Jump to content

Mest passende/originale/verste båtnavnet...


Batdilla

Recommended Posts

Jeg smilte godt med meg selv den gangen jeg så en ombygget dory med navnet "Andrea Dory". (For de som ikke husker tilbake til 60-tallet så var jo "Andrea Doria" en svær atlanterhavsliner som kolliderte like utenfor havnen i New York).

 

"Cristine Redick" synes jeg også er ganske vellykket...

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Jeg smilte godt med meg selv den gangen jeg så en ombygget dory med navnet "Andrea Dory". (For de som ikke husker tilbake til 60-tallet så var jo "Andrea Doria" en svær atlanterhavsliner som kolliderte like utenfor havnen i New York).

Hej Poseidon o alle andre!

 

Lite vid sidan om ämnet, men ändå av intresse, eftersom kollisionen än idag avhandlas

på Navigationskurser !!!  :wink:

 

Så här såg hon ut Andrea Doria


 

O så här såg M/S Stockholm ut

 

Bilde

 

Bilde

 

Hele händelseförloppet finns återgivet på flere linker nedan.

 

Lite kortfattat, Året er 1956, det er tät dimma lit syd Nantucket,

Radar var en ganske ny företeelse på fartyg, Bägge fartygen, radarnavigerar

Båda upptäcker varandra, M/S Stockholm girar styrbord.

Andrea Doria uppfattar situasjonen som att dom passerar på parallella kurser,

en bit fra varandra, og uppfattar situasjonen som et klart styrbord/styrbord möte,

o velger alltså o gå ännu längre ut på babordsiden för att gå klar!

Båda ser varandra i radarn hele tiden, o vejer ut åt samma håll...............o kollisjonen

er oundviklig!

 

Så här såg det ut efteråt

Bilde

Bilde

 

Andrea Doria synker, M/S Stockholm vender tilbaks för egen maskin till New York!

Ca 50 människor dog vid själva kollisjonstillfellet, alla som överlevde, själva

kollisjonstillfellet räddas !

 

Jag kan ikke, sjöförklaringen, det blev någon förlikning o begge tildömdes del

i det intreffade!

 

Vad hände sedan...................

Kansje en del Oslo-folk känner igjen henne!

 

 

Reparerad på BETHLEHEM STEEL varifrån hon återlevererades 1956.

Såld 1959 till DEUTSCHE GEWERKSCHAFTS-BUND, DDR. M/S VÖLKERFREUNDSCHAFT.

Såld 1985 till NEPTUNUS REX ENTERP., Panama. M/S VOLKER.

1986 12 20. Omdöpt till FRIDTJOF NANSEN och bogseras till Oslo för att bli flyktingförläggning.

1986 12 25. Ankom Oslo.

Såld 1989 till STARLAURO SOCIETE PER AZIONI, Italien. Ett större ombyggnadsarbete startades.

Såld 1994 till CIA DI NAV NINA, Italien. M/S ITALIA PRIMA.

Insatt i kryssningstrafik i Västindien efter omfattande ombyggnad.

Såld 2000 till O.K., M/S VALTUR PRIMA.

 

 

 

Då her ser samme fartyg ut idag

Bilde

Mer att lese;

 

http://home.online.no/~hahaakon/doria.htm     Norsk side!

http://www.titanicnorden.com/skepp/andrea.html

http://www.britannic.de/Ocean%20Liner/Andr...ndreadoria.html

http://www.andreadoria.org

http://www.geocities.com/Heartland/Woods/7...7894/index.html

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Gunga Din,

 

Det var artig at du tok fatt i navnet "Andrea Doria" og supplerte med så meget interessant stoff!

 

Som du selv er inne på brukes denne ulykken den dag i dag som et klassisk eksempel på navigasjonsskolene.

 

Sammenstøtet har faktisk gått inn i historien som "Verdens første radarassisterte kollisjon"  -  og det er jo en spesiell måte å bli berømt på  :wink:

 

Takk igjen for interessante linker og bilder.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Min far har vist seg å være en kløpper til å komme opp med båtnavn. En av hans båter fikk navnet "Karackakakk" og slepejolla ble naturligvis døpt "Kack"  Tror kanskje Tjøme-radio fikk noe å tenke på der også. :smiley: Videre har vi hatt en utrolig treg og lite retningsstabil plastsnekke som ble døpt "Råtass"  og en liten 20 fots seiler som fikk navnet "Fia"

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hadde en kompis som en gang i gamle dager jobbet i Bergesen rederiet. Deromkring heter jo alle båter "Berge et-eller-annet". Han kunne fortelle at en av sjefene der hadde en knallrød Pionerjolle på hytta og den het "Berge Furre"........

"Berge Livet" har også figurert...

 

Så et bilde av en seilbåt som lå pent fortøyd i et ankring forbudt skilt. Båtens navn? "Who Cares".

Link to post
Share on other sites

"Berge Livet" har også figurert...

 

Så et bilde av en seilbåt som lå pent fortøyd i et ankring forbudt skilt. Båtens navn? "Who Cares".

Fra samme tidsepoke da seilbåten "Berge viking" gjorde det bra, lå det en synkeferdig båt i Langesund med navnet BERGE PILSEN.

 

Og vi så en båt med navnet FRUENS VREDE.

Link to post
Share on other sites

Hørte en historie vet ikke hlt om den stemmer,

Rørlegger i Bergensområdet hadde en flott båt som het: "Black Money" , jolla het da selvfølgelig "skatten min"

 

En bekjent gjorde en byttehandel med kona si, jeg slutter å røyke og får da kjøpe meg båt.

 

Han slutta å røyke båten ble kjøpt og navnet ble:

Prince

men karen sprakk og begynte å røyke dog nå light sigaretter så båten ble omdøpt til:

Prince Light

Link to post
Share on other sites

Hva med "Sothøna"? Hvorfor så vi da den startet opp (nei, ikke VP 41A selv om det så slik ut!). :rolleyes:

 

PS:

Vi lå forresten sammen med en selvbygd ca. 35 fot Colin Archer som het "Fruens Vræde" for et par år siden. Da eieren fortalte at båten hadde vært under bygging i mange år, skjønte vi hvorfor. :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten vår heter Pluto, det er vel ikke akkurat førstevalget, men jolla heter Zalo. Det står litt i stil, også ble den kjøpt inn rett før oppvaskmaskinen røk...

 

Vi hadde en firling for noen år siden, og den fikk navnet Evigheten. Ikke fordi den så så himmelsk ut, men fordi det tok så lang tid til å få den ferdig...

Den ble liggende på ei bøye i Grimstadfjorden, og lettbåten måtte taes i bruk for å komme ut til den. Den ble fort hetende Skjærsilden...

 

Det mest orginale båtnavnet, har jeg bare hørt på VHF, midt på Kirstiansdsfjorden: "Kosebo, Kosebo, Kosebo...

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en firling for noen år siden, og den fikk navnet Evigheten. Ikke fordi den så så himmelsk ut, men fordi det tok så lang tid til å få den ferdig...

Tror jeg har nevnt det før et sted her, vi hadde også en Firling. Den het Statslehm Raakuhl. Ringte flere fra Bergen da vi skulle selge den.

 

Dagens båt heter Lydia Nalen, fritt etter eksosutløpet på båten.

 

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...