Jump to content

Slappe Sønnak batterier


Lotus

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Har også kjøpt 2 stk helt nye Sønnak freeline 115 ah batterier i juni. Første turen holdt spenningen seg over 12 volt når jeg lå i uthavn 1 døgn. Med bruk av kjøleskap, dieselvarmer, lys og litt tv titting. Etter ett døgn mener jeg de viste 12,3 volt, dvs drøyt 1/2 fulle. Resten av sommeren har de mistet spenningen veldig tidlig, og er alltid nede i 11,9 eller 11,8 volt neste morgen. Jeg lader opp batteriene med landstrøm siste døgnet før jeg reiser på tur, har Ladac 1204 og VP Valeo dynamo på 60 ah. Ladestrøm ligger på 14,1-14,5 ettersom hvilken temperatur. Lading starter imidlertid med ca 13,5 v når jeg starter etter en natt, og bygger seg gradvis opp til 14,4 etter ett par timer. Er imidlertid ikke helt fornøyd med den dårlige spenningen, har lurt litt på om hovedkabelen fra batteri til el.tavle burde vært tykkere. Tror den er 6mm2. Tenker å skifte denne og en del annet elektrisk i vinter.

Link to post
Share on other sites

Kan Sønnak Freeline 115Ah batteriene være av dårlig kvalitet eller av en noe uheldig konstruksjon? Mine to forbruksbatterier, nå 2 år gamle, har hatt den samme "slappe" tendensen siden de var nye. Selv om syrevekten forteller at batteriene er i topp form, faller spenningen uvanlig mye selv ved liten belastning og batteriene tømmes etter mitt legmannsskjønn mye fortere enn andre batterier jeg har hatt gjennom 30 års båtliv. I tillegg er også batteriene etter mitt skjønn svært tungladede selv med en 40A lader. Ingen flere Sønnak batterier til meg! :rolleyes:

 

PS: Jeg måler spenningen på batterpolene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest denne tråden med interesse. Jeg har ikke Freeline batterier men vanlige "syrebatterier" (4 x 160 Ah på forbrukssiden) som holder svært godt på spenningen selv med store forbrukere som inverter. Det mest spesielle for meg er de høye ladeverdier som oppgis i tråden (over 14.4. volt) samt de raske spenningsfall. Det hadde vært interessant å se hvorledes batteriene taper spenning over tid med et gjevnt forbruk på omlag 7 Ampere (kjøleskap pluss noe mer).

Link to post
Share on other sites

Jeg har tre stykk Sønnak Nautilus Freeline 115 Ah. Kjenner meg igjen på beskrivelsen av spennigsfallet. To av batteriene var satt i hos NB i jan-febr. 2003. Det tredje ved leveransen her i Stavanger noen få uker senere. Trodde først det var alarmen som reduserte spenninga, noen den sikkert også gjør. Mobilen alene trekker som følger:

  • Hvile 15 mA
  • Aktiv 30 mA
  • Sending 500 mA
GPS vet jeg faktisk ikke hva trekker. Etter to dagersl lading/veldikeholdslading med min Mobitronic 915-012D, max 15A, så er hvilespenningen 12,70V (målt via GSM sjekk på alarmen). Så faller spenningen hver dag som følger 12,4; 12,3; 12,2; 12,2, 12,15; 12;10V. Så blir det gjerne til at jeg tar meg en to-tre timers båttur og spenningen måles til typisk 12,6 dagen etter. Kan ikke fatte at alarmen alene kan trekke to 12V, 115 Ah batterier ned så fort.

 

Har ligget uten landstrøm, ved minst to anledninger à to netter i sommer, uten å starte motor og med kjøleskapet (Isotherm Indel Marine Cruise 49L) på 3 både dag og natt. Spenningen har ikke vært under 12,2 V.

 

Er klar over laderen er litt liten, men får den tid på seg skal den kunne gjøre jobben. Ellers er alle hovedbrytere av når båten er forlatt. Har direktestrøm kun til alarm, radio og muligens et eller annet udefinert tredje sted. Batteriene har aldri vært under 11,7 V så lenge jeg har målt.

 

Etter den før omtalte historien med tæring av skruer i lokket til sjøvannspumpa og montasje av lokal jordingsplate for 220V, ble 12 V-anlegget målt ut av det lokale Yanmarverkstedet, uten at de fant noe galt. Det er selvsagt en mulighet for at noe er oversett.

 

For sikkerhets skyld drar jeg ut 220V kontakt til lader og varmtvannsbereder når disse ikke er i bruk.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Siste måling er som følger:

24 timer etter vedlikeholdslading på 13,7V ble frakoblet var spenningen 12,66V.

9 dager senere og 4,3Ah fattigere er spenningen 12,33V (ja båten ble ikke brukt på 9 dager :smiley: )

 

Amperetimene har forsvunnet ved 8mA battmeter strømtrekk, resten på alarmen.

Det er mulig at battmeteret ikke fanger opp sitt eget forbruk. I så fall er strømtrekket omlag 1,7Ah høyere. At dette skulle gi et spenningsfall ned til 12,33V skulle normalt være en umulighet. Likevel skjer det. Jeg har forbrukt omlag 1,7% av min kapasitet, mens spenningen indikerer at batterikapasiteten nesten er halvert.

 

En annen merkelig ting: Når jeg topper batteriene med landstrømsladeren, får jeg gjerne inn 25-30Ah mer enn det battmeteret anser som fullt sammenlignet med forrige topping. Andre som har battmeter og opplever det samme? Dette skjer selv om battmeterert korrigerer automatisk for ladevirkningsgraden. Først trodde jeg battmeteret ikke hadde helt oversikten. Nå tror jeg det er batteriene som forbruker denne energien på noe vis og at de forbruker energi helt av seg selv når de ikke brukes. De mistet spenning raskt under vinterlagringen også, men ikke på langt nær så raskt som nå. (ved vinterlagring koblet jeg vekk battmeteret og alarmen også, men ikke laderen som skal trekke mindre enn 0,5mA fra batteriene når den ikke er tilkoblet nettet - omlag 0,4Ah i måneden.

 

Hvis jeg setter på landstrømsladeren igjen etter å ha brukt mine 4Ah og spenning 12,33V, kan jeg typisk putte inn nye 20Ah i løpet av et døgn med 4 timer topping og 20 timer vedlikehold. Meget merkelig. Batteriene står kjølig og det er vanskelig å kunne si om de er varmere enn omgivelsene. Merkelige greier som jeg ikke skjønner noe av. De var toppet hadde forbrukt 4Ah og spiser så 20Ah. 16 Ah inn på en toppet 345Ah bank er jo ikke spesielt lite. Hvor blir strømmen min av? Hvorfor er batteriene aldri helt mette etter noen dagers hvile? Hvorfor synker spenninga så markant? Skjønner ikke dette. Da er det lett å trekke følgende subjektive konklusjon:

 

Drittbatterier!

 

Og kanskje er det faktisk så enkelt som at dette er problemet og intet annet.....

 

Lotus

 

PS: Jeg har et 75Ah 6 år gammelt startbatteri - også fra Sønnak. Kaller det reservebatteriet og bruker det aldri. Pussig nok mister ikke dette batteriet spenninga, men det kom i år aldri over 12,58V hvilespenning heller. Det siste kan vel tilskrives begynnende alderdomsproblemer. Holder neppe mer enn 2-3 år til vil jeg anta.

Link to post
Share on other sites

En annen merkelig ting: Når jeg topper batteriene med landstrømsladeren, får jeg gjerne inn 25-30Ah mer enn det battmeteret anser som fullt sammenlignet med forrige topping. Andre som har battmeter og opplever det samme?

 

 

PS: Jeg har et 75Ah 6 år gammelt startbatteri - også fra Sønnak. Kaller det reservebatteriet og bruker det aldri.

Til spørsmålet; Ja, jeg opplever akkurat det samme. Det blinker på "Batt fully charged" og jeg har en overkapasitet på både 10, 20 og mer enn 30 Ah (avhengig av hvor lenge laderen har stått på). Så vidt jeg husker vil Batt-meteret oppleve batteriene som fulle når både ladespenning og strømstyrke er innenfor noen angitte verdier. (mener jeg har satt mine på >13,4V og <0,3A) Allikevel vil det gå litt strøm inn på batteriet og dette blir vel da angitt som "overkapasitet". Når laderen slås av og dermed volt/amp går utenfor grenseverdiene, nullstiller Batt-meteret seg med hensyn på kapasitet (100%).

 

Så til PS; Kan bruken av batteriene til starting etc. slite dem ekstra. Tross alt er vel ikke disse batteriene rene startbatterier?

 

Og, som en annen påpeker; Sulfatering. Mener bestemt det var problemet på mine forrige Freeline som oppførte seg som dine gjør nå. Da var det som tidligere nevnt en mindre intelligent lader som jeg mener var synderen. Jeg hadde dog også forbruksbatteriene som strømkilde til vinsj og thruster, noe som nå er omgjort.

 

Har sjekket spenning igjen og jeg ligger på mellom 12,3 og drøyt 12,4V når 80-100 Ah er forbrukt, litt varierende av kjøleskap og andre forbrukere som er/nylig har vært i drift. Så, mine Freeline's er altså anderledes enn dine.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Da er det lett å trekke følgende subjektive konklusjon:

 

Drittbatterier!

Næhhh, trodde de var verdens beste jeg Lotus........

 

Skal ikke gni det mer inn men,

Enig !

Jolo hadde nok pelma dritten.

 

Jolo har som fortalt i tidligere tråder meget god erfaring med Sleipner sine Delphi/Delco Freedom Marin batterier.

Har hatt disse i mine 2 siste båter, både på forbruk og start.

Mine neste batterier bli garantert av samme slag.

Selvutladingen på disse er minimal, nærmest lik null, og de er ekstremt ladevillige.

Jeg har nå 2 stk 170 Ah på forbruk/SP75-hekkthruster og 1 stk. 170 Ah til start/el.toalett. + et 50 Ah Optima i baugen til SP75-baugthruster koplet automatisk sammen med startbatteriet når motoren går.

Batteriene går nå på 4-5 sesongen, og er like spreke. Dette til tross for at de blir rævkjørt i sesongen.

Ligger i uthavn i opptil 4-5 døgn uten problemer med 85 liter Isotherm kjøl og litt lys/varme om kveldene. Hvilespenningen slippes aldri lenger ned enn 12,2, til nøds 12,0 Volt.

Dessuten kan det bli lite ladetid mellom uthavnene i sesongen med en høy marsjfart på 25-30 knop.

Dette har batteriene tålt utmerket.

Batteriene står i tillegg ugunstig plassert, i motorrommet, riktignok med god lufting rett under motoromsventilene i et 5 kub/m stort motorom, men min Yanmar 6LY2 er nok en stooor god varmeovn, så miljøet er langt fra batterivennlig...

Batteriene står dessuten med konstant vedlikeholdslading fra en Waeco Mobitronic 45 A lader i hjemmehavn fra mai til ut september, pga. at kjøleskapet da er på i båten.

Jeg har kun en Yanmar Hitachi 80A dynamo uten ekstern regulator, men ingen effektap i skilledioder, + jeg har skikkelig dimensjonerte kabler/brytere.

Dynamoen jobber ræva av seg. Problemet er viftereima, Yanmars oppkrytte svindyre Optibelt viftereim klarer ikke kjøret dynamoen får. Jeg må etterstramme 2 ganger i uka i sesongen, ellers så blir det sluring med reimstøv og fare for varmgang i lagre.

 

Skal Jolo ha mer og bedre lading under gange, nytter det ikke med bedre regulator, det tåler nok ikke dynamo og viftereim.

Løsningen min blir trolig en dynamo til på motoren. Eller bygge om til høyeffekt dynamo fra f.eks Balmar med Multireim/Serpentine belt/pulley.

 

Men batteriene til Sleipner de virker suverent, til tross for rævkjøringa de blir utsatt for.

Anbefales !

 

 

Link to post
Share on other sites

DAahh var jobben gjordt... (38 fots fiskebåt med 150 hk diesel). 2 stk 150Ah batterier var seriekoblet (24 volts anlegg). De var nye for et par år siden. Spenningen på batteriene ble målt til 11,2 og 12,2 volt!! Syremåleren viste gode verdier på alle celler (1,27 - 1,28) Et par celler var sogar 1,30 :eek::eek: Eieren sa at han hadde kontrolleret dem med en annen syremåler også! Fikk meg til å tenke noen slu batteriselgere som for noen år siden fyllte på for sterk syre, noe som vil nedsette levetiden på batterier DRAMATISK. HMmmm...

Satte på en landstrømslader som skulle gi 25 amp., men gav bare 12 amp. og 26,5 volt. :crazy:

Startet opp motoren, og målte igjen strøm og spenning (med høyt turtall), 3 amp. og 27 volt :eek:

Her var noe stein gæli! Hentet syremåler fra egen båt, og DA begynte det å klarne: Samtlige celler ble målt til under 1,1 og 3 av dem gav nesten ikke utslag!!

Konklusjon:

Batteriene må skiftes (de var totalt sulfatert!), syremåleren må skiftes (første gang JEG har vært ute for noe lignende), regulatoren på den 100 ampéres valeo-generatoren må skiftes, batteriene må settes på utsiden av det lille (og gloheite) motorrommet, OG landstrømsladeren må skiftes til en moderne flere-trinns lader. Kommer til å tilby den siste 24-volts Smith-regulatoren jeg har, samt equalizere på begge batteriene (sikrer lik ladespenning på begge batteriene).

Startbatteriet sjekket jeg ikke denne gangen; Mente det var nok dårlige nyheter for eieren i denne omgang, dessuten hadde han ikke hatt problemer med starting. Mulig DE tar seg opp igjen når riktig ladespenning kommer på plass... :rolleyes:

Etter det jeg har lest her om Freeline-batterier, kommer jeg neppe til å anbefale DEM!! :smash:

Noen som har forslag til andre typer forbruksbatterier?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har lest her om Freeline-batterier, kommer jeg neppe til å anbefale DEM!!

Marwin - i dette tilfellet kunne vel de fleste batterier lidd samme skjebne? - Plassert i et trangt/varmt motorrom med dårlig lading både fra generatoren og landstrømsladeren så var vel forutsetningene ganske så dårlige i utgangspunktet?

 

Hadde ikke eieren prøvd to forskjellige syremålere - og var det feil på begge av disse?

Link to post
Share on other sites

Jo-a, helt enig i DET, men Lotus (og andre) har ikke høye tanker om Freeline (eller har jeg misforstått??).

Korrekt! 2 - to syremålere var kaputt!! Gjør at jeg tenderer til anbefaling til kontroll av disse også...

Som sagt: Har ALDRI opplevd noe slikt!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dersom problemet er at regulatoren har altfor lavt settpunkt kan diode være en løsning.

Men det vanlige problemet er jo spenningsfall ved høye ladestrømmer og da er ikke diode noen god løsning.

En annen sak er at de fleste har integrerte regulatorer og det er ikke uten videre enkelt å koble inn en diode.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Båtklargjøringen er i gang.

Jeg toppet batteribanken enda en gang med landstrømsladeren.

 

Så tok jeg mine 3 Exide Sønnak Nautilus Freeline 115Ah ut av båten og plasserte dem i garasjen.

Forventningene etter fjorårssesongen - med et kjøleskap som slo seg av pga for lav spenning - var ikke spesielt store. Faktisk hadde jeg allerede handlet inn nye batterier for tretusen spenn.

 

Det ene batteriet var middelmådig i henhold til den innebygde statusindikatoren i celle 2.

Satt på en gammel lader uten snev av intelligens i 2 døgn. 15,3V og 2A ladespenning.

 

Og gjett hva? Den grønne fargen i statusindikatoren tittet frem og fortalte at batteriet var bra.

Så begnte jeg med syrevektmåling. Jeg startet med det middelmådige batteriet jeg nettopp hadde grillet i 2 døgn.

Og gjett hva? Alle celler hadde syrevekt på nøyaktig 1,27. Slett ikke verst.

 

Så var det batteri_2 sin tur. Første celle hadde 1,28 i syrevekt. Glimrende. Dette lover bra.

Andre celle. Hmmm. Måledriten har hengt seg opp. Litt risting. Nå må da den flytende dingsen se å flyte.... men nei, intet utslag. Ikke engang opp til det begynnelsen av det røde elendighetsfeltet. Dette er rent vann.

Neste celle? 1,27. Resterende har også 1,27.

 

Batteri 3? 1,23 på alle celler. Står nå med den uintelligente laderen og lader med 4A/14,1V. Det skal få lov til å grille seg til i morgen, så får jeg se hva som skjer. Da burde det stå 15V og 1,27 - kanskje.

 

 

Men ok. Da var mysteriet oppklart. Av 3 batterier var det 2 som prøvde å gjøre jobben sin og et som konstant prøvde å sabotere for de to andre sliterne. Og resultatet? I praksis godt under 2/3 av kapasiteten og en spenning som datt som en stein ved belastning. Det blir ikke bra når to friske slitere skal gi førstehjelp til en tredjemann som aldri vil våkne av koma uansett hvor mye strøm de to andre spanderer på ham.

 

Så hva sier Exide/Sønnak i morgen? Det vet jeg jo ikke, men de pleier å være hyggelige har jeg hørt. Forhåpentligvis gir de meg et nytt batteri som erstatning for det defekte. At de to andre har blitt litt mer slitne enn de kunne blitt, får jeg nok bare leve med. Et nytt friskt batteri gir nok balanse i systemet, og med en meget hissig Sterling PDAR regulator med 14,8V ladespenning for disse åpne bly/syre batterier blir det nok bra. Dårlig ladespenning er ille. For god ladespenning? Tja.... for mye av det gode kan være enda bedre... :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...