Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

Alle bør forresten huske: kartplotter er et navigasjonshjelpemiddel. Navigasjon skal foregå etter godkjente og oppdatertje sjøkart.

...og alle bør også huske: PC tilknyttet internett er kun et distribusjonshjelpemiddel. Skriving på ”Baatplassen” skal foregå på skrivemaskin på rene A-4 ark.

 

Unnskyld Blue Dragon, men jeg synes begge utsagn er omtrent like fornuftige. :wink:

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Håper denne kommentaren er en glipp fra deg og ikke uttrykk for din oppriktige mening angående denne saken.

Det var ingen glipp, men heller ikke ment bokstavelig. Jeg har selvsagt intet ønske om at noen skal gå på grunn og skade båten sin eller det som verre er.

Hvorfor sitter worse på baatplassen når han egentlig burde vært ute med båten sin? :cool:

Godt spørsmål. Har blitt pålagt huslige oppgaver i dag. Bl.a. plenklipping :cryin: En vakker dag asfalterer jeg hele fordømmade hagen! :lol: Men til kvelden skal Worse ut en tur, for å bunkre diesel til en pris pr. liter som de fleste ville :eek: av. Skal ha med det gamle faste mannskapet fra Valkyrien, så det blir nok en tur innom Bergen havn også. Hva som deretter skjer, er det ingen som kan spå... :rolleyes:

Kanskje han har vært i Oslo en tur og hentet sitt nye skib, men måtte gi tapt utenfor Arendal? :wink: Båtløse Worse? :confused:

:lol: Dersom jeg hadde hatt en Squaddie 58 hadde jeg IKKE gått på grunn. :smash: Hadde heller ansatt tre-fire matroser til utkikk og utstyrt dem med loddline, og holdt farten til maks tre knop. :yesnod: Da hadde nok alle vært enige i at det ble utvist stort sjømannskap. Redigert av Skipper_Worse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siste helg var jeg i Drammen og hentet opp en Gobbi 425SC for eieren, som er bosatt i Trondheim. Vi var tre til å føre båten og to "passasjerer". Pga av stor fart, så skulle en sitte til rors og en skulle navigere, og en frivakt. Vi rullerte hver time. Båten hadde ikke autopilot eller radar. Båten hadde kartplotter, men kartbrikke bare til Lindesnes.

 

Vi hadde med oss papirkart, men manglet to kartblad mellom Stavanger og Bergen. Vi hadde med to PCer, hvorav bare den ene var i bruk, i tillegg til to GPSer.

 

PCen stod foran navigatøren, den som styrte satt for langt unna til å se PCskjermen skikkelig. Da vi passerte Bloksa navigerte jeg. Jeg la merke til at PCen viste at vi ennå hadde Bloksa fram for oss, til tross for at den var passert. Etter noen sekunder viste den riktig posisjon. PCen var bare treg et øyeblikk.

 

Min bror hadde før turen programmert begge GPSene med den samme rute som PCen viste. Jeg hadde foretrukket mine egne ruter, som lå på den PCen som ikke var i bruk, da de hadde vi gått etter tidligere, og jeg viste at de var riktige. Mine brors rute kunne innholde feil, da vi ikke hadde fulgt de tidligere og fått testet de. Av den grunn var jeg meget opptatt av å bli fortalt hva PCkartet viste når jeg stod til rors.

 

Farten var nedsatt til rundt 20 knop pga av mørke og regn. Jeg satt til rors. Jeg forsøker å se på PCbildet for å sjekke en lykt vi nettopp passerte, uten at jeg kunne se at det var noen lykt ved vår posisjon. Jeg sier til min bror, som navigerte, at nå passerte vi lykta, for å få en bekreftelse at det var riktig etter kartet. Han svarte ikke og jeg tok det som tegn på at alt var ok. Litt senere ser jeg en lykt med grønne blink på styrbord side, uten at jeg makter å se den på PCskjermen, men jeg legger merke til at posisjon vi hadde på skjermen ikke har flyttet seg siden vi passerte lykta og jeg stopper båten. Vi har da ca 50-100 m igjen til noen skjær foran oss. Det viser seg at PCen har heng, og vi må ta strømmen til den for å få resatt den.

 

Vi er meget lykkelige over at vi fikk stoppet båten før noe skjedde. Deretter fikk vi en diskusjon om hva som skulle vært gjort. De andre styrte etter styrestreken på GPSen og stolte på det, men jeg hadde som sagt ikke full tillit til at ruten var riktig, så jeg ville at navigatøren hele tiden skulle kontrollere kursen med kartet. Jeg var derfor ikke så opptatt med å styre etter GPS, men mer opptatt av å se framover i mørket og regnet. Hadde jeg sett på GPSen, hadde feilen vært oppdaget tidligere. Hadde den som navigerte vært mer opptatt av at vi holdt riktig kurs og gjorde nødvendige kursendringer, så ville han kunne sett at PCen hadde heng. Hadde vi komunisert bedre ville feilen blitt oppdaget tidligere. At dette skjedde innenfor et område vi ikke hadde papirkart for kan også nevnes. Til vanlig lå det kartblad vi var innen framme på salongbordet, slik at både den som navigerte og de andre kunne følge med, uten at det ville ha avdekket feilen tidligere.

 

Jeg så hvor nær det var for at vi kunne ha grunnstøtt. Ombord var vi to med ca 30 års erfaring i kyst- og havseilas, i tillegg til tredjemann som var nyutdannet kystskipper. De to "passasjeren" var båtvant, men uten båtførerbevis e.l.

 

Jeg vil derfor ikke dømme andre, de hadde nødvendig kompetanse til å føre båten, men grunnstøtte. Det samme har skjedd med hurtigbåter, hurtigrute, marinefartøy, ferjer, lasteskip mm. Det vi vet at et øyeblikks uoppmerksomhet, teknisk svik o.l. så er det nok til at uhellet/ulykken oppstår.

Link to post
Share on other sites

Bra talt arkmarin!

 

Mens vi er inne på nye båter og havari kan jeg bidra med en liten sak som vi kan dra på smilebåndet av i dag, for eieren var det nok mye verre da det stod på:

 

En av byens nyrike skulle passere en bro ikke så langt fra worse for endel år siden..... båten et par uker gammel med altan etc.. Gikk ikke så bra dette, da det ble med forsøket av å passere på feil side av en stake, der var moder jord, slik at den kom ikke lengre, men den stoppet med et smell som faktisk reddet altanen fra å ta oppi broen....... hadde nok blitt cabriolet hadde båten ikke stoppet.....

Fløt såvidt til kai med masse bistand.......

Håper det ikke var worse...... :lol:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Historien fra Arkmarin bekrefter nok en gang at å styre/stole blindt på tekniske dubbeditter kan være fatalt og uforsvarlig.

 

1. Med all den ekspertisen dere hadde ombord, burde dere satset på en av de på forhånd godkjente GPS-rutene og ikke bruke den som du som styrmann IKKE stolte på.

Langt mindre benytte en daff PC som knapt har noe i en båt å gjøre?

 

2. Manglende papirkart for deler av reisen og dermed være uten mulighet for manuell krysspeiling på fyr og lykter for å verifisere posisjonen, er dette godt sjømannskap?

 

3. Sette NED farten til 20 knop i mørke og regn i ett område du ikke er sikker på hvor du er, ja det er nesten rørende og beundringsverdig i seg selv.

 

Prøver ikke å fordømme hverken den ene eller andre, men dette har som sagt med manglende sikkerhetsmarginer å gjøre!

 

 

Og til alt overmål mottar du ovasjoner for "bragden" fra "erfarne" båtfolk her på forumet som burde vite bedre! (ihvertfall hvis man teller stripene på armen!) :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere jobbet offshore, med posisjonering. (OK...det hender vel enda at jeg gjør sånt...). Da bruker vi det "ypperste" av elektroniske hjelpemidler. Jeg sitter i et online rom, uten vinduer, og ber om at båt og ROV flyttes hit og dit etter arbeidsoppgavene.

 

Kommunikasjon til bro går på åpen radio.

Jeg: "Kan vi flytte båten 100 meter styrbord".

Bro : "Nei"

Jeg (lettere irritert): "Hvorfor ikke?"

Bro (tørt): "Det vil isåfall innebære at vi må gå gjennom en borerigg..."

Kikker ut vinduet, og der lå det jammen meg en rigg 20 meter fra siden av båten...ikke var den merket på mitt system...

 

I moderne tid har jeg vært med å gå på grunn 3 ganger. Har også vært på trykk i svensk båtblad for "lignende" episode.

 

"Håper det ikke er noen grunner i bretten på kartet" (Vi var et helt annet sted på kartet...)

"Er du sikker på at det går an gå så nært land?"

"Eh, det er tang i overflaten her?"

 

Det blir sikkert flere ganger. Jo mer man er med på, jo mer opplever man...Det er dessuten utrolig lett å få terrenget til å stemme med kartet...

Link to post
Share on other sites

Det er en grunn til at du ikke finner noe fra Microsoft i; fly, biler eller båter. OK, media player og spill, men ikke noe som er viktig.

 

En PC kan ikke sammenlignes med en kartplotter, PCer har garantert en feilrate som ligger flere hundre ganger over en OK kartplotter. Kartplottere kjører et dedikert og normalt svært robust operativsystem.

 

Windows er et rakleverk av et operativsystem, sikkerhetshull store som hullene i denne Fairlinen.

 

Se for deg første kartvirus som noen lager på skøy, som bare endrer litt på alle kartfilene dine...

Link to post
Share on other sites

Uten å trekke forhastede konklusjoner lurer jeg litt på om de som førte denne båten hadde særlig høy grad av godt sjømannskap... Jeg reagerte da de kom ut fra Arendal (rett før de tydeligvis gikk på grunn) da kom de i halvplan med høyvann foran og lavvann bak omtrent rett over regattabanen til solingenes onsdagsregatta så disse spratt alle veier... Nok en båtfører som bare ser forover... :nono:

Link to post
Share on other sites

Noen har langt tilbake sagt:

Det finnes to slags sjøfolk- de som har gått på grunn og de som kommer til å gå på grunn.

 

Av hensyn til læring kan det være greit å få vite omstendigheter omkring forliset.

 

Det skal bli interessant å få kjennskap til eksakt posisjon for forliset.

 

Videre håper jeg at et er mulig å redde båten og mest mulig av utstyret ombord. Antar at båten har vært utstyrt med mye elektrisk utstyr som sikkert kommer til å bli kassert.

 

Jeg synes det var foruroligende at lettbåten ikke virket. Dette er en av grunnene til at jeg foretrekker å ta med redningsflåte ombord.

 

Ut fra reportasjen nevnt i #1 virker det som at ingen ble fysisk skadet under havariet. Dette var tross alt meget gledelig.

Link to post
Share on other sites

Fryktelig leit at noe sånt skulle skje. Dette er vel alle båteieres mareritt.

 

Her er et kartutsnitt av området der båten gikk ned.

Bilde

Lotus skrev i et tidlig innlegg at han ikke skjønner hva de skulle gjøre der. Eneste jeg kan se som forklaring er at de skulle ankre opp der - det er avmerket på kartet. Eller kanskje de skulle se seg om?

 

Er det sagt noe om hvor stor farten var da de gikk på? Jeg vil anta at en slik båt har rette aksler, og går man på i 10 knop er det vel en viss fare for at akslingene slår gjennom bunnen av båten og at vannet fosser inn i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Hvis man leser inlegg # 70 som er et utsagn fra et vitne og ser på kartet som Bitteliten har lagt ut så er det, for meg, svært vanskelig å forstå at de skulle til avmerket ankringsplass med den farten og den båten!

Leden fra Arendal forbi Jerkholmene og videre sydover er ikke så vanskelig å navigere i dagslys, god sikt og moderat sjø at en som har kjøpt en 58fots båt og da helt sikkert har kystskippersertifikat (?) ikke burde klare det uten bruk av elektroniske hjelpemidler!

Det betyr ikke at ikke "Shit happens", men.....nei, jeg sier ikke mer! Frykter represalier fra advokatstanden!

:sailing:

 

(redigert av Skipsraadet tatt bort sitat - ref reglene for at man ikke siterer siste innlegg)

Link to post
Share on other sites

I etterkant av Sleipnerulykken i 2000 var det en som startet en tråd i forumet hos Båtmagasinet i et forsøk på å plassere ansvaret for ulykken før etterforskning var avsluttet. En av de som var med og overlevde ulykken fikk stoppet den "debatten" med følgende innlegg:

 

Jeg kunne sikkert ha skrevet en bok om alt sikkerhetsopplegget som sviktet under ulykken, men avventer kommisjonens rapport på disse punktene. Ønsket med mitt innlegg bare å understreke at det er menneskelig å gjøre feil, men det er konsekvensene av feilen som får betydning for folks omdømme av deg. Eksempel: Dersom du rygger bilen din opp på en fortauskant vil du knapt huske det dagen etter. Hva dersom fortauskanten var et lite barn?

 

Ble en liten avsporing dette, men synes denne betraktningen kan jo være til ettertanke for noen og en hver når vi sitter trygt, varmt, tørt og trekkfritt hjemme og "idioterklærer" mennesker som har innvolvert i eller forårsaket ulykker/uhell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...