Jump to content

Erfaring med norsk avgiftsfri diesel i Tyskland


roaldbj

Recommended Posts

Dette mer eller mindre reelle kravtet til dokumentasjon på mange ting har ført til at jeg i sommer har scannet nesten for mange dokumenter. Har til og med hatt med scanner ombord og lagt ut viktige dokumenter på CD-plater. Har noen hørt om norske båter som har blitt kontrollert i Sverige eller Danmark? I Sverige er i alle fall regelen om at du har lov til å ha med avgiftsfri diesel når du ankommer med norsk registrert båt.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste samme artikkelen i PBO august nummeret her for et par uker siden... Så igjen er vi tilbake til at god dokumentasjon og sannsynliggjøring gjerne medfører mindre problemer når man møter myndigheter.

 

innført ny rettsparksis i vesteurope da?

 

skyldig inntil det motsatte er bevist.......?

 

"Geschossen werden" und "Wir haben ganz andere metoden" ?? :confused:

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle er det slik at påfyllingene til både SB og BB tank sitter på SB side og med lange slanger til tankene. Dette gjorde at tollerne ikke klarte å ta prøve gjennom påtapping. I fjor hadde jeg ikke noen tappekrav på filtrene, så tollerne måtte evt. skudd opp plugger i underkant av dieselfiltrene - de hadde ikke med seg verktøy for dette.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk i dag følgende mail fra Tyskland:

 

Hei!

Sist uke fikk vi en bekreftelse fra Oberfinanzdirektion Karlsruhe, Zoll- und Verbraucherabteilung, om at Norge nå er registrert som et land hvor det er tillatt å bruke avgiftsfri, farvet disel. Det betyr at du ikke kommer til å få problemer neste gang du kommer til Tyskland i båt.

 

Med hilsen fra Kiel

 

Camilla Krog Singert

Kgl. Norwegisches Konsulat

Europaplatz 5

24103 Kiel

 

Tel: 0431 - 24 00 111

Fax: 0431 - 24 00 112

 

Hyggelig med slik melding og at det norske konsulatet i Kiel ønsket å orientere meg uoppfordret om dette. Tenkte det kunne være greit at nordmenn som skal til Tyskalnd er klar over dette. Kan være lurt å ta utskrift av meldingen når man drar til Tyskland. Lurt å ta med nummeret til konsulatet neste gang man er i Tyskland med egen fritidsbåt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
innført ny rettsparksis i vesteurope da?

 

skyldig inntil det motsatte er bevist.......?

Så ha det vært siden alle evighet når det angår skatt og toll.

Det er det eneste i rettsystemet det vi må bevise at det ikke er sånt.

 

Fikk i dag følgende mail fra Tyskland:

 

Hei!

Tenkte det kunne være greit at nordmenn som skal til Tyskalnd er klar over dette. Kan være lurt å ta utskrift av meldingen når man drar til Tyskland. Lurt å ta med nummeret til konsulatet neste gang man er i Tyskland med egen fritidsbåt.

Ja, det er meget fint fordi entydig.

 

Men som jeg skrev ovenfor: Husk å ha med tankkvitteringen med deg og best et notat på loggboken også.

Kan man ikke føre bevis da gjelder det omvent igjen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...