Coronet Svart 16.Februar.2004 Del på Facebook Svart 16.Februar.2004 Auda, det var så det holdt... Håper ihvertfall at ting går greit imorgen og videre fremover. Det er jo en helt utrolig histore dette. Som vel nevnt tidligere i denne tråden innebærer jo dette at det ikke kan bli lønnsomt å ta inne en båt fra USA på lovlig måte. Trist. Ja Ja , jeg får vel begynne å kikke etter en snekke da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 17.Februar.2004 Del på Facebook Svart 17.Februar.2004 Treffende signatur du har for tiden... (HarDyrBayliner) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
unknownuser Svart 7.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 Ser at disse store Bayliner importørene har endret strategi vedr. CE-merking: http://www.finn.no/finn/boat/object?pdc=10...&id=4230800 Bare så det er sagt: HK avgiften er på nkr 132,50 + mva -i dette tilfellet blir regnestykket 300 hk * 132,50 = 39.750 + 24% mva =49.290 nkr Norsk CE-merking er variabel fra båt til båt, kommer an på hvor mye som må bygges om (skroggjennomføringer, CE-merket motorromsvifte, godkjente bensinslanger, krav til el-anlegg osv..) Det er dessverre ikke urealistisk å regne med at norsk CE-merking koster ca 70.000,- (minst!) Pris på denne båten tilsalgs på Finn.no blir da ca: Pris båt.................295.000,- nkr Hk-avgift ink. mva....49.290,- nkr Norsk CE-merking.....70.000,- nkr ---------------------------------------------------------------- Sum.......................414.290,- nkr -og det er FØR du har fått fyllt opp tanken... (500 liter * 9 kr = 4500,- nkr) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 7.Mars.2004 Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 I tillegg tror jeg den blir levert i Gøteborg, så der kommer frakt til Norge i tillegg. mvh Kjelli, som ikke får motoren ennå, forsinket igjen...... Spørs hva som kommer først, våren eller motoren.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronet Svart 7.April.2004 Del på Facebook Svart 7.April.2004 Det har vært litt stille rundt CE-merking og import i det siste. Har søkt litt etter båt på finn.no og der dukker det fortsatt opp en masse amerikanske båter. Det står ingenting om CE-merking. Jeg har hatt en prat med American Yacth Norway og der forteller de at de ikke har hatt noe problemer med dette. Slik jeg forstår dette sørger AYN for CE-merking før import til Norge. Er det slik at de som har hatt problem med import/falsk CE-merking har benyttet feil importør? Er det noen av disse aktørene som man kan stole på og andre ikke? Forøvrig savner jeg fyldig dokumentasjon og bilder på erfaringsdatabasen fra baatplassens mange (?) Bayliner-eiere...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
unknownuser Svart 7.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2004 Dette er ganske komplisert, det de fleste importørene gjør er at importobjektet blir CE sertifisert i Kategori D og overlater ansvaret til kjøper. "D" er kun tillatt brukt i signifikant bølgehøyde på 30 cm og er eiers ansvar for å overholde. Forsikringsselskapene er VELDIG interessert i dette når ulykken er ute, og da er det STORE problemet et faktum!. Når det gjelder erfaringsdatabasen, så må jeg bli litt mer kjent med båten før jeg kan legge inn utfyllende informasjon. Over til noe hyggeligere: Oppussingen går sin gang, og det er jo så populært med FØR og ETTER-bilder: før: Etter 6 timer i dag ser den sånn ut: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Syvert Svart 9.April.2004 Del på Facebook Svart 9.April.2004 Oppussingen går sin gang, og det er jo så populært med FØR og ETTER-bilder: Hei harBayliner Gratulerer med flott oppussingsjobb! Jeg skal gå løs på noe tilsvarende. Hva har du gjort for å få et så fint resultat? Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post Share on other sites More sharing options...
unknownuser Svart 9.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2004 Tja, har pusset i 6 timer med maskin og siste pussen for hånd. Lakkert 7 strøk med vanlig båtlakk (Gjøko). Synes resultatet ble bra nok Skal nå til å skrubbe båten utvendig og polere den for hånd... (noen som har en maskin tillåns?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob Svart 9.April.2004 Del på Facebook Svart 9.April.2004 Kjøpte ny/brukt Bayliner 3288 i januar, dette etter lang tid og mye reising etter jakten på den riktige båten. Dette er en båt som er kjøpt ny i Europa. Har ikke fått brukt båten så mye ennå men vi har vel gått en 30 - 40 gangetimer, i tillegg har jeg vel etterhvert sondert båten over og under le. Slik båten er nå må jeg si vi er meget godt fornøyd. Har lagt merke til at det har vært endel skeptisk røster når det gjelder Bayliner, min erfaring etter å ha sett på og prøvd diverse norske, svenske og engelske båter i samme klasse er at Bayliner ikke står tilbake for noen av de, tvert imot. Har dere sett skroget på en 3288 eller 3888? fantastisk! Skal legge inn info på erfaringsbasen til høsten når vi har brukt båten en liten sesong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
balugo Svart 9.April.2004 Del på Facebook Svart 9.April.2004 Det er heldigvis flere etterhvert som foretar norsk CE-merking. Bør være konkurranse her også for å få mer moderate priser. Har hørt at Abel Marine i Lysøysundet er i gang med dette, og at AYN også benytter dem Evig optimist.......!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
balugo Svart 9.April.2004 Del på Facebook Svart 9.April.2004 PS: Håper du ikke har for mange lave strømkabler eller broer på vei hjem, for han blir høg når den står oppå lastebilen. Jeg fikk ødelagt vindskjermen og knukket en gir/gass spak, før den var hjemmeSkulle likt å vite nøyaktig hvor høy du var totalt med bil og båt. Skal kjøre en 2858 til Bergen snart. Hvilken tunnell var det du dunket oppi da.... Vet at det ligger helt på grensen, men har fått opplyst at 4,4 m skal gå akkurat, Fortsatt optimist Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 10.April.2004 Del på Facebook Svart 10.April.2004 Forøvrig savner jeg fyldig dokumentasjon og bilder på erfaringsdatabasen fra baatplassens mange (?) Bayliner-eiere.....Skal komme etter hvert, men holder på nesten døgnet rundt for å få båten på sjøen i løpet av mai måned.Så er det litt bedre info å komme med når den ligger på sjøen, og er prøvekjørt. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 10.April.2004 Del på Facebook Svart 10.April.2004 Skulle likt å vite nøyaktig hvor høy du var totalt med bil og båt. Skal kjøre en 2858 til Bergen snart. Hvilken tunnell var det du dunket oppi da.... Vet at det ligger helt på grensen, men har fått opplyst at 4,4 m skal gå akkurat,Min ble kjørt fra Tananger til Sandnes, om den hadde tatt i tunnelene vet jeg ikke, men han som kjørte, kjørte rundt de. Tror det var noen trær som tok vindskjermen. mvh Kjelli Har du kjøpt deg en 2858? Få høre da, trenger litt info nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 11.April.2004 Del på Facebook Svart 11.April.2004 Gratulerer med flott oppussingsjobb! Jeg skal gå løs på noe tilsvarende. Hva har du gjort for å få et så fint resultat? Hilsen Syvert Til Syvert har jeg følgende link: http://www.srcc.nu/veteran/maintenance.html Her finner du alt du trenger for vedlikehold av din Storebro. :flag: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
unknownuser Svart 11.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2004 I dag ble targa`en heist på plass: :flag: :lol: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
balugo Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Har du kjøpt deg en 2858? Få høre da, trenger litt info nå.Har en som er på vei over Atlanterhavet i disse dager. Skal hente den i Gøteborg i slutten av måneden. En 1998 kjøpt gjennom AYN.Det er jo såpass tidlig i fasen at jeg har vel ikke så mye info å bidra med. Håper bare på å unngå negative overraskelser. Tenker i alle fall på å selge maskinen, og spekulerer på hva jeg kan regne med å få for den. Det er en 7,4 MPI, 330 hk. Kjørt 140 timer. Det er jo en kurant motor i en speedbåt på østlandet... Rekker jeg å komme på sjøen med diesel innen sankthans så er jeg fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Tenker i alle fall på å selge maskinen, og spekulerer på hva jeg kan regne med å få for den. Det er en 7,4 MPI, 330 hk. Kjørt 140 timer. Det er jo en kurant motor i en speedbåt på østlandet...Bare husk på å ta ut maskinen før du krysser grensa til Norge , hvis ikke så koster hk avgiften mere enn hva du får for motoren her Norge . 330hk er drøye 50.000 kroner i avgift til finansministeren Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
jone Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 ja 54219 for å være litt spesifikk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Tenker i alle fall på å selge maskinen, og spekulerer på hva jeg kan regne med å få for den.Jeg ville solgt motoren i Sverige !!! Da slipper du alle problemer med hk avgift + mva. Fort gjort å ta ut en slik motor Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
klikk Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Si meg,,, krever ikke også myndighetene i Sverige HK-avgift når man tar importerer båt/motor fra USA ..? Greit hvis man bruker Sverige som en del av transport-etappen, men hvis man skal selge motoren der så vil jeg tro at den må tolldeklareres av svenske myndigheter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Si meg,,, krever ikke også myndighetene i Sverige HK-avgiftHK avgiften er nok et særnorsk fenomen i likhet med alle andre særavgifter som vår kjære forlkevalgte mener vi bør betale og svenkene har nok ikke denne avgiften. Du har egentlig ikke lov til å selge motoren i Sverige heller uten at det er betalt svensk moms for den, men her er det ikke noen form for kontroll slik at dette går greit. Det som er er greit er jo å ta ut motoren, tar en liten time eller to og løsne den, løfte den ut med kranbilen som henter båten og sette den på tilhenger. Vips er noen kroner spart i hk. avgift. Jeg kan ikke komme med resten oppskriften her siden det kan defineres som å oppfordre til smugling og det liker enkelte av admin og en del medlemmer svært dårlig . Jeg har fått mye kjeft :nono: for dette tidligere av våre [glow=red,2,300]100% lovlydige medlemmer[/glow] som ikke tar en flaske øl for mye over grensa en gang når de har vært i utlandet enten med sjarken sin eller bilen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 15.April.2004 Del på Facebook Svart 15.April.2004 Det er ikke HK avgift på drevet, så det kan tas med. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
unknownuser Svart 18.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2004 Da er inspeksjonsrapporten for båten kommet, og listen over ting som må endres/ombygges var lang, men ikke uoverkommelig: "Samtlige slanger på drivstofflinjen må monteres med doble rustfrie slangeklemmer Alle slanger på drivstofflinjen må være kvalitet A1 og CE-merket. Det må monteres stengekran på drivstofflinjen. Drivstoffilter med vannutskiller må monteres. Hele drivstoffopplegget må jordes. Brannslukningsanlegg må monteres i motorrom. Det må monteres manuell lensepumpe i motorrom. Batterier må være fastmontert i væsketette bokser og poler sikret med hetter. Skroggjennomføringer for dørkdrenering må være med stengekraner da disse ligger bare 10 cm over vannlinje. Trykkvannspumpe for vann, el.lensepumpe og motorromsvifte må skiftes ut med CE merkede. Drivstoffopplegget må trykktestes. 1 stk 2 kg brannslukningsapparat må monteres lett tilgjengelig i salong ( ved førerposisjon ) Akter og topplanterne må monteres. Skrogvinduer på testes for tetthet med hageslange. Nytt HIN må monteres på SB side i speilen. Skal være: NO-************ Kan graveres på alu.skilt og limes / poppes fast like over / ved siden av gammelt skognummer. Minimum høyde på karakterene skal være 6 mm." + en del småtteri i tillegg. Det er bare til å begynne å shoppe....(smiley som hiver penger) Biltema, HERE I COME!!!!!!!!!!!!!!!! Tilslutt blir det nok en EKTE CE-merking på båten.... men makan til lang vei å gå... mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 18.Juli.2004 Del på Facebook Svart 18.Juli.2004 Dette var jo ikke så galt, selv om det var en del selvfølgeligheter der. Vel nok om det, når du skal innom Biltema så styr i allefall unna de rustfriel "slageklemmene", for makan til blikkskrammel skal man lete lenger etter. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
unknownuser Svart 4.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2005 Da er den norske CE-merkingen godkjent og Tollvesenet har endelig ferdigfortollet båten ! Da er båten endelig MIN ! Vil bare på denne måten få takke alle involverte underveis... (ingen nevnt, ingen glemt) mvh harBayliner (men under all gleden ligger 3-fot-syken...(7-fot-syken?) ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.