Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

avviket ligger rundt 2-3 meter

Dette "avviket" til Garmin har jeg aldri sett en forklaring på.

"Avvik" i forhold til hva?

Hva har de som referanse?

 

EGNOS er vel mer eller mindre utsatt på ubestemt tid.

 

IALA korreksjoner fra Færder funker imidlertid bra.

Link to post
Share on other sites

Han minnes ennå av både amerikanske Presidenter og selvfølgelig av fotballmiljøet og det er tilogmed laget en egen film om ham.

Men han synes ikke å være særlig kjent i Norge.

Hovedrollen ble faktisk spilt av tidligere president Ronald Reagan!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Anser du alle over 50 for å være ute av stand til å bruke sånt utstyr ?

overlat kartplotteren/gps/datamaskinen din og hva det nå måtte være av moderne elektronikk - uten instruskjonsmanualer - til en i familen på 10-15 år eller så så skjønner du nok hva jeg mener.

 

nei, jeg mener ikke at de/alle over 50 ikke kan bruke dette utstyret men, det tar ofte litt lengre tid enn distansen fra oslo til arendal å bli godt kjent med slikt utstyr - særlig hvis det avviker fra utstyr man er kjent med.

 

har også inntrykk av at mange som får seg kartplottere - lærer seg kun "basic" - resten blir kanskje for komplex og de blir mindre aktsomme enn de som har kartet i bunn for å si det sånn.

 

det er vel også smart å gjøre seg godt kjent med det under trygge forhold før man legger ut til u(kj)rent farvann.

 

 

for å understreke det oprinnelige problemet nevnt:

 

jeg husker et innslag fra et "Airshow" for mlitærfly i europa for en del år siden hvor en del nye jagerfly med bare elektronisk informasjonformidling ble tatt i bruk.

de erfarne jagerpilotene rynket på nesen.

konstruktøren sa at en 15åring faktisk ville vært bedre egnet til fly det med basis i kunnskap om dataspill/simulatorer mens gamlegutta fryktet det.

årsaken var at de i den yngre kategorien forholder seg lettere til informasjonen de får på skjermene enn det eldre gjør og de hånterer den mye mer nøyaktig måte og responderer kvikkere.

 

som en liten sidenote kan jeg nevne at tenåringen fløy modællfly rett uten vidre pga at han har stor erfaring med flight simulatorer osv - viste det seg.

flyet var ikke direkte letthånterlig.

en annen tok det opp og landet for ham første gangen.

deroppe overtok han og fløy det utmerket.

både han som tok det opp og jeg var veldig forundret over dette og spurte han hva han egentlig forhold seg til?:

"jo, jeg tenkte slik og slik" i forhold til nttopp flighsimulatorene og spillene bla refranse til piltaster når joystick ikke brukes.

satt rett i boks.

 

så, tror nok jeg har litt rett selv om det hele tiden har vært humoristisk ment om det skulle være tvil om det.

ville som sagt selv havnet der.

 

så til dere yngre båtfører; bruk teknikken for alt den er verdt og vis at dere er bedre enn oss "Grumpy Old Farts" i sommer.

 

skal vi legge ut en "poll" med aldergrupper for å se hvilken adergrupper som får hyppigst "landkjenning" i sommer.

 

 

nei, vi utelater møter med brygger osv.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du burde senke grensa til rundt 35 år. Det er såvidt jeg vet aldersgrensa for kampflygere bla. Ikke nok med at de ikke klare all dataen men reaksjonsevnen svekkes og. Jeg stemmer for å legge alle 35 åringer i rør. Vekk med dem !!! :drink:

Jfr. Sleipner ulykken, var det faktisk oppe til debatt om det skulle innføres en lavere aldersgrense for føring av hurtiggående passasjerfartøy. Du skal ha et godt syn, være kjapp i reaksjonen, ha erfaring til å ta de rette slutningene på grunnlag av navigasjonshjelpemidler, navigasjonsmerker og annen trafikk når det går i 30 knop, stiv kuling, sjø, regnbyger og mørkt. De som ikke har dette som yrke anbefales ikke å prøve dette uten kyndig personell ved sin side. Dette kan kreve sin man i 20 knop på en stille solskinsdag også.

 

Nærmer meg selv de 50 og er fortsatt høyst oppegående på duppeditter og datautstyr (litt skryt da, men benglene må fortsatt spørre fosilet om hjelp i diverse dataspm. så da så), men ser at alder er et poeng mht. reaksjon, årvåkenhet og utholdenhet. Kanskje et spørsmål til ettertanke i disse båtførerbevistider.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

enig, men du mener vel alle over 35 år da?

og hva er så din?.....

 

du er vel rørlegger hvis jeg forstår deg riktig?

 

Jeg er klar til å bli lagt i rør,selv om jeg ikke er rørlegger. Alle over 35 bes gjøre seg klare, la samfunnet slippe alle disse ubrukelige og kunnskapsløse gamlingene. Feks så kan vi bli lagt i rør og deretter bankes ned som bryggepåler eller brukes til merking av grunner. Resirkulering i praksis.

Link to post
Share on other sites

men ser at alder er et poeng mht. reaksjon, årvåkenhet og utholdenhet. Kanskje et spørsmål til ettertanke i disse båtførerbevistider.

Tja. Vet ikke det,erfaringen er dyrekjøpt og den har ikke de unge tilegnet seg enda. Og noe som forundrer meg stadig vekk er hvor slitne og trøtte tenåringene i huset her er. De orker ikke å gjøre det skapte grann av fysisk arbeide til tider annet enn å grave penger ut av lomma til sitt påståtte faderlige opphav. Noe sånt ville ikke jeg stolt på ombord på en hurtigbåt ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Et scannet kart vil vel også kunne være unøyaktig og forvrengt, slik at kalibreringen bør sjekkes når en har beveget seg en del og når en skifter kartblad?

Husk på at kartet er flatt og jorda etter sigende er rund. Det må nødvendigvis bli noe feil som kartprojeksjonen prøver så godt som mulig å ta hensyn til. For å se problemet i praksis så prøv å få et A4 ark til å ligge jevnt og fint inntil en fotball...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...Feks så kan vi bli lagt i rør og deretter bankes ned som bryggepåler eller brukes til merking av grunner.

Går det ann å fremme ønsker om geografisk lokasjon ift plassering av eget rør? Jeg kunne mye heller tenkt meg å bli stauret ned et sted på det varme Sørland framfor ei grunne langt inne på Østlandet i Mjøsa. :fishing:
Link to post
Share on other sites

Husk på at kartet er flatt og jorda etter sigende er rund. Det må nødvendigvis bli noe feil som kartprojeksjonen prøver så godt som mulig å ta hensyn til. For å se problemet i praksis så prøv å få et A4 ark til å ligge jevnt og fint inntil en fotball...

noe slikt du hadde i tankene?

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det ryktes fra pålitelige kilder at Fairlinen har hatt "full gass" gjennom Tromøysund med en hekksjø som selv Worse kunne bli misunnelig av. Fartøyet dreide så babord etter Skilsøpynten mellom Skilsø og Knuben (badehusholmen) i samme tempo. Bredden mellom Skilsø og Knuben er ca. 0,05 NM, altså ca. 90 meter. Fartsbegrensingen i indre havn Arendal er 5 knop :sailing:

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ryktes fra pålitelige kilder at ...

Er det fastalgt at det var denne måten som sto for villmannskjøringen?

En annen ting jeg synes virker rart med denne saken er at båten ble solgt så raskt, og at prisen ble satt så lavt. Hadde jeg vært aksjonær i If, ville jeg stillet meg kritisk til om dette er en fornuftig disponering. Jeg tror man kunne fått mer for båten.

Link to post
Share on other sites

hadde de bare senket den i ferskvann med en gang den var berget og la den ligge der litt,.... men ikke for lenge

 

ellers kan det jo hende at en som driver med båtproduksjon har lettere for å kunne sanere en slik båt enn hvermansen - og i tilegg kanskje snappe opp noen produksjondetaljer ved demontering - til eget bruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...