten er stor, ja da er man automatisk definert som en som ikke kan navigere og bare sitter med trynet nedi plottern og ikke ser seg om

4. De mest troverdige kilder til hva som faktisk har hendt er enten de som har lest noe tekst TV eller de som har snakket med noen som kjenner en onkel til tanta til han på brygga som så at de gikk ut fra havna. Han så ikke hva som faktisk skjedde da det smalt - men han kjenner kameraten til broren til han som er matros på redninsskøyta.

 

ALT VAR BEDRE FØR. Da hadde man ikke engang kart - for da var det saltvann i fostervannet til de som hadde båt og da kunne man manøvrere på instinktet. Også var det ikke så mange som hadde båt - og da fikk vi ha havet for oss selv - også var det jo nesten ikke ulykker heller. Det er derfor Redningsselskapet er over 100 år - fordi de ikke har hatt noe å gjøre før nå når vi har disse store lystbåtene med de uvettige eierne som tror de kjører bil og som tror at blindleia er navnet på handlegate der de kan ta til venstre i kryss nr 3 for å komme til Bergen. For navigere kan de ikke for de har helt sikkert funnet en ny svensk inspektør som bare tar 20.000 kroner for "Røkkelappen". OG hva er vel 20.000 kroner for de - det er jo knapt nok til diesel og pils til turen (for ikke å snakke om hvor mye de har i barskapet sitt - de har sikkert tatt seg en liten pinne da de bunkret - en til meg og en til båten - som de sikkert sier). Slik var det ikke før - for da hadde vi hverken øl eller sprit - vi bare dørga etter makrellen med 4 pils i et snøre.

 

I havna rett på nedsiden av der jeg bor har de en benk der de gamle kara i havna sitter. Det er den gjengen som hadde saltvann i fostervannet, ble født med sydvest og hadde torskeblod i morsmelka. Aldri har de vært på grunn heller. Jugebenken står det på den faste krakken deres. Der ser de alt, kommenterer alt og vet alt

 

God helg - og måtte vi alle unngå å gjøre noen feil på vannet for dommerne er mange i Jantes Norge. :smiley: særlig om du både har stor båt og kartplotter og kanskje til og med radar ombord. For da er man ikke nådige - heller ikke her på Baatplassen

Link to post
Share on other sites

bitteliten

1. Hvor mye penger man legger i ny båt er omvendt proporsjonalt med IQ. Dvs jo større båt jo mindre IQ. Og om man er smart da har man nok arvet pengene. For både å ha høy IQ og penger til stor båt det kan man ikke ha

2. Jo større båt man ha jo mindre kunnskap har man om å være på sjøen

3. Har man plotter ombord i båten, og særlig om båten er stor, ja da er man automatisk definert som en som ikke kan navigere og bare sitter med trynet nedi plottern og ikke ser seg om

Dette er det dummeste jeg har lest hittil. Det ser ut til at bitteliten plutselig har blitt rammet av janteloven. :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Og ironi er ikke enkelt........

Kunnskapsforlaget , Fremmedord og synonymer blå ordbok, Oslo 2000: Ironi: Spott eller hån over noe under skinn av å billige det el. ta det alvorlig el. rose det.

 

Ironi er derfor ikke bare vanskelig, men heller ikke særlig hyggelig? :rolleyes:

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

I denne saken har vi også en del fakta.

Vi vet at båten satte kurs for Stavanger fra Arendal onsdag ca kl. 1830.

Vi vet at båten ble observert i en ganske stor fart ved utløpet av Galtesund på vei mot Grimstad.

Vi vet at båten et par minutter senere hadde kjørt på grunn ved Jerken.

Vi vet at Jerken er et svært urent område som ligger utenfor leia.

Vi vet at båten hadde svingt styrbord og ut av leia, for når man kommer ut av Galtesund og ut til Torungen, er man i leia.

 

 

Det vi kan spekulere i er hvorfor svingte de ut av leia.

Hvorfor hadde de betydelig fart (fakta sier at båten sank på under 30 minutter og vitne melder om fart)

Og siden ingen frivillig styrer en 58-foter inn dit de gjorde, så kan man anta at årsaken neppe var frivillig og at de må ha feilnavigert. Videre kan vi da spekulere i årsaken til feilnavigeringen.

 

Synsing og spekulering er en del av dette forum. Iblandet en del fakta blir det jo interessant i denne tråden :smiley:

 

Hvis noen mener at navigasjonskunnskapene er omvendt proposjonale med båtstørrelsen, kan de gjerne mene det for min del. Jeg forsvarer alle som har meninger uansett om de er rette eller gale og diskuterer med de som har meninger. Verre er det å forsvare folk uten meninger.

 

Årsaken til grunnstøtingen har jeg hørt var at den Windowsbaserte kartplotteren koblet til autopiloten var rammet av et "kjør meg på nærmeste skjær"-virus og da viruset slo til var Jerken det raskeste stedet å kræsje en 12 millioners båt. Norton Antivirus var ikke blitt oppdatert fordi WLAN-et i Pollen var ute av funksjon. Moralen må være å ikke bruke Windows i båt.

 

Ha en fortsatt god og hyggelig diskusjon :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...