roaldbj Startet 28.Juni.2006 Del på Facebook Startet 28.Juni.2006 Overskriften er noe misvisende: det burde stä: Ikke reis til Tyskland med bät som har dieseltanker ombord og som ikke er rengjort for norsk avgiftsfri diesel. Saken er fölgende: Jeg ankom Kiel i gär med ny bät. Kort tid etter ankomst fikk jeg besök av tyske tollere som skulle ta pröve av diselen pä tankene. De klarte ikke dette grunnet lange slanger til tankene. Jeg viste dem 3 20 liters jerrykanner som jeg hadde med som sikkerhet. Resultatet ble at jeg mätte betale bot for den totale störrelsen pä bätens tanker som er 1500 liter pluss bot for de 3 jerrykannene (tilsammen 60 liter) pluss straffebot for rettssak, tilsammen 1400 euro. Jeg hadde igjen ca 300-400 liter pä tankene etter avreise fra Norge, men dette spilte ingen rolle. Jeg mätte betale bot tilsvarende störrelsen pä tankene. Tollerne hadde med kjemikalier for ä teste dieselen, slik at selv med lite blandingsforhold norsk /tysk betalt diesel hadde de likevel funnet spor av den norske dieselen. Etter dette har jeg mistet lysten pä ä reise til Tyskland flere gager. En annen ting er at jeg inderlig häoper at norske tolere ikke oppförer seg slik de 6 tyske tollerne gjorde. I samme havn i Kiel ligger en nederlandsk bät som dagen tidligere opplevde det samme. Han mätte betale 4500 euro i bot. Derfor: ikke reis til tyskland med bät som gär pä diesel med mindre tankene er omstendig rengjorte for norsk avgiftsfri diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 (redigert) Dette var da interessant..... i prisippet så gjelder vel samme regelen både i Sverige og Danmark vil jeg tro, men den håndheves vel ikke der...... ikke ennå i allefall.. De er jo alle medlemmer av den samme unionen... Det er vel her de britiske båtene også kan gå "fem på" om de dukker opp med avgiftsfri diesel på tanken.... Moralen blir jo at en må heise flagget som indikerer at en har tollpliktig vare ombord og oppsøke tollen i Tyskaland/andre EU land med samme regeler ved annkomst og betale avgiften for den mengde diesel en har ombord... værre er det vel ikke... Redigert 28.Juni.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Det høres jo helt urimelig ut - jeg har da vært i Tyskland med båt og aldri sett snurten av en toller. Vet du noe om hvilket regelverk denne "dieselanalysen" hadde bakgrunn i ? I alle fall er dette en sak som burde følges opp. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Dette hørtes helt merkverdig ut. En har fått med seg at det har vært litt "krangel" om avgiftsfri diesel innen unionen, men dette vil jo i praksis si at det er umulig for en norsk lystbåt med dieselmotor å besøke Tyskland. De vil jo alle ha sporstoffer etter avgiftsfri diesel i fuelsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Ikke bare i Norge det er Talibantilstander med andre ord... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Nei, båtlivet i Afghanistan er også sterkt plaget av disse Talibanerne! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tine IV Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Det er juggu det dumeste jeg har hørt på lenge ,trudde vi var vrange her i landet jeg men . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Joerg Becker Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 (redigert) Kraftstoff, der sich in dem vom Hersteller serienmäßig eingebauten Hauptbehälter eines Kraftfahrzeuges befindet, kann ebenfalls einfuhrabgabenfrei eingeführt werden. Zusätzlich sind 10 Liter im Reservekanister abgabenfrei, wenn der Kanister mit dem Pkw bzw. Kraftrad eingeführt wird. Der abgabenfrei eingeführte Kraftstoff darf aber nur in dem Fahrzeug verwendet werden, mit dem er eingeführt wurde Dette er originaltekst fra tysk toll som betyr: Drivstoff som finnes i originaltank (som er montert seriemessig i kjøretøyet) kan innføres uten at det må betales avgifter. I tilleg kan medføres 10Liter drivstoff som reserve. Drivstoff som ble innført uten å betale avgifter for kan bare forbrukes i dette kjørtøyet som drivstoffet ble innført med. I videre teksten kan leses også at regelen kan brukes kun en gang per reise. Reisen gjelder som avslutt når man ha vært på egen bosted i utlandet igjen. I motsettning til f.eks. norsk lov som si noe om maksimalt mengde av 600liter for innførsel til Norge finnes det ikke noe videre restriksjon inni av teksten fra Tyskland. Jeg undrer meg lit om dette her. Spesiellt undrer jeg meg om det at tankvolumen skal være målestokk for beregningen. Tenk Er du sikkert at det ha vært tollen som ha besøkt dere ? I tillegg har dere vel kommet over sjø. Jeg ville har sjekkt dette forholdet, hvis det er sånt, fordi jeg kan ikke tenke meg at det er riktig. Infosenter tysk toll Jørg Redigert 28.Juni.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
OT-flyktning Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Merk at Jørg sin tekst handler egentlig bare om landeveiskjøretøy, ikke båt. Men når det er sagt kan jeg tenke meg at det ikke er noe prinsipiell forskjell. Og som det videre nevnes oppe så finnes det tilsvarende regler også i Norge for landeveien. På sjøen gir det ikke noe mening siden drivstoffet der er avgiftsfritt. Utfordring blir nok å klarere med tollen av eget intiativ. Men for alt i jerry-kannene ut over 10 liter hadde du nok måtte betale uansett, med mindre du hadde helt dem over til tanken før ankomsten, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Det handler vel kun om personbil og motorsykkel? Pkw betyr Personkraftwagen og Motorrad betyr motorsykkel? Står ingenting om båter, spesifikt, her så kan være andre/egne regler? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
slettet Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 (redigert) har du noen anelse om det ville gjort noen forskjell om du hadde "meldt" din ankomst? kjøpte noen omfattende bøker om alt om båt i nordtyskland/østerjøområdet for noen år siden og der mener jeg man var pliktig å melde sin ankomst til en eller annen myndighet - husker ikke hvilken - kan ha vært toll - og det samme gjelder vel egentlig når man kommer tilbake til Norge fra "utlandet" så vidt jeg vet. bøkene het "Ostseeküste 1 & 2" og er et "must" for alle - som skal med båt til området og reglement som gjelder tyskland generelt. der står "alt" om "alt". hvis du ikke meldte deg inn kan du ha overtrådt noen regler og fått "straffegebyr" kan du gi litt nærmere info om dette - "boten" virker jo hinsides. [uPDATE] det er disse bøkene jeg har: Jan Werner Ostseeküste 1 Travemünde bis Flensburg ISBN 3-7688-0990-0 EUR 28.00 Jan Werner Ostseeküste 2 Travemünde bis Stettiner Haff ISBN 3-7688-0791-6 EUR 28.00 på tysk men anbefales på det varmeste. Redigert 28.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Jeg har en andre idee. Jeg reiser til Tyskland i morgen likevel. Jeg har notert meg forholdet og snakker med tysk toll i neste uke. Så spør jeg også om det finnes forskjell mellom land og sjøveier. Jeg tenker meg egentlig at det skulle være omvent, hvis det overhodet finnes forskjell ved behandling. Båter har naturligvis større tanker enn f.eks. biler. Tenk dere bare når det kommer et yrkesskip i havn som går videre til innland... Skal den fortolle flere hundre tonn drivstoff for den kan ikke lenses først ? Få se.... Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Brutus Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Hmmm... Det var jaggu mye å betale for lovlig fylt avgiftsfri. Regelen med at man må kunne forbruke den dieselen man har i eget fartøy hørtes jo fotnuftig ut, men det er jo rart at de tyske tollerne ikke praktiserer den..? Hvordan så tollerne ut, var det hanemarsj og hælklakking når de kom ombord? Hadde de med seg en schäfer eller en katt som så ca. slik ut... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 har du noen anelse om det ville gjort noen forskjell om du hadde "meldt" din ankomst? kjøpte noen omfattende bøker om alt om båt i nordtyskland/østerjøområdet for noen år siden og der mener jeg man var pliktig å melde sin ankomst til en eller annen myndighet - husker ikke hvilken - kan ha vært toll - og det samme gjelder vel egentlig når man kommer tilbake til Norge fra "utlandet" så vidt jeg vet. tror bøkene het "seglen am ostsee I & 2" eller noe slikt har de ikke tilgjengelig i farten og er et "must" for alle - som skal med båt til området. der står "alt" om "alt". hvis du ikke meldte deg inn kan du ha overtrådt noen regler og fått "straffegebyr" kan du gi litt nærmere info om dette - "boten" virker jo hinsides. Det kan jeg svare på.Selvfølgelig må man melde ankomst umiddelbart og det finnes straffegebyr når man gjør det ikke. Dette gjelder absolut for alle land, kommer bare an på forskjellen av behandling etterhvert. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
slettet Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 (redigert) takker. det er disse bøkene jeg har: Jan Werner Ostseeküste 1 Travemünde bis Flensburg ISBN 3-7688-0990-0 EUR 28.00 Jan Werner Ostseeküste 2 Travemünde bis Stettiner Haff ISBN 3-7688-0791-6 EUR 28.00 på tysk men anbefales på det varmeste. Redigert 28.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 takker. det er disse bøkene jeg har: Ja disse er også ganske bra.Men det finnes "endløs" mange mer. Forresten har jeg sett en bok også på svensk og jeg er sikkert at det også finnes noe på engelsk. Disse bøker er ikke bare nyttige mht. å reise dit, men inneholder også mange tips om bl.a. lokalt forhold, om , andre muligeter for forsyning og gøy Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gunga Din Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Hej Roaldbj var det för att du fört in skattefri diesel i Tyskland dom tog dig ? eller för att man ikke får köra båt på skattefri diesel i Tyskland ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
OT-flyktning Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Når det gjelder håndheving av reglene både her og der nede må en huske på at det offentlige der nede er blitt helt desperat på å få inntekter. Ikke noe oljefond man kan ty til... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Når det gjelder håndheving av reglene både her og der nede må en huske på at det offentlige der nede er blitt helt desperat på å få inntekter. Ikke noe oljefond man kan ty til...Tja, mitt inntrykk er nok at de ikke er mindre desperate her hjemme heller.... jmf. er par episoder på en gamme bru som knytter to land sammen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 fann denne linken på svenska tollverket http://www.tullverket.se/se/Privat/Resande...r/drivmedel.htm gäller fordon Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
slettet Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 (redigert) Disse bøker er ikke bare nyttige mht. å reise dit, men inneholder også mange tips om bl.a. lokalt forhold, om , andre muligeter for forsyning og gøy Jørg nettopp - de åpner for så mange interessante muligheter man overser når man ikke vet om de. lekte forøvrig en gang med tanken på å ta båten til berlin opp elva fra østersjøen hva-den-nå-heter (Oder?) og kanalsystemet over til hamburg men det blev intet av. jo, det var visst Oder: Redigert 28.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Mener også dette gjelder transportnæringen inn til Norge, der kan trailerne kun ha begrenset mengde. Ellers hvis du har øl, vin sprit ombord, kan du dra innen Eu, men kommer du til Norge kan du bli tatt. Ellers hentet jeg ny båt i Danmark, kom gjennom Kosterfjorden og inn i Norge. Da smeller det inn i hekken en rib fra kystvakten. Kona trodde vi grunnstøtte . De sjekket alt ombord papirer osv, og mengde med leskedrikk. Kunne fortelle att båtene som kom utenlands fra hadde de kontroll på. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ronald Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Det kan jeg svare på. Selvfølgelig må man melde ankomst umiddelbart og det finnes straffegebyr når man gjør det ikke. Dette gjelder absolut for alle land, kommer bare an på forskjellen av behandling etterhvert. Jørg Kan dette være riktig i alle sammenhenger?Betyr dette altså at hver gang jeg kommer inn til Strømstad med snekka, så må jeg melde fra? Har jeg forstått det riktig? Hva hvis jeg går direkte til Koster, hvor skal jeg da henvende meg for å melde ankomst? R. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Kustbevakningen K16 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Politiet er udugelig, Tollvesenet er udugelig, Båtregisteret er udugelig, NSSR er udugelig, merking på kysten er udugelig, deltagerne på Båtplassen er udugelige eller.....? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.