Jump to content

Erfaring med norsk avgiftsfri diesel i Tyskland


roaldbj

Recommended Posts

ankommer man med exempelvis ett norskt fartyg (=stort fartyg) till Hamburg,

så er det en bit "norskt territorium" der norske regler o lover gäller ombord...

Den beskrivelsen er kanskje vel mye forenklet, men slik jeg har forstått det kan også en fritidsbåt som er registrert i skipsregisteret få anstendig behandling når korrekte papirer legges fram og man forøvrig har fulgt alle prosedyrer til punkt og prikke. Likevel, min erfaring fra transport på landjorda er at detr skal ikke mer til enn et feil stempel eller et skjema som mangler før hundre og ett er ute.
Link to post
Share on other sites

har ikke lest alle innlegg men er det noen som har kontaktet ambassaden/tollmyndighetene?

blir vel som å sloss med ei vifte inntil man eventuelt får en uttalelse/henv til vorschrift fra de - til sesongen 2010?

 

http://www.oslo.diplo.de/no/01/Zollvorschr...rschriften.html

 

Tollbestemmelser

 

Vedrørende informasjon om tollbestemmelser angående inn- og utføring i forbindelse med feriereiser eller fagspesifiske spørsmål fra firmaer, vennligst ta kontakt med tollinformasjonssenteret i Frankfurt/ Main:

Telefon: 0049 - 69 - 46997600

Faks: 0049 - 69 - 46997699

Mail: info@zoll-infocenter.de

Adresse, åpningstider og hvordan nå oss i et nødstilfelle

 

Ambassadens adresse

Forbundsrepublikken Tysklands ambassade

Oscarsgate 45

N-0244 OSLO

Tel.: +47 - 23 27 54 00

Faks: +47 - 22 44 76 72

Mail: info@oslo.diplo.de

fant kjapt disse linkene på toll-amtet:

http://zoll-infocenter.de/b0_zoll_und_steu...nung/index.html

 

hvor bla dette er listet:

Welche Folgen hat die Verwendung von gekennzeichnetem leichten Heizöl als Kraftstoff?

Gekennzeichnetes leichtes Heizöl darf nicht als Kraftstoff bereitgehalten, abgegeben, mitgeführt oder verwendet werden. Es darf auch nicht, außer in den Fällen der §§ 9 und 10 HeizölkennzV, mit anderem Mineralöl gemischt werden. Die Kennzeichnungsstoffe dürfen nicht entfernt oder in der Wirksamkeit beeinträchtigt werden.

 

§ 26 Abs. 4 MinöStG

 

http://bundesrecht.juris.de/min_stg_1993/index.html

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saken er den at jeg meldte min ankomst til Tyskland da jeg ankom Maasholm.

Etterhvert er jeg helt sikker på at du 'kjørte over feil bro'. Du seilte på grønn sone men hadde varer til fortolling ombord.

 

Du skriver at du meldte din ankomst da du ankom Maasholm. Men hadde du da kontakt med tollen? De burde i såfall har plombert alle tollpliktige varer frem til du forlater tollområdet igjen, men gjør unntak for varer til eget forbruk - i dette tilfelle drivstoff i tanken og en mindre mengde i kanner. Uansett burde du da ha fått en kvittering.

 

Som det påpekes på den tyske 'baatplassen' så er det omtrend den samme regel over hele verden: krysser du en tollgrense så må du ta kontakt med tollen. Ja, formelt sett burde du faktisk ligge på svai utenfor havnen dersom du ved ankomst (om natten f eks) ikke oppnår kontakt med tollmyndighetene. Norge er ikke med i EUs tollunion (ellers hadde det ikke vært taxfree salg mellom EU og Norge) og EØS-avtalen dekker eksplisitt IKKE skatter og avgifter heller (tror ikke sistnevnte betyr så mye i denne sammenheng).

 

Innenfor EU er det Belgia og UK hvor båter har lov å bruke avgiftsfri diesel. Mellom Frankrike og Belgia håndteres det slik: kan du vise belgisk kvittering er det greit, kan du ikke det, antas at du har fylt dine tanker med fyringsolje i Frankrike og dermed blir feriekassen tømt en del.

 

At de samme problemene ikke oppstår i Strømstad har sikkert helt praktiske årsaker - kan tenke meg at de formelt sett kunne gjøre akkurat det samme, men ville både tape en del ved at folk blir skremt vekk og kanskje ville mange rent tilfeldigvis ha kvitteringen om bord allikevel. Og formelt sett kunne de jo også kontrollere alle som går på grønn sone, men gjør det jo stort sett ikke allikevel.

Link to post
Share on other sites

har ikke lest alle innlegg men er det noen som har kontaktet ambassaden/tollmyndighetene?

Jeg sendte en mailo for en ukes tid siden, den 28 juni til info@zoll-infocenter.de, men så langt har de ikke svart, så jeg sendte en purring i dag..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

[...] kanskje ville mange rent tilfeldigvis ha kvitteringen om bord allikevel.

Tja, for min egen del vil jeg ikke kalle det tilfeldigvis. Har lagt meg til den kjekke vanen at alle slike kvitteringer havner i loggboken. :smiley:

 

Når det blir snakk om plombering av tollpliktige varer som skal ut av landet igjen så er det lettere sagt enn gjort. Du må ha stuerom eller kasser som faktisk kan plomberes, og du må regne med at dine venner tollerne i det minste ønsker muligheten til å sjekke at plomberingen er intakt før du forlater landet igjen. Det kan fort koste mer enn det smaker. :wink:

Link to post
Share on other sites

Da har tysk toll svart meg... Dette virker da som rimelige regler etter min mening, så jeg tror nok at det noe ugler i mosen her i forbindelse med trådstarter hendelse i Tyskland..

 

 

Dear Mr. Wesmajervi,

 

thank you very much for your request.

 

The German customs clearance offices accept the importation of red diesel in a

tank of a private motor boat, if the use of red diesel is allowed in the

country of origin.

 

It's not allowed, to fill in red diesel at filling stations on waterways in

Germany. In Germany you are obliged to buy regular gasoline.

 

The requirement is: You have to keep the invoices of the filling stations on

board. You should declare that the fuel on your boat is red diesel and that

the norwegian authorities allow the use of red diesel.

 

If you will get difficulties don't hesitate to ask the officers for the

telephone number of the local main customs clearance office.

 

This is only a general information. It is not binding for legal purpose.

 

Dont hesitate to contact us if you need help or if you have more questions.

 

Sincerely,

 

Joachim Unger

 

-------------------------------------------------------------

Zoll–Infocenter

Friedrichsring 35

63069 Offenbach am Main

Telefon: +49(0)69 469976-00

Telefax: +49(0)69 469976-99

E-Mail: info@zoll-infocenter.de

Internet: http://www.zoll.de

Sie erreichen uns telefonisch zu folgenden Zeiten:

Montag – Donnerstag 07:00 - 17:00 Uhr

Freitag 07:00 - 16:00 Uhr

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan man tester om det har vært farget diesel på en tank, men er det virkelig så "dumt" at alle land med avgiftsfri diesel benytter de samme fargestoffene? Jeg går ut fra at reglene i Tyskland forbyr bruk av TYSK avgiftsfri diesel i Tyskland og at det sånn sett burde være mulig å bruke ulike fargestoffer i de ulike landene slik at det var mulig å analysere hvor dieselen (fargestoffet) kom fra.

 

Så lenge det ikke er forbudt å være i besittelse av farget diesel er det underlig at tollvesenet i Kiel kan gi bot for kanner som står lagret på dekk. Innholdet kan jo benyttes lovlig til f.eks dieselvarmeren ombord..

Kanskje toll-kontoret i Kielerkanalen tolker reglene strengere (feil) enn andre?

 

Men har vi rød avgiftsfri diesel i Norge? Den avgiftsfrie dieselen jeg fyller i Oslo-området er da vitterlig grønn eller blå i farge. Lurer på hva som hadde skjedd om jeg kom til Tyskland med min diesel på tanken. Tollen kunne vel vanskelig hevde den var kjøpt i Tyskland..

Link to post
Share on other sites

Gikk en tur over til tråden på http://www.boote-forum.de hvor jeg hadde spurt tyske fritidsbåtskippere for å se om det hade kommet noe nytt. En da borte hadde snakket med tollen og jeg oversetter hva vedkommende skipper skriver (vedkommendes uthevelse):

 

Når man kommer fra et land som bare leverer dette drivstoffet til båter så må man klarere dette til tollen umiddelbart når man kommer over grensen. Dette gjelder da vel for tyskerne som kom hjem med sine båter. Ved mindre mengder, opptil 250 l, blir bare mengden registrert og en får en kvittering. Utover dette må man betale avgiften > mineraloljeavgift.

 

Ved forsøk til illegal import blir hele det mulige tankvolum avgiftsbelagt, i tillegg en straff på samme størrelse og greiene må ut av tanken og denne må rengjøres.

 

Det blir vel fortsatt den samme konklusjon som før: feil/manglende prosedyre overfor tollmyndigheten ved ankomst i annen lands farvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg er fremdeles i Danmark og nyter været her. Har forlatt Dyvig - en fantastisk havn/naturhavn/båthavn på nordenden av Als. Etter mitt skjønn en av de bedre i Danmark. Ble ikke oppsøkt av tollere der.

 

Gikk deretter til Ballen på Samsø - skal si det var fullt opp med tyske og danske båter om natten. Det kan være greit å ha godt sovehjerte når man i ferietiden skal overnatte i Ballen.

 

For å opplyse litt om saken med diesel som trådstarter:

 

Da jeg ankom Maasholm, Tyskland, som etter min kunnskap er første havn med tollmyndigheter i Tyskland når man ankommer Tyskland fra Lillebeltet og skal videre i retning av Kiel, tok jeg umiddelbart kontakt med tollstasjonen, som ligger vegg i vegg med havnekontoret. Jeg viste frem pass. Tolleren var åpenbart informert om at jeg kom med båt fra Norge (jeg hadde flagget oppe). Han ba om bekreftelse på dette. Da jeg bekreftet at jeg var fra Norge sa han "keine Problem". Jeg spurte påny om han skulle kontrollere pass og andre forhold, han svarte til dette at det var unødvendig.

 

Når det gjelder reservekannene med disel, viser det seg at jeg hadde tatt med en kanne med bensin til påhengsmotoren. Tollmyndighetene tok utelukkende med prøve fra en av kannene. Denne kannen var halvfull. Volumet med diesel beregnes ikke ut fra hva som er igjen på kannen, men hva som er mulig å transportere. Jeg stilte spørsmål om hva som hadde skjedd dersom jeg hadde brakt med 5 tomme kanner, svarte tollerne at disse ville blitt å betrakte som til transport av diesel og dermed bli tatt med i avgiftsgrunnlaget.

 

Jeg hadde også fylt på vanlig avgiftsbelagt disele i Sverige, men denne var blandet med den norske dieselen bl.a. levert fra Normar i Son. Tollmyndighetene klarte ikke å ta prøve fra tankene ombord grunnet noen bøyer på selve slangene fra påfyllingslokk til selve hovedtankene. De presset meg med sterke virkemidler (lage hull i dekk og borre hull i tankene) om jeg ikke aksepterte at dieselen fra jerrykannene var tilsvarende den jeg hadde tatt på i Norge. Jeg ønsket ikke at en ny båt skulle "skades" med slik oppborring.

 

Jeg betalte 1.400 euro i bot. I forhold til beløpet har jeg mest lyst til å glemme hele saken. I forhold til fremtidige reiser og andre båtkollegaer synes jeg imidlertid behandlingen var lite ønskverdig.

 

Jeg hadde som tidligere nevnt kontakt med det norske konsulatet i Kiel, som igjen hadde kontakt med tyske tollmyndigheter.

 

Jeg vet ikke hva jeg gjør med saken når jeg er tilbake i Norge engang i august.

 

Dersom jeg senere ankommer Maasholm skal jeg i alle fall instendig be om dukomentasjon på at jeg har tatt nødvendig kontakt med tollmyndighetene.

 

Ta også mot flere råd fra medlemmene.

 

Så langt har jeg vanskelig å oppfatte meg som noen kjeltring når jeg har kjørt båt fra Norge med diesel iblandet den jeg bl.a. fikk da båten var ny i juni i år.

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg senere ankommer Maasholm skal jeg i alle fall instendig be om dukomentasjon på at jeg har tatt nødvendig kontakt med tollmyndighetene.

Dette må da være den beste måten å prøve. En skal jo ikke se bort fra at tollen i Maasholm har gjort noe feil.

Så langt har jeg vanskelig å oppfatte meg som noen kjeltring når jeg har kjørt båt fra Norge med diesel iblandet den jeg bl.a. fikk da båten var ny i juni i år.

Det er vel ikke mange som ser på deg slik. Hadde du derimot kjørt over feil bro med tollpliktige varer uten at du hadde noe å vinne på det, så... :wink:
Link to post
Share on other sites

Om trådstarter er medlem av KNBF er jo dette en sak som advokaten deres enkelt kan få kjennskap om.

Heisan :seeya:

Jeg har med interesse lest innleggene i denne saken. Det norske konsulatet i Kiev ringte meg og fortalte om episoden. Konsulatet ville vite om regelverket i Norge, og det synes rimelig at så lenge rød-diesel er lovlig i Norge, vil det også være lovlig å ha rød-diesel på tankene ved ankomst til Tyskland når dette kan dokumenteres med norske kvitteringer.

European Boating Association møtes i København i oktober og jeg vil fremme saken i EBA, hvor både tyske og hollandske bårotganisasjoner er representert. Jeg skal melde tilbake på Baatplassen når jeg får høre hvordan EBA oppfatter denne problematikken. Jeg tror imidlertid at det er lite vår advokat kan gjøre med saken. Den må tas opp på organisasjonsabasis.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

European Boating Association møtes i København i oktober og jeg vil fremme saken i EBA, hvor både tyske og hollandske bårotganisasjoner er representert. Jeg skal melde tilbake på Baatplassen når jeg får høre hvordan EBA oppfatter denne problematikken. Jeg tror imidlertid at det er lite vår advokat kan gjøre med saken. Den må tas opp på organisasjonsabasis.

Hilsen Syvert :flag:

Skjønner ikke hva problemet er :confused:

Enten finnes her klart en overgrip fra tollerene, eller en dårlig missforståelse.

Begge to tilfelldighetene er klart en fall for advokater, fordi enten ble boten utstillt urettferdig med "trykk" som roaldbj sa,

eller det finnes en annen grunn som ikke ble forstått.

 

I alle fall er rettssituasjonen klart mht. rød sprit.

Regelverket er både tydelig og vennlig for alle, man må bare huske å hente tilstrekkelig informasjon om alt .....før man reiser.

Dette sparer mange diskusjoner som egentlig er unødvendige.

Dette mener jeg spesiellt mht. "overhissige" tjenestemenn, som vel finnes i alle land.......................

 

Jeg vet ikke hva EBA, eller båtorganisasjoner overhodet, skal ordne mer enn lovens grunnlag kan tilbyr, allerede.

Men resultatet blir sikkert underholdene :rolleyes:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med Jørg her... Reglene er krystallklare og vi alle er pliktige til å innhente nødvendig informasjon om de land vi skal besøke, dette gjelder både for tollbestemmelser og eventuelle særregler som gjelder for sjøfarende... Dette skal man man gjøre før man ankommer det andre landet...

 

Det svaret jeg fikk fra det tyske tollvesnet via mail som er gjengitt tidligere i tråden sier jo om hvordan man skal gå frem og hva som kreves..

 

Har det tyske tollvesnet gått ut over sine fullmakter i denne saken så er dette en juridisk sak, som er god advokatmat i lang tid fremover..

 

Er man i tvil så flagger man at en har tollpliktiktg vare ombord ved annløp av fremmed havn, sjekker opp med det lokale tollvesen om hvordan man skal forholde seg til dette... betale eventuelle avgifter og motta kvitteringen...

 

Gjør man ikke dette rett, så blir man tatt for lovbrudd og smulgling med tilhørende straff... Det hjelper svært lite å si at man ikke kjente til reglene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som jeg tolker dette går det en grense ved 250 liter tankkapasitet. Under denne grensen vil inførsel av av "avgiftsfri" diesel bli tollet etter en forenklet prosedyre, over denne grensen er det full tollbehandling.

 

Ut fra dette heller jeg til forklaringen til Andreas om prosedyrefeil. Tollen i Maasholm har ikke spurt etter tankkapasitet, det er heller ikke uoppfordret fortalt om denne. (min tolkning, muligens feil.) Dermed ligger veien åpen for å bøtelegge dette som smugling ved senere kontakt med tysk toll.

 

Videre leser jeg ut av denne tråden og den tyske at denne grensen på 250 liter tydeligvis ikke er alment kjent.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Videre leser jeg ut av denne tråden og den tyske at denne grensen på 250 liter tydeligvis ikke er alment kjent.

Denne grensen er så lite kjent at selv det tyste informasjonssentrert til tollen heller ikke kjenner til den... :wink:

 

I mailen jeg fikk fra dem er denne grensen ikke nevnt med et eneste ord..

 

The German customs clearance offices accept the importation of red diesel in a

tank of a private motor boat, if the use of red diesel is allowed in the

country of origin.

Slik som jeg tolker dette så er det ingen max grense.... tar tanken i båten 1000 liter så kan du ha 1000 liter farget diesel ved ankomst.. så lenge dette er lovlig i Norge...

 

 

If you will get difficulties don't hesitate to ask the officers for the

telephone number of the local main customs clearance office

 

Jeg tror nok heller at det er denne kommentaren som haddde vært mest fornuftig å bruke om en kommer ut for slike ivrige tyske tolltjenestemenn..

 

Uansett så er detaljert kvittering viktig å ha når man betalt boten, da kan man i ettertid kreve dette omgjort om det viser seg at tolltjenestemannen har begått en feil... Det nytter sjelde å krangle med slike karer der og da.... men en god kvittering og navnet på tolleren som skrev boten er jo et rimelig krav...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var en tur innom den tyske tråden nettopp og etterhvert har det kommet 2 stykker som påstår at hovedfeilen var de 3 reservekannene: det er bare tillatt med en kanne (dette ble også sitert i forbindelse med reglene på veien). At det var rød diesel i hovedtanken må man bare regne med når båten har hjemmehavn i Norge.

Link to post
Share on other sites

Var en tur innom den tyske tråden nettopp og etterhvert har det kommet 2 stykker som påstår at hovedfeilen var de 3 reservekannene: det er bare tillatt med en kanne (dette ble også sitert i forbindelse med reglene på veien). At det var rød diesel i hovedtanken må man bare regne med når båten har hjemmehavn i Norge.

Les gjerne innlegg nr. 60 en gang til.

Kvotering av reservekanistere er avhengig av realistisk forbruk og kan sikkert diskuteres.

Men hovedtanken er hovedtanken og den kan ikke vekkdiskuteres.

I hvert fall kan ikke en kanister for mye betyr at tollen beregner 1500liter.

Det ville være grotesk i henhold til øvrig bestemmelsen.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

.......I hvert fall kan ikke en kanister for mye betyr at tollen beregner 1500liter....

Muligens en liten avsporing Joerg, men - byråkrater er nå byråkrater, om de er Tyske eller Norske, spiller ingen rolle.

 

Vi har en (nesten) lignende regel i den Norske "særavgiften" - hestekraftavgift - hvor en båtmotor med MINDRE enn 8 hk kan tas inn uten denne avgiften, mens en på 9 hk plutselig må betale for ALLE 9 hester - altså 9 x 137-et-eller-annet kroner. Er det logisk?

 

Logisk sett skulle de første 8hk'ene være avgiftsfri, men nei-du! Her tar vi betalt for alle gamper! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Muligens en liten avsporing Joerg, men - byråkrater er nå byråkrater, om de er Tyske eller Norske, spiller ingen rolle.

 

Vi har en (nesten) lignende regel i den Norske "særavgiften" - hestekraftavgift - hvor en båtmotor med MINDRE enn 8 hk kan tas inn uten denne avgiften, mens en på 9 hk plutselig må betale for ALLE 9 hester - altså 9 x 137-et-eller-annet kroner. Er det logisk?

 

Logisk sett skulle de første 8hk'ene være avgiftsfri, men nei-du! Her tar vi betalt for alle gamper! :o)

Ja, det er riktig det du sier.

Men om byrokrater vil tulle med en eller ikke, når man har kunskap om forholdene så blir det tung

med å tulle.

Om nå Norge, Tyskland eller andre land, ingen byråkrat ha lyst på lange rapporter når de får beskjed om at den konsekvensen følger så snart man er på riktig side.

Best våpen i mot det er som vanlig at man vet hva man gjør.

Noen ganger er det sikkert vanskelig, men for "vanlige forhold" (som vår eksempel her) holder det lett.

 

Den tollmannen som kan trussle meg med å bore hull i båt eller tanken min pga. rød drivstoff må fødes først,

om han statstjenestemann har nå lua på seg eller ikke.

Vi alle her i Europa bor i land som ha en relativt bra rettsystem.

Og med det kan man forsvare seg meget lett.

 

Vil bare si at ingen må bli bortskremt for å reise inni av vest- syd- og nordeuropa, bare pga. en slik tull.

Vanligvis er tollere vennlige mennesker som mer hjelper enn skader.

Spesiellt når man spør men ikke gjemmer.

I alle fall har ikke jeg opplevt noe annet enn det.

Og jeg reiser permanet over grenser siden flere år.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne opplyse at jeg i dag fikk telefon fra det norske konsulatet i Kiel, som visstnok har blitt kontaktet av norsk VG-journalist.

 

Jeg ble informert om at det visstnok skal arbeides med å gjøre regelverket mer "transparent".

 

Vil gjerne informere bistandsvennlige medlemmer her på BP at jeg selv - utover denne tråden - foreløbig ikke har iverksatt noen tiltak for å forfølge saken på eget initiativ.

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne informere bistandsvennlige medlemmer her på BP at jeg selv - utover denne tråden - foreløbig ikke har iverksatt noen tiltak for å forfølge saken på eget initiativ.

Jeg vil gjerne anbefale at du i alle fall skulle sende en rekommandert innsigelse mot denne saken.

Det er viktig for å overholde frister i en slik sak, sånt at du kan kreve pengene dine tilbake senere.

Hvis du ikke har noen som kan skrive det så kan du sende alle informasjoner til meg.

I så fall kan jeg gjerne forberede det for deg, slik at du bare må trykke ut arket,

underskrive og sende dette til tollen i Hamburg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...