Jump to content

Erfaring med norsk avgiftsfri diesel i Tyskland


roaldbj

Recommended Posts

At det blir noen færre norske båter som går nedover er kanskje ikke det store problemet. Hva jeg ikke helt forstår er hvordan alle de tyske båtene som kommer hit i feriene, fyller avgiftsfri diesel, og drar hjem igjen klarer seg.

 

Min mistanke er - og vi hadde liknende saker oppe før: man er der nede til de grader vant til å følge regler og foreskrifter (*) at de bare gjør det riktig alle sammen. Fordi, jeg er fortsatt overbevist om at trådstarteren gjorde en prosedural feil da han ankomm tysk farvann: enten klarerte vedkommende ikke korrekt inn eller han burde ha hellt kannene sine over til den faste tanken eller begge deler. At en liten feil kan ha store konsekvenser det vet vi jo også fra våre egne byråkrater - bare velg feil bro, du.

 

At det er et helvete av regler og forskrifter også for båtlivet i DE er jo kjent. Bare det antall sertifikater og lisenser som du trenger for å føre en balje med ulik utstyr i de ulike farvann er jo ikke lett å forstå.

 

 

(*) var det ikke slik at man kjente igjen en tysk seilbåt under motor at den hadde en kjegleformet signalfigur med spissen ned som dagssignal? Selv om det er svjv regelen også hos oss, så er det jo nesten ingen som driver med dette i NO eller SE.

Link to post
Share on other sites

det er sant Andreas !

 

men jag tror de tyske båterne liksom vi (SE) passer oss noga för o fylla farved diesel i tankarne.....

dom fleste tyskarna som kommer hit har ju oxo riktiga båter.....(pinnebåter! :wink: ) og det

går ikke så mange liter för oss i en säsong !

 

"At det er et helvete av regler og forskrifter også for båtlivet i DE er jo kjent. Bare det antall sertifikater og lisenser som du trenger for å føre en balje med ulik utstyr i de ulike farvann er jo ikke lett å forstå."

 

tycker man kan se det på dom tyske båtarna som kommer hit opp, att dom er duktiga o sjövana,

mange har sejlet veldi länge !!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fordi, jeg er fortsatt overbevist om at trådstarteren gjorde en prosedural feil da han ankomm tysk farvann: enten klarerte vedkommende ikke korrekt inn eller han burde ha hellt kannene sine over til den faste tanken eller begge deler.

Men trådstarter fikk jo bot for kapasiteten på begge tankene (pluss kannene), ikke bare kannene han hadde som nødreserve?

 

Å helle nødkannene på tanken for å unngå ytterligere straff er selvfølgelig et godt tips, men det fjerner fortsatt ikke tyske myndigheters tåpeligheter.

Link to post
Share on other sites

....................men det fjerner fortsatt ikke tyske myndigheters tåpeligheter.

det jag lurer på lite er juridiken

 

dom tar Roaldbj ( norskt fartyg!)................

 

men om en norsk fiskebåt går intill ex. Borkum el Cuxhaven---tror jag ikke dom måler hans tanker o bötfeller honom! (oxo norskt fartyg!)

 

varför er det forskjell på fartyg o fartyg....................både er norske o kan ha favet diesel...........

 

 

:confused:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå forlatt Kiel og har ankommet en fantastisk havn i Danmark: Dyvig.

Jeg har fylt avgiftpliktig diesel i Tyskland (euro 1.16 pr liter).

 

Men dersom danske tollerne nå ønsker å kontrollere dieselen har jeg ett nytt problem. De kjemikaliesett og analyser som anvendes kan registrere selv en meget liten andel norsk avgiftsfri diesel.

 

Spørsmålet blir dels hvilket nytt problem jeg får i Danmark.

 

På sikt er spørsmålet om det i det hele er mulig å reise til Tyskalnd flere ganger uten en meget kostbar rensing av dieseltankene?

 

Har noen god innsikt i korrekt oppførsel ved atkomst Tyskaland?

Link to post
Share on other sites

Er nå i Dyvig.

 

Har ikke mottatt besøk fra tollere en da.

 

Har blitt fortalt at tollerne i Kiel holder Holtenau under oppsyn. Mange båter fra Holland - som også benytter avgiftsfri diesel har fått problemer.

 

Jeg vet ikke om samme problem med tollere også eksisterer i Flensburg.

 

Jeg vil i alle fall advare norske båter med dieselmotor som har rest av nosk diesel om å utvise varsomhet før de når Tyskland.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nå en prat med tysk toll i Hamburg som er også ansvarlig for Kiel/Schleswig Holstein.

 

Etter § 20 Deutsche Zollverordnung og med vennlig hilsen:

 

Drivstoff som finnes i originaltank (som er montert seriemessig i kjøretøyet) kan innføres

uten at det må betales avgifter, eller straff.

Det gjelder alle tankstørrelser.

 

I tilleg kan medføres opp til ca. 30 Liter drivstoff som reserve.

"Ca." er med mening til båtstørrelsen.

Dette kan oppfattes slik at det KAN tolereres mer, når f.eks. en båt tar "100 liter i 30 minutter" allerede.

 

Drivstoff som ble innført uten å betale avgifter for kan bare forbrukes i dette kjørtøyet som

drivstoffet ble innført med.

 

I videre teksten kan leses også at regelen kan brukes kun en gang per reise.

Reisen gjelder som avslutt når man ha vært på egen bosted i utlandet igjen.

 

Det anbefales også som er til å anbefales for å reise i alle land:

for alle ting som kan kommer til å bli en diskusjon: tar bare kvitteringer med deg.

 

Med vennlig hilsen

:seeya:

 

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hej Joerg !

 

nesten samme regler som til Sverige

 

http://www.tullverket.se/se/Privat/Resande...r/drivmedel.htm

 

 

"Drivmedel såsom bensin eller dieselolja får medföras avgiftsfritt till Sverige endast i fordonets inbyggda drivmedelstank.

Vidare får den som ankommer med fordon medföra bärbar drivmedelsbehållare innehållande max 10 liter.

Dessa regler gäller både för resande som ankommer från EU eller tredje land till Sverige.

 

Observera att drivmedel inte räknas som personligt bagage."

 

 

 

men det jag lurer på er om tyskarna går på någon annen regel

 

att det er Verboten med röd diesel..... utav någon anledning :crazy:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

men det jag lurer på er om tyskarna går på någon annen regel

 

att det er Verboten med röd diesel..... utav någon anledning :crazy:

Da kan jeg svare på uten å ringe igjen.

 

Det dreier seg om forholdet at uansett hvor man kommer fra i EU er det forbud med rød diesel.

Unntak er Nederlande.

Men her finnes det det samme regel som gjelder for alle.

 

Tenk: hvis det finnes ikke noe annet så må brukes det som finnes.

Kommer man altså fra et slikt land, så blir det tolerert.

Men husk kvitteringen av drivstoffkjøpet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Så hvis du går dierkte Norge til Tyskland så er det OK.Og det er ikke OK om du har seilt via Sverige eller Danmark ?

I så fall har du jo kvitteringen fra Norge.

Du kan selvfølgelig buke det du har og reise med dieselen til Tyskland.

Det er også for den dummeste tolleren forklarelig at en tank med "1500 Liter" holder til Tyskland.

Hvis man nå f.eks. påfyller på reisen (f.eks. i Sverige) så finnes det selvfølgelig også rester av

"gamle" dieselen i tanken, pumper, filtere og ledninger.

Men dette kan både forklares og bevises med kvitteringen at den er gamelt.

 

Hvis det finnes tvil så må tilattes at tollen tar en direkte prøve fra tanken.

Prøven blir rask analysert i så fall.

 

Jeg vet ikke om man blir holdet fast så lenge, men jeg kan god tenke meg at enten en slags "kaution" eller garanti ville holde i så fall.

 

Husk at "alle tollere på kloden jobber til å tar en", men dumme er de ikke.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tenk: hvis det finnes ikke noe annet så må brukes det som finnes.

Kommer man altså fra et slikt land, så blir det tolerert.

Men husk kvitteringen av drivstoffkjøpet.

 

:seeya:

Jørg

Tanken har slagit mig flere ganger o tanke rött........... o dra hem....

 

o säga att det fanns inget annet o tillgå...så mht sjösikkerhet måste jag tanke rött bla bla....... :yesnod::lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tanken har slagit mig flere ganger o tanke rött........... o dra hem....

 

o säga att det fanns inget annet o tillgå...så mht sjösikkerhet måste jag tanke rött bla bla....... :yesnod::lol:

:smiley: men som sagt, alt er best når det kan forklares logisk og hvis man ikke må ha :blush: med en gang.

 

...men man KAN forklare myyye :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei alle

 

Fyllte diesel ved Hankø Marina sist søndag. Ikke noe valg der. Kun avgiftsfri diesel å få på brygga. Hva gjør besøkende fartøy fra Sverige og Tyskland og andre steder ? - De bør ihvertfall få med seg kvitteringen.... (og den står det omtrent ikke noe på.... med mindre du ber om at det påføres med stempel og det hele...)

 

 

:rolleyes:

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

Hei alle

 

Fyllte diesel ved Hankø Marina sist søndag. Ikke noe valg der. Kun avgiftsfri diesel å få på brygga. Hva gjør besøkende fartøy fra Sverige og Tyskland og andre steder ? - De bør ihvertfall få med seg kvitteringen.... (og den står det omtrent ikke noe på.... med mindre du ber om at det påføres med stempel og det hele...)

:rolleyes:

Jeg vet ikke om Hankø Marina selger som et firma, men i så fall må firmaet jo skrive kvittering.

Men det finnes en fin mulighet for bevisføring til:

Loggboka.

 

Sjøgåene skip skal føre loggbok uansett og hvis den blir skrivet fortløpene så gjelder dette også

som bevis for mange situasjoner på båten.

Også mot en tysk eller svensk domstol, hvis det må være.

 

Så finnes det med en gang tre bevis:

Kvittering/seddel fra drivstoffselgeren, innklarering til Norge og logbok som forteller om kjøretimer/distans/og påfylling av bl.a. drivstoff.

 

Jeg ser ikke noen problem hvis man hanterer alt lovelig som det skal,

fordi man har jo ikke noe å gjemme i så fall.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jobber selv på en bensinstasjon der det ofte blir fylt farga diesel på tanken. Prosedyren er då at de fyller ut en skjema med div opplysninger. I tillegg er det viktig å ha kvitering på dieselen, viss ikkje kan dei risikere å måtte betale avgitft på heile tankens kapasitet.

 

Dei får også 5 dager på seg til prosenten av farga diesel skal vere under 3 %. Er den over 3% etter 5 dager, venter det bot dersom dei blir tatt...

 

Slik skulle det jo vert i Tyskland også?

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent finnes det ikke noe farget diesel i det hele tatt i Tyskland: ikke anleggsmaskiner, ikke landbruket og heller ikke fiskesjarkene har lov til å kjøre på noe annet enn avgiftsbelagt diesel. Har du noe med farge i tanken, så har du fylt på fyringsolje som du ytterst sjelden har anledning til å fylle på marinaer eller bensinstasjoner. Å fylle feil ved en feiltagelse er derfor nokså utelukket.

 

Forøvrig: har du et oljefyr i huset så har du et dokument utstedt av skattemyndighetene og må med dette dokumentere at du har lov til å kjøpe avgiftsfritt diesel (=farget fyringsolje) når du bestiller og de som leverer er også obs i hvilken beholder de fyller.

Link to post
Share on other sites

Så hvorfor er det blitt gitt bot når reglene er slik som det nå henvises til?

Kan det være fordi reglene slett ikke er slik som det henvises til likevel?

Selvfølgelig kan det være slik.

 

En ting synes jeg etterhvert er helt sikker: 3 jerrykanner (25l/stk?) med avgiftsfritt diesel er for mye i forhold til forskriftene. Utover dette tipper jeg fortsatt at det ble gjort prosedurale feil under ankomsten til tyske farvann :rolleyes: . Det finnes sikkert internasjonal mer eller mindre standardiserte regler for slik; noen steder ser en stort på dette, andre steder ikke. Og disse regler lærer du ikke i pensum for båtførerbeviset.

 

Jeg har i alle fall også satt igang etterforskningen

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle fall også satt igang etterforskningen

Det var bra Andreas........... :flag: skall bli intressant o se om du får svar

 

 

jag lurer fortsatt litt på den juridiske biten, kansje Skipper W eller noen annen kan hjelpe......

 

ankommer man med exempelvis ett norskt fartyg (=stort fartyg) till Hamburg,

så er det en bit "norskt territorium" der norske regler o lover gäller ombord................

 

har man tollpliktige varer ombord...så låses dessa in o plomberes av tyske tollere, sen ner

fartyget går ut på internationellt vann igen så kan man åpne skapet o plukke fram sine flasker igen.........

 

 

gäller det andre regler o lover för oss fritidsfartyg????

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...