Lotus Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Skjærene står på kartet. Kartet jeg har vedlagt er utsnitt fra CMAP. Påkjørselspunkt er den lange ryggen med skjær midt inni det som ses mellom de 3 varseltrekantene på kartet. Nøyaktig hvilket av disse skjærene det er, kan jeg ikke svare på, men at de finnes på ethvert kart er det liten tvil om. De finnes i alle fall på Bittelitens bluechart som er limt inn i denne strengen og mitt cmap-kart. Når man kjører inne i blandt disse holmene, har man forøvrig neppe målestokk 1:100.000. Det ville være uansvarlig. Lotus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Når man kjører inne i blandt disse holmene, har man forøvrig neppe målestokk 1:100.000. Det ville være uansvarlig. Lotus Så sant, så sant. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 rart ingen kommenterer Mulligan`s kommentar om at båten tar inn vann i det tempoet. Må si de siste dagers hendelser har skremt meg skikkelig, kommer absolutt til å se på mulighetene til å lage vannsikrede compartments i Jokeren. Å akseptere at en båt til 12mill går rett ned, bare fordi den dunker borti et skjær, blir for dumt. Jeg skal forsøke å regne på hva som egentlig trengs av oppdriftsvolum, for å sikre meg mot dette. Og; selv om ikke båten skal være SYNKEFRI, er det vel foran ( baugområde, kollisjon med flytende objekter ) ved akselgjennomføring, og rundt rorstammen man kan anse at den største risikoen for katastrofal vanninntrenging ligger ? Hvis man i tillegg får sikret kjølsvinet opp mot setebenkene, og satt på vantette luker i dørken, vil vel det aller, aller meste være sikret ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 (redigert) det har skjedd store flyulykker av samme årsak, dvs alle i cockpit har vært opptatt med å finne ut hvorfor en varsellampe ikke fungerte som den skulle mens flyet tok bakken "på autopilot" pga "blind spot" i innflygningssystemet. (startet innflygingen under beamen - da skal vi vel ned da? http://www.planecrashinfo.com/w721229.htm An Eastern Air Lines Lockheed Tristar crashed into the Everglades killing 100 of 176 people aboard. In the darkness, the crew, preoccupied with a landing gear problem, failed to notice the autopilot had become disengaged and the plane was losing altitude. (December 29, 1972 det er ikke den eneste og de gutta/jentene burde jo være hakket bedre enn de på sjøen.... http://www.planecrashinfo.com/pictures.htm full tank takk! http://www.planecrashinfo.com/images/w000305.jpg Redigert 31.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 QUOTE Når man kjører inne i blandt disse holmene, har man forøvrig neppe målestokk 1:100.000. Det ville være uansvarlig. Lotus Så sant, så sant. hjelper ikke stor hvis man ikke skjønner åssen dingen fungerer - det er dette med å passere 50 da vet de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
At-le Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 (redigert) Røver-kjøper?? http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/ar.../105300058/1021 At-le Redigert 31.Mai.2006 av at-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Oj oj ... Mer å spekulere på: Et vitne hevder han er sikker på at det var den samme båten som skapte så store bølger utenfor Havstad i Arendal at de nesten knuste en 29 fot Viknes-båt som lå fortøyd ved en av flytebryggene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 4,5 mill for "vraket" må sies og være et meget godt kjøp ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 En tanke som slo meg med akkurat det var: Det salget gikk da svært fort? Var det en budrunde? Ble "vraket" annonsert? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Var det en budrunde? Ble "vraket" annonsert? Salg av kondemnerte båter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KAT Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 det har skjedd store flyulykker av samme årsak, ........... det er ikke den eneste og de gutta/jentene burde jo være hakket bedre enn de på sjøen.... http://www.planecrashinfo.com/pictures.htm Siden ingen andre har sporet av skal ikke jeg heller gjøre det. Men han som nevnes på nest øverste linje i linken, Knute Rockne, var faktisk en nordmann. Født på Voss i 1888. Han var en av de mest kjente og største idrettsutøvere på sin tid. Amerikansk Fotball. Han nevnes i samme åndedrag som andre kjente nordmenn i USA; Niels Abel, Roald Amundsen, Bernt Balchen, Bjørnstjerne Bjørnson, Leif Ericson, Kirsten Flagstad, Ragnar Frisch, Ivar Giaever, Edvard Grieg, Sonja Henie m. flere i USA. Han minnes ennå av både amerikanske Presidenter og selvfølgelig av fotballmiljøet og det er tilogmed laget en egen film om ham. Men han synes ikke å være særlig kjent i Norge. KAT Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Er det ikke bare eier av båten og båtprodusenter som kan legge inn bud på skada båter da eller ?Er det tillfelle så er det jo typisk da , hvorfor skal en "vanlig " mann få gjort et bra kjøp . Bedre at di med penga kan få et røver kjøp så kan vi "vanlig" kjøpe den igjen etterpå til det dobbelte ..... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Er det ikke bare eier av båten og båtprodusenter som kan legge inn bud på skada båter da eller?Nå er båtprodusent en ganske god beskrivelse av vedkommende som har kjøpt havaristen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 lurer på om det er noen som topper denne i sommer (12 mill)? de er sikkert ikke på dette boardet i allefall... - eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Nå er båtprodusent en ganske god beskrivelse av vedkommende som har kjøpt havaristen. Derfor spørsmålet Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
håvar Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Ang havaristedet så er det tidligere nevnt att båten gikk på ved, eller rettere sagt i mellom Halvorsholmene like øst for Jerkeholmen. Forklaringen kan da være att han har en feil i kartet. Slik er det nemlig i mitt kart( skal ikke nevne navn men det begynner på C-). Akkurat i dette området er kartene skannet litt feil nord-sør, sånn att om man ikke holder tunga rett i munnen og vet hvor man er så kan man gå på feil side av Jerkeholmen. Har gått i området en 5-6 ganger på ferieturer de siste 3 åra og fler en gang blitt litt overrasket. Feilvisningen nord-sør er nok en 100-150 meter her. Vi var på tur her sist sommer og jeg hadde overlatt roret til to kompiser for att jeg skulle ta en velfortjent hvil i lugaren. Bråvåknet av att de dro av gassen og ropte på meg. De hadde da blitt usikre på hvor de skulle gå da kart og terreng ikke stemte. Eller rettere sagt vår posisjon på kartet. De stanset i tide... Så, om det nå er plotter eller pc man bruker som hjelpemiddel, så er det viktig å vite hvor man er i virkeligheten. Det krever att man er årvåken og observant. :nono: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Sterk melding! Har vi en smiley som heter :klap: Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Ang havaristedet så er det tidligere nevnt att båten gikk på ved, eller rettere sagt i mellom Halvorsholmene like øst for Jerkeholmen. Forklaringen kan da være att han har en feil i kartet. . . . Om dette er tilfelle så regner jeg med at dette er rapportert tilbake til kartleverandøren.... slike ting er jo totalt uakseptabelt for en seriøs kartleverandør.... og må snarest rettes opp.. Vi som brukere bør jo absolutt rapportere tilbake til kartfabrikanten når vi oppdager feil i kartene vi bruker... det være seg papair eller elektronisk.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Etter å ha lest igjennom denne tråden, virker det som at det er endel problemer med verifisering av GPS posisjonen på kartplotter, eller om kartene stemmer overens med posisjon fra GPS. Selv har jeg nå brukt en Garmin 2010 m Ekkolodd en måneds tid og er kjempefornøyd, i følge GPS`n har jeg en snitt avvik på 2-3 meter (WAAS/EGNOS satelitt). Men den enkleste måten å sjekke om det stemmer er å passere nesten inntil f.eks. en rød eller grønn stake (sjekk dybden først), se så på kartplotteren om din posisjon stemmer, eller under en bro, inntil en øy hvor du vet det er dypt etc. Gjør en dette regelmessig vil en se om det er store avvik i GPS`n posisjon. Men det holder ikke å sjekke plotteren i Oslo, å samtidig tro at den er nøyaktig i Arendal, dette må sjekkes under hele seilasen. Jeg bruker også ekkoloddet aktivt ved å se når jeg passerer grunner/dybdekurver i kartet og samtidig se om dybdelingjen på ekkoloddet forandrer seg. Dettte fungerer veldig bra på min 2010C. Men en må zoomet skikkelig inn, 100-200 meter for at dette skal fungere bra! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 WAAS/EGNOS satelitt Ikke i drift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Ikke i drift. Det kan så være, men på GPS siden på min plotter står det at den bruker WAAS EGNOS, det står i den norske manualen at det er noen satelitter som er prøve satelitter for dette, jeg trodde heller ikke at de var i drift ennå, men GPS`n sier nå ihvertfall noe annet.....! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 EGNOS kjører for øyeblikket på testbasis, og man regner med at det er oppe for fullt i løpet av 2004. EGNOS satellittene (nr 33 og 44) sender frem til dette signaler som viser at de er i testmodus. Garmin respekterer dette, men du har egentlig ingen garanti for at korreksjonssignalene du får er korrekte. Dette fant jeg her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 (redigert) Hjemmesiden til ESA for to minutter siden. Garminmottagerne ser ikke forskjell på testsignaler og operative signaler. Både Furunoen min og Trimblen min rapporterer om ingen operative signal. Kun i mode 02, test. Redigert 1.Juni.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Dette betyr at det virker men det gies ingen garantier ennå. Som jeg sa i sted avviket ligger rundt 2-3 meter og jeg har ingen problemer med disse posisjonene!!! Jeg har også sjekket disse sidene, og det står at de er i initierings status for øyeblikket, men fra midten av 2006 skal det bli operativt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Tar risken på å bevege meg på usikker grunn her, men tar sjansen: Er det ikke en vesentlig forskjell på GPS med vektorkart (digitale kart) og GPS med rasterkart (scannete kart) når det gjelder nøyaktighet og kalibrering? Jeg inbiller meg følgende: 1. Vektorkartet er et program som inneholder posisjonsreferanse. Kart og GPS kan "samarbeide" og GPS-visningen går automatisk til riktig punkt på kartet på skjermen. Kalibrering er da ikke relevant (selv om en selvfølgelig bør sjekke med terrenget av og til at angitt posisjonen stemmer). En kan også automatisk få opplysninger fra kartet om området en befinner seg på, alarmer, etc.. 2. Rasterkartet er et rent fotografi som ligger på skjermen. GPS posisjonen vises på skjermen uten mulighet til å vite detaljer om kartbildet. Det er da vesentlig at kartet ligger riktig i forhold til GPS-visningen og er i riktig målestokk. Dvs. at kalibrering er relevant og nødvendig. Et scannet kart vil vel også kunne være unøyaktig og forvrengt, slik at kalibreringen bør sjekkes når en har beveget seg en del og når en skifter kartblad? 3. Kartunderlag for sjøkart lagres i dag digital og alle kartleverandører baserer seg på samme utgangsmateriale. Det er derfor mest logisk (og nøyaktig) å bruke vektorkart. Rasterkartene blir i prinsippet etter hvert bare fotograferte vektorkart, med tap av informasjon og nøyaktighet. Er jeg på jordet her? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.