Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

Skjærene står på kartet.

Kartet jeg har vedlagt er utsnitt fra CMAP.

Påkjørselspunkt er den lange ryggen med skjær midt inni det som ses mellom de 3 varseltrekantene på kartet. Nøyaktig hvilket av disse skjærene det er, kan jeg ikke svare på, men at de finnes på ethvert kart er det liten tvil om. De finnes i alle fall på Bittelitens bluechart som er limt inn i denne strengen og mitt cmap-kart.

 

Når man kjører inne i blandt disse holmene, har man forøvrig neppe målestokk 1:100.000. Det ville være uansvarlig.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

rart ingen kommenterer Mulligan`s kommentar om at båten tar inn vann i det tempoet. Må si de siste dagers hendelser har skremt meg skikkelig, kommer absolutt til å se på mulighetene til å lage vannsikrede compartments i Jokeren.

 

Å akseptere at en båt til 12mill går rett ned, bare fordi den dunker borti et skjær, blir for dumt. Jeg skal forsøke å regne på hva som egentlig trengs av oppdriftsvolum, for å sikre meg mot dette. Og; selv om ikke båten skal være SYNKEFRI, er det vel foran ( baugområde, kollisjon med flytende objekter )

ved akselgjennomføring, og rundt rorstammen man kan anse at den største risikoen for katastrofal vanninntrenging ligger ?

 

Hvis man i tillegg får sikret kjølsvinet opp mot setebenkene, og satt på vantette luker i dørken, vil vel det aller, aller meste være sikret ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

det har skjedd store flyulykker av samme årsak, dvs alle i cockpit har vært opptatt med å finne ut hvorfor en varsellampe ikke fungerte som den skulle mens flyet tok bakken "på autopilot" pga "blind spot" i innflygningssystemet. (startet innflygingen under beamen - da skal vi vel ned da?

http://www.planecrashinfo.com/w721229.htm

An Eastern Air Lines Lockheed Tristar crashed into the Everglades killing 100 of 176 people aboard. In the darkness, the crew, preoccupied with a landing gear problem, failed to notice the autopilot had become disengaged and the plane was losing altitude. (December 29, 1972

det er ikke den eneste og de gutta/jentene burde jo være hakket bedre enn de på sjøen....

http://www.planecrashinfo.com/pictures.htm

 

full tank takk!

http://www.planecrashinfo.com/images/w000305.jpg

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

QUOTE

Når man kjører inne i blandt disse holmene, har man forøvrig neppe målestokk 1:100.000. Det ville være uansvarlig.

 

Lotus

Så sant, så sant. :wink:

 

hjelper ikke stor hvis man ikke skjønner åssen dingen fungerer - det er dette med å passere 50 da vet de.

Link to post
Share on other sites

det har skjedd store flyulykker av samme årsak, ...........

 

det er ikke den eneste og de gutta/jentene burde jo være hakket bedre enn de på sjøen....

http://www.planecrashinfo.com/pictures.htm

Siden ingen andre har sporet av skal ikke jeg heller gjøre det.

Men han som nevnes på nest øverste linje i linken, Knute Rockne, var faktisk en nordmann. Født på Voss i 1888.

Han var en av de mest kjente og største idrettsutøvere på sin tid. Amerikansk Fotball. Han nevnes i samme åndedrag som andre kjente nordmenn i USA; Niels Abel, Roald Amundsen, Bernt Balchen, Bjørnstjerne Bjørnson, Leif Ericson, Kirsten Flagstad, Ragnar Frisch, Ivar Giaever, Edvard Grieg, Sonja Henie m. flere i USA.

 

Han minnes ennå av både amerikanske Presidenter og selvfølgelig av fotballmiljøet og det er tilogmed laget en egen film om ham.

Men han synes ikke å være særlig kjent i Norge.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare eier av båten og båtprodusenter som kan legge inn bud på skada båter da eller ?Er det tillfelle så er det jo typisk da , hvorfor skal en "vanlig " mann få gjort et bra kjøp . Bedre at di med penga kan få et røver kjøp så kan vi "vanlig" kjøpe den igjen etterpå til det dobbelte .....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ang havaristedet så er det tidligere nevnt att båten gikk på ved, eller rettere sagt i mellom Halvorsholmene like øst for Jerkeholmen.

Forklaringen kan da være att han har en feil i kartet. Slik er det nemlig i mitt kart( skal ikke nevne navn men det begynner på C-).

Akkurat i dette området er kartene skannet litt feil nord-sør, sånn att om man ikke holder tunga rett i munnen og vet hvor man er så kan man gå på feil side av Jerkeholmen.

Har gått i området en 5-6 ganger på ferieturer de siste 3 åra og fler en gang blitt litt overrasket.

Feilvisningen nord-sør er nok en 100-150 meter her.

 

Vi var på tur her sist sommer og jeg hadde overlatt roret til to kompiser for att jeg skulle ta en velfortjent hvil i lugaren. Bråvåknet av att de dro av gassen og ropte på meg.

De hadde da blitt usikre på hvor de skulle gå da kart og terreng ikke stemte. Eller rettere sagt vår posisjon på kartet. De stanset i tide...

 

Så, om det nå er plotter eller pc man bruker som hjelpemiddel, så er det viktig å vite hvor man er i virkeligheten. Det krever att man er årvåken og observant.

 

:nono:

Link to post
Share on other sites

Sterk melding!

 

Har vi en smiley som heter :klap:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ang havaristedet så er det tidligere nevnt att båten gikk på ved, eller rettere sagt i mellom Halvorsholmene like øst for Jerkeholmen.

Forklaringen kan da være att han har en feil i kartet. .

.

.

Om dette er tilfelle så regner jeg med at dette er rapportert tilbake til kartleverandøren.... slike ting er jo totalt uakseptabelt for en seriøs kartleverandør.... og må snarest rettes opp..

 

Vi som brukere bør jo absolutt rapportere tilbake til kartfabrikanten når vi oppdager feil i kartene vi bruker... det være seg papair eller elektronisk..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest igjennom denne tråden, virker det som at det er endel problemer med verifisering av GPS posisjonen på kartplotter, eller om kartene stemmer overens med posisjon fra GPS.

 

Selv har jeg nå brukt en Garmin 2010 m Ekkolodd en måneds tid og er kjempefornøyd, i følge GPS`n har jeg en snitt avvik på 2-3 meter (WAAS/EGNOS satelitt).

 

Men den enkleste måten å sjekke om det stemmer er å passere nesten inntil f.eks. en rød eller grønn stake (sjekk dybden først), se så på kartplotteren om din posisjon stemmer, eller under en bro, inntil en øy hvor du vet det er dypt etc. Gjør en dette regelmessig vil en se om det er store avvik i GPS`n posisjon.

 

Men det holder ikke å sjekke plotteren i Oslo, å samtidig tro at den er nøyaktig i Arendal, dette må sjekkes under hele seilasen.

 

Jeg bruker også ekkoloddet aktivt ved å se når jeg passerer grunner/dybdekurver i kartet og samtidig se om dybdelingjen på ekkoloddet forandrer seg. Dettte fungerer veldig bra på min 2010C. Men en må zoomet skikkelig inn, 100-200 meter for at dette skal fungere bra!

Link to post
Share on other sites

Ikke i drift.

 

Det kan så være, men på GPS siden på min plotter står det at den bruker WAAS EGNOS, det står i den norske manualen at det er noen satelitter som er prøve satelitter for dette, jeg trodde heller ikke at de var i drift ennå, men GPS`n sier nå ihvertfall noe annet.....!

Link to post
Share on other sites

EGNOS kjører for øyeblikket på testbasis, og man regner med at det er oppe for fullt i løpet av 2004. EGNOS satellittene (nr 33 og 44) sender frem til dette signaler som viser at de er i testmodus. Garmin respekterer dette, men du har egentlig ingen garanti for at korreksjonssignalene du får er korrekte.

 

Dette fant jeg her

Link to post
Share on other sites

Dette betyr at det virker men det gies ingen garantier ennå. Som jeg sa i sted avviket ligger rundt 2-3 meter og jeg har ingen problemer med disse posisjonene!!!

 

Jeg har også sjekket disse sidene, og det står at de er i initierings status for øyeblikket, men fra midten av 2006 skal det bli operativt!

Link to post
Share on other sites

Tar risken på å bevege meg på usikker grunn her, men tar sjansen:

 

Er det ikke en vesentlig forskjell på GPS med vektorkart (digitale kart) og GPS med rasterkart (scannete kart) når det gjelder nøyaktighet og kalibrering? Jeg inbiller meg følgende:

 

1. Vektorkartet er et program som inneholder posisjonsreferanse. Kart og GPS kan "samarbeide" og GPS-visningen går automatisk til riktig punkt på kartet på skjermen. Kalibrering er da ikke relevant (selv om en selvfølgelig bør sjekke med terrenget av og til at angitt posisjonen stemmer). En kan også automatisk få opplysninger fra kartet om området en befinner seg på, alarmer, etc..

 

2. Rasterkartet er et rent fotografi som ligger på skjermen. GPS posisjonen vises på skjermen uten mulighet til å vite detaljer om kartbildet. Det er da vesentlig at kartet ligger riktig i forhold til GPS-visningen og er i riktig målestokk. Dvs. at kalibrering er relevant og nødvendig. Et scannet kart vil vel også kunne være unøyaktig og forvrengt, slik at kalibreringen bør sjekkes når en har beveget seg en del og når en skifter kartblad?

 

3. Kartunderlag for sjøkart lagres i dag digital og alle kartleverandører baserer seg på samme utgangsmateriale. Det er derfor mest logisk (og nøyaktig) å bruke vektorkart. Rasterkartene blir i prinsippet etter hvert bare fotograferte vektorkart, med tap av informasjon og nøyaktighet.

 

Er jeg på jordet her?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...