Jump to content

Båt til 12 mill. sank

yevensen

Recommended Posts

Flere har sagt: Det er ikke spørsmål om man går på grunn, men når.

Jeg har kjørt endel i Danmark og Tyskland. Her er problemene som regel ikke fjell i bunnen, men derimot forflytning av sanddyner og til dels stor forskjell på flo og fjære.

Tidligere hadde jeg båt med kraftig flyndrejern. Jeg er ganske overbevist om at dette hindret meg fra mange skader på propellen.

Nå har jeg båt uten flyndrejern, dette skaper umiddelbart tanker om nye utfordringer ved manøvrering i trangt farvann.

jaja, her er fakta om 90E:

Längd: 11,9m

Bredd: 2,9m

Djupgående: 0,8

Max fart: 40+ knop

Motorer: 1st Scania DSI14 V8 (14 liter, Turbo, Intercooler) om 625 Framdrivning: 1 st FF-Jet 450 vattenjetaggregat

Deplacement:6,5 ton

Max last : 10 st soldater med utrustning alt. 4 bårar + 2 sjukvårdare

Tankvolym: ca 600 liter diesel

Besättning: 2 st; en förare och en navigatör

Byggnadsmaterial: Kolfiberarmerad vinylesterplast i sandwitch-konstruktion.

Räckvidd: x

Byggnadsvarv: AB Storebro Royal Cruiser

Antal: 40

http://www.soldf.com/strb90e.html

kan hende at selve skroget i "Kolfiberarmerad vinylesterplast i sandwitch-konstruktion" ikke veier mer en 1,6 tonn men specen som ble postet tidligere er riktig: displacement 6.5 tonn.

mer:

http://www.soldf.com/strb90e.html

de norske skal være av type 90H som er mye større og veier 13.3 tonn tom - nederst til høyre.

http://www.soldf.com/strb90h.html

"Motorvikt: 1 470 kg (1 620 kg inkl. koppling"

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

At jeg bomma på at plotteren var satt opp på fot har jeg gjort noe med. Har kontaktet den norske importøren av Cobra-plotterne og bedt om at de legger med et A4-ark som forteller at plotteren er satt opp etter amerikanske mål. Dvs at man må stille om til bla. meter. Plotteren ble levert med engelsk brukerhåndbok, samt tre A4-sider på dansk. Desverre er jeg avhengig av en nordisk brukerhåndbopk noe de ikke kunne skaffe.

Det er et krav om at utstyr som er CE merket og skal selges i Norge skal leveres med en nordisk brukerveiledning... Dette må også Cobra forholde seg til. De har ikke lov til å selge dette produktet i Norge uten at det er vedlagt et brukerveiledning på norsk, svensk eller dansk for oss i dette området... så det er bare å ta en telefon til importøren og be om dette, de skal ha dette..... hvis ikke så kan du heve kjøpet.... og kjøpe en plotter med nordisk brukerveiledning...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Litt spent på kva Astor vil seie til dette...

Jeg har ventet på denne kommentaren..... den måtte komme og hyggelig er det...

Hadde det vært en annen enn Astor som hadde gjort denne blemmen med plotteren, så hadde nok ikke det gått upåaktet hen her på baatplassen... Da hadde hylekoret jamret seg på samme måte som de har gjort i denne tråden..... og slaktet eieren nord og ned som mere eller mindre totalt inkompetent.....

Vi liker å kritisere andre for å femheve vår egen fortrffelighet og perfekthet..... vi hyler opp hver gang en er uheldig.... enten en liten småbåt blir rent i senk av prinsesse eller hva det nå var i sogn og fjordane for et år siden, eller en siker ser ikke Moss Horten ferga....... en Fairline har kontakt med moder jord.... osv.... listen er nesten uendelig....

Mne litt tilbake til Astors uhell, det er merkelig at dette har blitt forbigått i slik stillhet her..... er det fordi vi kjenner astor så godt.... at vi ikke vil kritisere dette på linje med andre som er uheldig eller har et uoppmerksomt øyeblikk som leder til et uhell..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er et krav om at utstyr som er CE merket og skal selges i Norge skal leveres med en nordisk brukerveiledning... Dette må også Cobra forholde seg til. De har ikke lov til å selge dette produktet i Norge uten at det er vedlagt et brukerveiledning på norsk, svensk eller dansk for oss i dette området... så det er bare å ta en telefon til importøren og be om dette, de skal ha dette..... hvis ikke så kan du heve kjøpet.... og kjøpe en plotter med nordisk brukerveiledning...

Jeg fikk fra importøren 3 A-4 sider på dansk om det mest grunnleggende med plotteren. Den engelske var i A-5 på 96 sider.

Når det gjelder mitt uhell så har jeg kun meg selv og klandre. Ingen andre er skadelidt, heldigvis.

Og straffen, det er å sitte på terrasassen å se ut på Svelvikstrømmen på alle småbåtene som drar ut på pinsetur. :headbang:

Nei da, jeg skal ikke sutre. Jeg hadde mange flotte turer i vinter når dere andre hadde båten godt innpakket i burkaen. Nå har jeg fått skikk på hagen også. Mye som blir forsømt når man reiser på fjorden hver helg.

God tur til dere alle. Her på Østlandet har endelig sommeren slått til! Håper det er slikt vær i resten av landet også. :flag:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er nå så, men de GPS`ene/fishfinderene jeg har vært borti fra Statene (Garmin) har alle vært satt opp med fot,miles og Farenheit som default.

Det første jeg gjør er å sette dem til Nautiske mil, Meter og Celsius.

Men det skulle vel kanskje ringe en bjelle når dybden blir 3 ganger så stor når en passerer nogenlunde kjente områder???

Jeg ville nå stusset litt om dybden i båsen min ville vist 5 meter i stedet for de vanlige 1,5 til 2!

dette er viktige faktorer og for å bruke eksempler fra flyverdnen siden disse er so godt dokumenterte som vel mulig - les denne - gå ned til "Fuel Miscalculation"

ikke bare bare å gå over fra US gallons - som jo også er svært forskjellig fra UK gallons til liter osv:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider

samme kilde om bla årsaken til flystryrter - kan overføres til båtverden?

http://en.wikipedia.org/wiki/Accidents_and...nts_in_aviation

Causes

An accident survey [1] of 2,147 airplane accidents from 1950 through 2004 determined the causes to be as follows:

45%: Pilot error

33%: Undetermined or missing in the record

13%: Mechanical failure

7%: Weather

5%: Sabotage (bombs, hijackings, shoot-downs)

4%: Other human error (air traffic controller error, improper loading of aircraft, improper maintenance, fuel contamination, language miscommunication etc.)

1%: Other cause

The survey excluded military, private, and charter aircraft.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Det er nå så, men de GPS`ene/fishfinderene jeg har vært borti fra Statene (Garmin) har alle vært satt opp med fot,miles og Farenheit som default.

Det første jeg gjør er å sette dem til Nautiske mil, Meter og Celsius.

Men det skulle vel kanskje ringe en bjelle når dybden blir 3 ganger så stor når en passerer nogenlunde kjente områder???

Jeg ville nå stusset litt om dybden i båsen min ville vist 5 meter i stedet for de vanlige 1,5 til 2!

Helt klart! Man har jo ingen å skylde på når sånt skjer. Bruker ikke plotteren i kjente farvann.

Man blir klok av skade. Et uttrykk som passer perfekt her.

Hadde det vært en annen enn Astor som hadde gjort denne blemmen med plotteren, så hadde nok ikke det gått upåaktet hen her på baatplassen... Da hadde hylekoret jamret seg på samme måte som de har gjort i denne tråden..... og slaktet eieren nord og ned som mere eller mindre totalt inkompetent.....

Vi liker å kritisere andre for å femheve vår egen fortrffelighet og perfekthet..... vi hyler opp hver gang en er uheldig.... enten en liten småbåt blir rent i senk av prinsesse eller hva det nå var i sogn og fjordane for et år siden, eller en siker ser ikke Moss Horten ferga....... en Fairline har kontakt med moder jord.... osv.... listen er nesten uendelig....

Mne litt tilbake til Astors uhell, det er merkelig at dette har blitt forbigått i slik stillhet her..... er det fordi vi kjenner astor så godt.... at vi ikke vil kritisere dette på linje med andre som er uheldig eller har et uoppmerksomt øyeblikk som leder til et uhell..

Hei!

Synes det er bra reflektert, sydvesten, - og ikke minst er du ute etter å bringe på bane og kanskje få en diskusjon om hva som kan gjøres for å unngå flere slike uhell eller bare det å begrense uhellene til et minimum i antall?

Jeg prøvde også å slå inn på denne vinklingen i et tidligere innlegg #288 i denne tråden.

Ser nå også at Astor har kommet med et svar om at han bebreider ingen andre enn seg selv for uhellet, og det er jo "eksemplarisk" og voksent gjort av Astor i en slik situasjon.

I denne saken har vi fått og kan vel også få mere innsikt i hva som skjedde, - og det viktigste av alt, - hva har han lært for å unngå noe lignende en gang til.

Vi vet vel også fra avisintervjuer også en del om årsaken til "trådtittel- ulykken", der båtføreren heller ikke var godt nok "kjent " med hvordan de elektroniske kartene oppførte seg og hvor pålitelig den informasjonen den ga var.

Er det her vi alle gjør en litt for lettvint jobb?

Jeg tror det, for etter en nestenulykke jeg var ute for med en for meg"ukjent" GPS, så sjekker jeg nå plotteren og hvordan visningen er hver gang jeg starter på en tur, og forsikrer meg om at alt vises "riktig" og ikke minst de samme verdier på de samme plassene fra gang til gang.

Derfor er vel dette å oppfatte som et konkret forslag til forbedring av rutinene (som også Nøtterøy nevner i sitt innlegg), at alle lærer å kjenne sin plotter og hvordan den oppfører seg i kjente farvann og leder, før man kan "stole" på den i ukjente farvann. :sailing::smiley:

Ship'O'Hoi! :seeya::wink:

Det jeg ønsket var å sette et ansikt på en grunnstøtning. Hvilken faser man skal igjennom for å "komme til seg selv" etter en slik hedelse. Andre kan mene noe fra go-stolen om hva man burde ha visst.

Ryktene etter en slik "liten" hendelse gikk fort. Jeg hadde knapt kommet til land før de i hjemmehavna visste om dette. Også her i min hjemmehavn "baatplassen.n" blir slik kjent ganske fort. Derfor ønsket jeg å sette ord på hendelsen slik at andre kanskje unngår min tabbe.

Har i dette forum er vi i ulike faser av båtlivet. Noen har knapt postet et innlegg og er ganske fesrke. Andre har drevet med båt i en årrekke.

Det er dette som er unikt med baatplassen.no. Her kan alle høste erfaring med gamle og unge.

Dermed setter jeg strek for min grunnstøtning for denne gang. jeg har lite å tilføye fra det som er skrevet.

vi kjenner astor så godt.... at vi ikke vil kritisere dette

Går man litt gjennom hva som er debattert på denne siten, vil man se at både tidligere og nåværende innsendere har fått erfare at å innta divergerende synspunkt til Astors, ikke er en helt risikofri idrett. Så dette temaet ble nok unngått.

Ang. SB90E. Hensikten min med å komme trekkende med den, var å vise at det går an å bygge en båt som takler en grunnstøting ganske bra.

At noen fikk en anledning til å drite ut andre er vel så. De fikk vel en god kveld.

Vekten på en slik båt varierer noe avhengig av hva som er installert og hvordan den er bygget.

Poenget var at hadde denne Fairlinen truffet en tømmer stokk lenger inni fjorden, hadde den gått ned. Hadde den truffet en bøye på veien over Nordsjøen, hadde den gått ned.

SB90E hadde gjort et byks, og kjørt videre.

Det er ogå litt interessant å se at dette også ble litt en kartplotterdiskusjon. Jeg er skremt av hvordan man tror på disse boksene.

Det er tilogmed noen som tror at det går an å bruke EGNOS.

Ang. SB90E. Hensikten min med å komme trekkende med den, var å vise at det går an å bygge en båt som takler en grunnstøting ganske bra.

At noen fikk en anledning til å drite ut andre er vel så.

Men hva var poenget med ditt svar til meg der du irettesetter meg og hevder at SB90E veier 1600 kg?

Jeg må si, du gjorde en fantastisk jobb med å illustrere poenget ditt! Når den farkosten kommer susende i 40+ knop ville ikke jeg vært den som ble overkjørt, uansett hva skroget er laget av ...

Så jeg spør for tredje og siste gang: Hvor har du det fra at SB90E veier 1600 kg?

Redigert av Nautilusen (see edit history)

Ordene uhell og uheldig brukes ofte på denne, og mange andre tråder også. Lurer litt på hva den enkelte egentlig mener med det ordet? :rolleyes:

Slo opp i min "Fremmedord og synonymer blå ordbok og fant;

"Uhell; fadese, fatalitet, fiasko, fortredelighet, kalamitet, malør, misere, misfall, strek i regningen, uflaks, ulykkestilfelle, utur, vanhell."

"Uheldig; beklagelig, fatal, kjedelig, pinlig."

Bare sånn litt til ettertanke på morgenkvisten!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...