Jump to content

Erfaring med norsk avgiftsfri diesel i Tyskland


roaldbj

Recommended Posts

Overskriften er noe misvisende: det burde stä: Ikke reis til Tyskland med bät som har dieseltanker ombord og som ikke er rengjort for norsk avgiftsfri diesel.

 

Saken er fölgende:

 

Jeg ankom Kiel i gär med ny bät. Kort tid etter ankomst fikk jeg besök av tyske tollere som skulle ta pröve av diselen pä tankene. De klarte ikke dette grunnet lange slanger til tankene. Jeg viste dem 3 20 liters jerrykanner som jeg hadde med som sikkerhet. Resultatet ble at jeg mätte betale bot for den totale störrelsen pä bätens tanker som er 1500 liter pluss bot for de 3 jerrykannene (tilsammen 60 liter) pluss straffebot for rettssak, tilsammen 1400 euro.

 

Jeg hadde igjen ca 300-400 liter pä tankene etter avreise fra Norge, men dette spilte ingen rolle. Jeg mätte betale bot tilsvarende störrelsen pä tankene.

 

Tollerne hadde med kjemikalier for ä teste dieselen, slik at selv med lite blandingsforhold norsk /tysk betalt diesel hadde de likevel funnet spor av den norske dieselen.

 

Etter dette har jeg mistet lysten pä ä reise til Tyskland flere gager. En annen ting er at jeg inderlig häoper at norske tolere ikke oppförer seg slik de 6 tyske tollerne gjorde. I samme havn i Kiel ligger en nederlandsk bät som dagen tidligere opplevde det samme. Han mätte betale 4500 euro i bot.

 

Derfor: ikke reis til tyskland med bät som gär pä diesel med mindre tankene er omstendig rengjorte for norsk avgiftsfri diesel.

Link to post

Dette var da interessant..... i prisippet så gjelder vel samme regelen både i Sverige og Danmark vil jeg tro, men den håndheves vel ikke der...... ikke ennå i allefall.. De er jo alle medlemmer av den samme unionen... Det er vel her de britiske båtene også kan gå "fem på" om de dukker opp med avgiftsfri diesel på tanken....

 

Moralen blir jo at en må heise flagget som indikerer at en har tollpliktig vare ombord og oppsøke tollen i Tyskaland/andre EU land med samme regeler ved annkomst og betale avgiften for den mengde diesel en har ombord... værre er det vel ikke...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Kraftstoff, der sich in dem vom Hersteller serienmäßig eingebauten Hauptbehälter eines Kraftfahrzeuges befindet, kann ebenfalls einfuhrabgabenfrei eingeführt werden. Zusätzlich sind 10 Liter im Reservekanister abgabenfrei, wenn der Kanister mit dem Pkw bzw. Kraftrad eingeführt wird. Der abgabenfrei eingeführte Kraftstoff darf aber nur in dem Fahrzeug verwendet werden, mit dem er eingeführt wurde

 

Dette er originaltekst fra tysk toll som betyr:

Drivstoff som finnes i originaltank (som er montert seriemessig i kjøretøyet) kan innføres

uten at det må betales avgifter.

I tilleg kan medføres 10Liter drivstoff som reserve.

Drivstoff som ble innført uten å betale avgifter for kan bare forbrukes i dette kjørtøyet som

drivstoffet ble innført med.

 

I videre teksten kan leses også at regelen kan brukes kun en gang per reise.

Reisen gjelder som avslutt når man ha vært på egen bosted i utlandet igjen.

 

I motsettning til f.eks. norsk lov som si noe om maksimalt mengde av 600liter for innførsel til Norge

finnes det ikke noe videre restriksjon inni av teksten fra Tyskland.

 

Jeg undrer meg lit om dette her.

Spesiellt undrer jeg meg om det at tankvolumen skal være målestokk for beregningen.

Tenk

Er du sikkert at det ha vært tollen som ha besøkt dere ? :rolleyes:

 

I tillegg har dere vel kommet over sjø.

 

Jeg ville har sjekkt dette forholdet, hvis det er sånt, fordi jeg kan ikke tenke meg at det er riktig.

Infosenter tysk toll

 

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Merk at Jørg sin tekst handler egentlig bare om landeveiskjøretøy, ikke båt. Men når det er sagt kan jeg tenke meg at det ikke er noe prinsipiell forskjell.

 

Og som det videre nevnes oppe så finnes det tilsvarende regler også i Norge for landeveien. På sjøen gir det ikke noe mening siden drivstoffet der er avgiftsfritt. Utfordring blir nok å klarere med tollen av eget intiativ. Men for alt i jerry-kannene ut over 10 liter hadde du nok måtte betale uansett, med mindre du hadde helt dem over til tanken før ankomsten, tror jeg.

Link to post

har du noen anelse om det ville gjort noen forskjell om du hadde "meldt" din ankomst?

 

kjøpte noen omfattende bøker om alt om båt i nordtyskland/østerjøområdet for noen år siden og der mener jeg man var pliktig å melde sin ankomst til en eller annen myndighet - husker ikke hvilken - kan ha vært toll - og det samme gjelder vel egentlig når man kommer tilbake til Norge fra "utlandet" så vidt jeg vet.

 

bøkene het "Ostseeküste 1 & 2" og er et "must" for alle - som skal med båt til området og reglement som gjelder tyskland generelt.

der står "alt" om "alt".

 

hvis du ikke meldte deg inn kan du ha overtrådt noen regler og fått "straffegebyr"

kan du gi litt nærmere info om dette - "boten" virker jo hinsides.

 

[uPDATE]

det er disse bøkene jeg har:

 

Jan Werner

Ostseeküste 1 Travemünde bis Flensburg

ISBN 3-7688-0990-0

EUR 28.00

 

Jan Werner

Ostseeküste 2 Travemünde bis Stettiner Haff

ISBN 3-7688-0791-6

EUR 28.00

 

på tysk men anbefales på det varmeste.

 

BildeBilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Jeg har en andre idee.

Jeg reiser til Tyskland i morgen likevel.

Jeg har notert meg forholdet og snakker med tysk toll i neste uke.

Så spør jeg også om det finnes forskjell mellom land og sjøveier.

 

Jeg tenker meg egentlig at det skulle være omvent, hvis det overhodet finnes forskjell ved behandling.

Båter har naturligvis større tanker enn f.eks. biler.

Tenk dere bare når det kommer et yrkesskip i havn som går videre til innland...

Skal den fortolle flere hundre tonn drivstoff for den kan ikke lenses først ? :lol:

 

Få se....

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hmmm...

Det var jaggu mye å betale for lovlig fylt avgiftsfri. Regelen med at man må kunne forbruke den dieselen man har i eget fartøy hørtes jo fotnuftig ut, men det er jo rart at de tyske tollerne ikke praktiserer den..?

 

Hvordan så tollerne ut, var det hanemarsj og hælklakking når de kom ombord?

Hadde de med seg en schäfer eller en katt som så ca. slik ut... :lol::lol::lol:

 

Bilde

Link to post

har du noen anelse om det ville gjort noen forskjell om du hadde "meldt" din ankomst?

 

kjøpte noen omfattende bøker om alt om båt i nordtyskland/østerjøområdet for noen år siden og der mener jeg man var pliktig å melde sin ankomst til en eller annen myndighet - husker ikke hvilken - kan ha vært toll - og det samme gjelder vel egentlig når man kommer tilbake til Norge fra "utlandet" så vidt jeg vet.

 

tror bøkene het "seglen am ostsee I & 2" eller noe slikt har de ikke tilgjengelig i farten og er et "must" for alle - som skal med båt til området.

der står "alt" om "alt".

 

hvis du ikke meldte deg inn kan du ha overtrådt noen regler og fått "straffegebyr"

kan du gi litt nærmere info om dette - "boten" virker jo hinsides.

Det kan jeg svare på.

Selvfølgelig må man melde ankomst umiddelbart og det finnes straffegebyr når man gjør det ikke.

Dette gjelder absolut for alle land, kommer bare an på forskjellen av behandling etterhvert.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

takker.

 

det er disse bøkene jeg har:

Ja disse er også ganske bra.

Men det finnes "endløs" mange mer.

Forresten har jeg sett en bok også på svensk og jeg er sikkert at det også finnes noe på engelsk.

Disse bøker er ikke bare nyttige mht. å reise dit, men inneholder også mange tips om bl.a. lokalt forhold, om :cheers::drink::cool: , andre muligeter for forsyning og gøy :lol:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Når det gjelder håndheving av reglene både her og der nede må en huske på at det offentlige der nede er blitt helt desperat på å få inntekter. Ikke noe oljefond man kan ty til...

Tja, mitt inntrykk er nok at de ikke er mindre desperate her hjemme heller.... jmf. er par episoder på en gamme bru som knytter to land sammen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Disse bøker er ikke bare nyttige mht. å reise dit, men inneholder også mange tips om bl.a. lokalt forhold, om :cheers::drink::cool: , andre muligeter for forsyning og gøy :lol:

 

:seeya:

Jørg

nettopp - de åpner for så mange interessante muligheter man overser når man ikke vet om de.

 

lekte forøvrig en gang med tanken på å ta båten til berlin opp elva fra østersjøen hva-den-nå-heter (Oder?) og kanalsystemet over til hamburg men det blev intet av.

 

jo, det var visst Oder:

 

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Mener også dette gjelder transportnæringen inn til Norge, der kan trailerne kun ha begrenset mengde. Ellers hvis du har øl, vin sprit ombord, kan du dra innen Eu, men kommer du til Norge

kan du bli tatt.

 

 

Ellers hentet jeg ny båt i Danmark, kom gjennom Kosterfjorden og inn i Norge. Da smeller det inn

i hekken en rib fra kystvakten. Kona trodde vi grunnstøtte :lol: .

 

De sjekket alt ombord papirer osv, og mengde med leskedrikk. Kunne fortelle att båtene som kom

utenlands fra hadde de kontroll på.

Vi sees!

Link to post

Det kan jeg svare på.

Selvfølgelig må man melde ankomst umiddelbart og det finnes straffegebyr når man gjør det ikke.

Dette gjelder absolut for alle land, kommer bare an på forskjellen av behandling etterhvert.

 

:seeya:

Jørg

Kan dette være riktig i alle sammenhenger?

Betyr dette altså at hver gang jeg kommer inn til Strømstad med snekka, så må jeg melde fra? Har jeg forstått det riktig? Hva hvis jeg går direkte til Koster, hvor skal jeg da henvende meg for å melde ankomst?

 

R.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...