Jump to content

Erfaring med norsk avgiftsfri diesel i Tyskland


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har prøvt å ringe Herr Augustin akkurat nå, men han er ikke lengre på jobb i dag.

Hu dama som jeg snakkte med sa at jeg best skal snakke med Augustin på mandag.

Det gjør jeg.

 

Forøvrig finnes det vel en passus i tyske reglene at det er lovelig med avgiftsfri diesel i tanken,

men ikke lovelig med fyringsolje, som er farget.

 

Jeg antar at dette er grunnlag til diskusjonen om hvordan avgiftsfritt diesel kan gjenkjennes.

I både Tyskland og Nederlande er fyringsolje rød, kanskje her grønn og i en annnen land "blå med gule striper".

Men akkurat det er vel spørsmål, om det overhodet finnes en fargeforskjell mellom avgiftsfritt DRIVstoff og fyringsolje,

og hvordan man skal/kan be-vise at det som finnes i tanken ikke er solgt som fyringsolje.

 

Dere har sikkert mer erfaring om fargene i drivstoff i Norge og hvordan man kan føre bevis

at det ikke er fyringsolje men avgiftsfritt olje som er solgt legal som drivstoff.

 

Jeg snakker med Augustin på mandag, han skulle jo ha foreslag for å løse konfliktet.

 

Ønsker en fin helg så lenge.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Flott Joerg.

 

Ellers jobber jeg nå med å få bekreftelse på at det er tillatt med avfgiftsfri diesel i lysbåter i Norge.

 

Det er ikke lett.

 

 

Det er visstnok bare omtalt ett sted i forskrifter:

 

se

 

http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgif...7Autodiesel.pdf

 

 

På side 2 i forskriftene, inder §3, 2. punkt står det:

 

 

§ 3. På vilkår fastsatt av departementet kan det benyttes merket olje:1.

I følgende motorvogner:

a)

traktorer,

b)

motorvogner registrert på kjennemerker med lysegule typer på sort bunn,

c)

motorredskaper,

d)

tilhørende Den nordiske investeringsbanken og som er nødvendig for bankens offisielle virksomhet,

e)

tilhørende NATO eller NATOs hovedkvarter i Norge, styrker eller personell i den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler Norge er forpliktet av. Fritaket omfatter på tilsvarende vilkår også styrker fra landene som deltar i Partnerskap for Fred.

 

2.

Til annen bruk enn framdrift av motorvogn.

 

Uthevelsene er foretatt av meg.

 

Jeg har nå bedt Toll og avgiftsdirektoratet om en bekreftelse på at det er tillatt å bruke avgiftsfri diesel i lystbåter i Norge.

 

Dette må vel være mulig å få gjort i løpet av en måneds tid?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2.

Til annen bruk enn framdrift av motorvogn.

Det er dette som er "beviset".

 

Ellers finner du følgende på side 24 i dokumentet:

 

Mineralolje til bruk i fritidsbåter som nyttes av generalkonsul, konsul og visekonsul

(jf. Stortingets vedtak § 4 bokstav c annet punktum)

 

I vedtaket § 4 er det ved en feil tatt inn fritak for mineralolje til framdrift av fritidsbåter som nyttes av utsendt generalkonsul, konsul og visekonsul i den utstrekning tilsvarende norske tjenestemenn nyter samme fordel i vedkommende fremmede land. Ettersom bruk av mineralolje i fritidsbåter ikke er avgiftspliktig, er fritaket overflødig.

 

Men dette holder neppe som dokumentasjon overfor Tysk tollvesen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

For de som evt. tenker seg en tur med fritidsbåten til Tyskland i sommer holder jeg leseren ajour med utviklingen i saken.

 

Fikk denne mailen i dag fra Tyskland:

 

I forwarded the file with our correspondence to the main customs office

Kiel to decide about a possibly repayment of the tax.

 

Because the official information is that's not allowed to use colored

diesel in private boats in Norway, I can't make any promisses if you

come to Germany with your boat using such fuel. But it would be very

helpfully if you carry an official letter about the legal use of the

colored fuel. If you get such document, I would ask you to send it also

to me.

 

Sincerely

 

Augustin

 

Syvert her på båtplassen ser visst litt på saken om hvordan det er mulig å få en offisiell bekreftelse på at det er tillatt å bruke avgiftsfri diesel i Norge nå for tiden.

 

Er det andre konstruktive innspill hvordan det er mulig å korrigere den "official information" om at det ikke er tillatt å bruke farget diesel i private båter i Norge?

 

Forøvrig er det jo hyggelig å se at Herr Augustin er villig til å være åpen for annen informasjon enn den offisielle.

Link to post
Share on other sites

Den rette instansen her er vel den Norske Ambassaden i Tyskland, det er vel de som har med offisielle dokumenter på hva som er lovlig og ikke lovlig i Norge og som skal bringes videre til utenlandske myndigheter.

 

Men det kunne jo værrt greit å få ut av Herr Augustin hvilket dokument har referer til, det er vel tysk dokument som referer til et norsk dokument vil jeg tro

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis ikke lett det der om hva slags dielsen som er lov å bruke hvor - nå er det tyskerne som har gått i baret i Norge...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Prøvde å få hjelp av den norske ambasaden i Tyskland.

 

De kunne ikke gjøre noe - dette ble ansett for å blande seg inn i tyske forhold - noe det ikke var anledning til.

 

Her er svaret fra den tyske ambasaden i Norge:

 

 

Dear Mr. xxxxxxxxxxxx,

the Embassy can not give information on Norwegian law.

For further information please contact the Norwegian Embassy in Berlin

(www.norwegen.no).

Mit freundlichen Grüßen

Susanne Broussard

_________________________

Rechts- und Konsularabteilung

Botschaft der Bundesrepublik Deutschland

Forbundsrepubliken Tysklands Ambassade

Oscarsgate 45

0244 Oslo

Norwegen

Tel.. +47-23 27 54 15

Fax: +47-22 44 76 72

e-mail: rk-10@oslo.diplo.de

 

 

Så her det jammen ikke lett.

 

Men dette har blitt en prinsippsak for meg - jeg skal hente familien i Kiel i sommer og kanskje går ferden videre til Helgoland (hvor det er billig diesel).

 

Jeg jobber for å unngå å komme i tilsvarende vansker som forrige sommer.

Link to post
Share on other sites

Prøvde å få hjelp av den norske ambasaden i Tyskland.

 

De kunne ikke gjøre noe - dette ble ansett for å blande seg inn i tyske forhold - noe det ikke var anledning til.

 

Trodde det du trengte var at noen norsk myndighet kunne bekrefte, på engelsk eller endog bedre på på tysk, at du er i din fulle rett til å fylle og å bruke avgiftsfri diesel på din båt i Norge og at dette er i henhold til norske regler? Og hvorfor kan ikke den norske ambassade i Berlin eller konsulatet i Hamburg hjelpe deg med det? Jeg trodde i min naivitet at en ambassede/konsulats funksjon var å bistå norske interesser og norske borgere?

 

Eller har jeg misforstått det hele? Hvis ikke så ville jeg tatt opp dette med Utenriksdept. i Oslo og informert dem om den "gode" hjelpen du får av ambassaden i Berlin!

 

 

Stå på!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg mente selvsagt at dette var en oppgave for den Norske Ambassaden i Tyskland, den Tyske Ambassanden i Norge tar seg vel bare av Tyske saker i Norge.

 

Dette er åpenbart en jobb for den Norske Ambasaden i Berlin.. Send dem en mail med kopi av de mailer som tyske tollmyndigheter har sendt deg og be om en rediggjørelse her. ambassaden bør snarest informere tyske toll myndigheter om dette.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg setter veldig pris på dette Sydvesten - både av hensyn til meg selv, og ikke minst på andre nordmenn som forhåpentligvis vil ta seg en tur neover mot Tyskland i sommer.

 

Jeg synes det er litt for ille om en seilbåt eller motorbåpt fra Norge blir kontrollert og det blir registrert norsk diesel på tanken.

 

Ubehagelighetene er foruten mye "spetakkel" ombord (de kommer mannsterke - hos meg var det 5 - 7 personer som holdt på en hel kveld) at man må punge ut med euro i kontanter (verken bankkort eller andre systemer aksepteres hos tyske tollere).

 

Igjen,

 

flott at du engasjerer deg Sydvesten.

 

Har også fått verdifulle kommentarer fra Syvert.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke se bort at vi også havner i Tysk farvann til sommeren, vet aldri hvilken vei vinden blåser og vi har mange uker til disposisjon... Fra 22 juni og til 10 august..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dersom vinden blåser dere sør-østover må dere forsøke å komme innom Anholt - et eldorado av sand, sol, hav, kultur og seler.

 

Samsø må dere innom - særlig Ballen, og ta bussturen til de fantastiske skogslabyrintene på nord-Samsø.

 

Anbefaler Lillebeltet - og da må dere gå innom Dyvig på Als (Øya hvor Danfoss holder til) - dere vil aldri glemme Dyvig. En kjempe-lagune.

 

Dersom dere nærmer dere Tyskland denne veien - er det nesten helligbrøde å unnlate å besøke Flensburg - her opplever man en ny kultur sammenlignet med den norske.

 

Kunne ikke dy meg - men det er også mange andre flotte steder.

 

Det er atskillig rimeligere å seile i Danmark og Tyskland sammenlignet med Norge og Sverige.

 

Og dessuten er kulturtilbudene mye større.

 

 

Noe av det fine med å gå denne veien er at dere nesten ikke treffer nordmenn - her er ferieidyllen preget av ro og lite "overbefolkning".

 

Ferden nordover kan gjerne inkludere Vestkysten av Sverige.

 

I så fall har jeg mange digitale bilder av fantastiske uthavner som du aldri har sett maken til (finnes også på egen CD fra SXK).

 

Jeg har seilt i disse områdene i mer enn 10 år og har ikke blitt lei så langt.

 

Denne "toll-problematikken" lar jeg meg ikke irritere over, men ser på den som en prinsippsak.

 

 

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Læsø og Anholt er sikkert som banken, deretter er det mere åpent men regner med at vi fortsetter sørover og rulser litt rundt omkring tenker jeg... Flensburg er notert, og jeg har akkurat vært innom den lokal pusheren av kart og sjekket oppgradeing til XL9 kartet for området... men trur du ikke pusheren skulle sende inn den gamle brikken først, og så kommer den nye etter 7-9 dager... 699 blanke norske kroner skulle han ha også pluss 25% til Fru Halvorsen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som papirkart anbefaler jeg at du ser på denne lenken:

 

http://www.nautisk.no/sjoekart/danske_sjoekart/baatsportkart

 

trolig "verdens beste kartsystem" med papirkart og tilsvarende på CD med BSB.

 

Kjøp NV 1 og NV 3 - her er det mye kart for pengene - samt gode havnebeskrivelser.

 

Du får dem både fra Nautisk Forlag, Oslo og Seatronic, Moss.

 

Dersom du tar vare på kartene kan du senere bytte dem inn og batalte 25 % av nypris.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

For de som skal til Tyskland i sommer og har diesel ombord i båten kan det være lurt å ringe til det norske konsulatet i Kiel før de ankommer Tyskland. Det er "store" endringer i gang - og disse kan inntre når tid som helst.

 

Dette er del av en mail jeg nettopp mottok:

 

Takk for mailen. Som jeg nevnte for deg venter vi på en bekreftelse fra det tyske tollvesenet om at de nye forskriftene med informasjon om at det er lov med bruk av avgiftsfri disel i Norge. Derfor skal ikke norske båter med restinnhold på tanken bli straffet her i Tyskland. Så snart vi får dette skal jeg informere deg.

 

Ha en fin tur nedover.

 

Med hilsen fra Kiel

 

Camilla Krog Singert

Kgl. Norwegisches Konsulat

Europaplatz 5

24103 Kiel

 

Tel: 0431 - 24 00 111

Fax: 0431 - 24 00 112

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vil gjerne informere litt om situasjonen i Tyskland i år (2007) når det gjelder avgiftsfri diesel ombord.

Jeg anløp Maasholm (eksporthavn med avgiftsfrie varer) i Tyskland 3. juli, kontaktet umiddelbart tollkontoret og fortalte at jeg hadde anslagsvis 200 liter norsk avgiftsfri diesel ombord. Jeg ba om å få betale avgift for dette volumet ( ca 0.49 euro per liter diesel). Tollerne ville ikke ha noe betaling. Jeg ba om å få dette skriftlig, hvilket de ikke ville gi meg. Det eneste jeg fikk var stempel i passet. Ved ankomst Kiel, lå jeg ved bunkringsbåt i Holtenau - et sted jeg tidligfere har kjøpt diesel. Etter en tid ankom tollbåten og tok prøve av diesel på tankene i vår båt. Det ble noe frem og tilbake om min avgiftsfrie diesel, men til slutt ønsket tollerne meg lykke til videre, og jeg slapp i år å betale tilleggsskatt og juridisk forhåndsbeløp straffebeløp, hvilet i 2006 var ca 1400 euro tilsammen. Jeg hadde et personlig notat fra Tollmyndighenete i Oslo og Akershus med rundt blått stempel, samt referanse til en person i det Noske Konsulat i Kiel som er svært engasjert i saken. Dette hjalp åpenbart svært mye i saken min hvor jeg kunne oppgi personlige tgelefonnumre. Jeg fikk bare bevegelsesforbud i en halv time av de tyske tollmyndighetene før de opplyste via VHF kanal 06 at mine opplysninger var korrekte. De ønkset meg deretter luykke til med seilasen. For de som seiler til Tyskland i sommer er det viktig å lese denne tråden - dermed unngår man ubehageligheter dersom nyinnkjøpt avgiftsbelagt diesel er kontaminert av tidligere innkjøpt norsk diesel. Jeg har etter hvert blitt litt bevandret i dette forholdet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vil gjerne informere om den situasjonenjeg kom opp i i Kiel, Tyskalnd someren 2006. Synes det er viktig å gi korrekt informasjon. Jeg skrev for ca ett år siden, se innlegg # 1.:

 

Jeg ankom Kiel i gär med ny bät. Kort tid etter ankomst fikk jeg besök av tyske tollere som skulle ta pröve av diselen pä tankene. De klarte ikke dette grunnet lange slanger til tankene. Jeg viste dem 3 20 liters jerrykanner som jeg hadde med som sikkerhet. Resultatet ble at jeg mätte betale bot for den totale störrelsen pä bätens tanker som er 1500 liter pluss bot for de 3 jerrykannene (tilsammen 60 liter) pluss straffebot for rettssak, tilsammen 1400 euro.

Jeg hadde igjen ca 300-400 liter pä tankene etter avreise fra Norge, men dette spilte ingen rolle. Jeg mätte betale bot tilsvarende störrelsen pä tankene.

Tollerne hadde med kjemikalier for ä teste dieselen, slik at selv med lite blandingsforhold norsk /tysk betalt diesel hadde de likevel funnet spor av den norske dieselen.

Etter dette har jeg mistet lysten pä ä reise til Tyskland flere gager. En annen ting er at jeg inderlig häoper at norske tolere ikke oppförer seg slik de 6 tyske tollerne gjorde. I samme havn i Kiel ligger en nederlandsk bät som dagen tidligere opplevde det samme. Han mätte betale 4500 euro i bot.

Derfor: ikke reis til tyskland med bät som gär pä diesel med mindre tankene er omstendig rengjorte for norsk avgiftsfri diesel.

 

Jeg vet ikke riktig hva som drev meg, men jeg fikk endel positive merknader her på BP. Dette første til at jeg begynte å kommunisere med de tyske tollmyndighetene. Dette første til at jeg først fikk refundert beløp som var avsatt til straffeundersøkelse av meg. Saken ble henlagt og jeg fikk refundert omlag havle beløpet. Deretter klagde jeg på at jeg ble ilagt bot på det totale volum diesel jeg kunne ha ombord. I natt har jeg registrert at også dette beløpet er refundert fra Tyskland. Det vil si at jeg nå har fått refundert de 1.400 euro jeg måtte batale kontant sommeren 2006.

 

I tillegg må jeg fortelle - som jeg har nevnt flere steder her på BP - at jeg også i sommer ble stoppet i Kiel med prøvetaking av diesel ombord av tollerne. Disse tollerne var svært høflige. Da ga meg først arrest, men tok imot mine opplysninger om hva jeg hadde gjort i Maasholm (første tyske tollplass hvor jeg meddelte at jeg hadde avgiftsfri diesel), min korrespondanse med norske tollmyndigheter og min kontakt med det norsk konsulat i Tyskland (hadde telefonnummer dit). Etter en halv time ble jeg informert via VHF at mine opplysninger var korrekte og at jeg fritt kunne seile videre.

 

Dette viser kanskje at den tyske grundigheten til syvende og sist sikrer rettssikkerheten for oss fritidsseilere.

 

Kursen jeg fikk var tom 7.96. Har ikke tapt all verden renter på ett år.

 

Det viktigste er ikke pengene - men følelsen av at man ikke har blitt fullstenddug overkjørt.

 

Men mange i Norge har bistått i denne prosessen. Syvert har jobbet godt.

 

 

Håper at Syvert blir orientert om dette.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viktigste er ikke pengene - men følelsen av at man ikke har blitt fullstenddug overkjørt.

Du bør vel egentlig ha skapt en eget avsnitt i pensum for D5LA om norsk avgiftsfri diesel i andre land. :lol:

 

Gratulerer med refundert beløp, det har vært interessant lesestoff for oss andre.

Link to post
Share on other sites

Leste nettopp om en engelsk båt som ble bøtlagt i Holland for samme sak.

han hadde avgiftsfri D i sine tanker, dette var fyllet i England, men de kunne ikke vise til kvittering, og måtte således betale for hele tankvolumet 170liter, og tror det stod at de måtte ut med ca 525 £

Så skal man til utlandet, med avgiftfri D på tankene, så ha kvittering for hvor og når det er fyllt, og før loggbok for hvor du seiler og hvor leng og lenge.

 

artikkel stod i

YW.

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Leste samme artikkelen i PBO august nummeret her for et par uker siden... Så igjen er vi tilbake til at god dokumentasjon og sannsynliggjøring gjerne medfører mindre problemer når man møter myndigheter.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...