Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?

Bitteliten

Recommended Posts

Om det ikke lengre blir avgiftsfritt diesel tror jeg først og fremst vil slå ut på de største båtene med de største motorene. Det er slevsagt ikke no morro med forbruk på 100-200l i timen til 11kr literen.

Det tror ikke jeg. For de med de største båtene trekker lett på skuldrene av en ekstra dieselregning på 10.000 kroner om sommeren. Derimot tror jeg at vi - som i Sverige - vil se at mange mindre båter velger bensinmotor i stedet for dieselmotor, feks, daycruisere på 20-28 fot.

Holder sånn smått på med planer om båtbytte , det jeg syntes er at flere av enkelte båter bare blir liggenes på nettet og ikke blir solgt . Er feil som ikke blir opplyst eller er det bare feil båter ? Den jeg er på jakt etter har det liggi 5-6 st av i sommer , 2 gikk kjapt og dem siste ligger på nettet enda . Mener bestemt at den ene lå lenge på nettet i høst også , men kan jo være han vil selge igjen han som kjøte den .

Men båter som ligger uker og mnd på nettet , hva kommer det av ? Er det rett og slett prisen eller som jeg sa , feil som selger ikke opplyser om ? Har hørt flere har vært og skal kjøpe båt , etter snakk med selger så er det bare flotte båten helt til dem kommer fram og ser noe som ikke ligner det som det var bildet av på nettet og hva selger sa .

Må jo nesten stole på dem som skal selge båt også , for min del så ligger dem som er av innteresse for meg nå så langt borte at fly er eneste reise måte . Det koster jo noen kroner og da bør det stemme det selger opplyser om da .

Har bedt et par selgere om flere bilder og mere info , så da er det bare å vente å se . At prisane er feil på mange er vel greit eksempel når du ser en Baltic 29 som kosta ca 300.000 tidlig på 80 tallet og koster da idag det dobbelte , men det er jo vi kjøpere som har skylde for det vel. Vi betaler jo det folk skal ha bare vi for drømmebåten

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Kjenner flere som har båtene sine liggende to steder. Båtplassen, og på Finn. De legger dem ut med en litt i overkant høy pris, går det så går det. Hvis ikke bare beholder de den.

Jeg kikket på en pent brukt båt i våres, den hadde ligget ute lenge. Jeg bød ham ørlitte grann mindre enn han forlangte; da svarte han "da beholder jeg den", og den ble trukket fra Finn.

Båtsalg er mer mystisk enn bilsalg, det er helt klart. Mer følelser involvert, og større beløp.

Mange mener mye om bruktmarkedet, både i nåtid og fremtid. Det er interessant lesning for det er jo deltakere i markedet som uttaler seg.

Jeg har båten for salg på finn.no nå og derfor har jeg jo litt føling med dette markedet selv om det naturlig nok bare blir en liten del av dette.

Min erfaring er iallefall at det er svært stille både på mitt salgsobjekt og de jeg har vært interessert i å kjøpe (forutsatt salg selvsagt). Ingen har hatt særlig med respons av de jeg har vært i kontakt med og det er i den delen av markedet det er lettest omsetning om dagen iflg en megler jeg snakket med (tett båt, under million). Gjelder nok vestlandet og Nord-Norge.

Det virker som om det har stoppet opp med førstegangskjøpere i brukmarkedet og når det da løyer i markedet så blir vi som vil bytte opp eller ned sittende uten å kunne kjøpe fordi vi må selge først. Mange skriker over seg at prisene er så altfor høye og det stemmer i en del tilfeller, men jeg ser også kurrante båter jeg mener er rett/rimelig priset som ikke blir solgt. Dette sier meg at det ikke i så veldig stor grad hjelper å dumpe prisen, det sitter ikke mange folk som slår til bare du går ned 10-20%. Med så mye nybåtkjøp det har vært de siste årene tror jeg problemet først og fremst ligger i at det er for mange båter i markedet. Det blir derfor spennende å se hva som skjer. Bra økonomien ikke kommer til å gå til h... slik noen (sikkert de uten båt) håper og tror...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det har jeg også erfart at båtene egentlig er solgt, men fremdeles står annonsen på FINN lenge etterpå. En annen ting ang pris er hvor mye utsyr det er på båtene og hvor nytt dette er. Utstyr av nyere dato er kostbart og utgjør ofte mange titusener av kroner som man må legge til på en "ren båt". Er man ikke kyndig montør blir montasjen også dyr tillegg.

Tilstand på båt, motor og utstyr betyr selvsagt også mye.

Som det har vært diskutert for en tid tilbake er det også enklere å få bra betalt for en båt med "kurrant" motor. Det store flertall velger heller en Volvo eller Yanmar i stedet for en Ford, Saab e.l. selv om det sikkert er like gode motorer. Servicenettet er nok imidlertid langt dårligere utbygd.

Personlig tror jeg nok salget av ny båt blir bra også i de nærmeste årene selv om det kanskje ikke øker slik det har gjort hvert år i noen år nå. Prisene vil kanksje flate ut litt, men jeg tror ikke på noe krakk i de nærmeste årene. Med en sommer som har vært den beste på 105 år så tror jeg vel ikke det gjør at folk velger bort båtlivet neste år.

At noen (de fleste?) ikke kjøper nye båt før den gamle er solgt tror jeg stemmer bra. Jeg gjør også helst det. Det kan nok være noe av svaret på at det er mye bruktbåter til salgs. Noen vil også "teste" hvor mye markedet vil gi for båten de har uten at de har seriøse planer om å selge. Jeg var en av dem som ikke tenkte å selge, men testet ut marekdet for et par pår siden. Prisen jeg fikk gjorde at jeg bestemte meg for å selge likevel.

Nå har jeg fått forbud om å gjenta dette med båten vi har nå :lol: - inngen testing :nono:

Er det en krone igjen etter meg når jeg forlater jordens overflate, ja da har jeg regnet feil et eller annet sted..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

.....Jeg nedbetalte både boliglån og andre lån før jeg tok meg råd til å kjøpe båt....

Alle som har høye lån til bolig, båt osv, bør takke deg for subsidiene fra deg som betaler "for mye" skatt...

Ferierer du i båten din, eller investerer du kanskje i flyselskaper, hoteller og restauranter ?

TMS

Det tallet var jeg ikke klar over! Det var litt av en innrømmelse det! :rolleyes:

Hvis du tar vekk ordene "nye" og "under 35 år" hva blir da prosenten? Jeg har faktisk uttalt meg om boliglån uten å begrense det hverken til nye/gamle, alder, kjønn eller noe annet. Tviler også på at det er de som du referer til som tar ut nye lån til kjøp av millionbåt - i hvertfall ikke med sikkerhet i boligen. :rolleyes:

Eller så er det vel et sunt tegn at bankene har usedvanlig små tap på utlån. Det store flertall av låntagerne betjener derved sine lån, men klart en stor oppgang i rentene vil endre dette. Som jeg tidligere har sagt/skrevet så mener jeg man skal legge inn en sikkerhetsmargin på 3 til 5 prosent økning i lånerenten.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Om man har høy gjeld, jeg regner det som kanskje 3 ganger bruttoinntekt for familieintnekter opp til 600.000 kroner - da bør man også vurdere å binde renten på kanskje 50% av lånet. Og binde for minst 5 år. Selvom man da betaler litt ekstra nå så vet man hva man har.

Også skal vi vel ikke se helt bort i fra at en og annen også tjener noe over en gjennomsnitlig industriarbeider heller.

Jeg nevner i fleng:

Wilhelm & Arne Blystad

Ole C.Bach

Bjørn Q. Aaserød

m.fl

At forbruket var stort, var jo ikke rart. For formuen var stor og sikker nemlig;

aksjer, aksjeopsjoner og andre eierskap i LALY, Media invest, Kosmos, VIP Scandinavia.

:rolleyes:

Suzuki

No boat needed..

Ser at enkelte frykter boligrenter på kanskje 15/16 prosent og den frykten er totalt ubegrunnet! Man kan idag få et fastrente lån over 10 år til 5,49 prosent (effektiv) i Eiendomskreditt forutsatt sikkerhet innenfor 60 prosent. Kilde Norsk Familieøkonomi - www.norskfamilie.no.

Regn med at Norges bank hever renten med 0,25 på sitt møte i morgen, men det vil ikke endre 10-årsrenten for den økningen er allerede innkalkulert.

Skremselspropaganda basert på mangelfulle kunnskaper er aldri av det gode!

Hva som er rett andel lån av brutto inntekt vil de fleste av oss ha ulik oppfattning av. Hva som er rett andel er heller ikke lett og fastsette, vi ser at bankene justerer sin retningslinjer hele tiden. For noe

n år siden lå max anbefalt på 2-2,5 ganger brutt lønn, nå er 3,5-4 ganske vanlig.

Når det gjelder båtpriser ser det ut som de fleste her er enig i at økt nysalg, økt bruktimport samt "nye" masseproduserte merker til lavere pris vil (eller alt har) føre til en utflating av brukt priser på båter.

Det er videre grunn til å anta at det er mange som lar seg rive med om dagen og kjøper over evne. Dersom den fryktede renteøkningen skulle komme kan dette få en mer dramatisk effekt på brukt prisene, Da har vi en situasjon der mange MÅ selge men ikke så mange kan/ønsker å kjøpe. Dette kan føre til et prisras. Vil denne rente justeringen komme, og vil det få en så dramatisk effekt som sent 80 tall/tidlig 90 tall. Ja den som visste det :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Et alternativt scenario er at nybåt og bruktbåtsalget fortsetter å øke, og at prisene følger deretter.

Rett og slett fordi flere og flere ønsker å ta del i båtlivet, og videre 3-fotssyke osv.

Det er vel det som skjer i boligmarkedet, og fritidsboligmarkedet.

Det er vel ingenting som tyder på at økonomien til Ola og Kari blir noe dårligere fremover...

Et råd om økonomi er å ikke gi råd om økonomi :wink:

Jeg nevner i fleng:

Wilhelm & Arne Blystad

Ole C.Bach

Bjørn Q. Aaserød

m.fl

At forbruket var stort, var jo ikke rart. For formuen var stor og sikker nemlig;

aksjer, aksjeopsjoner og andre eierskap i LALY, Media invest, Kosmos, VIP Scandinavia.

:rolleyes:

Suzuki

VIP Scandinavia var Tomm Berntsen og Randolf Lie

W. og A.Blystad (plus lillebror i London) eide aksjemajoriteten i DS Laly og prøvde å kuppe Kosmos ved å kjøpe akjser med lånte penger. På den "store" generalforsamlingen hvor de skulle krone verket ble de faktisk pålagt av banken å stemme med sine aksjer mot seg selv! En nu avdød, tidligere Handels- og Forsvarsminister, Otto Grieg Tdemand var da styreformann i Kosmos. Kosmos ble etter det overtatt av I.M.SKaugen og alle aktiviteter i det opprinnelige Kosmos ble solgt ut - mye råtne egg, store tankskip i elendig forfatning i et dårlig marked!

A. Blystad has siden slått seg stort opp i shipping ut fra sitt hovedkontor i Houston, broren W. vet jeg mindre om, men han er, som broren, en meget hyggelig fyr!

Bjørn Q Aaserød gikk personlig konkurs for 18 år siden, men har siden slått seg opp igjen og eier 20 prosent i Monitor Oil (se også www.dn.no/forsiden/naringsliv/article846009.ece)

Bare sånn for ordens skyld - det å tjene penger er helt legitimt, det å konkurs er faktisk også en ærlig sak, men klar over at det finnes unntak til den regelen!

Finner heller ikke noe galt i at noen (faktisk ganske mange) tjener/har tjent penger på aksjer, eller aksjeopsjoner som er en rett, men ingen plikt til å kjøpe noe til en på forhånd avtalt pris og på et avtalt tidspunkt. Dette er noe vi ALLE kan gjøre, bare ring en aksjemegler så er du i gang! Om jeg anbefaler det? Nei, det kreves en god del kunnskap samt at man bør kun satse penger som man har råd til å tape!

Hvis du har en pensjonsforsikring, egen eller gjennom arbeidsgiver, så er jeg ganske sikker på at du også, indirekte, eier aksjer.

Påenget mitt er ikke at de brukte penger de hadde tjent.

Påenget er at de brukte penger de regnet med å tjene, for så å oppdage at de ikke tjente de allikevel.

Og det var veldig,veldig dumt. Dette ser det desverre ikke ut til at har gått inn, hverken på BI eller hos boligkjøperne.

Suzuki

No boat needed..

Jeg skjønner virkelig ikke poenget ditt? Er det prinsipielt galt å låne penger? Når jeg låner (har lånt) penger for å kjøpe hus så er det jo i forventning om at jeg vil/kan/skal tjene penger til å betjene lånet!

Stadig referanser til BI som om det er noe fysj fysj - skjønner ikke den heller jeg? Mener du at de som går på og/eller underviser på BI skjønner mindre om økonomi enn folk flest?

Du harselerer med navngitte mennesker som jeg lurer litt på om du kjenner eller kjenner til?

Jeg skjønner virkelig ikke poenget ditt? Er det prinsipielt galt å låne penger? Når jeg låner (har lånt) penger for å kjøpe hus så er det jo i forventning om at jeg vil/kan/skal tjene penger til å betjene lånet!

For de fleste ja.

For noen,nei. Der er det ren gambling i at det går bra.

Stadig referanser til BI som om det er noe fysj fysj - skjønner ikke den heller jeg?

Jeg har aldri referert til BI før.

Mener du at de som går på og/eller underviser på BI skjønner mindre om økonomi enn folk flest?

Enkelte ganger lurer jeg virkelig på det der.

Du harselerer med navngitte mennesker som jeg lurer litt på om du kjenner eller kjenner til?

Jeg harsellerer ikke med noensom helst.

Suzuki

No boat needed..

Hva var da egentlig poenget ditt med innlegg post #216??

Påenget, som ble forsøkt spøkefullt understreket var som følger;

det er stor forskjell på å HA mye penger, og å BRUKE mye penger. Disse gutta representerte det ypperste i kunsten å bruke,men verdiene de bakket opp med var knapt verdt papiret de var skrevet på.

Det snakkes hele veien ( særlig fra økonomhold ) om at det er bare å låne&bruke, sålenge TOTALEN er positiv. Påenget mitt er at den er positiv så lenge markedet holder, men hus, biler, hytter, båter og alt annet blir verdiløst ( verdiløst blir det jo ikke, men det er ikke usannsynlig med en reduksjon på 20-40% .. )samtidig om smellen kommer.

Da er plutselig ikke egenkapitalen for de fleste så veldig bra lengre kanskje ?

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...