Havbris Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Denne har jo ikke 12V ut. 32-7733 har det, men er den kraftig nok til og drive f.eks et TV? Spesifisert spenningsforsyning varierer fra PC til PC og produsent til produsent; Noen skal ha 15V inn, andre skal ha 16V osv. Dersom du trenger 12V kan du kanskje koble direkte til bateriene uten omformer? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Og hvor ofte er spenningen i ledningsnettet på båten 12V ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Det er forskjell på ladere og 12/230 invertere og det er forskjell på generatorer. Noen generatorer leverer ren sinus andre leverer firkant eller mod sinus. På de to sistnevnte er det begrensninger i hva du bør koble til. Kipoe leverer begge deler og inverter typene leverer en ren sinus som skal kunne brukes direkte til f.eks PC. Invertere finnes i forskjellige utgaver. Jeg har hatt 600W mod sinus som jeg byttet til 300W ren sinus. Begge har drevet min laptop. Førstnevnte byttet jeg etter at hovedkortet i PC røk. Min 300W ren sinus inverter har ingen problemer med p drive laptop (maks 90W) og TV (maks ca 40W) over lang tid. Det er viktig å ha bra dimensjon på kabler inn til inverter. Hvis ikke kan man oppleve at nvereter tripper pga lav spenning som i realiteten skyldes spenningsfall, og ikke svakt batteri. Batteriladere kan være beregnet til parallell last eller ikke. F.eks LADAC sine ladere (de fleste) ikke beregnet for stor parallell last. De vil da ikke fungere bra. Andre ladere takler dette bedre. DENNE 30A Ladac laderen takler f.eks ikke mer en 10A parallel last. Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 (redigert) OK67: ....og hvor stort spenn har et 12V TV på innspenningen? (=> Varierer vel en hel del fra type til type???) Og ikke minst hvor lang er en liter? Redigert 26.Juni.2007 av Havbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Hva vil du frem til Havbris? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Her var det snakk om bærbare PCer. Har selv en 12V omformer til bærbar PC. Den har mange utskiftbare omkoblere for valg av utspenning. Trinnene mellom omkoblerne er relativt lite, noe som sier meg at de bærbare PCene er ganske fintfølende på innspenningen. 12V nettet i en båt vil ofte kunne ligge mellom 12 til 14 kanskje 15V, er ikke sikker på om en bærbar PC takler den rangen. Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Hva vil du frem til Havbris? Innlegget mitt ble skrevet samtidig med ditt, og var ikke rettet mot hva du skrev... Men mht hva du skrev: 10A parallel last er vel greit, i tillegg til opptil 30A inn på batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Her var det snakk om bærbare PCer. Blue_Dragon spurte om TV.... Helt enig, ok67 Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 (redigert) Innlegget mitt ble skrevet samtidig med ditt, og var ikke rettet mot hva du skrev... Men mht hva du skrev: 10A parallel last er vel greit, i tillegg til opptil 30A inn på batteriene? Nei, det er det som er poenget. Du har 30A tilgjengelig. Bruker du 10A sp har du maks 20A til lading. Bruker du derimot 15 eller 20A så har du ikke 15A eller 10A til lading. Laderen takler ikke så mye parallell last og den lader da nærmest ingenting iflg LADAC. Nå drar jeg imidlertid ut med båten (på sjøen)... . Redigert 26.Juni.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 (redigert) Da kjøper jeg et etter jobben i dag, og da gjenstår det bare å bestemme om ferden i morgen går mot vestkysten av Sverige eller sørover i Norge, pt. er Norge mest aktuelt pga. varslet på yr.no. Redigert 26.Juni.2007 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Bruker du 10A sp har du maks 20A til lading. Bruker du derimot 15 eller 20A så har du ikke 15A eller 10A til lading. Laderen takler ikke så mye parallell last og den lader da nærmest ingenting iflg LADAC. Nå drar jeg imidlertid ut med båten (på sjøen)... . OK, jeg må innrømme jeg ikke har oppdaget dette som et problem, heldigvis. Men jeg har ikke ofte kontinuerlig 12V forbruk på 20A når motoren er stoppet, samtidig som jeg har tilgjengelig landstrøm så batteriladeren er innkoblet, heller. Hvis jeg har landstrøm bruker jeg 230V til det som trekker mest. Det kunne vært inverteren som trekker mye, men den bruker jeg ikke når jeg har landstrøm. Men det er mitt bruk, andre må dimensjonere til sitt bruk. Ha en fin tur! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Da kjøper jeg et etter jobben i dag, TC1300 burde holde i massevis til en 25 A lader. Men hvorfor ikke gå for TI/IG 1000 aggregatet, dette leverer samme kontinuerlige uteffekt som TC1300 og dessuten ren sinus. Da jeg kjøpte mitt IG2000 ifjor betalte jeg 5600.- hos Mekk. IG 1000 kostet da 2990.- mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Hvilken butikkjede er det som selger Kipor1300TC ? Viss ikkje eg hugsar heilt feil så trur eg mekk har diverse kipor aggregat, men om dei har akkurat den typen du skal ha veit eg ikkje. Mekk-butikkar finn du her Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
BårdK Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 TC1300 burde holde i massevis til en 25 A lader.Men hvorfor ikke gå for TI/IG 1000 aggregatet, dette leverer samme kontinuerlige uteffekt som TC1300 og dessuten ren sinus. Da jeg kjøpte mitt IG2000 ifjor betalte jeg 5600.- hos Mekk. IG 1000 kostet da 2990.- mener jeg å huske. Har du vekt og støy på TI/IG 1000? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 HER, nederst på siden finner du spec på både IG og nye CG serien som erstatter utgåtte TC serien. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Og hvis en bil- eller båtlader ikke tåler å bli forsynt fra et aggregat av middelmodig eller bedre kvalitet så burde laderen leveres tilbake. Utstyr som er tenkt til å være montert på flyttbar utstyr, så som båter og kjøretøy, må forventes å bli koblet til et aggregat, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Vil jo gjerne ha siste modell, men får se litt på hva de har og hva prisene er. Dårlig med treff på nettsøk etter forhandlere i Oslo-området bortsett fra Torshov Bilrekv. Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Er det noen som vet om Torshov bilrekv. fortsatt har kipor 1300 på lager, en kamerat stikker innom imorra for å kjøpe en for meg. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Jeg har elektrisk oppvarming fastmontert i båten. 3 vifteovner på ca 2 kwa hver. Desverre kan jeg kun bruke en av gangen på grunn av mitt Mase aggregat kun gir ca 2.7 kwa kontinuerlig. Tørr og god varme som tørker opp raskt. Elektrisk oppvarming er et godt alternativ, men det må brukes ovner beregnet og godkjennte for innfelling i båtens innredning. Tror mine heter Ditec. Prøvde å etterisolere MASEen med tykke dempematter. Det var til liten hjelp og det kom meget sort røk ut fra eksosen på grunn av at yanmaren fikk for lite luft. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 OPTIMAL, har du tall for måling av lydnivå i båten med og uten aggregatet i bruk? Jeg spør fordi jeg har kjøpt lydmåler og vil gjerne at seilere i nabobåter kommer ombord og ved selvsyn kan se på lydmåler hva strømaggregatet produserer av lyd om morgenen når kaffe, rundstykker og dusjvann skal produseres. Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Kjøpte et kipor 1000 ti på Torshov bilr. idag det siste de hadde på lager. Når det gjelder kipor 1300 som er på vei ut, hadde importøren kun ett igjen på lager. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Et utmerket valg kurth, kun det beste er godt nok. Nå slipper du å tenke på om duppedittene du kopler på tåler firkantpulser. Ren sinus er uansett best. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Det høres bra ut Mix. Det kostet ikke mer enn 3900, så det var bare noen hundre kroner dyrere enn den utgående modellen og da var det ikke noe å lure på. Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 (redigert) Nå slipper du å tenke på om duppedittene du kopler på tåler firkantpulser. Der tror jeg du tar litt feil. Inverter-aggregatene lager sinus av "firkantpulser", det er det som er hele ideen bak inverter-teknologien. Likevel er visstnok invertermodellene bedre for småelektronikk. Gjetter på at det er likt som for vanlige invertere; noen har ren sinus på utgangen, mens de rimeligere har ikke denne glattingen på utgangen. Redigert 28.Juni.2007 av Havbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 (redigert) Der tror jeg du tar litt feil.Gjetter på at det er likt som for vanlige invertere; noen har ren sinus på utgangen, mens de rimeligere har ikke denne glattingen på utgangen. Nettopp ! Det er jo nettopp forskjellen mellom inverter og converter typen. Noen har visst litt tregt for ting. kurth har nå kjøpt et TI1000 sinemaster aggregat som er et inverter type med ren sinus på utgangen. Da slipper han å tenke på om duppedittene han kopler på tåler firkantpulser eller ikke. Fordi aggregatet han nå har kjøpt leverer ren sinus. Trenger du fler teskjeer ? Redigert 28.Juni.2007 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.