Jump to content

Importere Bayliner?


unknownuser

Recommended Posts

Her kan du lese om den, riktignok på dansk http://europa.eu.int/eur-lex/da/consleg/pd...0339_do_001.pdf

Ser ut for meg at dette er produktsikkerhet for matvarer?!!

Kan denne forordning brukes til å hindre import av båt når det er lagt frem for tollvesenet

Declaration of conformity recreational craft. Directive 94/25/EC , samt brukerhånbok på Norsk

og CE 0609 merking i båten ( bayliner 2858).

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei Baatplassfolk  :seeya:

Det virker som det er et visst behov for å redegjøre litt for regelverket når det gjelder CE-merking og import av nye og brukte fritidsbåter.

Fra 16. juni 1998 ble CE- merkeing obligatorisk i hele EØS- området. Dette betyr at alle fritidsbåter som var ferdigstilt på eller før denne dag og befant seg befant seg innen for EØS, IKKE ikke blir berørt av EU- direktivet, altså skal IKKE CE- merkes.

 

Alle fritidsfartøy med lengde 2,5 til 24 meter som selges på EØS- markedet etter denne dag skal være korrekt CE- merket, med all den dokumentasjon og kvalitetssikring dette innebærer.

 

Dette betyr at selve fartøyet skal ha et produsentskilt fastmontert på en sentral plass og godt synlig som skal inneholde de opplysninger standarden krever slik som konstruksjonskategori, antall personer og maks nyttelast etc.,  Skroget skal ha HIN (skrogidentifikasjonsnummer) på 15 siffre som skal identifisere land, produsent, type og serienummer, måned og produksjonsår samt modellår. Siffrene skal ha en viss størelse og skal være støpt inn, brent eller frest inn i skroget akter på styrbord side over vannlinjen. Samme nummer skal også befinne seg på en hemmelig plass om bord.

 

Som vognkortet i en bil, skal hver båt ha om bord en brukerhåndbok iht. ISO 10240 skrevet på et skandinavisk språk. Som et vedlegg til brukerhåndboken skal det være en samsvarserklæring (Declaration of Conformety) undertegnet av produsenten, hvor hovedpoenget skal være en opplisting av alle standarder/normer fartøyet er bygget i samsvar med. (Det er i dag 62 standarder som skal understøtte direktivet).

 

Produsenten skal sitte på og kunne fremvise i minst 10 år den fullstendige tekniske dokumentasjonen (omfattende) over båten.  

 

Produsenter i USA CE- merker normalt bare de båtene som selges nye til EØS, slik at bruktkjøp derfra er tilnærmet stengt. Enda mer håpløst blir det når EU- reglene er slik at alle fritidsbåter som importeres fra tredje land skal være CE- merket UANSETT ALDER. Dette betyr at nordmannen bosatt i USA i 30 år, som kjøpte USA bygget båt der for ti år siden, kan nå vanskelig ta med seg båten hjem til Norge, enda samme båt var solgt her!

 

Her er sakens kjerne. I følge rådsdirektiv 339 pålegges hvert EØS- lands tollmyndigheter å kontrollere at de varer som skal være CE- merket og tas inn fra tredje land er korrekt CE- merket. Tollen i Norge er kommet langt i dette arbeidet og per i dag ligger det dusinvis av bruktimporterte USA båter låst på tollager. Der blir de  ikke fortollet før båtene er korrekt CE- merket. I praksis må eieren kjøpe konsulenthjelp til å utarbeide  en fullstendig teknisk dokumentasjon, brukerhåndbok og sammsvarserklæring for en båt som allerede er bygget! All dokumentasjon må så innsendes Sjøfartsdirektoratet som kontrollerer at dokumentasjonen er iht direktivets krav. Når dette er i orden gis det beskjed til det aktuelle tollsted at dersom produsentskilt og HIN nummer er på plass så kan fartøyet fortolles.

 

Verdt å merke seg er det at importør/eier nå plutselig blir båtbygger, og må signere samsvarserklæringen og bærer nå hele ansvaret, selv etter videresalg, da det er importøren som setter båten på EØS- markedet.

 

Enda viktigere er det for en potensiell kunde å være mer en forsiktig dersom en vurderer kjøp av "ferdig" ettersertifisert båt fra utlandet, slik at en ikke blir sittende igjen med Svarteper.

 

Jeg håper dette var avklarende og oppklarende???  :lol: :lol:

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Produsenter i USA CE- merker normalt bare de båtene som selges nye til EØS, slik at bruktkjøp derfra er tilnærmet stengt. Enda mer håpløst blir det når EU- reglene er slik at alle fritidsbåter som importeres fra tredje land skal være CE- merket UANSETT ALDER. Dette betyr at nordmannen bosatt i USA i 30 år, som kjøpte USA bygget båt der for ti år siden, kan nå vanskelig ta med seg båten hjem til Norge, enda samme båt var solgt her!

Ja, men hvis båten er europeisk bygd så kan den (tilbake)importeres uten CE-merking, har jeg fått beskjed om. Stemmer dette?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Stemmer nesten!

 

Dette spurte jeg om på tollstasjonen og fikk da følgende svar.

Hvis den var tatt med brukt ut av produksjonslandet, så var det ikke krav til CE merking.

Hvis den derimot har stått på et tollager for så å ha blitt eksporttert, må den CE merkes.

Det er båt produsert før 1996 det var snakk om da.

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad:

 

Da var 101 ute og ny "norsk" CE-merking bestilt... ytterligere titusener går tapt pga at sjøfartsdirektoratet har tvil om ektheten av CE-merkingen levert fra USA.

Det er en _liten_ mulighet for at CE- merkingen fra USA er ekte, -men Declaration of Conformity som fulgte med båten er tilbakedatert til 2 (!) år FØR jeg kjøpte båten og signaturen er uleselig. Altså små sjanser for at denne er ekte.

 

Nå blir båten utlevert med midlertidig brukstillatelse til en EKTE CE-merking er på plass...

 

Vel, vel  -da er vel Bayliner-eventyret over, og disse "store" importørene må nok finne seg et annet yrke!

 

Vel, vel - tar ikke dette så veldig tungt, da vi hadde en ide om at det kunne løpe på flere utgifter underveis...(hadde egentlig ikke trodd det skulle bli så mye da!)

 

Båt blir det på oss tilslutt, men sluttsummen er vel ikke i nærheten av noe fornuftig iforhold til anstrengelsene...

 

Hvis noen planlegger å kjøpe brukt Bayliner her i Norge, så be om å få se Declaration of Conformity. Hvis den er datert 16. Januar 2002 så er den sannsynligvis falsk...

 

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

ikke får å være nesevis, men dette har blitt oppdaget i sverige også. Det ble hevdet at 8 av 10 brukte USA båter hadde falske papirer, og da er som du sier 101 ute..

 

Vel, da får vi håpe at båten er mer i stand enn du først trodde da, så du slipper å bli helt "ribbet til skinnet"

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fyttigrisen for noe forbasket tull dette med ce merking er. Du kan sette til havs i en råtten trebåt fra 1890 fullt lovelig men en nesten ny bayliner skal man ikke kunne bruke fordi papirene ikke er i orden. Dette blir nesten som med biler der en amerikansk bil angivelig er livsfarlig pga bagateller med andre lys enn en europeisk.

 

Tipper det dukker opp en del baylinere som ble importert på 80 tallet og som har stått i låve noen år og derfor ikke har vært registrert før.

Link to post
Share on other sites

Vel, da får vi håpe at båten er mer i stand enn du først trodde da, så du slipper å bli helt "ribbet til skinnet"

Etter å ha ryddet båten og fått vekk rotet, ser båten faktisk bra ut. Grønnsåpeskrubb innvendig og polering utvendig så er båten fin den! ikke så mye jobb som etter førsteinntrykket...

Noen som vet om det er hovedbryter på denne båten??? (2858) Finner ikke noe som ligner og batteriene er flate....

 

Her er et bilde av problemets kjerne... -Ekte eller ikke???

Bilde

Link to post
Share on other sites

Er det ikke opp til myndighetene å eventuellt bevise at CE merkingen er falsk og ikke omvendt?

 

Kanskje du kan hevde at du kun har kjøpt et skrog og skal bygge opp båten selv og dermed bli selvbygger og slippe unna hele greien?

 

Synes det lukter en del av dette. Virker som om noen er veldig interessert i å stoppe import av rimelige, amerikanske båter til Norge.  

Link to post
Share on other sites

Er det ikke opp til myndighetene å eventuellt bevise at CE merkingen er falsk og ikke omvendt?

Her sitter myndighetene med bukten og begge endene. Ved mistanke krever de utlevering av de tekniske spesifikasjonene fra den (eller de) som utførte CE-merkingen. i mellomtiden setter myndighetene et forbud mot innføring av fartøy uten samsvar (EØF 339/93)
Link to post
Share on other sites

Forferdelige greier :nonod:. Urettferdig er det også, da jeg vet at det er kommet 3-4 liknende båter til Møre og Romsdal med samme CE merking :wink:. En av dem var ikke merket engang og likevel gikk den rett igjennom fortolling og utlevert til eier!!! :wink: Har_dyr_bayliner får jo en "fordel" med Norsk godkjenning, da han mest sannsynlig får båten godkjent i klasse C. Dette blir dyrt, men han får kanskje noe igjen for det den dagen han selger båten? Hva tror dere?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

I følge produktskiltet er det IMCI som er brukt som teknisk kontrollorgan. Eg vil derfor anbefala deg å ta kontakt med Olaf Hjelmeland som er deira representant i Norge, han kan kanskje hjelpa.

Etter som han kjem til oss i veke 8 for kontroll av ein ny modell, kan eg òg tipsa han om denne sida, då han sikkert kan bidra med svar på ein del spørsmål, speiellt vedrørande CE-merking.

 

mvh

Harald Hopen

Tobias Plastindustri AS

Link to post
Share on other sites

Stemmer nesten!

 

Dette spurte jeg om på tollstasjonen og fikk da følgende svar.

Hvis den var tatt med brukt ut av produksjonslandet, så var det ikke krav til CE merking.

Hvis den derimot har stått på et tollager for så å ha blitt eksporttert, må den CE merkes.

Det er båt produsert før 1996 det var snakk om da.

Hei !

Jeg stilte dette spørsmålet til Overingeniør Grønlie i sjøfartsdirektoratet 15 januar 2004 og fikk følgende svar på E-mail 19 januar 2004.

-----------Sitat----------------------------

Hvis båten er produsert i et EØS land før 16. juni 1998 er det ikke krav til

CE-merking av disse. Med andre ord kan du ta med en Princess eller

Askeladden som er produsert før 16. juni 1998.

 

Vennlig hilsen

 

 

Atle Grønlie

Senioringeniør

Tlf: 22 45 46 93

-----------Sitat slutt----------------------

 

Seioringeniør Grønlie i sjøfartsdirektoratet sier ikke noe her om at båten må ha vært i bruk innen EØS området før eksport og siden reimportert til EØS området.

 

Jeg tror ikke det skulle by på store problemer med import av en slik båt.... Jeg vurdere å ta med meg en Princess fra Dubai når jeg flytter hjem og derfor har dette temaet interesse for meg.. Princess produsert før 98 er ikke CE merket... Jeg kommer nok til å skaffe med en skriftelig bekreftelse fra Sjøfartsdiektoratet før jeg eventuellt kjøper båt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da var 101 ute og ny "norsk" CE-merking bestilt...

Jeg føler med deg med tanke på denne frustrasjonen som dette har gitt. Når jeg tok in min båt så fikk jeg et godt råd av en som hadde gjort dette noen ganger før meg... Jeg tok selv båten fra Gøteborg på lastebil og gjorde all fortolling på Svinesund, betalte både m.v.a og toll (det var fortsatt toll i 2001) kontant på grensen og fikk stemplet alle papirer. Jeg kunne velge et tollpass og betale alt på mitt lokale tollsted også. Her er sakens kjerne, mitt tollsted har jo allverdens av tid til å sjekke alt sammen, og de benytter den muligheten også (janteloven gjelder her) :smiley:. På Svinesund ekspederes lastebil etter lastebil på løpende bånd, tolleren giddet ikke gå ut og se på båten engang... En stk. Sea Ray 30 fot uten motorer ferdig fortollet og momset gjort unna på 10 minutter. Jeg regnet jo med at han skulle sjekk om motorerne virkelig var ute, men den gang ei.... Ble nesten sur på tolleren, her hadde jeg skrudd en hel dag på kaia i Gøteborg en desemberdag for å fjerne de to V8'erne som sto i båten, så giddet han ikke sjekke det engang. :nonod:

 

Mitt beste tips til alle som skal ta noe med seg over grensa, gjør opp alt sammen ved grensepassering og få papirene stemplet der. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da var båten frigitt, sjøsatt og heist opp igjen, satt i bunnpluggen :blush: og sjøsatt på nytt igjen...

Etter å ha montert et utall demonterte slanger og blendinger fant vi ut at starteren var ødelagt (sikkert av ehh en viss vanninntrenging...) Ny starter ble rekvirert på to timer og montert i en fei!

Et stk nytt batteri og VOILA: motoren malte som en katt... :smiley:

 

På med varmedress og turen gikk til Askøy for å fylle bensin men der solgte de IKKE bensn til båter... :sleep:

På vei tilbake ble toppfarten prøvd (ca 25 knop) og gled sakte inn til kai med tom tank :wink:

imorgen skal båten kjøres hjem, og gleder meg til å begynne på prosjektet!

Link to post
Share on other sites

Tor Svein Haugen (norstyle) tar seg av teknisk dokumentasjon og detaljer til ombygging.

Han tar ca 1500,- pr fot + mva +reise utgifter

Olaf Hjelmeland (IMCI) tar seg av krengeprøve. ca 5000,- +mva + reise utgifter

Pris på ombygging (skroggjennomføringer, slanger, kraner, gnistsikker vifte osv.) kommer an på hver enkelt båt.

 

totalt på kommer dette på min båt på ca 70.000,- (grovt regnet)

 

Skal forresten ha krengeprøven imorgen... (eksamensnerver :flag::cheers: :cheers:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...