Jump to content

Importere Bayliner?


unknownuser

Recommended Posts

Hei

jeg planlegger å importere Bayliner fra USA, enten via et firma her i Norge eller

å gjøre jobben selv.

Noen som har noen erfaringer rundt dette?

Hvilke feller finnes det og hvilke firma er seriøse/useriøse?

Jeg har et budsjett på 300.000,- ...-er det nok til

-innkjøp av 2858 i USA

-Pakking og transport (trolig til Gøteborg)

-Transport fra Gøteborg til Bergen

-Norsk moms og hk avgift  (toll?)

-CE merking?

 

:nonod:

 

Med hilsen

En som satser på neste sesong...

Link to post
Share on other sites

:nonod: Sjekk denne adressen :      http://www.ayn.no/      her er det mye 'amerikansk'

 

-har snakket med de folka der, men det virker noe useriøst.

...lite tilbakemeldinger og de virker lite interessert i å hjelpe.

Har og hørt om at de sender regninger i etterkant av handelen i størrelsesorden 50.000,-

for å ha skaffet deg båt...

 

Jeg vil gjerne handle med langt mer seriøse folk!

 

:nono:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å gjøre jobben selv, eller som jeg gjorde. Fikk en normann i USA til å ordne det. Snakk med Bjørn Borud i Florida, han er meget behjelplig. Han skaffer båter, eller henten en som du har skaffet selv. Han sjekker en båt som du selv har funnet og mailer bilder til deg.

-Om 300.000 nok er nok til innkjøp av en 2858 skal jeg ikke ha noen mening om. (selv om jeg tror det).

 

-Pakking og transport USA-Gøteborg= Bjørn Borud, frakt fra USA (Jacsinville) Gøteborg. Ca. 3000-3500 USD...

 

-Transport Gøteborg-Bergen??? En lastebil (Jeg betalte 10.000 nok for transport fra Gøteborg-Porsgrunn) Budsjetter med 20.000 og båten er i Bergen.

 

-Det er kun moms og hk avgift som skal betales... Tar du ut motoren(e) i Sverige og tar dem selv om grensen, så kan du spare deg for noen kroner hk avgift (i allefall hvis du ta av mariniseringsutsyret). I disse båtene er det vel en eller to bensinere, det blir høy hk avgift. Ca. 16.000 kroner pr. 100 hk..

 

-CE-merking... Det er nok her problemene ligger, dette kan bli veldig kostbart. Snakk med bjørn Borud i USA om han kan være behjelpelig med dette... (Jeg tok min båt inn før disse reglene ble instrammet av sjøfartsdirektoratet slik at jeg slapp dette).

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var i kontakt med  Ayn selv men de skulle ha 50% av kjøpesummen før båten var sendt, så 25% når båten ble sendt fra usa, og tilslutt 25% når en hentet båten. Og det var ingen garanti hvis det var noe gale med motor eller noe.

Dette ble for min del for mye penger ut, uten å vite hva jeg egentlig fikk.

Da jeg kjøpte bil for 6 år siden fikk jeg en til å importere for meg fra tyskland. Da betalte jeg et lite depositum på noen tusen og jeg fikk se bilen før jeg betalte den. likte jeg ikke bilen trengte jeg ikke kjøpe den, og var det noe gale så fikk jeg garanti på det.

Slik bør det også være ved kjøp av båt skal det vere noenlunde seriøst.

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling på dette men ...

 

Løper man ikke her en veldig stor risiko? Å kjøpe en brukt båt til 300.000 eller mer som man ikke har sett ville jeg aldri tatt sjansen på. Når man legger på frakt, forsikring i forb. med transport + det som tollvesesenet skal ha, + utstyr som må til for å få båten brukbar for norske forhold  høres dette veldig lite fristende ut.

 

Hvor mye sparer man på dette?

Link to post
Share on other sites

Hvor mye sparer man på dette?

Det er vel ikke lett å gi et svar på dette spørsmålet.... Det hele kommer an på hva man må gi for "sjarken" i utlandet kontra her hjemme. Jeg mener nå at jeg gjorde et godt kjøp usett i usa, men om alle gjør det er jo heller tvilsomt. Nå er trenger man jo ikke å kjøpe usett, det florere jo med rimelig flybilletter over dammen. Skal man først svi av noen hundre høvdinger, så er jo ikke en 3-5 høvdinger i tillegg så mye. Kan jo ta meg seg litt elektronikk på hjemveien og så er jo turen nesten innspart (hvis man trenger det da).

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Ser du har Sea Ray 300 sedan... jeg var faktisk nylig i Gøteborg og så på en slik en som AYN hadde hentet, men det var innbrudd i den så de skulle selge den "billig" 219000 ...(?)

Synes ikke båten var noe fin, så jeg lot den være.

-Samme dagen hentet de den båten og tok Strømstad-Sandefjord for å levere den i Porsgrunn området...   det skulle ikke slumpe til å være den du har kjøpt???

 

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling på dette men ...

 

Løper man ikke her en veldig stor risiko? Å kjøpe en brukt båt til 300.000 eller mer som man ikke har sett ville jeg aldri tatt sjansen på. Når man legger på frakt, forsikring i forb. med transport + det som tollvesesenet skal ha, + utstyr som må til for å få båten brukbar for norske forhold  høres dette veldig lite fristende ut.

 

Hvor mye sparer man på dette?

Nå er da totalbudsjettet på 300.000,- og hva får man for det her i gamlelandet???

tja...leter man lenge nok finner man kanskje noe fra 70-tallet i grønt og brunt -nei takk!!

Min forrige båt var en Princess 32 1976 mod. 220 hk Iveco diesel til kr 250.000,- og hvor mye båt var det for pengene???  Veldig lite. Det var en utslitt båt med 4000 timer på motoren (brukte like mye olje som diesel...ca  :nonod:    

og veldig lite praktisk innredning (flybridge var extrautstyr på den tiden)

 

På Princessen hadde jeg pr sesong en gangtid på ca 40 t. (har jo ikke tid til å kjøre båten, skal jo ligge til kai med ankerdrammen!!!)  med så få timer kan jeg like gjerne kjøre nyere bensinmotor med mindre timetall og MYE mindre oljeforbruk og ha en nyere og mer praktisk innredet båt (les: Bayliner)

Så for meg stusser jeg ikke med å kjøpe (nesten) usett fra USA så lenge båtprisene er uanstendig høye i KrF-landet Norge :smiley:

For ordens skyld: tilsvarende båt i Norge: ca 400000,-  +++

Link to post
Share on other sites

Ser du har Sea Ray 300 sedan... jeg var faktisk nylig i Gøteborg og så på en slik en som AYN hadde hentet, men det var innbrudd i den så de skulle selge den "billig" 219000 ...(?)

Synes ikke båten var noe fin, så jeg lot den være.

-Samme dagen hentet de den båten og tok Strømstad-Sandefjord for å levere den i Porsgrunn området...   det skulle ikke slumpe til å være den du har kjøpt???

 

:nonod:

Det er nok et par år siden jeg hentet min Sea Ray...... slik at det var nok ikke min. Jeg synes vel 219.000 var i meste laget og dobbelt så mye som hva jeg jeg betalte for min levert hjem på trappa inklussive alle avgifter til finansdepartementet.

 

Jeg har ellers ikke noe kjennskap til AYN, vet ikke hva det er en gang.

 

Sea Ray gjorde en forandring på denne båttypen i begynnelsen av 1980... Min er fra før det. Legger ved et bilde av sjarken

Bilde

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei! Tok inn Bayliner 2556  flybridge,1990 mod for et par år siden gjennom www.ayn.no  og må si  meg fornøyd med kjøpet. Jeg tok inn båten uten motor da jeg skulle bygge den om til diesel.La om allt det elektriske anlegget,Ny varmv.bereder,ny septik,ny landstrøm,nytt el toalett,ny teakdørk, nytt varmeanlegg.Har vel ca.4-500 arbeidstimer på den. Om jeg har spart så mye kroner på å ta den inn,vites ikke,men jeg har ihvertfall fått en båt jeg  trives veldig godt med og som jeg kjenner ut og inn. Husk på at landstrømmen og de elektriske komponentene i amerikanske båter er på 110v. og ikke 220.

NB! Min båt er tilsalgs,da jeg skal igang med nytt prosjekt.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig så få som har noe særlig erfaring med importering av båter????

Tja, vi er vel muligens det...

 

det er vel drøye 1000 medlemmer her og det privat importeres vel ikke så mange båter til landet slik at noen stor andel av brukerne har vel neppe erfaring med import av båter...

 

Jeg lurer egenlig på hva du egentlig vil vite vedrørende importen ??? De aller fleste problemer du kan komme opp er allerede belyst her....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå ser det ut som om båten min kommer til Bergen på tirsdag, gjett om jeg er spent nå da!!!

-håper inderlig båten er så bra som den ser ut til på bildene...

Når båten endelig er på plass i hagen, skal jeg pleie magesåret mitt med  :smiley:

 

Det har tatt lang tid og mange ting har vært problematisk, men nå er båten nesten her og sommerfuglene VIL ikke legge seg... :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut som om båten min kommer til Bergen på tirsdag, gjett om jeg er spent nå da!!!

-håper inderlig båten er så bra som den ser ut til på bildene...

Når båten endelig er på plass i hagen, skal jeg pleie magesåret mitt med  :lol:

 

Det har tatt lang tid og mange ting har vært problematisk, men nå er båten nesten her og sommerfuglene VIL ikke legge seg... :lol:

 

 

 

Hei føler med deg!!den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.osv :smiley:..Avgi en rapport etter du har fått skuta vel i havn da ??  :lol: spente vi og

Link to post
Share on other sites

Fyldig dekning kommer...

-har satt i nye batterier i kameraet og ny tape i videokameraet :lol:

 

Først må jeg få båten hjem, så får jeg se om båten innfrir forventningene.

Båten forventes ferdig fortollet i morgen formiddag, men tviler på jeg får semi`en til å hente den før onsdag pga at Fanafjellet er stengt pga ras... sukk!!! :blush::cool::wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...