Jump to content

Prosjekt: Strømaggregat i båt


Verrie

Recommended Posts

Når det gjelder dieselvarmer har du mulighet for å bruke vannbåren varme, dvs. at du bruker dieselvarmeren til å varme opp væske bestående av like deler vann og frostvæske. Dette sirkulerer i en sløyfe til varmevekslere som du plasserer ombord.

 

Jeg har en dieselvarmer av typen Webasto Termo 90S, på 9kW, og 7 varmevekslere omkring i båten. Fordelen med dette systemet er at slangene kan tres i 90 graders buer uten at varmetilførselen reduseres.

 

Dessuten er systemet etter mitt skjønn mer støysvakt enn luftbåren varme.

 

Du kan også koble til 3-veis vendeventiler som gjør at du kan utnytte båtmotorens varme til å varme opp varmesystemet ditt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Tilkobling til motorens kjølevann kan også gjøres ved en varmeveksler, så slipper du 3-veis ventiler.

Min er fra Oso, og fungerer utmerket.

Har koblet sirkulasjonspumpen slik at den starter når motoren går eller når Eberspaecher'en går.

I tillegg til varme i båtene er også vamtvannstanken koblet til.

 

Jarle

 

http://www.oso.no/default.asp?uid=89

Link to post
Share on other sites

Sydvesten...

Det finnes jo to typer diesel varmere,den ene tar inne luften som forbrenningsluft og den andre tar luft fra utsiden.Når en har varmeren som tar luft fra rommet og varmer opp vil luften bare bli fuktigere og fuktigere pga diesel avgir fuktighet(den evige runddansen med samme luft).Når en har varmer som tar luft fra utsiden får en vel en mye mere tør luft pga av at en hele tiden får ny luft inn.Det er min erfaring da jeg har hatt begge typer varmere tidligere.Med varmer som forbrenner inne luften fikk vi det aldri duggfritt,men varmt ble det jo.Med varmer som tar luft fra utsiden ble båten tørket opp innvendig på kort tid.Vet ikke om el varmer vil tørke luften inne i båten og jeg må vel montere noe vifte slik at jeg får litt ny luft inn..

Vet ikke om jeg har konkludert riktig?

Takker for tilbakemelding

Link to post
Share on other sites

Det ble vel litt surr, synes jeg også :smiley: . Prøver med litt systematisering jeg:

 

Luftvarmere basert på forbrenning av et eller annet tar alltid inn luft til to ulike formål:

1 - til forbrenning

2 - til å bli varmet opp

 

Samtidig gir de fra seg 2 ulike gasser:

a - eksos

b - oppvarmet luft

 

Ved de foreliggende dieselvarmere vi snakker om går jeg ut fra at a) alltid går ut gjennom pipa og b) alltid til rommet. Noe annet ville være :crazy::crazy::crazy:

 

Med 1) og 2) er det ikke så entydig. Hvis 1) tas fra rommet blir det undertrykk i rommet og frisk luft må kunne komme til fra utsiden. Blir 2) tatt fra utsiden, blir det tilført frisk oppvarmet luft og det blir et lite overtrykk i rommet som må kunne slippe ut.

 

Bare når 1) tas fra utsiden og 2) tas fra kabinen blir det ikke noe utskifting av luften.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en stålbåt som jeg tenkte jeg skulle utstyre med et aggregat i motorrommet.

 

Hadde tenkt til å sette inn et vanlig bensinaggregat på 2 kw. Planen er følgende:

 

- Sveise på en rørstuss i stål rundt eksosutløpet på aggregatet - sette på et aluminiumsrør på dette, og føre eksosen fra aggregatet ut via en motorromsvifte.

 

- Sette inn en vifte som tar frisk luft fra utsiden, og føre et rør ned til motorribbene og selve elverket for kjøling og lufttilgang.

 

- Sette aggregatet på en plate med kraftg gummibelegg, og feste aggregatet med stropper, slik at det tåler sjøgang uten å velte.

 

Har prøvd med et aggregat for å sjekke lydnivå både inne i båten, og ute. Skal ikke påstå at jeg kan starte aggregatet på natterstid eller rett ved siden av noen som skal nyte ettermiddagskaffen uten at de hører det, men på dagtid med vanlig støy omkring av folk og dyr, var det ikke sjenerende. Det at båten er isolert med 5 cm polyretanskum hjelper!

 

Er det noen som ser noen betenkligheter med planen? Har jeg glemt noe som burde vært gjort med tanke på sikkerhet foreksempel?

 

Takknemlig for svar.

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Før jeg gir nærmere kommentar kan det være greit at du ser litt på noen andre tråder bl.a. denne:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...=dieselaggregat

 

og

 

denne:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...=dieselaggregat

 

og denne:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...=dieselaggregat

 

Det første spørsmålet er om du i motorrommet fra før har diesel eller bensinmotor.

 

Dersom båtmotoren er av typen diesel, får du problemer med å anvende bensindrevne motorer i samme rom.

 

Mer om dette finner du i denne forskriften:

 

 

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html

 

Som det bl.a. fremgår av forskriften er det strenge krav til oppbevaring av bensin ombord.

 

Flerre løser dette praktisk med å ha separat bensinkanne (eks til påhenger) montert på badeplattform eller plassert i daviteropphengt båt /slepejolle.

Link to post
Share on other sites

Hei, Høres fin ut den planen! Men fest aggregatet med motorfester av gummi. 4 stk. Da velter ikke aggregatet og tåler krengningen. Motorfester har bolter i hver ende og kan festes i den platen du nevner. Platen kan også få noen motorfester så du slipper vibrasjoner fra den.

Hilsen Båtnissen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Intensjonen var i vinter å montere strømagregat, med dets tilhørende eksosslanger etc. som anført i første innlegg.

 

Tiden strakk imidlertid ikke til.

 

Jeg kjøpte i fjor 3kw strømagregat som var helt greit å ha med på tur. Jeg kunne nok tenkt meg noe mindre. 3kw agregatet skal etterhvert ned i motorrom (eget isolert rom m/lufting). Jeg ønsker imidlertid et noe mindre i sommer, all den tid 45 kg er noe tungt å bære på i lengda, opp/ned av båt samt rundtomkring på øyene hvor denne ikke er til sjenanse (har 300 meter strømkabel :smiley: )

 

Jeg tittet på et mindre agregat forleden, som er så lite at det kan nær sagt stues bort i kasse på dekk.

 

Dette agregatet avgir etter hva jeg husker 720 w.

 

Jeg skal kun lade batterier fra tid til annen.

 

Er dette agregatet noe å ha/klarer den å drive ladere ?

 

Jeg har Mobitronic lader, husker ikke str., men er vel en av de større.

 

Hvis dette agregatet ikke er brukandes, hvor stort må jeg opp i str for at laderen skal få sitt?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Sjå på ladaren og/eller bruksrettleiinga kor stor effekt den krev.

Dersom det ikkje står så ser du kor stor straum den leverer.

Formelen for effekt er P=U*I Dvs. Spenning ganger straum

 

Når uteffekten er 720 w (sjekk at det ikkje er voltampere) så er ofte dette for kortvarig last.

Trekk frå 10 % for å finna ut kva den toler av konstant last. Det blir 648 watt.

Del på spenninga ladaren leverer. Dersom spenninga ut er 14 volt (for å ta litt sterkt i i positiv retning) kan du ha ein ladar på 46 ampere (som er mykje) utan å overbelasta generatoren.

Dei fleste generatorar har innebygd overlastingsvern. Dvs. at dersom du krev meir av den enn den er bygd for så sluttar den å levera.

I så fall er ikkje noko øydelagt, men du har i så fall kjøpt ein for liten generator.

 

Eit godt alternativ er å kjøpa ein 1 kw Kipor, til ca. 5000 NOK.

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg var å sjekket Kipor i butikken her lokalt og det så jo helt greit ut , men jeg fant et maken aggregat som heter Sierra på Gooba nettauksjon som jeg var så heldig å vinne budrunden på 1600 kr. Det er billig for et inverteraggregat på 850W , det ser også helt greit ut til mitt bruk iallefall .

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Eit godt alternativ er å kjøpa ein 1 kw Kipor, til ca. 5000 NOK.

 

Lykke til.

Ask

 

Av og til kan det lønne seg å være somlekopp.

 

Jeg var i dag innom "proff" verktøybutikk til håndverkere (trodde alt var dyrere der enn andre steder??(for de som er lokalkjent, Fagverktøy AS), og la merke til at de hadde Kipor agregater.

 

1,3KW dvs 1KW kontinuerlig agregat, meget støysvakt kostet der Kr 3.300 ink. MVA.

 

Utfra de priser jeg tidligere har sett, fant jeg prisen fornuftig og fikk endelig tak i......

 

Det artige med denne var at der medfølgte kabler for lading av batterier direkte (sinusinverter), som kan brukes samtidig som man henter ut strøm.

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt BårdK.

 

Ladestrømmen utfra agregat (egen kabel) er 8,3A.

 

Veier 14 kilo. (ingenting i forhold til fjorårets agregat som veier 45 kg/kommer til å selge dette)

 

Etter ISO 8528-10 bestemmelsene er lydnivå fra 54 til maks 59 db. Forhandler forsikret meg om at det er 54 db som er "normen".

 

Denne har også egen varsler i tilfelle lavt oljetrykk.

 

Man kan også ta ut 100w effekt utfra eget punkt på agregatet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...