Jump to content

Importere Bayliner?


unknownuser

Recommended Posts

Auda, det var så det holdt...

Håper ihvertfall at ting går greit imorgen og videre fremover.

 

Det er jo en helt utrolig histore dette.  Som vel nevnt tidligere i denne tråden innebærer jo dette at det ikke kan bli lønnsomt å ta inne en båt fra USA på lovlig måte.

Trist. :eek:

 

Ja Ja , jeg får vel begynne å kikke etter en snekke da.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser at disse store Bayliner importørene har endret strategi vedr. CE-merking:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?pdc=10...&id=4230800

 

Bare så det er sagt: HK avgiften er på nkr 132,50 + mva

-i dette tilfellet blir regnestykket 300 hk * 132,50 = 39.750 + 24% mva =49.290 nkr

 

Norsk CE-merking er variabel fra båt til båt, kommer an på hvor mye som må bygges om

(skroggjennomføringer, CE-merket motorromsvifte, godkjente bensinslanger, krav til el-anlegg osv..)

Det er dessverre ikke urealistisk å regne med at norsk CE-merking koster ca 70.000,- (minst!)

 

Pris på denne båten tilsalgs på Finn.no blir da ca:

 

Pris båt.................295.000,- nkr

Hk-avgift ink. mva....49.290,- nkr

Norsk CE-merking.....70.000,- nkr

----------------------------------------------------------------

Sum.......................414.290,- nkr

 

-og det er FØR du har fått fyllt opp tanken... (500 liter * 9 kr = 4500,- nkr)

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Det har vært litt stille rundt CE-merking og import i det siste.  Har søkt litt etter båt på finn.no og der dukker det fortsatt opp en masse amerikanske båter.  Det står ingenting om CE-merking.  Jeg har hatt en prat med American Yacth Norway og der forteller de at de ikke har hatt noe problemer med dette.  Slik jeg forstår dette sørger AYN for CE-merking før import til Norge.

Er det slik at de som har hatt problem med import/falsk CE-merking har benyttet feil importør?

Er det noen av disse aktørene som man kan stole på og andre ikke?

 

Forøvrig savner jeg fyldig dokumentasjon og bilder på erfaringsdatabasen fra baatplassens mange (?) Bayliner-eiere......

Link to post
Share on other sites

Dette er ganske komplisert, det de fleste importørene gjør er at importobjektet blir CE sertifisert i Kategori D og overlater ansvaret til kjøper. "D" er kun tillatt brukt i signifikant bølgehøyde på 30 cm og er eiers ansvar for å overholde. Forsikringsselskapene er VELDIG interessert i dette når ulykken er ute, og da er det STORE problemet et faktum!.

Når det gjelder erfaringsdatabasen, så må jeg bli litt mer kjent med båten før jeg kan legge inn utfyllende informasjon.

 

Over til noe hyggeligere:

Oppussingen går sin gang, og det er jo så populært med FØR og ETTER-bilder: :rolleyes:

før:

Bilde

 

Etter 6 timer i dag ser den sånn ut:

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tja, har pusset i 6 timer med maskin og siste pussen for hånd. Lakkert 7 strøk med vanlig båtlakk (Gjøko). Synes resultatet ble bra nok :seeya:

 

Skal nå til å skrubbe båten utvendig og polere den for hånd... :smash: (noen som har en maskin tillåns?)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny/brukt Bayliner 3288 i januar, dette etter lang tid og mye reising etter jakten på den riktige båten. Dette er en båt som er kjøpt ny i Europa.

Har ikke fått brukt båten så mye ennå men vi har vel gått en 30 - 40 gangetimer, i tillegg har jeg vel etterhvert sondert båten over og under le.

Slik båten er nå må jeg si vi er meget godt fornøyd. Har lagt merke til at det har vært endel skeptisk røster når det gjelder Bayliner, min erfaring etter å ha sett på og prøvd diverse norske, svenske og engelske båter i samme klasse er at Bayliner ikke står tilbake for noen av de, tvert imot. Har dere sett skroget på en 3288 eller 3888? fantastisk!

 

Skal legge inn info på erfaringsbasen til høsten når vi har brukt båten en liten sesong.

Link to post
Share on other sites

PS: Håper du ikke har for mange lave strømkabler eller broer på vei hjem, for han blir høg når den står oppå lastebilen. Jeg fikk ødelagt vindskjermen og knukket en gir/gass spak, før den var hjemme

Skulle likt å vite nøyaktig hvor høy du var totalt med bil og båt. Skal kjøre en 2858 til Bergen snart. Hvilken tunnell var det du dunket oppi da.... Vet at det ligger helt på grensen, men har fått opplyst at 4,4 m skal gå akkurat,

 

 

Fortsatt optimist

Link to post
Share on other sites

Forøvrig savner jeg fyldig dokumentasjon og bilder på erfaringsdatabasen fra baatplassens mange (?) Bayliner-eiere.....

Skal komme etter hvert, men holder på nesten døgnet rundt for å få båten på sjøen i løpet av mai måned.

Så er det litt bedre info å komme med når den ligger på sjøen, og er prøvekjørt.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Skulle likt å vite nøyaktig hvor høy du var totalt med bil og båt. Skal kjøre en 2858 til Bergen snart. Hvilken tunnell var det du dunket oppi da.... Vet at det ligger helt på grensen, men har fått opplyst at 4,4 m skal gå akkurat,

Min ble kjørt fra Tananger til Sandnes, om den hadde tatt i tunnelene vet jeg ikke, men han som kjørte, kjørte rundt de. Tror det var noen trær som tok vindskjermen.

 

mvh

Kjelli

 

Har du kjøpt deg en 2858? Få høre da, trenger litt info nå.

Link to post
Share on other sites

Har du kjøpt deg en 2858? Få høre da, trenger litt info nå.

Har en som er på vei over Atlanterhavet i disse dager. Skal hente den i Gøteborg i slutten av måneden. En 1998 kjøpt gjennom AYN.

Det er jo såpass tidlig i fasen at jeg har vel ikke så mye info å bidra med. Håper bare på å unngå negative overraskelser.

 

Tenker i alle fall på å selge maskinen, og spekulerer på hva jeg kan regne med å få for den. Det er en 7,4 MPI, 330 hk. Kjørt 140 timer. Det er jo en kurant motor i en speedbåt på østlandet...

 

Rekker jeg å komme på sjøen med diesel innen sankthans så er jeg fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Tenker i alle fall på å selge maskinen, og spekulerer på hva jeg kan regne med å få for den.  Det er en 7,4 MPI, 330 hk. Kjørt 140 timer. Det er jo en kurant motor i en speedbåt på østlandet...

Bare husk på å ta ut maskinen før du krysser grensa til Norge  :yesnod:, hvis ikke så koster hk avgiften mere enn hva du får for motoren her Norge  :nonod:. 330hk er drøye 50.000 kroner i avgift til finansministeren :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Si meg,,, krever ikke også myndighetene i Sverige HK-avgift

HK avgiften er nok et særnorsk fenomen i likhet med alle andre særavgifter som vår kjære forlkevalgte mener vi bør betale og svenkene har nok ikke denne avgiften.

 

Du har egentlig ikke lov til å selge motoren i Sverige heller uten at det er betalt svensk moms for den, men her er det ikke noen form for kontroll slik at dette går greit.

 

Det som er er greit er jo å ta ut motoren, tar en liten time eller to og løsne den, løfte den ut med kranbilen som henter båten og sette den på tilhenger. Vips er noen kroner spart i hk. avgift.

 

Jeg kan ikke komme med resten oppskriften her  :cool: siden det kan defineres som å oppfordre til smugling og det liker enkelte av admin og en del medlemmer svært dårlig  :lol:. Jeg har fått mye kjeft  :nono: for dette tidligere av våre [glow=red,2,300]100% lovlydige medlemmer[/glow] som ikke tar en flaske øl  :lol: for mye over grensa en gang når de har vært i utlandet enten med sjarken sin eller bilen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da er inspeksjonsrapporten for båten kommet, og listen over ting som må endres/ombygges var lang, men ikke uoverkommelig:

 

"Samtlige slanger på drivstofflinjen må monteres med doble rustfrie slangeklemmer

Alle slanger på drivstofflinjen må være  kvalitet A1 og CE-merket.

Det må monteres stengekran på drivstofflinjen.

Drivstoffilter med vannutskiller må monteres.

Hele drivstoffopplegget må jordes.  

Brannslukningsanlegg må monteres i motorrom.

Det må monteres manuell lensepumpe i motorrom.

Batterier må være fastmontert i væsketette bokser og poler sikret med hetter. Skroggjennomføringer for dørkdrenering må være med stengekraner da disse ligger bare 10 cm over vannlinje.

Trykkvannspumpe for vann, el.lensepumpe og motorromsvifte må skiftes ut med CE merkede.

Drivstoffopplegget må trykktestes.

1 stk 2 kg brannslukningsapparat må monteres lett tilgjengelig i salong ( ved førerposisjon )

Akter og topplanterne må monteres.

Skrogvinduer på testes for tetthet med hageslange.

Nytt HIN må monteres på SB side i speilen.  Skal være: NO-************ Kan graveres på alu.skilt og limes / poppes fast like over / ved siden av gammelt skognummer. Minimum høyde på karakterene skal være 6 mm."

 

+ en del småtteri i tillegg.

 

Det er bare til å begynne å shoppe....(smiley som hiver penger)

Biltema, HERE I COME!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Tilslutt blir det nok en EKTE CE-merking på båten.... men makan til lang vei å gå... :flag:

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Dette var jo ikke så galt, selv om det var en del selvfølgeligheter der. Vel nok om det, når du skal innom Biltema så styr i allefall unna de rustfriel "slageklemmene", for makan til blikkskrammel skal man lete lenger etter.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

:flag::flag::flag:

 

Da er den norske CE-merkingen godkjent og Tollvesenet har endelig ferdigfortollet båten !

 

Da er båten endelig MIN !

 

Vil bare på denne måten få takke alle involverte underveis... (ingen nevnt, ingen glemt)

 

mvh

harBayliner :cheers: (men under all gleden ligger 3-fot-syken...(7-fot-syken?) :lol: )

 

:flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...