Jump to content

Mest passende/originale/verste båtnavnet...


Batdilla

Recommended Posts

Jeg hadde ei gammel sjekte som ikke var pen, den lakk som en sil og ble døpt "Lekker noc"

Båten kunne også het "smoke on the water" for når vi hadde sveivet beistet i gang kom det jo bare svart røyk :lol:

 

En annen kompis av oss hadde en belånt båt, "BANKDAMAS"

 

Hadde en gang i tiden en hvit tresnekke på 24 fot.

Leste et innlegg i avisa om Roland båtbyggeri, der en serie med 24 fots snekker fikk tilnavnet "HØNSERAUA" (raua = rompa), det navnet fikk vår båt også, men turte ikke male det på.

 

Har ellers en 8 fots jolle med 4 hk kalt "ROMPERISTEREN" av ungene.

Byttes nå ut med navløs gummibåt.

 

Har lest meg igjenom hele tråden og ledd storveis, mange vannvittige morsome navn.

Ser også at man må kjøpe VHF før man velger navn, kan fort gå på en blemme der :lol::lol: .

Link to post
Share on other sites

En guttegjeng jeg møtte i Stavanger hadde meldt sin stolte skute på til ARC-regattaen over Atlanterhavet. Båten het "Shit Happens". Det godtok ikke arrangørene av regattaen, og de måtte værsågod endre navnet før de fikk være med :lol: På skottet hang brevet fra kommiteen. Etter å ha forklart at de måtte bytte navn, stod følgende setning: "May we suggest 'It Happens?'" Og det syns gutta var en grei erstatning, så det heter skuta.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Fantasien lever blant båtfolket, det er sikkert. MANGE gode båtnavn der ute !

 

Vår forrige båt ble oppkalt etter båten min far i sine unge dager brukte for å beile til min mor, hun bodde da i hans nabokommune. Båten var av en type man da kalte en "hylarkrok", og bar det stolte navnet "Real", antagelig oppkalt etter en av datidens motorer.

Min mor foreslo således "Real" som navn på vår båt, og slik ble det.

 

Det jeg som Liverpool FC supporter selvfølgelig ikke hadde regnet med, var jo at poden i huset - som er stolt eier av familiens gummibåt, straks gav denne navnet MADRID, hvorpå han sporenstreks malte dette på gummibåten. Vår Fjord 24 Weekender ble belemret med navnet REAL MADRID.......

 

Anskaffet ny båt i vinter (NB 840 Classic), og synes kanskje navneskifte er på sin plass. Lovet vel halvvegs familien å slutte å røyke dersom vi fikk tak i NB`en. Jeg har greidd å overholde dette løftet (frem til skrivende øyeblikk)! Røykstopp krever jo litt standhaftighet, så jeg lurer på om det rette navnet på nybåten må være M/S PETTERØE...........(Petterø nr 1 -2 -3 osv.)??!!!

Blir vel litt feil med M/S RULLINGS også....?

Hva mener Dere ?

 

PS!

Burde vel ha skiftet alias her på båtplassen også, fra FJORDknut, til NBknut, men da ryker vel stripa på arma?

Link to post
Share on other sites

"GJELDFRI" og "BETALT" skal vistnok også være sett som navn på båter  :lol:

Min heter da Gjeld-frid II og skal henspeile at den nettopp er fri for gjeld, og båt nummer 2 i den kategorien. Dette er ifølge fruen vistnok noe jeg innbiller meg og sier at det er mange måter å regne på. Kan dette stemme :eek: Jeg kan ikke finne noen heftelser på den noen plass. Har jolle uten navn så kanskje Betalt kunne passet her :crazy:

 

Husker for noen år tilbake da jeg var på ferien utenfor drammen et sted da kom det inn en sværing med flybridge og høy cigarføring. Den bar navnet Morning gift (morgen gave)

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

I gamle-havna i Sandnessjøen lå/ligger der en Viksund 880 med navnet "Tolvtanic".

 

Fra tiden på Bodø Radio husker jeg navn som "Costa Plenty" og "Costa Nock" - og navn som kunne misoppfattes. F.eks "Herøygutt" - gikk tidvis en støkk gjennom oss når vi trodde at Herregud ønsket kontakt med oss på arbeidskanal.....

 

Litt OT - unge Radiooffiser Engkrog drev i sin tid og kalte opp "Banana Radio" på 2182 utenfor kysten av vestafrika. I følge den store kloke boken het vitterlig radiostasjonen det. Fikk aldri svar, men det viste seg at Zaire (hvor stasjonen lå) og Nigeria hadde en liten usemje seg imellom i grensetraktene der....

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Det med navn er litt ensporet her hos oss vi hadde en windy 22 som vi kalte for SLUKET

pga at det var en båt med en trimma 350 maskin (V8) + diverse eksos manifoiler og ferskvannkjøling :puke: gg vannpumper +++ :headbang: som røyk og en eier som likte og kjøre båt

så ble det dyyyr :crazy: t så den båten slukte nesten det vi hadde av midler.

 

Snekka vår fikk vi ikke kalt noe for den het bare snekka en utrolig :flag: snill båt i motsetning til Windyn

ca 1500 kr i diesel pr sesong Windyn pr tanking.

 

Så kjøpte vi en ny båt i 2004 en 5 år gml Joda 290 som har fått navnet SLUKET 2 :cheers:

SOM HAR VÆRT TIL NÅ UTROLIG SNILL OG GOD. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Observerte for mange år siden en flott Viksund 900 Futura som bar navnet "Pyton". Et snurrig navn på en sådan båt!

Vi har en gammel (åpen) plastbåt som heter Pyton, dette fordi den hadde dobbeltbunn som det samlet seg gammelt råttent vann i som luktet pyton. Dette er reparert, man navnet henger ved...
Link to post
Share on other sites

Min heter da Gjeld-frid II og skal henspeile at den nettopp er fri for gjeld, og båt nummer 2 i den kategorien. Dette er ifølge fruen vistnok noe jeg innbiller meg og sier at det er mange måter å regne på. Kan dette stemme :eek: Jeg kan ikke finne noen heftelser på den noen plass. Har jolle uten navn så kanskje Betalt kunne passet her :crazy:

Hva med Gjeld Fryd ?
Link to post
Share on other sites

Kommer på 3 i farta ,

 

nr 1: en eldre tresjark av typen som gjerne beskrives i Båtbørsen som "sjarmerende prosjekt for nevenyttig - noe arbeid gjenstår" - den het FILUR.

 

nr 2.: et skøyte på rundt 40 fot , eid av en uhelbredelig skrotnisse. Motoren var visstnok en Rolls-Royce fra et skiftelok - litt i overkant av hva båten tålte og den var følgelig konstant lekk.

Den fikk da det meget passende navnet MS DØRSLAG.

 

nr 3: en kamerat av meg kalte båten KURSK II , kanskje ikke så lurt , da båten ble kastet på land i et heftig uvær.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vet ikke hva jeg skal si om den?

- Mest passende? :nonod:

- Mest originale? :nonod:

- Værste? :nonod:

 

i en klasse for seg:

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg så en gammel snekke som bar preg av manglende vedlikehold de siste 10 årene, kjølevannet fra maskinen kom fra en gummislange hengende over ripa, båten vår flasset i malingen og så helt forferdelig ut, på siden av båten var navnet til båten malt på med pensel, navnet på skuta var ARVEN, regner med båten var arvet.

Redigert av 870 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...