Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

Her er et ilustrasjonsbilde på det nærmeste vi i dag kan komme en idiotsikker båt. Maks 6 knop, tåler all slags vær, skumfylt, flyter om den er vannfylt, tåler 360 graders rulle, godkjent av DNV, bygd etter SOLAS regelverk, TELB (Total Enclosed Life Boat) sikrer at ingen ramler på sjøen, etc. etc. Noen bedre?

 

Bilde

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

QUOTE(The Scrutinizer @ 03.06.06 00:46)

 

hvis du spør meg konkret hadde jeg aldri kjørt så fort i ukjent farvann -

Litt spent på kva Astor vil seie til dette... Han har jo aldri vore bastant om andre sine eigenskapar på sjøen, jf. tråden om Berserk.

 

 

Astor kommenterte der "dårleg sjømannskap" hjå Berserk offentleg her på båtplassen. Prøvde å få Astor til å forklare meir om dette (gjeldt ein konkret episode), det har han ikkje gjort. No har Astor sjølv tabba seg ut, veit ikkje forskjellen på meter og fot. Tenk om dette hadde vore vist på TV! Litt pineleg kanskje.... Lukka for Astor var at han gjorde det det rette med båtvalet!!

Redigert av pinnebaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

forøvrig viser ekkoloddet mitt eksakt dobbelt dybde av virkelig så jeg er veldig på vakt der.

holder nøye øye med kartet.

 

det har åpenbart vært slik siden båten var ny - den forrige eieren hadde vel aldri bruk for det.

 

får plukke det opp en dag for å se om det finnes flere settings.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan nevne litt om en tur for noen pr siden - på vei til danmark tok vi turen via strømstad - käringöen til skagen.

 

litt interessant ble innseilingen til käringöen - vi hadde bare brukt kart og kompass for rake kursen utasskjærs uten å bestemme endelig mål men fant ut at det passet bra å gå inn ruten som er antydet på kartet.

en rask titt på kartet med fyret og landmerker som referanser.

 

passasjen var akkurat stor nok til at 2 lystbåter kunne passere greit.

 

så langt alt bra - da vi var igjennom kunne det være fristende å gasse seg frem til gjestehavnen.

det ville blitt " disaster".

rett innenfor lå det en grunne med steiner.

vi lirket oss over den med drev i høyete akseptable pos i tomgang.

 

fant ut neste dag at det var passasje på sidene og kunne da se hvor de lokale la kursen.

stor trafikk gjennom der - veldig fint område forøvrig.

 

men, nettopp en slik situasjon hvor det kunne bli bråstopp og hvor normal og elementær forsiktighet forhindret det.

 

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt spent på kva Astor vil seie til dette... Han har jo aldri vore bastant om andre sine eigenskapar på sjøen, jf. tråden om Berserk.

Astor kommenterte der "dårleg sjømannskap" hjå Berserk offentleg her på båtplassen. Prøvde å få Astor til å forklare meir om dette (gjeldt ein konkret episode), det har han ikkje gjort. No har Astor sjølv tabba seg ut, veit ikkje forskjellen på meter og fot. Tenk om dette hadde vore vist på TV! Litt pineleg kanskje.... Lukka for Astor var at han gjorde det det rette med båtvalet!!

 

Når det gjelder Berserk så kom vi vel fram til at hver episode er bygd rundt dette at man skal dra fram det ekstreme hos disse folka. Det er lett å lure TV-titterne vet du. Også meg. Dette har jeg også kommentert tidligere.

 

At jeg bomma på at plotteren var satt opp på fot har jeg gjort noe med. Har kontaktet den norske importøren av Cobra-plotterne og bedt om at de legger med et A4-ark som forteller at plotteren er satt opp etter amerikanske mål. Dvs at man må stille om til bla. meter. Plotteren ble levert med engelsk brukerhåndbok, samt tre A4-sider på dansk. Desverre er jeg avhengig av en nordisk brukerhåndbopk noe de ikke kunne skaffe.

 

Jeg vet selvsagt forskjell på fot og meter. Men så var det dette med utenlandsken da.

 

Det gikk heldigvis bra med oss når skrekken slapp taket. At kona fortsatt har lyst på båtlivet er det viktigste.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor kommenterte der "dårleg sjømannskap" hjå Berserk offentleg her på båtplassen. Prøvde å få Astor til å forklare meir om dette (gjeldt ein konkret episode), det har han ikkje gjort. No har Astor sjølv tabba seg ut, veit ikkje forskjellen på meter og fot. Tenk om dette hadde vore vist på TV! Litt pineleg kanskje.... Lukka for Astor var at han gjorde det det rette med båtvalet!!

I kategorien usakligheter og omstokking av kort, "Pinnebåt",- her fortjener du nesten diplom. :flag: "Å tabbe seg ut" med å lese kart feil er noe jeg tror de fleste har gjort. Å gjøre dette i ureint farvann i opp mot 20 knop som utenfor Arendal, er noe annet. Litt OT, men siden du bringer inn Berserk: Skjønner du fremdeles er sår over at noen kom til å kommentere hjertebarna dine på TV, men feks. å ta med uerfarne turister med 1 dags betenkelsestid på seiltokt til Antarktis (første turen) er etter min klare oppfattning dårlig sjømannskap på grensen til det utilgivelige. Så får du heller kommentere spydig, når jeg har et spørsmål eller kommentar som avslører evenuelle hull i min kompetanse her på båtplassen. :lol:
Link to post
Share on other sites

Uten å ta stilling til hvem som skriver hva her:

 

Hver gang det skrives om en ulykke til sjøs - enten her på BP eller andre steder, kommer denne tiraden av ettrpåklokskap. "jeg ville ikke gjort sånn", "dårlig sjømannskap", "lagt igjen vettet hjemme", "kjørte alt for fort", "han burde vite at ..." osv osv.

Link to post
Share on other sites

... og deretter kommer de dårlige retorikere i form av reguleringskåte bedrevitere, og tyter på sitt halvreligiøse selvforførende mantra om at "stadig flere ... " eller "stadig økende..."

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

... og deretter kommer de dårlige retorikere i form av reguleringskåte bedrevitere, og tyter på sitt halvreligiøse selvforførende mantra om at "stadig flere ... " eller "stadig økende..."

Vel - vel, - alle kan vi vel komme med slike populistiske utsagn som deg her, Skipper_Worse, - om vi måtte ønske det, men er det noe ansvarlig og konstruktivt dette da?

 

Jeg er av den oppfatning at ting og tang kan forbedres og kunnskapen/ferdighetene til oss som liker oss på sjøen uansett kan forbedres.

 

Det vi har bruk for er folk som tør å komme med forslag til forbedringer, uten å bli stemplet med den noe nedvurderende karakteristikken "bedrevitere".

 

Nei, - jeg ønsker meg heller konstruktive forslag og nytenkning, fra forskjellige ståsted på en del felles problemstillinger som kan gjøre det enda tryggere å ferdes på sjøen for alle Båtsjeler som elsker den gleden og friheten dette gir. :wink::sailing:

 

Og i den sammenheng, Skipper_Worse, så er det vel bare slik at man ikke kan gå ut ifra, at alle sånn helt uten videre har den kunnskapen/ferdighetene som du besitter og dermed har forutsetninger til å oppføre seg så eksemplarisk som ønskelig ute på "bøljan blå"?

 

Kan vi ikke heller komme med konstruktive forslag i diskusjonen videre, der vi innser at ikke alt i verden kan flyte fritt rundt uten noen "kjøreregler", i en verden der alle skal være fri til å oppfatte situasjoner og ellers handle kun etter egen interesse og behov der og da, - uten tanke på konsekvenser for andre "uskyldige" som også vil ha det fint på sjøen!

 

Om vi liker det eller ikke, - så er det nok behov for diskusjoner om hvilke tiltak/regler/lover som kan være hensiktsmessig å videreutvikle eller innføre, slik at SIKKERHETEN til oss alle som ferdes på sjøen blir ivaretatt.

 

Ha en fin helg alle sammen! :smiley::seeya:

 

 

Ship'O'Hoi! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Kan vi ikke heller komme med konstruktive forslag i diskusjonen videre, der vi innser at ikke alt i verden kan flyte fritt rundt uten noen "kjøreregler", i en verden der alle skal være fri til å oppfatte situasjoner og ellers handle kun etter egen interesse og behov der og da, - uten tanke på konsekvenser for andre "uskyldige" som også vil ha det fint på sjøen!

Det finnes da en masse "kjøreregler" til sjøs! Selv jeg som ikke har avlagt en eneste båtprøve, frivillig eller obligatorisk, vet da det! :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En stålmonster på mange tonn som gjør over 40 knop kan knapt kalles idiotsikker.

 

I de rette (eller helst gale) hendene er SB90 et massemordsvåpen par excellence når den i over 40 knop knuser alt i sin vei mens eieren ligger på dørken og leter etter ett eller annet.

 

Idiotsikre båter fins nok ikke, nei.

 

EDIT: Denne varianten av SB90 er visstnok ikke av stål.

Redigert av Nautilusen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...