Jump to content

Mest passende/originale/verste båtnavnet...


Batdilla

Recommended Posts

Jeg hadde for mange år siden en Furuholmensnekke (omtalt i Båtliv nr 1, 2002) som het Festina Lente.  Navnet betyr "skynd deg langsomt".  Jeg syns det passet bra, for marsjfarten var bare 6 knop, og jeg hadde det alltid travelt, så toppfarten 6,5 knop ble ofte brukt.  Da skyntet vi oss, men det gikk langsomt.

 

Siden har båtene mine båret dette navnet, og utviklingen med raske båter har gjort at det faktisk passer godt enda.

 

Jeg hadde en Myra 21 en gang.  Den bar navnet M/S Fjottfrid af Sørreisa, idet jeg dengang bodde i Sørreisa i Troms, og syns båten var rimelig "fjottete".  Det var stor glede og litt av en overgang å få Festina Lente etter den.  Vi hadde plutselig et skip.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Som gutt-unge husker jeg en flott trebåt som ofte lå på samme plass som oss. Den het VSOP. I følge eieren var forkortelsen for "Veldig Slitsom Opp Pussing"

 

For et par år siden så jeg en dansk seilbåt. Den het "Skidblander".

 

Etter en opprydding i båten, i kassene med alt mulig "kjekt å ha", har jeg lurt på om jeg bør døpe om min båt til "Masserarti)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

:nonod: => :smiley: => :smiley: => :nonod:

Ja, ikke sant? :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Mener å vite at båter skal ha pikenavn, stemmer ikke det?

 

Egen båt er oppkalt etter dattera; Ellen Marie.  Gummibåten har fått navn etter sønnen, men "Gummi-Lars" blei noe mer blandet mottatt enn navnet på moderskipet, og det var ikke fordi det avviker fra regelen om oppkall etter pikenavn :nonod:

 

Satser på at det ikke blir flere barn, for da må jeg kjøpe enda en båt :smiley:

 

Mvh

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hadde en kompis som en gang i gamle dager jobbet i Bergesen rederiet. Deromkring heter jo alle båter "Berge et-eller-annet". Han kunne fortelle at en av sjefene der hadde en knallrød Pionerjolle på hytta og den het "Berge Furre"........

Hei

Denne måtte han døpe om etter sterkt press fra nevnte herre. :smiley: :nono: :nonod: :nono:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Mange bra navn her!

Våre første båt, en folkparker 21, het "Leaky" grunnet en konstant vannlekasje fra mastefoten. Båten ble byttet ut med en Project 31/Princess 31 i 1973, og denne ble kalt "Selina" som vistnok betyr "new moon" e.l. på latin. Mine foreldre har nå kommet til nr 6 i rekken av "Selina" båter. Ettersom jeg aldri har fått lov til å disponere annet enn jolla, "selina jr" syntes jeg det var ett passende kallenavn her på plassen.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I Ollebukta i Tønsberg ligger en trebåt med navnet " Bannanok".

Noe sier meg at innehaveren har hatt problemer, evt. mye jobb med båten sin.

Bra navn synes jeg.

 

En kamerat av meg har en gul fæl båt og har bare problemer. Den kaller vi "Gule Fare".

 

MS Gjeldfri har jeg også sett i sommer.

 

 

*Anabelle*  - rett og slett fordi innehaver liker navnet....

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Min båt heter DUALITA. DUAL skal henspeile til de spesielle seilbåt/motorbåt-egenskapene, ITA bare fordi at det skal lyde litt kvinnelig  :yesnod: - SeniorITA eller noe sånt.

 

Etterpå kom jeg på at - en passende norsk dialekt forutsatt, og det finnes det jo nok av - kunne det kanskje også tolkes som 'liten due'.

 

Men ellers kunne jeg ha ønsket meg litt mer fantasi og humør i den tiden da jeg jobbet med navnet  :yesnod:. En Dualita II blir det nok ikke fra min side.

Link to post
Share on other sites

Annabelle,jeg fikk nesten tårer i øya.Båten min heter Nanook :yesnod:

Ellers har vi slitt oss gjennom noen båter med navn som enkelte har mistenkt at rømlinger fra lukket institusjon har funnet på.Det værste navnet var vel General Babua.Under et Øl Tilvennings kurs ble det høytidlig malt på skuta, syntes det endelig resultat var riktig vakkert.Helt til sola stod opp...(Ørna var ikke med)

Guran,navneforklaring  gir seg selv-liten og gul.Hzzz,motoren ga fra seg sånn freselyd når den stoppet.Moses,en gaaammel båt en måtte være vis for å mestre.Osv osv osv

Link to post
Share on other sites

Vi passerte en bår på ferien ifjor som het "Mot fruens vilje".  Vi så bare 1 person ombord :-)   Vår egen båt heter ACE II etter forbokstaven i alle familiemedlemenes navn (Andre, catharina og Erik) og det er båt nummer 2 for oss.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en gang en Nordan 16. Den ble levert i en forferdelig grønnfarge og en enda verre gulfarge. Det måtte jo påvirke navnevalget, så det ble "Lille grønnsak" (bilde fra en annonse jeg fant) Hvem er det som velger sånne farger. Det kan vel ikke ha vært modere ?

 

Bilde

 

Senere kjøpte jeg sjømannen og den ble kalt "Sjøsjukin". Det trenger vel heller ikke forklaring ?

 

Ingen av navnene var "offisielle nok" til å få plass på skutesiden.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Min båt er ganske enkelt kalt "Camille" fra min datter, som igjen er oppkalt etter min bestemor (Camilla).  Jeg har sett og hört mange morsomme båtnavn her borte, f.eks. "Never Again II".  Akterspeilet på en fullstending utbrent trebåt sa "A Fire I Can't Put Out" - et langt båtnavn men han fikk ihvertfall rett.  Litt mer trivielle varianter er "Why Knot" eller "Knotty Girl" og "Aquaholic".  En advokat kalte båten sin for "Office" slik at sekretæren kunne besvare innkommende telefoner med "Yes, he's in the office..."

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Hei.

Min forrige båt ble kjøpt ny fra Finland i 1985 og var en Tristan 301.

Navnet gav seg selv,  :yesnod: det måtte bli Isolde.

 

Da Oda ble kjøpt skulle min fru finne et navn.

Forslagene var mange men da hun fikk se båten sa hun: "O daaaa ......... måååå navnet bliiiii........... ODA".

Og det ble det.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, i Trondheim i den delen av kanalen der båthavna kalles "Gryta" har det i noen år ligget en båt med navnet " ORGASM II "  Det er vel dårlig med "action" i heimen der i gården kanskje  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Denne måtte han døpe om etter sterkt press fra nevnte herre.

Det tyder jo på at navnet var ganske treffende...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hørte på VHF,en her om dagen et kallenavn: ".....dette er KONTORET". Passende unnskyldning til å ta en tur på jobben, eller.......?  "Skal bare en tur på kontoret.  Eller ved innkjøp på faktura: "Sett det på Kontoret".    Originalt...! :yesnod:

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...