Jump to content

Prosjekt: Strømaggregat i båt


Verrie

Recommended Posts

På forsommeren da jeg så at vi kom til å tilbringe mye tid i båten i sommer, ville jeg gardere meg mht strøm. Jeg er ikke så veldig begeistret for gjestehavner, ligger aller helst ute i uthavn, men med tenåringer ombord, skal man helst ha TV, pc etc tilgjengelig.

 

Det sier seg selv at da er det ikke tilstrekkelig med solcelleanlegg, som jeg tidligere har hatt planer om å kjøpe.

 

Jeg fant dermed ut at strømagregat var tingen. Da jeg dro til butikken, var jeg i utgangspunktet på jakt etter agregat på rundt 1000W, som er nok for å drive laderen til batteribanken. Imidlertid, mens jeg kikket på den 15 kg lille saken, liten og kompakt, kom jeg til å tenke på at det kunne være greit å lade naboers båter, drive litt verktøy, lade 4-5 mobiltelefoner etc samtidig. Jeg kikket dermed etter et noe større, dvs. mellom 2 - 3 kilowatt.

 

Disse agragatene mellom 2 og 3 kilowatt er jo noe tyngre (40-50 kilo). Jeg hadde på forsommeren ikke tid til å lage til eget rom i båten til agregatet, ergo måtte det oppbevares på dekk. Hver gang jeg har brukt det, har jeg bært det i land, tilstrekkelig unna, slik at 140 meters strømkabel kunne brukes. Nå er det slik at å bære en sak på rundt 50 kilo ned landgang fra båt og i land, over glatte svaberg etc, kan være risikosport. Jeg valgte av den grunn å kjøpe et billig-agregat slik at om jeg skulle være å uheldig å miste dette i vannet, så pytt pytt. Agregatet kostet nemlig ikke mer enn et par tusenlapper, nytt.

 

Nå viser det seg at dette superbillige enkle saken på 47 kilo faktisk er meget godt agregat. Relativt stillegående, leverer fra seg bra med strøm (godt med vaffeljern ombord) slik at både vår båt, samt andres har fått ladet batterier. Agregatet bråker mindre enn båtmotoren, spesielt også når agregatet blir plassert et stykke unna. I effekt får man ladet batterier fortere ved bruk av agregat fremfor via dynamo fra motor. Rimeligere er det også.

 

Mange har sikkert lyst til å si at det er bedre å investere i et marineagregat, vannavkjølt. Det er jeg derimot ikke interessert i, da 50-60 tusenlapper kan brukes til så mangt, samt at min erfaring med marineagregater er at de faktisk støyer mere enn den saken jeg har kjøpt.

 

Så til saken :

 

Agregatet vil jeg også i fremtid gjerne bruke, men da bygd inne i båten, for å ikke risikere å genere båtnaboer, samt å slippe å bære det i land for hver gang dette skal i bruk.

 

Jeg har 3 plasser ombord jeg kan få plass til agregatet, som i utvendige mål måler L/560, B/440, H/460, med andre ord, ikke så veldig store saken. Jeg antar at om jeg lager et rom på 1X1 meter, bør dette være tilstrekkelig. Jeg har nesten bestemt meg for plassering. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg å plassere det i motor-rommet, men ender vel i tilstøtende "roterom".

 

Vifte

Agregatet drives av bensin. Jeg trenger dermed utluftning, før start. Jeg trenger forslag til vifte. Slik jeg forstår det, finnes det "gnistsikre" vifter. Hvor fåes dette ? Er det tilstrekkelig med èn, eller må jeg ha flere? Kan viften stå på hele tiden ? Grunn til at jeg lurer på det, er at jeg vil sikre meg om at absolutt all eksos fra agregat ender på utsiden ........

 

Isolasjon

Agregatet støyer med 65 decibel (etter den nye normen/type måling). Hvilken isolasjon vil dere anbefale ? Kan agregatet plasseres OPPÅ denne isolasjonen også, eller trenger jeg annen type i bunn? Er der spesielle typer isolasjon som også er vibrasjonsdempende?

Jeg setter store krav til isolasjon, da agregatet havner under cockpit, og jeg skal kunne nyte det å sitte der, selv med agregatet gående samtidig. Krever det svært tykk isolasjon, er det ikke hinder. Jeg har plass til det.

 

Tilgang på luft

Agregatet trenger luft. Noen som har forslag til hvordan jeg skal sikre luft tilgang, uten at agregatstøy bråker ut luftekanal ?

 

Eksosslange

Eksosen må ut. Der er på eksosen en slangetilkobling på diameteren (utvendig) 30mm. Jeg ønsker en reduksjon (vesentlig) av støy, før denne kommer ut skrogsiden. Noen som har forslag til hva slags eksosslange/demper/annet jeg kan bruke? Kan jeg bruke standard skroggjennomføring for varmesystem (eksosen fra denne) ?

 

Antall skroggjennomføringer

Antar jeg korrekt når jeg sier det blir 3 skroggjennomføringer ? 1 til eksos, 1 til vifte for å fjerne eventuell bensindamp, samt 1 til å hente inn luft til agregatet?

 

Der er sikkert mange andre ting som jeg enda ikke har tenkt på, som dere kanskje kan hjelpe med.

 

Jeg håper å få begynt på dette arbeidet i løpet av en måned eller to. Jeg skal da isåfall bildedokumentere arbeidet, i tilfelle andre sysler med å innstallere et slikt agregat.

 

Håper på mange og konstruktive innspill.........

Link to post
Share on other sites

Eksos: Kan du ikke lage en forgrening med ventil slik at du kobler deg inn på den eksosen du har i båten i dag. Når du skal bruke aggregatet åpner du ventilen å lar eksosen gå gjennom eksisterende eksos. Avhengig om du har gummislange eller ikke selvfølgelig.

 

redigert 1.

Men får du ikke ladet batteriene fortere med motordynamo da? Må jo være en grisestor lader du har i båten.

 

Redigert 2.

Jeg var å jobbet på minesveiperne i Mandal å der stod motorene på motorfester av wire som var innestøpt i to parallelle plater. Wiren hadde oval form å lå i mange runder. Dette må være fin for vibrasjonsdemping.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eksos: Kan du ikke lage en forgrening med ventil

Ikke dum tanke. Skal bli spennende å høre hva øvrige medlemmer sier til denne.

 

Men får du ikke ladet batteriene fortere med motordynamo da? Må jo være en grisestor lader du har i båten.

Jepp. Laderen ER stor. Der er himmelvid forskjell i lade-effekt mellom dynamo og lade-apparatet.

Link to post
Share on other sites

Tørr, varm eksos ut i slanegn fra motoren?? :eek: Ren galskap. Send den rett ut i siden, bruk ev. en vanlig liten lydpotte for liten bil el.l.; bruk eksoskoblinger fra Biltema, isoler GODT mot varme.

 

Evt. må du sette en liten impellerpumpe på viftereimen, for å få sendt vann samen med eksosen nedover i slangen ....

 

Tilluft: Vifte

 

Utluft: Vifte

 

Se Maritim, Watski etc. Samme som vanlig motorromsutluftning/ventilasjon.

 

Ingen dum ide å bruke din metode. Å bruke 50 lapper på samme kapasiteten i kW er jo meningsløst.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Evt. må du sette en liten impellerpumpe på viftereimen, for å få sendt vann samen med eksosen nedover i slangen ....

Nei, det er galskap - finnes intet så irriterende som plaskinga fra strømaggregat. Kun tørr eksos kan aksepteres. Ellers er det vel bare å bruke Webasto/Eberspächer eksosdeler, både potte, slange, isolasjon og skroggjennomføring? Mye samme kw og dimensjon?
Link to post
Share on other sites

Lag en knekk på eksosutløpet, ned og bakover. Betyr mye for naboene dine i uthavna. Tåler motoren så mye eksosmotstand som du planlegger? Det er en balanse mellom luft inn og eksos ut i alle motorer.

 

Jeg hadde et vannkjølt aggregat i forrige båt, brukte det nesten aldri, irriterte meg mye. Resonanslyd i båten, eksosplasking fra halv meter ned i vannet pluss motorlyd.

 

Synes derfor du har et fint prosjekt her, less is more.

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt. Kan si litt om støydemping da akustikk er noe jeg sysler med både av utdanning og i yrke.

 

To typer støy må fokuseres. Strukturbåren støy som kommer av at vibrasjonene i agregatet forplanter seg til andre deler av båten. Det er gjerne andre deler som deretter genererer den egentlige støyen. (klirring i skap, risting i plater, resonanser i hulrom, f. eks i stuerom etc.) Denne kan kun forhindres ved vibrasjonsdemping i montasjen. Monter agregatet på fleksible labber som har god forankring til solid materiale i båten. Sørg for at disse labbene er avpasset i stivhet til vekten på agregatet og til bevegelsene. Wire-dempere som nevnt ovenfor er en god løsning. Disse finnes i et stort antall stivheter og benyttes omtrent på "alt" utstyr på marinefartøyer. Da primært for å dempe vibrasjoner motsatt vei, dvs fra skrog til ømfintlig elektronikk, men også på maskineri. Sørg også for at alle forbindelser til agregatet (bensinslange, kabler, eksosslange, lufteslange etc) blir lagt opp slik at vibrasjoner ikke kan forplante seg. Det skal ikke mye til! Alle som har kjørt mindre båter med påhensmotor og fjernkontroll har sikkert opplevd hvor sinnsykt mye støy fjernkontroll kablene kan riste på seg inne i hulrommet i kabelkanalen på enkelte turtall.

 

Den luftbårne støyen kan isoleres bort med dempende materiale. Støy forplanter seg som lys litt populistisk. Plasser en lyskilde i steden for agregatet i motorkassen. Slipper det lys ut, så slipper det støy. Dermed er det gitt noen hint til utforming av luftekanaler. Disse må ha en eller annen form for Z-form, eller annen form som ikke tillater "lys-gjennomtrengning" men samtidig ikke gir for stor luftmotstand. Regelen er derfor å overdimensjonere lydfellene for å unngå motstand. Kun fantasien begrenser utformingen av en lydfelle. Sørg dernest for å lage motorkassen av et materiale som er stivt nok til å ikke forplante støyen i seg selv. Sponplater, aluminiumscelleplater (honeycomb), tykk finer etc er gode alternativer. Da spon er uegnet (men kanskje det beste) er vel tykk finer det mest aktuelle. Jo tyngre jo bedre. Beste alternativet er å kle kassen innvendig med blymatter eller blygummimatter. Dette er tilnærmet helt dødt, og vil ikke transmittere støy ut av kassen. Tynne glassfibervegger er på grensen til det verste man kan tenke seg da disse i enkelte tilfeller kan forsterke støyen om dimensjonene og frekvensene stemmer overens.

Siste poenget er nå å "drepe" den støyen som nå er innestengt i kassen. Dette gjøres med absorberende materiale av typen porolon etc.

 

Håper dette var forståelig og praktisk nok.....

 

Lykke til.

Oso

Link to post
Share on other sites

Hei

Kanskje en tanke å henge opp aggregatet inni støykassen i gummistropper. Hvis de er passe stive vil de overføre minimalt med vibrasjon og samtidig holde aggregatet stødig. Stroppes alle veier slik at det tåler sjøgang uten å rive av eksosen.

Når det gjelder tilgang på luft så er vel dette aggregatet avhengig av kjøleluft, og du må dermed ha både inn og utluftkanal. Hvis du får innluftkanalen til å treffe aggregatets kjølevifte så kan den kanskje trekke inn kjølelufta, men den varme lufta må ut igjen. Luft til forbrenning blir en bagatell i den sammenhengen.

Mons

Link to post
Share on other sites

Du oppnår meget effektiv lyd-demping av eksosen (det er den som bråker mest) ved å la den komme ut under vann. Du kan jo også trekke en korrugert eksosslange i metall inne i utluftningskanalen. Da kjøler du ned eksosen og slangen slik at det ikke blir for varmt, men om du slipper ut under vannlinjen er dette sansynligvis ikke noe problem. Kan kanskje være sjenerendes med boblene, men det kan sansynligvis også løses ved å dempe de når de kommer opp eller no (med en liten plate som henger ned i vannet el.)

 

Sørg for å ha den på noe mykt. Gummilabber eller no. Skrur du den direkte i skroget, så kan du isolere så mye du vil, liten efekt.

 

Tenk sikkerhet. Stopper en vifte opp, så vil den kunne suge luft selv, men går varm. Monter en sikkerhetsbryter som kutter aggregatet ved en gitt temperatur.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på opplagring så har jeg en kollega som innstallerte et en sylindret marinediesel aggregat i sin flem 340... Det ristet og bråkte noe helt for jævlig.... hele båten vibrerte.....

 

Hva gjorde så karen med dette... jo han tok en del gamle ventilfjærer fra en motor, satte de på en plate og en nye plate på toppet... monterte aggregatet der og vips så var det igjen levelig ombord selv om aggregatet gikk..

 

Han testet også ut eksosen over og under vannlinjen, og dette aggregatet fungerte ikke med eksoe ut under vannlinjen... Det ble markant styggere gange og mere støy fra ggregatet.. så her går eksosen ut rett over vannlinjen under badeplattingen..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

eg har sysla med samme tanken om strømmaggregat sjølv,og lurer på kva slags aggregat du valgte? hadde tenkt å klare meg med ein skrog gjennom føring da til eksos.tilluft tenkte eg å ta fra lasterommet der kassen til aggregatet eventuelt blir ståandes.Hadde planer om å ha aggregatet lagra i kassen uten bensin på.Så fyller eg ikkje meir bensin på enn det eg har bruk for,kjøyrer til det er tomt for bensin.Går dette an eller må eg lage ein utluftning gjennom skroget?Eg har foresten ein saga 29 ls.

Link to post
Share on other sites

Så for å få kjølt det ned, trenger man en vann-til-luft varmeveksler og en vifte, smat en boks til å ha det hele i; pluss impellerpumpe for vann til varmevekslere, + til våt eksos ... snart kan man kjøpe vanlig aggregat ... så et brukt til salgs ett eller annet sted forleden til under ti lapper.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei, worse, du må IKKE ha våt eksos på et strømaggregat! ER grusomt irriterende for oss andre som ligger rundt!

Vil nesten påstå at aggregater er irritende for oss som ligger rundt, uansett om de er vannkjølt eller ikke! Skjønner ikke at folk som har så stort behov for strøm ikke like godt holder seg til gjestehavner med strøm. Jeg forstår ikke poenget med å plage de som ligger rundt en med støy og eksos når man ligger i en fredelig naturhavn, langt fra sivilisasjonens bråk og mas. Lå ved siden av en kar i sommer som fyrte opp aggregatet hver gang noe skulle kokes (startet med morgenkaffen 07:30) eller noen skulle ha en dusj, og det var langt fra noen fornøyelse! Ikke helt det jeg forbinder med fred og ro i en naturhavn nei...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har en westerbeke 3,5kw tresyliner og vannavkjølt.

Den kjører på 1800 omdreininger ved 60hz og en hører den inni båten.

Skal isolere lukene ned senere da og håper da denne lyden blir så og si borte.

Er en derimot utenfor båten skal en høre godt etter for å høre det går, eksosen kommer ut sammen med vannet og er innom en lyddemper på veien. Legger ved ett bilde av gjennomføringen.

Det er en gummidings som blokkerer hullet og gjør åpningen akkurat stor nok for det som skal gjennom. Den sitter rett over vannlinjen og under badeplattformen. Helt på babord side.

Posted Image

 

 

Nå skal det legges til at agregatet mest blir brukt for å flytte på høyttalerelementer i festlige anledninger, men det kan jeg ikke snakke høyt om her :wink:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå hørte jeg vel ikke annet enn høytalervibrasjoner ombord i båten din, hvordan er støyen i stillere omgivelser, Bayliner?

Det hadde jeg til og med skrevet i innlegget over :lol:

 

Det er som sagt denne turtallslyden en kan høre inne i båten, den vil nok dempest betraktelig når jeg har fått isolert lukene og tettet alle "sprekker", hører også motorene kreftig inne så her må det gjøres noe. Står en derimot på utsiden skal en jammen ha unge ører for å klage. Eksosen kan man høre om en vil høre den...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...