Jump to content

Båter ved Feste, og annet


Trond C

Recommended Posts

Flotte bilder fra båtlivet utenfor Feste.

 

Har selv mine røtter der ifra. Min morfar var fra Feste.

Har mange barndomsminner derifra.

 

Har nettopp satt ut en båt på Vågseidet og det er standard å dra innom Feste kaien for is og grill mat.

 

John-Ove

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Det er bra med røtter fra Feste.

En stund siden sist, men det kommer fortsatt båter forbi Feste, fotografen har bare hatt en passiv periode :smiley:

 

Veldig mye regn nå i helgen, sikkert mye aske i det også, men noen få båter går forbi. Disse til sjøheimevernet er fine, her "Slåtterøy" som sammen med "Hekkingen" (tror jeg den het) var på vei nordover.

 

IMG_4073.jpg

 

IMG_4076.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Helgens båtfangst fra Feste:

 

Jeg synes disse plastseilbåtene med mahognyoverbygg og fortrinnsvis teakdekk er nydelige. Kanskje fordi vi hadde en liten variant av dem noen år, en P28, het den. Denne her har "Grimstad - Nordkapp" skrevet på seilduken bak mellom rekkestøttene, så den har vel vært langt på tur en gang, eller er det nå?

 

IMG_5093.jpg

 

 

I går kveld kom denne fine gamle kutteren/føringsbåten eller hva det har vært og la til ved Feste kai, gikk videre i dag. Flott fasong, håper det er noen som skal få den til fordums prakt igjen :smiley:

 

IMG_5095.jpg

 

Til slutt fiskebåten Fangst - tror jeg har sett den forbi her før. I alle fall, jeg trodde først den hadde flagget ut, jfr. det store flagget akter. Er ikke så flink med flagg og georgrafi og sånt, men tenkte det sikkert var et eller annet eksotisk land, men en utflagget fiskebåt med norsk registreringsnummer? Dessuten mente jeg etter litt å kjenne igjen flagget som noe annet enn et lands flagg - ja, tydeligvis er skipperen Unitedfan :lol:

 

IMG_5099.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg synes disse plastseilbåtene med mahognyoverbygg og fortrinnsvis teakdekk er nydelige. Kanskje fordi vi hadde en liten variant av dem noen år, en P28, het den. Denne her har "Grimstad - Nordkapp" skrevet på seilduken bak mellom rekkestøttene, så den har vel vært langt på tur en gang, eller er det nå?

 

 

Artig at du har fått tatt bilder av venner forbi Feste (har forøvrig savnet denne tråden i vinter).

 

Joda, de realiserer noen av sine drømmer, og skal til Nordkapp en tur, på en utvidet ferie. Jeg misunner dem virkelig turen.

 

Skal se om jeg kan finne bloggen dems og legge ut her.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for fine tilbakemeldinger. Det er greit med bilder

Det har stort sett vært en fin pinsehelg her vest, mye fint vær, litt regn og skyer innimellom.

 

Her er båttypen min kone liker, hun føler seg trukket til solsenger forstår jeg

 

IMG_5115.jpg

 

mens jeg trekkes mer mot de litt tyngre, som f.eks. denne

IMG_5163.jpg

 

Eller denne

IMG_5157.jpg

 

Sånne som dette liker jeg også, denne her trodde jeg het "Lille fender" - søtt navn tenkte jeg, men så var det "Lille Færder", fint men ikke så originalt :smiley:

IMG_5176.jpg

 

Så kom Oster forbi, slapp ut litt damp gjennom fløyten da den møtte den som er nedenfor igjen

IMG_5166.jpg

 

Denne her, Flekkerøy, skulle inn og levere noen greier til noen som bygger naust

IMG_5168.jpg

 

og rett ut igjen og sørover

IMG_5172.jpg

 

På kvelden i går kom denne oppover og la seg til for natten ved Feste kai

IMG_5201.jpg

 

Så seilte Liv Marit sørover i solnedgangen

IMG_5180.jpg

 

og et siste kveldsbilde av forsommerens blomsterprakt under en blågrå himmel

IMG_5211.jpg

 

og til slutt, i dag morges kom tyskeren ut fra Feste og dro nordover. Flott båt :yesnod:

IMG_5220.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ikke vært så mye på Feste siden juni, det var mye drittvær og syden ble valgt fremfor norsk regn.

Det er ikke lenger så ofte jeg hører semidieseldunk rundt om kring, men de to siste dager kom det tre forskjellige skøyter med oppfyringsmotor forbi, herlig at noen holder disse motorene ved like i båt :yesnod:

 

Jeg fikk bare navnet på den første, Terje - min far skulle vært her, han heter det samme :smiley: men fine var de alle tre

 

Beklager litt dårlige bilder, solen irriterte litt og jeg fikk ikke tid til å gjøre noe med det, båtene gikk så fort forbi :blush:

 

IMG_5321.jpg

IMG_5328.jpg

IMG_5330.jpg

Link to post
Share on other sites

Hitra og stjernemotor.

 

Kan vel neppe kalles stjernemotor. Jeg var ombord for mange år tilbake og inspiserte. Motorene var GM totakt med vertikal veivaksel og fire sylinderrekker i X-form. Husker ikke sylinder antall, muligens var det fire sylinde i hver rekke.

Noen stjerne/radialmotor slik man kjenner det fra fly var det spesiellt ikke.

 

 

Noen som har bilde/r av disse motorene, virker jo noget spesielle.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Takk, det skal komme flere bilder, større sjanse for at det blir for mange enn for få tror jeg :giggle:

 

Det er nydelig vær her i dag, derfor tar jeg med et bilde fra en morgen tidlig i vår, natten hadde bydd på en av årets siste snøbyger og landskapet var nesten svarthvitt, med litt grønt i trærne

 

IMG_4797.jpg

Link to post
Share on other sites

Hellarne for en fin tråd og bilder ! :flag: Som gammel tjuagutt har jeg mange minner fra Bruvik da den gikk i trafikk. Var alltid en høytid når vi skulle fra byen og ut til min mormor og far sin hytte på Hjelmås. Morfar jobbet forøvrig for det rederiet i flere år og hadde således fribillet for seg selv pluss slekt. Det skulle ikke mye til for å ta en bytur eller to når vi bodde på hytten hele sommeren :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, Bruvik har fraktet mang en tjuagutt til og fra landet gjennom tiden :smiley: Nå tror jeg den er/skal til Polen eller et annet land østover for en oppshining, både forbedringer og delvis tilbakeføring av diverse som har blitt endret gjennom tiden. Her under er den i en litt uvanlig posisjon, på tverre i Radsundet. Det blåste sterket fra syd og det var bra strøm, så forsøket på å snu startet noe lenger nede enn der det til slutt ble fullført :smiley: Tror skipperen ønsket seg baugpropell der.

 

IMG_3880.jpg

Link to post
Share on other sites

He-he.. Antar det ja ! Hyggelig å se at skuta holdes i hevd, da den er en del av barndommen min. En ut av skipperne, husker ikke navn, hadde altid drops av type: Kongen av Danmark som han rundhåndelig delte med vårs ungene. :thumbsup: Det var tider det ! Ingen ting som hastet slik som idag, sett med barneøyne ihvertfall..

Link to post
Share on other sites

På min skjerm også, nå. Så bildene tidlig i tråden, men ikke fra de siste dagene. Men nå ser jeg alle!

 

Vi gikk forbi Feste for noen dager siden, og tok da bilde "andre veien". Ser at prisene på havn der er samme som i Stavanger (og dobbelt så mye som her i meget god havn i Husnes.

 

dsc_0950.jpg

 

Vi lurte imidlertid på hvorfor det skulle koste 50 kr å slippe barna i land....

 

Svaret på det kom lenger sør i leden:

dsc_0956.jpg

 

Riktignok gikk vi forbi en god del senere enn festivalen, men kanskje er det at skiltene fortsatt hang oppe et tegn på at festivalen var vellykket (hvis den da ikke ble avlyst pga skytingen i Oslo-området)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Ja, nordhordlendingene er oppfinnsomme, men å ta en femtilapp for å få sette en unge i land var kanskje litt drøyt :smiley:

 

Denne her, Værholm, var fin. Klinket, fin farge. Passe stor for to, kunne likt den :yesnod:

 

IMG_5348.jpg

 

Og så kom Heimtun forbi. En av de fine gamle kystlastebåtene som holdes i god stand, bra er det

 

IMG_5350.jpg

 

Og så litt off topic - jeg har en tendens til å ende opp med gamle ting som må skrus på, transporten til hytten mått ha nytt eksosanlegg og jeg takker Biltema som selger tungt verktøy til en rimelig pris, noen ganger må spurven skytes løs med kanon etter at spesialverktøyet hadde meldt pass :smiley:

 

IMG_5354.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Ja, det sviver liv på Feste fortsatt. Sagabåten er indisponibel for tiden, den fine pinseferien nyttes til å spikre 600 meter lekter for å legge nytt tak. Men båter kommer det forbi, et yrende liv her i dag i solen. Denne her under, Halton, er nydelig. Herlig utseende og herlig lyd :smiley: Hvis man googler ser man den kommer fra øyene vest i havet. Har tydeligvis et opphold her på kysten nå, den kom forbi for en uke eller to siden også.

 

e1f1404b.jpg

 

3fe56d47.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...