Jump to content

Prosjekt: Strømaggregat i båt


Verrie

Recommended Posts

Først og fremst ser jeg at dette kan bli et artig prosjekt. Jeg setter pris på engasjementet til alle sammen her. Takk skal dere ha. Jeg må fundere en del på de tips/forslag som til nå er kommet, før jeg kommer med ytterligere spørsmål.

 

Skjønner ikke at folk som har så stort behov for strøm ikke like godt holder seg til gjestehavner med strøm. Jeg forstår ikke poenget med å plage de som ligger rundt en med støy og eksos når man ligger i en fredelig naturhavn,

Der er vel all mulig grunn til å tro at du en gang i blant har startet motoren din for å lade litt batterier? Kanskje for å få litt varmtvann i tanken også kanskje? Grunn til dette prosjekt, er som følge av mange diskusjoner med båtfarere i sommer som funderer på det samme som meg, og målet mitt er at omkringliggende båter som starter sine motorer lager MYE mer støy enn meg.

 

Et annet moment er også at eksos fra et strømagregat av den typen jeg har kjøpt er minimalistisk i forhold til hva en båtmotor produserer !

 

Jeg har forøvrig full forståelse for ditt syn, har selv opplevd å "bli vekket til kaffekokestrømagregat" tidlig om morgenen. Dette er ganske typisk for amerikanske båter antar jeg ?

 

Jeg kjører derfor dette prosjekt utad, for å se om kanskje flere velger denne løsning (såfremt denne blir vellykket), slik at nettopp støy og eksos blir redusert i fremtid.

Link to post
Share on other sites

Alle de billige aggregatene er luftkjølte som betyr at de trenger MYE luft for å kjøle seg ned tilstrekkelig...

Skulle jeg gått for dette konseptet ville jeg satset på en kraftig Ex 220V vifte som hentet luft utenfra og blåste rett på kjøleribbene, samt koplet aggregatet slik at det stanser hvis vifta gjør det (evt. hvis temp. i rommet overstiger enn viss verdi, som andre her er inne på). Har et lignende aggregat selv (ikke i båt), og det står temmelig klart og tydelig at det må ha naturlig ventilasjon for å få tilstrekkelig kjøling.
Link to post
Share on other sites

Der er vel all mulig grunn til å tro at du en gang i blant har startet motoren din for å lade litt batterier? Kanskje for å få litt varmtvann i tanken også kanskje?

Har faktisk ikke forekommet hos meg nei. Men så har jeg ikke så veldig mye som bruker strøm heller, så i de tilfellene jeg har hatt litt lite strøm så har jeg heller skrudd av kjøleskapet. Men etter oppgradering av batteribanken så har jeg kapasitet til 3-4 døgns forbruk, så da er det ikke noe stort problem. Varmtvann har jeg heller ikke så jeg trenger ikke å starte pga dette heller :wink: .

 

Jeg har imidlertid ikke noe problem med å forstå at folk med store velutrustede båter gjerne ønsker å benytte det utstyr disse båtene besitter. I så måte er det prisverdig at du prøver å begrense lydnivået på ditt aggregat så godt det lar seg gjøre. Det jeg derimot ikke forstår, er at enkelte ordner seg slik at de er fullstendig avhengig av 230 volt for å utføre selv de enkleste gjøremål ombord. Slik som nevnte Princess med kun 230v komfyr blant annet, samt batterikapasitet til under et døgns vanlig bruk! Et par mindre grep i utrustningen her ville ha redusert behovet for aggregatbruk med 90%! Og så hadde alle i havna hatt det mye bedre!

 

Men når man ligger for seg selv, eller i det minste når aggregatet brukes til fornuftige tider på døgnet, så kan sikkert dette være en grei ting å ha. Jeg må innrømme at jeg for et års tid siden stod og holdt på et lite, billig aggregat mens jeg lurte på hva jeg kunne bruke dette til. Men konklusjonen for min del ble at jeg rett og slett ikke hadde bruk for det, og at det bare ville bli stående i veien enten det stod ombord eller hjemme i kjelleren. At andre har andre ønsker og behov har jeg imidlertid all forståelse for, så lenge man tar hensyn til sine omgivelser.

 

Stå på Perlen, hvis du får dette til skikkelig så er vel muligheten stor for at nabobåtene ikke en gang merker at du har et aggregat som går!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for det Index, håper det blir vellykket.

 

Kan forøvrig legge til at jeg i sommer, mens jeg lå på Lyngør måtte over til Gjeving med gummijolla for å handle nye batterier, da de gamle tok kvelden der og da, så batteribanken er meget oppgradert og omfattende i båten.........

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For andre som er i samme tanker kan det opplyses om at det i dagens utgave av Bergens Tidende er annonse fra Wergeland Jernvare angående 2,2 Kw Diesel aggregat til kr 4990-. Ved å velge diesel så vil en vel forenkle endel problemstillinger med brannfare/vifte. Samt at en kan nyttegjøre eksisterende dieseltanker. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett at tråden trekker frem mange av de vanlige temaene knyttet til aggregat ombord. Jeg har i denne sesongen hatt aggregat for første gang og har i første omgang vært særlig opptatt av to spørsmål: 1) støyen, særlig overfor andre personer, 2) bruksområdet.

 

Strøyen har jeg forsøkt å få et bilde av ved å ro omkring i uthavnene og registrere retning og avstand i forhold til båten og søkt å legge merke til hvor den har vært registrerbar. På vindstille kvelder hvor vi ligger på svai, eksempelvis i store bukter som Kosterhamnen mellom Ekenes og Kyrkosund måte jeg ro ca 70 - 80 meter unna før aggregatlyden forsvant. (På denne ro-turen spurte jeg personer ombord i andre båter på svai om lyden var til sjenanse, men ingen hadde registrert at noe aggregat gikk - men dette kan jo bero på konkurrerende aktiviteter og er ikke noe bevis). Under vindforhold med mer enn omlag 4 - 5 sekundmeter skapes så mye skoglyder fra bølger og andre lydkilder at lyden fra aggregatet knapt var hørbar 6 meter unna. Inne i båten hører vi ikke aggregatet (plassert i akterrommet) når vi befinner oss i den fremre lugaren. Jeg er forøvrig nokså nøye med å be personer i de umiddelbare nabobåtenme om adgang til å bruke generatoren før den startes, og jeg spør gjerne om andre vil ha litt ladestrøm.

 

Når det gjelder bruksområdet har jeg blitt overrasket over hvor ofte generatoren har vært i bruk. Den er hittil logget med omlag 50 brukstimer siden St.Hans i år. Det var hyggelig ved en anledning å hjelpe en seiler som hadde så flat batteribank at han ikke fik startet motoren under vindstille. Han ble litt overrasket da batteriene var i stand til å starte motoren etter 3/4 time lading og han selv befant seg i uthavn. Generatoren har først og fremst blitt benyttet til å skaffe varmt vann. Den kvinnelige andel ombord (3 personer) setter pris på å skylle håret i ferskvann etter en lang badedag og varmtvannet har vært et greit "nice to have". Når aggregatet da først går for oppvarming av vannet (40 liters varmebereder/ tror det er 1400 W kolbe) så har det gitt mulighet for mye annet 220 v "nice to have" utstyr. Hårfønerne går oftere, lading av mobiltelefoner, laptopper, kameraer og videokamera til familiemedlemmene, kaffekoking, og bruk av miksmaster er noen av bruksområdene - som strengt tatt er unødvendige, men som har gitt familien større frihet i uthavner.

 

Jeg har også fått et mer avslappet forhold til landstrøm etter at generator er ombord. I flere havner synes tilkobling til landstrøm å være aktivitet nr 2 hos mange etter at den første aktiviteten med fortøyningen er ordnet.

 

Jeg har ingen vansker med å forstå irritasjon over aggregater som stadig går. Jeg har selv overnattet nær en større båt hvor aggregatet gikk kontinuerlig, også om natten.

 

Jeg skal senere i høst, eller neste år forsøke å måle støy fra aggregatet ved forskjellige avstander, men antar at min egen og andres hørsel så langt har gitt et rimelig bilde av støyforholdene.

 

Til orientering er det et Onan dieselaggregat, 7.5 kW, 1500 rpm, atskilt vann og eksos slik at kjølevannet slippes ut under båten og eksosen kommer ut via separat eksospotte og vannskiller gjennom ca 4 meter eksosslange fra motoren, med skroggjennomgang BB side nær akterspeilet, ca 15 cm over vannlinjen. Aggregatet startes, stoppes og overvåkes med fjernkontroll. Jeg har etter denne sommeren skiftet standpunkt i forhold til å ha slik strømkilde ombord - forutsatt at plassen er tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

'Takk for fint innlegg roaldbj. Jeg har selv vurdert agregat ombord i båten vår, men Windy skulle ha nesten 150.000 for dette, og det var over grensen for oss. Det ble ett ekstra forbruksbatteri i stedet.

 

Men ettermontering er billigere enn det Windy skulle ha. Tror det vil koste rundt 80.000 kroner, og ringer de fra Hamar er det en tanke å få satt dette inn i båten. Må riktignok ommøblere en del i motorrommet for å få balansen i båten rett, men det tror jeg det er mulig å få til.

 

Årsaken til at jeg vurderer agregat er trengselen i havnene som gjør at vi nok kommer til å ligge mer i uthavner samt utrolig dårlig opplegg for landstrøm på bryggene. Krigen er i gang fra man går i land, og andre båter som napper ut ens ledning (oj - den stod ikke i da jeg kom hit :rolleyes: ) irriterer mye. Men det er mye penger for lading - det må jeg innrømme.

 

I større båter kan man jo legge opp til mer bruk av 220V feks i byssa. Da ser jeg større nytta av det hele.

 

Så foreløpig er min konklusjon at det er for mye penger rett og slett. Men det kan jo endre seg om batteriene begynner å gå tomme eller vi en dag mangler startstrøm

Link to post
Share on other sites

Til orientering er det et Onan dieselaggregat, 7.5 kW, 1500 rpm, atskilt vann og eksos slik at kjølevannet slippes ut under båten og eksosen kommer ut via separat eksospotte og vannskiller gjennom ca 4 meter eksosslange fra motoren, med skroggjennomgang BB side nær akterspeilet, ca 15 cm over vannlinjen.

Heisann, trodde dieselagregater hadde høyere turtall jeg, men det er vel forskjell på de også.

Ellers er jeg litt nysgjerrig på dette med eksos ut separat fra vannet, vannet hører du nok ikke men hvordan er det med lyd/lukt fra eksosen? Bilder?

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For andre som er i samme tanker kan det opplyses om at det i dagens utgave av Bergens Tidende er annonse fra Wergeland Jernvare angående 2,2 Kw Diesel aggregat til kr 4990-. Ved å velge diesel så vil en vel forenkle endel problemstillinger med brannfare/vifte. Samt at en kan nyttegjøre eksisterende dieseltanker. :smiley:

Og Smart Club har 2,2kW dieselaggregat ("Norgesaggregatet") til 3.999,-.

 

Link

Link to post
Share on other sites

Heisann, trodde dieselagregater hadde høyere turtall jeg, men det er vel forskjell på de også.

Ellers er jeg litt nysgjerrig på dette med eksos ut separat fra vannet, vannet hører du nok ikke men hvordan er det med lyd/lukt fra eksosen? Bilder?

Jeg har ikke bilder. Aggeregatet til Hula er Mase 8000 og går med 3000 rpm. Det er slik at når rpm'en går ned, går størrelsen/vekten opp. Skilling av vann og eksos er bare en boks med en vegg der vannet blir liggende igjen på den ene siden. Kompisen har aggeregat med 3-sylindret Kubota. Folk som ligger ved siden av tror at han kjører varmeren når aggeregatet går. Det er meget stille. Båten er en Forgus 52.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer tilbake med bilder fra aggregatet med vannfilter, dieselfilter, eksospotte og vannavskiller over helgen. Eksosen kommer ut ca 15 cm over vannlinjen nær akterspeilet og vi merker ikke at den kommer inn i oppholdsrom.

 

Det kan nok stemme at lyden fra dieselaggregatet minner noe om diselvarmer som går.

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen bilder som viser opplegg av strømaggregat i båten vår. Det er plassert i fremkant og midt i bakre lasterom, under akterdekket.

 

Posted Image

 

I forkant vises selve aggregatet - Onan 7.5 kW som har 1500 rpm.

 

Omtale av aggregatet finnes bl.a. på:

 

http://www.onan.com/pdf/marine/a-1432.pdf

 

I bakkant vises fra venstre dieselfilter for drivstofftilførsel, vannfilter for kjølevannsinntak og lufteventil for å hindre vanninnførsel i generatorrom grunnet hevertvirkninger på saltvannssiden.

 

Posted Image

 

Ovenfor vises separatoren som skiller eksos og kjølevann. Separatoren er montert på innsiden av akterspeilet, BB side. Separatoren har til venstre tilførsel av kjølevann og eksos, den rødfargede slange i midten er utførsel av sjøvann ut av båten under vannlinjen, og den høyre slangen er utførsel av eksos. Utførselen av eksosen er vist på bildet under.

 

Posted Image

 

Bildet viser akterdelen av skroget BB side. Eksosutslipp fra generatoren er litt i bakkant og over eksosutslipp fra BB motor, ca 15 cm over vannlinjen, kjølevannet går ut under vannlingen i området hvor eksosen kommer ut. Utslippet litt over og forran eksosutslippet fra generatoren er fra drenering av akterdekket.

 

Styring av generatoren er fra sikringsskapet, vist i bildet under.

 

Posted Image

 

Bildet viser hovedsikringsskapet med brytere for styring av releer for negativ, pluss til hhv BB motor, SB motor og forbruksbatterier.

 

I nedre del av panelet vises fjernkontroll for Onan aggregat. Her kan bl.a. oljetrykk, driftstemperatur, ampere og volt avleses. Fjernkontrollen viser også eventuelle årsaken til funksjonsavvik.

 

Til høyre, litt over fjernkontrollpanelet for Onan aggregatet vises bryter med tre posisjoner for hhv 220 volt landstøm, ingen 220 volt tilkobling og 220 volt tilkobling fra aggregat. Bryteren tåler 30 A. Jeg har valgt å bruke manuell bryter (til forskjell fra automatisk bryter) for å sikre 220 volts tilførselen (sikkert dårlig argument).

 

I underkant av panelet er start og stopp av Webasto vannvarmesystem, samt styring av varmeveksler i kabin (11 kw - 4 uttak) og akterdekk (3.5 kW - 2 uttak). Bryter til høyre er ekstra sirkulasjonspumpe. Brytere for styring av varmevekslere på bade, dusj, master lugar og gjestelugar er på de respektive rom.

 

Lydpotte er montert under aggregatet.

 

Startbatteri for aggregatet er montert i forkant av aggregatet, SB side

 

Ekspansjonstank for kjølevæske er montert SB side av aggregatet.

 

Så langt har alt fungert bedre enn forventet.

Link to post
Share on other sites

Bensinaggregat skal ha tank som er adskilt fra motor dersom det skal kunne benyttes i båt (det sier forskriften). Da ville jeg vurdert å koble bort tanken som er integrert på aggregatet. Deretter ville jeg brukt kobberrør fra en fleksibel slangekobling inn på forgasser, og opp til en kobling på innsiden av badeplatform. Koblingen på badeplatform kan være til å koble på en tank beregnet til påhengs når du trenger strøm. Dermed kan tanken (og bensinen) oppbevares forskriftsmessig.

 

Eller?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder forskriften som omtaler plassering av bensin i båt mener jeg det står noe her:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html

 

Svar på spørsmålet om støy fra eksosutslippet i vårt aggregat (Onan 7.5 kW, 1500 RPM) er vel noe subjektivt.

 

Selv synes jeg lyden minner noe om et dieselvarmeapparat som går. Vi (ektefelle og barn) plages ikke av aggregatet når de er i båten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny båt med strøm aggregat.Det er ikke diesel varmer i denne.Det er en Mase på ca 5 kw.Eksosen med vannet går ut på siden og det er to lydpotter koblet til.Jeg syntes den bråker altfor mye og jeg vurderer å etterisolere denne og kjøre eksosen ut bak.Båten er en Fairline 40 Targa og jeg har fått beskjed av importør at hvis jeg monterer varme i denne båten vil jeg bryte de vanntette skottene.Ved event.en grunnstøtting og synking vil jeg få reduskjon i forsikringen pga av dette.Derfor vil jeg heller prøve å etterisolere generatoren slik at denne går så lydløst som mulig og jeg vil montere varmovner i kabinene.Jeg kan gjøre dette ganske profft hvis en sammenligner prisen på spart dieselvarmer..Problemet med elektriske varmeovner er vel at jeg ikke får fjernet den fuktige/rå luften som av og til er på kveldene/netten..

Noen formening om dette

Link to post
Share on other sites

Meninger det nok mange som har om både dette og annet...

 

Når det gjelder fjerning av fuktighet såer dette en sannhet med modifikasjoner. generelt så kan en si at vi ikke fjerne fuktighet med noe varme... Det vi gjør np luften varmes opp er at luftens relative fuktighet endrer seg i %, men det abolutte fuktigheten vil alltig være den samme med mindre vi har en avvfukter som kondenserer ut vannet i luften. Men da reduserer vi luftfuktigheten uten at luftens tempertur øker, da reduserer vi både den relative og den abolutte fuktigheten.

 

Så ditt spørmål om luftfuktighet med elektirks varme kontra en dieselvarmer, begge disse vil ha samme effekten på luftens relative fuktighet siden vi kun øker luftens temperatur og ikke kondensere ut noe vann. så det er bare å innstallere el varmere og kos deg i båten

 

Skal en fjerne fuktighet så er en nødt til kondensere denne ut, enten ved hjelp av en avfukter eller andre ting..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...