Jump to content

Båter ved Feste, og annet

Trond C

Recommended Posts

Under langhelgen i Gulen, fikk vi se ekspressbåten som går her inne. Har base i Eivindvik tror jeg. Ganske stilig å se når de la til ved Mjømna. God fart inn og sklei seg på plass ved kaien. Gutta har gjort dette før ja, synd at det ikke ble bilder.

God fart har de også når de møter deg også og hekksjøer så store at Worse blir en smågutt! :lol:

Det finnes alltid noe å glede seg over!

Båtbildet i dag er av en liten søt en som kom forbi nå i kveld, ser ut til å være rigget for det som måtte komme på. Geografi var aldri min sterke side på skolen, noen som kjenner flagget? Ser ut til å være tynne blå streker på siden av det røde korset.

Bilde

Denne overnattet i Kjelstraumen sammen med to følgesbåter - alle fra Færøyene. Navnet er forøvrig "Meranti Ærgir"

Var en tur nordover til Sogn noen dager, området anbefales, det er svært fint. Kjempenatur.

Viser et bilde fra Hardbakke i Solund som illustrasjon. Tok en liten fjelltur, gjennom "Kystarboretet" et lite og fint prosjekt med fin sti/gangvei litt opp i fjellet. Havnen er grei, har trådløst nettverk og de vanlige tilbud. Nydelig kveldsstund i solnedgangen.

Bilde

Takker - det er greit med litt bilder.

I dag er det litt grått på Feste, og vestlandet ellers, går jeg ut fra. Så vidt litt regn i luften, litt vind her inne i straumane, kanskje mer litt lenger ute.

For noen minutter siden kom den nedenfor forbi nordover. " Fredrikstad". Dette må vel være den tidligere redningsskøyten som ble kjøpt av en amerikaner eller så, plukket ned og bygget opp igjen i gammel men ganske luksuriøs stil? Har i så fall vært flere artikler i båtblader og annet om den. Fin er den i alle fall:

Bilde

Denne er med aller mest for lyden den laget - men båten ser flott ut også.

Jeg spisser ørene når jeg hører semidieseldunk - lenge før båten kommer. Denne gangen hørte jeg den uvanlig lenge før båten kom og ikke fordi den gikk så sakte, det var en kraftig maskin tydeligvis.

Det går jo en og annen semidiesel gjennom her, men ikke mange lenger, desverre. Vanglivis er det båter i 35 - 50 fots størrelsen som noen har tatt vare på. Denne er den største jeg har sett her, og lyden var særdeles potent! Neppe i ørene til en fartsfokusert ungdom som aldri har hørt lyden av de mange fiskebåtene ved torget på Bergen havn, sett røykringene de laget. Før i tiden da, nå får fiskehandlerne der fisken fra samme grossister som Rema :smiley:

Jeg har ikke noe i mot lyden av en dieselracer på fri eksos, men lyden av en semidiesel tror jeg er den fineste i verden! Fantastisk at noen tar vare på dem, denne må vel være mer enn en enmannsjobb. Skulle likt å vite hvilken maskin som står i den.

Bilde

Here we go again, litt lettbent båtrelatert fra Nordhordland.

DS Oster her nedenfor er et populært motiv, det er ikke så mange gamle dampbåter rundt om, så denne får fotoapparatet lett frem. Her gir den fra seg mer røyk enn selv skipperens grønne dyr klarer, eller.......?

Bilde

Vi var noen dager nordover til Sogn igjen, utom Bulandet for å se en av utpostene i Vest, så syd til nord i Solund kommune, på Færøy, hvor Færøy feriesenter holder til på en liten plass som heter Vassdalen, sørøst på øyen. Flott havn, kafé/restaurant med fulle rettigheter i et nedlagt skolehus, bakeri i kjelleren. Nydelig Bacalao i går kveld, med Jerseysmør på brødet mens vi ventet. Smøret er laget på øyen, så vidt jeg forstår av kuer av Jerseyrasen. Har noen bilder av kuene også, men det er vel å få litt langt i et båtforum. Ferske brød, rundstykker og skillingsboller i morges. Anbefales.

Det er også sikkert eneste gjestehavn med egen rosa elefant. I alle fall hvis man ikke ankerdrammet seg gjennom hele natten da.

Bilde

Jeg tror jeg har sett båten til din kamerat, virkelig nydelig var den i alle fall, men fotoapparatet var ikke tilgjengelig. Skulle hatt det fast montert med en slik finebåterdetektor som tok bilder automatisk. Skal ha øynene og apparatet med meg!

Ser du har en Storø - det var min ungdoms ønskebåt. Kjørte forbi en slik med skolebussen i noen år, en av byens bedrestilte eide den. Faktisk mannen til lærerinnen vi hadde et år. Nydelig båt.

Den nedenfor er kanskje noe blandet - sannsynligvis velegnet som bobåt, kanskje inneplassen har blitt prioritert foran design som båt betraktet, men jeg er i alle fall imponert over broen! :smiley: Og den ser jo ut til å være utrustet for å kjøre med også.

Bilde

Tror du ikke Skipper_Worse var forbi også:

Bilde

:lol::lol::lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

• 1 måned senere...

Sommerferien var over for en måned siden, men jaggu kom i alle fall sommeren igjen nå - 25 grader er ikke dumt nå noen uker før snøen kommer. Ikke så mye båter som tidligere, men noen.

Litt tilfeldig, Flekkerøy, som tydeligvis har mange oppdrag rundt her:

Flekkeroey.jpg

og en jeg syntes gikk så fint i vannet da jeg var badevakt for fruen, som lider av slikt måbarebadeoveraltsåsnartdetersol - syndrom

Targa.jpg

Satt garn i går. Fikk en del fine torsker, to lyrer og en pale, og mange krabber - en tålmodighetsprøve å få dem ut av garnet. Det ender som vanlig med at jeg må bedøve dem litt med kniven.........De smakte i alle fall godt!

• 3 uker senere...

Selv om ozonhullet har gitt oss en flott sesong med sommer til det siste er den på tampen nå! Her i hytten på Feste ser vi i øyeblikket ut i mørket på styrtregn, det trommer mot taket, lyn har spektakulært opplyst himmelen tidligere i kveld og tordenen har rullet. Båten skal opp om en uke eller to og det går mot vinter. Fortsatt 14 grader, så temperaturen er grei. Vinteren kommer vel likevel snart, og jeg tok tidlig i år et bilde av naboens båt da det fortsatt var snø ute - sendes som en påminnelse om at vinteren kan være fin ved sjøen også. Frem til våren drar jeg likevel på sjøen i en 14-foter, fisker og nytter mulighetene på den måten vinteren byr.

Vinter.jpg

En båt som av og til går forbi her er KNM Hitra, en av de såkalte Shetlandsbussene fra krigen. Først var det mye trafikk fra vestlandet til Shetland med lokale fiskebåter, så ga de allierte oss noen av disse raske båtene. Svært mange turer ble gjort, med etter hvert svært små tap. Shetlands-Larsen ble en berømt kaptein på en av dem, fikk mer medaljer enn de fleste. Det var på en annen av båtene, denne mener jeg ble funnet i dårlig stand i Sverige for noen tiår siden. Hadde vel opprinnelig to spesielle stjernemotorer om jeg ikke husker feil - det er i så fall sikkert noen av de motorkyndige her som kjenner de maskinene og kan fortelle mer om dem, men fikk nye og mindre da det ikke gikk å få reservedeler til de gamle lenger:

Hitra.jpg

Takk pgk! Jeg liker å ta bilder, det er gjerne slik at hvis man tar fler enn man hadde tenkt, og samtidig tenker litt, kommer det noen bra innimellom. Jeg hadde lenge et gammelt speilreflekskamera, og tok da bilder med litt gjennomtanke. Når digitalkameraene kom gikk det inflasjon, det var bare å se på en skjerm, peke, og ta bilder. Da forsvant interessen. Kjøpte tidlig i år en digital speilrefleks og interessen kom tilbake!

Det er flott at KNM Hitra ble tatt vare på. Ser også at jeg husket rett at hun hadde stjernemotorer - skulle likt å sett maskinene, 2 x 16 sylindre i den formasjonen høres interessant ut i forhold til noen få i rekke.

Der var handelsmannen på Feste ja, eller i alle fall butikken hans, foreviget av Pjolter på signingsferden mot nord! Det var jo nærmest en slik ferd, ivrig fulgt med av baatplassenfolk på ethver nes! Flott båt og fin tur så vidt jeg forsto. Det har vært mye båtliv på Feste i år, ser ut til at mange stopper der på sin vei, tar en is og litt diesel osv.

Hitra og stjernemotor.

Kan vel neppe kalles stjernemotor. Jeg var ombord for mange år tilbake og inspiserte. Motorene var GM totakt med vertikal veivaksel og fire sylinderrekker i X-form. Husker ikke sylinder antall, muligens var det fire sylinde i hver rekke.

Noen stjerne/radialmotor slik man kjenner det fra fly var det spesiellt ikke.

Båten skal på land om en uke, så i dag skal motoren ferskvannskjøres og klargjøres for opptak. Så blir det neste helg å sette opp presenningsstativ, hive over presenningen, sørge for god lufting og håpe på en fin vinter. Har dog noen vinterplaner. Lakket interiøret i vår, men det var ikke helt vellykket, jeg trodde jeg kunne la fastsittende lakk være der, men det ble for mye forskjell - lyst og lite fint der gammel lakk var under ny, fint der alt var skrapet vekk. Tror jeg skal skru av og ta hjem det meste som egner seg for det. Videre sluttet kjøleskapet å virke, greit nok etter 25 år. Nytt koster jo nærmest det doble av det jeg har hjemme, så jeg må tenke på om det er noe poeng i å lete etter feil og skifte evt. bare termostat, kompressor e.l. Det kan vel gjerne bli tilnærmet like dyrt, hvis delepriser er som ellers.

Ellers var jeg inne i en Saga 315 for litt siden, lyst på den, 25 år og 6 fot ekstra gjør sitt, ja. Satser på mye Lottoaktivitet i vinter.

I alle fall, det var en fin sommer, og bildet under er av en veldig fin båt i området innenfor Holmengrå, nordøst for Fedje fra midten av juli. De fikk sikkert mye makrell - i alle fall fikk vi det, der vi lå et stykke vekke. Håper de ombordværende om de skulle se dette ikke har alt for mye i mot publiseringen!

baat.jpg

Den båten i innlegg #48 er akkurat hva jeg ønsker meg. Selv om den ikke har CBC-dekk og på toppen av det hele er laget av fornybare ressurser... Noe så etertrykkelig nydelig ... slikt skal man lete lenge etter (dessverre). Men drømmene koster ingenting! Man får vel bare utvise den nødvendige aktivitet, og sende inn de u kentlige søknader til BFFK (Båtfolkets Finansieringskontor på Hamar ... :lol: )

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...