Jump to content

Importere Bayliner?


unknownuser

Recommended Posts

-Første skjær i sjøen: Tullvesenet har etterspurt CE-merking!  Denne skal/skulle ligge i båten når den ble sendt.

Håper virkelig at alt er OK i forhold til reglene og at selger har sendt med nødvendig dokumentasjon. Dette er vel det første fallgruben, senere kommer tilstanden på båten... Vi krysser fingrene og håper på det beste!
Link to post
Share on other sites

-Første skjær i sjøen: Tullvesenet har etterspurt CE-merking!  Denne skal/skulle ligge i båten når den ble sendt....

 

-vill leting pågår nå! :flag: :flag: :confused: :confused: :confused:

 

-to be continued.

 

AUU ! En CE merking er ikke noe man "legger i båten". Enten er skroget merket med CE merke / skilt, eller så er det ikke det. Mangler dette er det problemer, mangler det ikke er det fryd og gammen. Tollvesnet er spesielt obs på dette, har vært endel saker i det siste med manglende CE merkinger på båter som ble solgt MED denne merkingen.. Mangler CE merking er båten pr.definisjon ulovlig å innføre til Norge som fritidsbåt. Kan sikkert snike seg unna på et hvis men det er mer usikkert.

 

Uansett; lykke til, det trenger du hvis CE merkingen mangler...

 

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

-Første skjær i sjøen: Tullvesenet har etterspurt CE-merking!  Denne skal/skulle ligge i båten når den ble sendt....

 

-vill leting pågår nå! :smiley: :smiley: :confused: :confused: :confused:

 

-to be continued.

Hos meg er der montert et skilt ved styrepos. på veggen mot wc. I tillegg fikk jeg oversendt papirer fra USA.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Hei. Min båt  ( 2958 ) kom til Norge for en uke siden, den er merket på samme stedet som Kjelli sier her på forumet. Skiltet sitter under styreposisjon på skottet mot toalett. Papirene mine kom med kurer fra flyplassen ?.Sjekk på stedene som kommer frem her. Jeg lette en stund, men det var bare for egen del da båten min ble ferdig fortollet på Svinesund.

 

Alle som har Bayliner må vel etter hvert legge båtene sine ut på erfaringsbasen, dette er vel av interesse for alle mht. tips og råd om forskjelligt.

 

Til deg Vilhabayliner så sier jeg bare lykke til, dette går nok bra.

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Til dere som har tatt inn båter som er CE-merket:

Har dere alle benyttet en norsk forhandler til å ta inn båten?

I tilfelle, hvilken forhandler?

Har dere eventuelt noe tips om personer/firmaer i USA som kan CE-merke båter?

 

Jeg driver og snuser på en båt på ebay, men er veldig usikker angående dette med CE-merking.  Har fått opplyst at jeg kan ta inn en båt uten motorer som "selvbygger" uten at den er CE-merket.  Må da beholde båten i 5 år før jeg kan selge den.  Noen som har erfaring med en slik løsning?

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte eit firma i Norge som heter Ringtrade, dette har fungert rimeleg bra 2 ganger men vil ikke uttale meg mer før diverse ting er ordnet mellom meg og Bjørn mht. til siste båten.

Dette med å ta inn båt uten ce.merking for bruk i 5 år stiller jeg meg tvilende til, har vært i kontakt med toll og med sjøfartsdir. vedr. en båt som er i Norge uten godkjenning. Har fått beskjed om at skrog og dekk må være demontert, båten må være bygget for eget bruk osv. om det skal kalles "halvfabrikat" Det er ikke "bare og bare" å komme til dem!!!

 

Jeg sitter inne med litt erfaring etter å ha brukt først en 2455 i 2 år og nå har begynt å "fikse" en 2958, håper at jeg kan hjelpe, det er bare å stille spørsmål. Det har blitt mange Bayliner eiere etter hvert på forumet her som kan hjelpe.

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Ikke helt korrekt Andreas. Formelt sett kan f.eks VERITAS merke en båt i ettertid. At arbeidsmengden osv. blir sinnsyk, og prisen deretter er ikke et tema her. ( det forutsetter dog at produsenten kan levere et minimum av opplysninger fra den gangen båten ble bygget )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ok, men er det ikke slik at produsenten må gi sin samtykke? Kan jo godt tenke meg at en produsent gir det bort som oppdrag å passe på at båten tilfredsstiller direktivene.

 

Men la oss antar at Bayliner ikke har til hensikt å eksportere til EU, men ved en tilfeldighet tilfredsstiller båten EU-direktivene. Ola Normann har for mye penger, går til Veritas og Veritas finner det ut. Kan Veritas sette CE-merke på båten og på denne måten påfører Bayliner et ansvar de ikke hadde tenkt å påtar seg?

 

Bare lurer....

Link to post
Share on other sites

Kan Veritas sette CE-merke på båten og på denne måten påfører Bayliner et ansvar de ikke hadde tenkt å påtar seg?

 

Bare lurer....

Hvilket ansvar er det som blir pålagt Bayliner eller andre i et slikt tilfelle ?

Slik som jeg kjenner reglene for CE merking, så sier dette kun noe om hvordan båten er produsert og at den tilfredstiller de krav som er satt i fritidsbåtdirektivet om bla. stabilitet, produskjonsmetoder, produksjonskontroll, lasteevne osv.

 

Jeg kan ikke se at dette vil medføre noe mer ansvar for produsenten om veritas eller andre kontrollorgan CE merker denne båten.

 

Det som jeg imidlertid lurer litt på er hvordan en del av disse kontrollorganene skaffer til veie nødvendig dokumentasjon om produsksjonen av en type båt... Det som krever minst dokumentasjon er jo CE merke båten i gruppe D (tror jeg det var) for innsjø og andre smule farvann.... Jeg lurer litt på om ikke det er dette en del av importbåtene er sertifisert for... Da unngår man nemmelig å dokumentere så mye og i mange tilfeller trenger man ikke et godkjent kontrollorgan som Veritas o.l....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte eit firma i Norge som heter Ringtrade, dette har fungert rimeleg bra 2 ganger men vil ikke uttale meg mer før diverse ting er ordnet mellom meg og Bjørn mht. til siste båten.

mvh

Sirius

Noen som har erfaring med Indux Trading i Tistedal?

De averterer jo mange båter for salg.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til Indux Trading annet en når jeg skulle ha båt så kontaktet jeg firmaet, det gjekk lenge før jeg fekk svar og de skulle søke etter  båt til meg. Nå har jeg kjøpt båt, fått båten og delvis ribbet båten, jeg har fortsatt ikke hørt noe fra Indux trading. Fordelen med dette firmaet er vel at de leverer båtene ferdig registrert på ny eier, levert Halden. Jeg holder en knapp på å få levert båten i Norge ferdig godkjent. Ellers så er det sikkert like nervepirrende å kjøpe båt og delvis betale denne før du får se annet enn bilder, uansett hva firmaet heter. Jeg kan skrive under på at det har vært 4 uker med lite søvn, tror at jeg har importert min siste båt???? Det som er viktig uansett firma du velger å bruke er å få en skikkelig kontrakt på båten, hva som følger med av utstyr, tilstand, og ikkke minst garantier på innbetalte beløp om båten mot formodning ikke får passere grensen til Norge.......

 

Er det noen som kan svare på dette. En bekjent av meg kjøpte en Bayliner 2850 i  Usa. Importerte den selv, båten kom til Gøteborg og ble hentet hjem til Norge. Alle avgifter ble betalt til Tollvesenet så som toll og moms ( før tollfritt ). Det går 6 mnd. så kommer sjøfartsdir. og vil ha ce-godkj.??? Men altmedan båten er lovlig importert iht. avgifter og tollvesenet slapp båten igjennom så er den vel lovlig i landet, eller????? Alle varer som ikke oppfyller div. krav skal stoppes på grensen?

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Jeg må si at for meg er den største gåten hvorfor man absolutt skal importere en Bayliner over halve kloden, når der er så mange pene båter her i Norden  :confused:

Kanskje det kan ha med pris å gjøre........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei ! Har selv kjøpt båt i usa ! Snakket med alle firma i norge samt noen i sverige

som tar inn båter ! fann ut at nesten alle selger samme båtene !! fann ut hvem som solgte den i usa og kjøpte av han !( Båt selger ) kjøpte frakt og CE merking av eit firma i sverige !        Båten kom til Gjøteborg etter avtale samt at CE merkingen ble gjort der for heimreise  ! Stoppet på tollen og betalte moms av kjøpesumen + frakta   samt fikk stemplett CE papira ! Motoren vart tatt ut før grenseplasseringen !!!  Kjøpesumen ferdig levert i norge

kom på 162000kr ! Då var alt betalt ! Fekk og med 3 akslet henger  ! Båten var en flott Bayliner  2858 med mye utstyr !89mod ! Min neste båt blir og frå usa !!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Høres ut som at det blir mye båt for pengene. Har registert at det drives utstrakt import fra USA og da særlig Bayliner. hadde vært fint med noen brukserfaringer fra folk som har disse båtene.  Det jeg har sett av slike båter er at det ofte er mye plastik og lite treverk og gjerne tepper på gulvene. Er det fremdeles slik og er i så fall endres noe av dette av norske kjøpere?

Link to post
Share on other sites

Ja teppe er der nok av. Dette er jo serieproduserte båter som skal være billige, så litt snarveier tas. Men, skal en komme seg over til større båt men en er under 40, så gikk grensen her for meg, så får jeg heller leve med litt dårligere kvalitet.

I min båt, blir alle teppene fjernet, der blir lite nye teppe, kun under sittegruppen og litt vegger. I tillegg blir alt annet trukket om.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Kjøpesumen ferdig levert i norge

kom på 162000kr ! Då var alt betalt ! Fekk og med 3 akslet henger ! Båten var en flott Bayliner 2858 med mye utstyr !89mod !

UTROLIG !!! billig. Dette må vi få høre mer om. Denne prisen er over hundre lapper billigere enn det som er "vanlig"?! Har du noen bilder å vise oss? Hvor mye betalte du for frakt og for CE merkinga?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Da var båten inspisert for første gang, og jeg var vel forberedt på at det ikke akkurat var en ny båt som kom...

-Men at den skulle være SÅ slitt var en overraskelse!

Det er tydelig at det er et annet bruksmønster "over there"...

Alle puter må skiftes og det var en rekke skader i overbygg både utvendig og innvendig.

Bl.a. var deler på flybridgen tapet fast etter bruddskader :sailing:

Alt flyter på gulvet nå, og hadde jeg vært selger av denne båten, ville jeg vært flau over å levere den fra meg i en sånn tilstand.... :lol: :lol: :wink::lol: :lol:

Om det var verdt det???

-tja det vil vise seg etterhvert som jeg får gjort meg kjent med båten, men akkurat nå er magefølelsen dårlig og arbeidsmengden nesten uoverstigelig! :lol:

 

bilder kommer.

Link to post
Share on other sites

Alt flyter på gulvet nå, og hadde jeg vært selger av denne båten, ville jeg vært flau over å levere den fra meg i en sånn tilstand....

Om det var verdt det???

-tja det vil vise seg etterhvert som jeg får gjort meg kjent med båten, men akkurat nå er magefølelsen dårlig og arbeidsmengden nesten uoverstigelig!

 

bilder kommer.

Du skal se at når du har fått ryddet litt i båten og sett på mulighetene som ligger der, så er det nok ikke så ille. "Arbeidsmengden" (liker ikke ordet, i båt kalles det for rekreasjon) er nok overkommelig skal du se.. Magefølelsen endrer seg nok litt etterhvert. Min båt så heller ikke pen og ryddig ut innvendig når den kom hit, men den hadde jo blitt transportet noen mil også da.... på båt og bil...

 

Se alltid på mulighetene og ikke problemene.... er et godt råd... Da blir livet mye lysere. "Det er ingenting som er så galt at det ikke er godt for noe"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

gratulerer med "ny" båt.

Rydd vask og sett opp en prioritert liste. Som mange andre planlegger du sikkert å ha båten i mange år. Derfor kan endel saker, spesielt kosmetisk utsettes til f.eks neste vinter. Skal jo ha noe å drive med da også..

 

venter på bilder av nyervervelsen, og igjen GRATULERER ! Følelsen av at arbeidsmengden er uoverstigelig er ikke ukjent for båtfolk, ikke sant Dilla ? Jeg kjenner den iallefall igjen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...