Jump to content

Prosjekt: Strømaggregat i båt


Verrie

Recommended Posts

Interessant MIX. Jeg skal en av i løpet av noen dager "kjøre ned batteriene", for deretter å bruke agregatet for lading og se om denne takler dette. Hvis den ikke gjør det, er det ikke noe problem. Det ordner jeg.

 

Jeg skal forøvrig ringe dem i morgen og få bekreftet om det er utgående modell. For jeg skjønner ikke hvordan de da kunne bestille opp flere i dag ? (en kompis av meg ville også ha).

 

Brosjyren som fulgte med agregatet, er den også feil da ? Dataene nevnt tidligere er nemlig hentet fra denne.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal en av i løpet av noen dager "kjøre ned batteriene", for deretter å bruke agregatet for lading og se om denne takler dette.

 

Max strømforbruk står stemplet på laderen din.

 

Mobitronic 45 A har som sagt 5,2A som max forbruk.

Laderen legger seg etter en stund ned på et forbruk på 3,8 til 4 A.

Dette er helt over grensen for et aggregat som leverer max 3,7 A.

Dette blir egentlig ræævkjøring med mye støy som resultat.

Et IG/TI2000 leverer 1600W/7A kontinuerlig og leverer effekten du trenger ubesværlig og uten pes.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvor dere plasserer dette aggregatet ombord. Mener å ha forstått at det går på bensin? Hvor oppbevares bensinen til aggregatet?

 

Det er et godt spørsmål det. Siden bensin ikke skal plasseres i samme rom som f.eks batterier. Jeg har min kanne til påhenger`n plassert åpent under en benk på anktedekk. Merker imidlertid alltid litt bensinlukt, særlig nå det er varmt. Lufteskrue er i skrudd igjen og jeg har byttet til ny slange, men det lukter uansett om det ikke er noen lekkajse e.l. Bensin avgir veldig lett lukt, og i hvertfall jeg blir litt usikker på om gassmengden når jeg kjenner slik lukt.

 

Jeg vurderer også å kjøpe en aggregat fra KIPOR, men vil da eventueltt velge invertertype fremfor convertertype..

 

Hvis jeg bytter fobruksbatteriene til lukket type så vil jeg oppbevare aggregat og bensinkanne under akterdekk. Der er det også god lufting. Startbatteri er byttet til lukket type nylig.

Alternativet er jo solcellepanel, men vi får se hva det blir til.

Link to post
Share on other sites

.........

Aggregatet har altså to utganger ? en 230V AC og en 12V DC

 

Slike aggregater leverer 230V primært, men de aller fleste mindre har også en såkalt ladeutgang for 12V. Der kan dette lade med 8.3A. Det har ingenting med 230V å gjøre. På 230V siden kan dette levere 3.7A som er det samme som inverter aggregatet 1000TI. 2000 TI er et mye dyrere aggregat, ca dobbelt så dyrt og kan selvsagt levere mer på 230V.

Link to post
Share on other sites

Siden bensin ikke skal plasseres i samme rom som f.eks batterier.

Hvis jeg bytter fobruksbatteriene til lukket type så vil jeg oppbevare aggregat og bensinkanne under akterdekk.

 

Grunnen til at bensin ikke skal oppbevares i samme rom som batterier og motor, er ikke knyttet til gassing fra batteriene, men at det i motorrommet er tennkilder generelt. Bl. a starter, dynamo, høy overflatetemperatur, strømbryter og elektrisk utstyr er potensielle tennkilder for bensindamp fra lagret bensin. Derfor er det en generell regel at bensin ikke skal lagres i motorrommet, for å unngå potensiell bensindamp-lekkasje der (+ eskalering ved brann i motorrommet hvis bensin er lagret der).

Å bytte til lukket type batterier avhjelper derfor ikke mot regelen om at bensin ikke kan lagres i motorrommet. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Prøvde et kipor 1300 her om dagen , det hadde ikke noe problem med å varme opp vv tanken 750 w kolbe. En 40 amp. lader burde ikke være noe problem.

Kjøper et denne uka greit å ha. :smiley:

 

Sorry, må ha det inn med teskje fordi jeg lurer på å anskaffe meg en Kipor1300TC i dag før jeg drar på ferie. Regner med at min batterilader er på 25 amp. (er ikke det ganske standard), og da skal denne kunne lade mine batterier på en grei måte, samtidig som den gir effekt nok til f.eks. kjøleskapet (ganske nytt og ikke veldig stort)? Kan jeg også evt. bruke 220-utakene i båten dersom effekten er stor nok og hva skjer dersom den ikke er det (da kan jeg vel til og med lade PC'en uten å være redd for at den skal ta skade)?

 

Har ellers ikke tenkt å fastmontere den, men ha den som "bærbar" da batteriene fint holder et par døgn ved bruk av kjøleskap, lys, vannpumpe og radio.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at bensin ikke skal oppbevares i samme rom som batterier og motor, er ikke knyttet til gassing... .

 

Å bytte til lukket type batterier avhjelper derfor ikke mot regelen om at bensin ikke kan lagres i motorrommet. :nonod:

 

Nei. det stemmer nok, men jeg har motorkasse på motoren så det er ingen fare for å komme i kontakt med varem flater e.l.

 

Her er uansett reglene for plassering og at det skal være hovedbryter til alle tilkoblinger til batteriet med untak av det som er nevnt i teksten.

 

Myndighetenes regler for batteriplassering i båter (NBS90)

Batteriet må ikke plasseres i samme rom som bensinmotorer eller beholdere som kan avgi eksplosive gasser, f.eks bensinkanner eller gassflasker.

Batteriet skal utstyres med en lett tilgjengelig batteribryter. Gassalarm, tyverialarm, oppvarming og automatiske toalettpumper kan kobles til før batteribryteren, men må da sikres spesielt.

For båter med påhengsmotor større enn 35hk samt i båter med fast elektrisitet gjelder også følgende;

- Batteriet skal være fastmontert i et tett kar som tåler svovelsyre.

- Batteriinstallasjoner over 5 kWh skal være plassert i et eget rom med batteribryter til hver batterigruppe og med ventilasjon ut til friluft.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lurer på å anskaffe meg en Kipor1300TC i dag før jeg drar på ferie. Regner med at min batterilader er på 25 amp. (er ikke det ganske standard), og da skal denne kunne lade mine batterier på en grei måte, samtidig som den gir effekt nok til f.eks. kjøleskapet (ganske nytt og ikke veldig stort)? Kan jeg også evt. bruke 220-utakene i båten dersom effekten er stor nok og hva skjer dersom den ikke er det (da kan jeg vel til og med lade PC'en uten å være redd for at den skal ta skade)?

Jeg har dette aggregatet til å forsyne min 30A Ladac batterilader og varmekolben i VV-tanken. Jeg bruker det også til 1600W turtallsregulert 230V støvsuger (med forbausende høyt, men redusert støvsuger turtall).

Er ikke helt trygg på å forsyne 230V småelektronikk via aggregatet direkte, så til slikt bruker jeg inverteren.

Link to post
Share on other sites

Nei. det stemmer nok, men jeg har motorkasse på motoren så det er ingen fare for å komme i kontakt med varem flater e.l.

Jeg har ikke satt meg inn i reglene du viser til, men fornuften tilsier at regelen om ikke lagring av bensin i motorrommet gjelder med motorkasse montert også. Har feks motorkassen din lukket system for lufttilførsel utenfra? Hvis det skulle oppstå gassing fra lagret bensin har motorrommet mange andre tennkilder utenom motoren også. Tror derfor ikke du skal fokusere ensidig på batteriene spesielt.

Link to post
Share on other sites

Min inverter er litt puslete, den kan godt drive PC'en, men begynner å pipe dersom jeg både skal lade og bruke PC. Kan jeg ikke bare bruke landstrømsoppleget da (det er jo koblet sammen med batterilader).?

 

Kjenner ikke detaljene, men det er ikke anbefalt å forsyne 230V småelektronikk direkte fra aggregatet.

Til PC'en anbefaler jeg deg heller en 12V DC-DC omformer feks Art nr: 32-5502 eller lignende fra Clas ohlson eller andre. Da sparer du strøm ift inverter også. Eller du kan kjøpe inverter aggregat til ca doble prisen. De kan, tror jeg, forsyne småelektronikk direkte.

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke detaljene, men det er ikke anbefalt å forsyne 230V småelektronikk direkte fra aggregatet.

Til PC'en anbefaler jeg deg heller en 12V DC-DC omformer feks Art nr: 32-5502 eller lignende fra Clas ohlson eller andre. Da sparer du strøm ift inverter også. Eller du kan kjøpe inverter aggregat til ca doble prisen. De kan, tror jeg, forsyne småelektronikk direkte.

Denne har jo ikke 12V ut. 32-7733 har det, men er den kraftig nok til og drive f.eks et TV?

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde i min naivitet at dersom jeg brukte strømagregatet til å forsyne landstrøm og lader så ville landstrømmen sørge for "safe" strøm til småelektrisk, men det var bare en tanke.

 

Jeg har en IBM T60 og foreløpig har jeg ikke fått tak 12v-adaptere som passer strøminntaket på PC'en (gjelder visstnok også Dells nyeste). Har også en fastmontert inverter fra 12v til 220v som er oppgitt til 300 watt, men det skal veldig lite til før den begynner å ule og koble seg ut (på min gamle bærebare IBM, fungerer det fint, men ikke på den nye). Tror inverteren selv trekker en del strøm for vifta på den støyer en god del.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...