Jump to content

Erfaring med norsk avgiftsfri diesel i Tyskland


roaldbj

Recommended Posts

Jørg,

 

jeg sender deg en IM i morgen.

Greit.

Men send best direkte post@tbbecker.de, så må jeg ikke kopiere fra IM til eget system som er enklere for meg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom denne strengen og er IMPONERT over den velvillighet som ytes!! :flag:

 

Men en liten avsporing:

Tyske (diesel) bobiler som "oversvømmer" Norge (spes. på E10 i Lofoten / Vestrålen), fyller da vitterlig avgiftsfri diesel på tankene sine mens de er her... Har enda ikke hørt at DE blir kontrollert... Har sjøl kjørt dieselbiler her til lands i over 20 år, men aldri blitt kontrollert. har ved et par anledninger opplyst om at dette ikke er lovlig, :nono: men fikk til svar at DET var de klar over, men de regnet ikke med å bli kontrollert... (Godt orientert m.a.o.!!)

:sad:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Farlig spill, synes jeg.

Men folken regner vel ikke med kontroll, fordi det finnes faktisk ikke noe.

Kommer du med bil over grensen til tyskland så hendes det skjelden allerede at man overhodet blir kontrollert.

Men i så fall bare om man er tysk, eller om det finnes folk fra øst i bilen.

Jeg har aldri sett at tollerene har sjekkt tanken for rød sprit.

Men kommer det en gang at man blir tatt, så blir det enda verre.

I så fall regner tollen avgift og straff ikke bare for tankens inholdet, men for overgjennomsnittlig

kjøring i en hele år !

Noe slik har jeg sett "live" hos naboren min i Hannover/Tyskland.

Da har tollen sjekkt båtene i havn, men sammentidlig bilene av båteiere.

 

En hadde ikke bare rød sprit i båtens tanker, men også i bilen hans.

DETTE ha blitt skikkelig dyrt og holder for mye kjøring i minst 5 år.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå hatt noe kontakt med en jounalist i VG som ser litt på saken.

:puke:

Ærlig talt, å la media rote i denne saken her vil nok bare skape negativ oppmersomhet ang. såkalt "avgiftsfri" båtdiesel generellt.

Dette vil bare gi politikere etc. vann på mølla til å kutte ut all farget avgiftsfri diesel. :headbang::headbang::headbang:

Her lager en bare ris til egen og alle andre Norges båtfolks bak er jeg redd. :nonod::cryin:

 

 

Link to post
Share on other sites

Vil presisere min uttalelse:

 

Jeg har ikke tatt kontakt med journalist i VG, men journalist tok kontakt med meg -. åpenbart etter å ha blitt tipset fra andre.

 

Jeg deler både synspunktet om at avisomtale kan føre til unødvendig støy, samtidig som jeg ikke ønsker at andre småbåtførere skal komme opp i tilsvarende problem som meg om de skal til Tyskland.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Men en liten avsporing:

Tyske (diesel) bobiler som "oversvømmer" Norge (spes. på E10 i Lofoten / Vestrålen), fyller da vitterlig avgiftsfri diesel på tankene sine mens de er her... Har enda ikke hørt at DE blir kontrollert... Har sjøl kjørt dieselbiler her til lands i over 20 år, men aldri blitt kontrollert. har ved et par anledninger opplyst om at dette ikke er lovlig, :nono: men fikk til svar at DET var de klar over, men de regnet ikke med å bli kontrollert... (Godt orientert m.a.o.!!)

:sad:

I løpet av 15 år med dieselbil har jeg blitt kontrollert 1 gang. Det ble reagert på urenheter men konkludert med at det var dieseldyr. (Hadde aldri fyllt avgiftsfri diesel)

 

En ting er hva tyske bobilister fyller av drivstoff her i landet, hva med det de fyller av "drivstoff" hjemmefra? Og da tenker jeg ikke på diesel. Burde norske tollmyndigheter gjort som tollerne i Kiel og kontrollert selvfølgelighetene? Det er en selvfølge at norske dieseldrevne båter inn i Tyskland har avgiftslav diesel på tanker og reservetanker. Det skulle forundre meg meget om det ikke var like stor selvfølge at Tyske bobiler var fyllt opp med avgiftslav drikke i store mengder. Langt over tillatt innførselmengde.

 

Leste i en avis på vei fra Nordland via Trøndelag om et lignende tilfelle hvor tollerne i Kiel via trusler om å bore hull i tankene pga. vansker med å komme til med måleinstr. hadde bøtelagt en nordmann (husker ikke hvor men virket som et annet tilfelle enn Roaldbj) samt en fra Nederland som hadde ryki på rundt 30 000 kroner i bot.

 

Øye for øye, tann for tann er det vel noe som heter.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg må bare informere at trass i Joerg Beckers anmodning om å sende rek. brev til Tyskland har jeg ikke gjort dette.

 

Jeg har heller ikke mottatt noen form for korrespondanse fra Tyskland,

 

så jeg vet ikke om jeg er person non grata.

 

Jeg henvendte meg nylig til den tyske ambasaden i Oslo med spørsmål om forholdsregler ved evt. tur til Tyskland til sommeren,

men de kunne ikke hjelpe meg.

 

Ble bare henvist videre til tollmyndighetene i Tyskland.

Link to post
Share on other sites

så jeg vet ikke om jeg er person non grata.

Nei, hva skal skje?

Anleddningen vår ha jo bare vært at du får refundert pengene dine igjen.

Men du har jo betalt per forhånds og med det kan det skjer, at det overhodet ikke skjer noe vidre,

hvis ikke du tar initative.

Det er billigere å komme over fristen, og beholde penger, enn å diskutere om dette.

Så er det med tyske myndigheter, helt likt som med noe andre land.......

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du kommer noen vei i denne saken uansett.

Hvis du ikke har meldt dette og klarert det frivillig ved ankomst.

Det blir omtrent som å bli tatt i grønn sone i tollen med et par flasker for mye.

Det tror ikke jeg.

Det finnes klare regler om fortolling, som jeg ikke kan se noe feil at roaldbj har gjort,

men også om måten som tollere oppfører seg.

Hadde man reagert på tida så hadde det vært klart at tollen både måtte refundere pengene

og unnskylde seg.

Men nå er det for sent likevel, fordi dette må rettes inne av 6 måneder (hvis jeg husker riktig).

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva er så korrekt prosedyre for å unngå dette problemet når man ankommer Tyskland ?

Det samme som i alle land selvfølgelig.

Man må melde seg omgående hos tollvesenhet og svare på spørsmålene.

Detaljert må jeg først se etter.

 

Men hos roaldbj har det ikke vært spørsmål om han ikke har meldt seg,

det ha bare vært skrivet en melding om ufortollet mengde.

Og pga. at det ikke står ved hvilken anledning dette ble oppdaget er dette første svare som han har gitt,

og den svare ha vært korrekt.

I så fall fikk han tvangsfortollet noe som ikke må fortolles etter loven og med det er det ulovelig å bruke tvangsmiddler og press.

Allene oppførselen av tollerne, som det ha vært beskrevet, holder til å forklare hele proseduren som "Nichtig",

som betyr uten virkning etter hensyn av lovgivingen.

 

Til å forklare det med andre ord:

tollere og politi må både si i fra og forklare skriftlig hvorfor at man får et bot.

Dette må skjer entydig og skal ikke "mikses".

Hvis dette avviker fra situasjonen så kan ikke myndighetene sier etterhvert: " dette ha vært sånt, men meningen har vært sånt".

Meninger er uaktuellt og kan ikke brukes foran retten, så enkelt er det.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Poster dette svaret en gang til fra Tyske tollmydigheter da jeg spurte om hvordan en nordmann skal forholde seg ved ankomst tysk havn med farget diesel på tanken. Svaret er slik som jeg lese det rimelig klart. Om en ender opp i problemer så er det jo greit med skikkelig kvittering på det man må betale, slik at man kan klage i ettertid. Min erfaring er at immigrasjonsmyndigheter og tollere krangler man ikke med der og da..

 

 

 

thank you very much for your request.

 

The German customs clearance offices accept the importation of red diesel in a

tank of a private motor boat, if the use of red diesel is allowed in the

country of origin.

 

It's not allowed, to fill in red diesel at filling stations on waterways in

Germany. In Germany you are obliged to buy regular gasoline.

 

The requirement is: You have to keep the invoices of the filling stations on

board. You should declare that the fuel on your boat is red diesel and that

the norwegian authorities allow the use of red diesel.

 

If you will get difficulties don't hesitate to ask the officers for the

telephone number of the local main customs clearance office.

 

This is only a general information. It is not binding for legal purpose.

 

Dont hesitate to contact us if you need help or if you have more questions.

 

Sincerely,

 

Joachim Unger

 

-------------------------------------------------------------

Zoll–Infocenter

Friedrichsring 35

63069 Offenbach am Main

Telefon: +49(0)69 469976-00

Telefax: +49(0)69 469976-99

E-Mail: info@zoll-infocenter.de

Internet: http://www.zoll.de

Sie erreichen uns telefonisch zu folgenden Zeiten:

Montag – Donnerstag 07:00 - 17:00 Uhr

Freitag 07:00 - 16:00 Uhr

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det jeg gjorde var at jeg tok kontakt med tollmyndighetene i første havn jeg kunne anløpe.

 

Det var Maasholm.

 

Der ville ikke tollerne drøfte saken - fordi det ikke var noe problem med norske båter - ifølge dem. Neste gang skal jeg selvfølgelig få et dokument som bekreftyer at jeg var innom dem.

 

(Vil forøvbrig nevne at Maasholm er såkalt eksporthavn, hvor vi kan kjøpe varer på eksport, dvs. avgiftsfritt.

 

Dette gjelder endel matvarer (fantastiske fileter), tobakk, alkohol, mineralvann, toilettsaker o.a.

 

Det foreligger opplysninger på internett om hva man kan bestille/kjøpe.

 

Jeg pleier å bestille på internett i forkant. Varene er da ferdig for avhenting når jeg når Maasholm.

 

Prisene er atskillig billigere enn tax-free).

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg seilte inn i havnen. Deretter gikk jeg til tollmyndighetene.

 

Så vidt jeg har forstått ut fra kart og havnedokumenter er man ikke pliktig til å melde sin ankomst til annet land ved territorialgrensen, bare når man har havneanløp.

 

Dette har jeg i alle fall opplevd for Helgoland.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kan fortelle at jeg brukte betydelig energi på å orientere om at jeg kom fra Maasholm.

 

Tollmyndighetene i Kiel fikk også fakset over til seg selv dokumenter på at jeg hadde kjøpt varer for utførsel i Maasholm

 

- slik at det ikke var noen som helst usikkerhet om at jeg faktisk hadde vært der.

 

(Min hollandske kollega som måtte betale 4.500 euro, klarte ikke å holde seg da tollerne forlot båten min, og ropte ut at tyskerne fremdeles hadde komplekser for alle krigene de hadde tapt.

Dette hadde ikke jeg behov for å uttale, yngre som jeg var - jeg følte meg flau over uttalelsen. Likevel sier kanskje dette noe om "dynakikken" i området?).

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er selvfølgelig enig i at trådtittelen bør endres.

 

Trådtittelen oppstod nok i forbindelse med en umiddelbar fortvilelse over behandling fra et sterkt tollerkorps som skulle ha 4.500 euro i kontanter da jeg ankom Kiel.

 

I ettertid ser jeg selvfølgelig at disse papirlappene jeg ga fra meg har liten betydning for diskusjonen her på BP.

 

La oss derfor endre tittelen på tråden slik at den blir mer "anstendig" og slik at vi kan trekke lærdom av medlemmenes erfaring med seilas til Tyskland og andre EU-land.

 

Jeg er selvfølgelig den første til å beklage uklok tråd-tittel, og legger meg fullstendig flat og ydmyk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...