Jump to content

Erfaring med norsk avgiftsfri diesel i Tyskland


roaldbj

Recommended Posts

Politiet er udugelig, Tollvesenet er udugelig, Båtregisteret er udugelig, NSSR er udugelig, merking på kysten er udugelig, deltagerne på Båtplassen er udugelige eller.....?

Det er nok noen av oss som har et litt mer skeptisk syn på både tollvesen, politi, USA, båtregister enn deg ja!

 

Enn må da kunne debattere slike tilfeller som nevnt i denne tråden, uten å bli stemplet som en "toll hater"

 

Og ja, det er sikkert masevis av udugelige avgjørelser tatt av de overnevnte etater, det inrømmer de sikkert selv også! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk bare en som er helt perfekt! Gjett hvem? Nei, det er ikke meg selv om det var det du trodde jeg mente, det er min lille valp på tre måneder, hun er bare helt perfekt!

 

Dette ble litt av en digresjon, men med så mye tullprat som kommer frem her så gjør det vel lite fra eller til!

 

Ship i hoi!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan dette være riktig i alle sammenhenger?

Betyr dette altså at hver gang jeg kommer inn til Strømstad med snekka, så må jeg melde fra? Har jeg forstått det riktig? Hva hvis jeg går direkte til Koster, hvor skal jeg da henvende meg for å melde ankomst?

 

R.

 

Kustbevakningen K16

Nejda behövs ikke........

 

-Fritidsfartyg

Anmälan skall utan dröjsmål lämnas av befälhavaren på ett fritidsfartyg som kommer från

eller reser till en ort utanför Schengenstaterna. Anmälan skall innehålla uppgifter om

fartyget och om personer ombord samt om beräknad tidpunkt för utresa ur svenskt

sjöterritorium.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette er nok ikke den eneste gangen det har skjedd at tollvesenet i Kiel bøtelegger båter med "rød" diesel i tankene.

 

I februarutgaven 2006 av Yachting World beskrives en tilsvarende hendelse der en engelskregistrert motorbåt ble kontrollert av tyske tollfunksjonærer og bøtelagt for å ha "rød" diesel i tankene. I Tyskland er tydeligvis rødfargen indikasjon på fyringsolje og den er forbudt å bruke til motorer. Eieren måtte også her betale avgift for hele tankkapasiteten, €11,656 og € 1000 i bot før båten fikk fortsette.

 

Ved hjemkomst ble advokatene til RYA satt på saken og etter konsultasjoner med tyske advokater konkluderte de med at det er tillatt å frakte med seg Taxfree diesel mellom de ulike EU-landene, men at dette ikke gjelder farget diesel. Dette er angivelig en EU-lov som alle som ferdes i EU-området plikter å kjenne til.

 

Dersom det er noen trøst skriver representanten fra RYA videre at denne saken går mot det man har trodd var riktig de siste 20 årene. Rådet til RYA sine medlemmer har alltid vært at man kunne bunkre fulle tanker og reise fra et land til et annet og under forutsetning av at avgifter var betalt i dette landet slippe å betale avgifter i det neste og uten å måtte deklarere ved innreise.. Siden dette var det eneste tilfelle de kjente til har de ikke endret sitt råd til medlemmene og er overbevist om at tyskernes tolkning av reglene er feil..

 

Afteposten hadde nettopp et oppslag om en gruppe (var det i UD) som hjalp Røkke når flyet hans feilaktig ble holdt igjen i Frankrike pga ulike oppfatninger om EU-regler. Kanskje en ide å kontakte dem?

Link to post
Share on other sites

Takk for mange velmenende og hurtigew svar.

 

Saken er den at jeg meldte min ankomst til Tyskland da jeg ankom Maasholm.

 

Etter en overnatting dro jeg til Dusternbrook i Kiel hvor jeg nä ligger.

 

Kort tid etten ankomst kom tollerne.

 

De klarte ikke ä ta pröver av dieselen pä selve tanklene fordi slangen var noe böyd. Jeg fortalte at jeg hadde 3 jerrykanner med diesel som emergency / nöddrivstoff. De leste av störrelsen pä tankene pä merkelapp pä utsiden av tankene i motorrommet.

 

Ut fra dette ga de meg 1400 euro.

 

Jeg har tatt kontakt med det norske konsulat i Kiel som igjen har snakket med tollerne.

 

Der hevdes det at tollerne har gjort sin plikt.

 

Jeg ser det slik at det ikke er praktisk mulig for meg i frem tiden ä rengjöre tankene for norsk diesel.

 

Dermed er trolig dette den siste sommeren i Tyskland.

 

Jeg synes videre at det er en rettsstat lite verdig at man skal betale straffeavgift og rettergangbot for en vare man vitterlig ikke har Tankene er pü 1500 liter. Jeg hadde en rest pä ca 300 liter, men mätte batale for full tank.

 

Jeg er rimelig irritert

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå sendt en mail til informajonen hos det tyske tollvesnet og spurt om hvilke regler som gjelder og hvordan vi skal forholde oss når vi ankommer tysk farvann med farget diesel på tanken..

 

Så gjenstår det å se om de svarer da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes videre at det er en rettsstat lite verdig at man skal betale straffeavgift og rettergangbot for en vare man vitterlig ikke har Tankene er pü 1500 liter. Jeg hadde en rest pä ca 300 liter, men mätte batale for full tank.

:lol:

 

Unnskyld at jeg ler, men akkurat når det gjelder dette trenger du ikke å dra lenger enn til Norges Toll og avgiftsdirektoratet. Inntil for få år siden (jeg tror akkurat det er det slutt på) betalte du engangsavgiften på biler på grunnlag av (bl a) vekt hvor også føreren (75kg) og full tank inngikk i vektgrunnlaget.

 

Nei, skal du finner rare tollregler behøver du ikke dra langt av gårde, nei

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Nei, skal du finner rare tollregler behøver du ikke dra langt av gårde, nei

Det rekker vel å bli stoppet med en skvett avgiftsfri diesel på bilen.... da hjelper det ikke at det kun er noen liter avgiftsfritt igjen når de skal fastsette "boten"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikkje Tyskland ein "rettsstat", men det er ein annan diskusjon.

Definisjon av rettsstat:

 

En rettsstat er en stat med et velutviklet og sivilisert rettssystem. Her står prinsipper om legalitet, rettssikkerhet og maktfordeling sentralt, fundert på det grunnleggende prinsipp om folkets suverenitet.

 

Mener du virkelig at Tyskland ikke passer inn i denne definisjonen? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I februarutgaven 2006 av Yachting World beskrives en tilsvarende hendelse [...]

Joda, jeg la merke til den. Tror jeg har nevnt det i en eller anne tråd i løpet av vinteren, men det er en såpass usannsynlig sak at man ikke helt tror på den før det hender flere. (Starter man en krangel med tollere, uansett land, så er det utrolig hva slags bestemmelser de finner fram til.)

 

Jeg antar at det kan bli tungt å få norske byråkrater eller politikere til å interessere seg for et såpass marginalt problem, men samtidig gjelder dette problemet alle norske båteiere med dieselmotor. Dermed får vi håpe at KNBF og Seilforbundet er villige til å hjelpe i denne saken. Det blir sikkert flere norske båter med bøter etterhvert som tyske tollere finner ut at alle med norsk flagg på hekken er en sikker inntektskilde.

Link to post
Share on other sites

Dette her høres virkelig ut til å kunne ha skjedd i nærheten av Ebeltoft :lol::lol::lol:

 

Tipper slike saker som dette her egentlig blir et grandiost minus for Tyskland totalt sett. Negativ omtale som dette, og som i tillegg svir kraftig på pungen, fører til færre turister rimeligvis...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Litt mer om diesel med litt mindre avgifter enn veidiesel brukt i båt:

 

of the above countries, only Poland and Belgium (like the UK) permit their citizens to use red diesel in their pleasure boats. Citizens of those countries may continue to use red diesel that is in the tanks of their boat in the other, non-red diesel countries. BUT these citizens may not put red diesel into their tanks whilst they are in non-red countries. e.g. they are not allowed to take containers of red diesel into a non-red country, nor may they buy non-red diesel for boating purposes in non-red countries.

(However, it is permitted for them (and anyone else) to buy red diesel for their boat's heating system).

 

Les her.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tipper slike saker som dette her egentlig blir et grandiost minus for Tyskland totalt sett. Negativ omtale som dette, og som i tillegg svir kraftig på pungen, fører til færre turister rimeligvis...

Det tror jeg også. Jeg kommer ihvertfall ikke til å reise på båtferie til et land som praktiserer slike regler.
Link to post
Share on other sites

Om dette er EU regler kan vi vel strengt tatt forvente bording av Kustbevakningen i Strømstad også?

 

Tviler jeg på. Svenskene ( unnskyld GungaDin ) er ALT for glad i Norske Olje$$ til å finne på noe som kan skremme vekk en eneste nordmann.

Se bare på Skjærtorsdagen. Nordmenn drikker seg sanseløse og raserer omtrent hele byen. Allikevel har protestene ALDRI vært større enn i år, da politiet stengte byen for tilreisende øldrikkende gærninger.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

yrkesbåter fiskebåter etc kjör på färgad diesel her.....vi fikk ha det i några år i fritidsbåt men sen

förbjöds det....skall oxo förbjudas i England, Belgien, o Polen til årskiftet efter vad jag hört.....

(ikke helt sikker her!)

 

 

men ett parallell-fall (kansje ikke helt relevant!)

 

dubbdekk på bil tillåtet her i Norden.....men ikke i Tyskland................

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

skall oxo förbjudas i England, Belgien, o Polen til årskiftet efter vad jag hört.....

(ikke helt sikker her!)

Det har vært kjørt en kraftig aksjon fra båtinteresseorganisasjoner mot at båter ikke skal få billig disel i England, og politikerne har her bøyd seg i støvet for presset. Tror de har overlatt saken til EU
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...