Jump to content

Prosjekt: Strømaggregat i båt


Verrie

Recommended Posts

Denne har jo ikke 12V ut. 32-7733 har det, men er den kraftig nok til og drive f.eks et TV?

Spesifisert spenningsforsyning varierer fra PC til PC og produsent til produsent; Noen skal ha 15V inn, andre skal ha 16V osv.

Dersom du trenger 12V kan du kanskje koble direkte til bateriene uten omformer?

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på ladere og 12/230 invertere og det er forskjell på generatorer. Noen generatorer leverer ren sinus andre leverer firkant eller mod sinus. På de to sistnevnte er det begrensninger i hva du bør koble til. Kipoe leverer begge deler og inverter typene leverer en ren sinus som skal kunne brukes direkte til f.eks PC.

 

Invertere finnes i forskjellige utgaver. Jeg har hatt 600W mod sinus som jeg byttet til 300W ren sinus. Begge har drevet min laptop. Førstnevnte byttet jeg etter at hovedkortet i PC røk. Min 300W ren sinus inverter har ingen problemer med p drive laptop (maks 90W) og TV (maks ca 40W) over lang tid. Det er viktig å ha bra dimensjon på kabler inn til inverter. Hvis ikke kan man oppleve at nvereter tripper pga lav spenning som i realiteten skyldes spenningsfall, og ikke svakt batteri.

 

Batteriladere kan være beregnet til parallell last eller ikke. F.eks LADAC sine ladere (de fleste) ikke beregnet for stor parallell last. De vil da ikke fungere bra. Andre ladere takler dette bedre.

DENNE 30A Ladac laderen takler f.eks ikke mer en 10A parallel last.

Link to post
Share on other sites

Her var det snakk om bærbare PCer. Har selv en 12V omformer til bærbar PC. Den har mange utskiftbare omkoblere for valg av utspenning. Trinnene mellom omkoblerne er relativt lite, noe som sier meg at de bærbare PCene er ganske fintfølende på innspenningen. 12V nettet i en båt vil ofte kunne ligge mellom 12 til 14 kanskje 15V, er ikke sikker på om en bærbar PC takler den rangen.

Link to post
Share on other sites

Innlegget mitt ble skrevet samtidig med ditt, og var ikke rettet mot hva du skrev...

 

Men mht hva du skrev: 10A parallel last er vel greit, i tillegg til opptil 30A inn på batteriene?

 

 

Nei, det er det som er poenget. Du har 30A tilgjengelig. Bruker du 10A sp har du maks 20A til lading. Bruker du derimot 15 eller 20A så har du ikke 15A eller 10A til lading. Laderen takler ikke så mye parallell last og den lader da nærmest

ingenting iflg LADAC.

 

Nå drar jeg imidlertid ut med båten (på sjøen)... .

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker du 10A sp har du maks 20A til lading. Bruker du derimot 15 eller 20A så har du ikke 15A eller 10A til lading. Laderen takler ikke så mye parallell last og den lader da nærmest

ingenting iflg LADAC.

 

Nå drar jeg imidlertid ut med båten (på sjøen)... .

OK, jeg må innrømme jeg ikke har oppdaget dette som et problem, heldigvis. :smiley: Men jeg har ikke ofte kontinuerlig 12V forbruk på 20A når motoren er stoppet, samtidig som jeg har tilgjengelig landstrøm så batteriladeren er innkoblet, heller. Hvis jeg har landstrøm bruker jeg 230V til det som trekker mest. Det kunne vært inverteren som trekker mye, men den bruker jeg ikke når jeg har landstrøm. Men det er mitt bruk, andre må dimensjonere til sitt bruk.

 

Ha en fin tur! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Da kjøper jeg et etter jobben i dag,

TC1300 burde holde i massevis til en 25 A lader.

Men hvorfor ikke gå for TI/IG 1000 aggregatet, dette leverer samme kontinuerlige uteffekt som TC1300 og dessuten ren sinus.

Da jeg kjøpte mitt IG2000 ifjor betalte jeg 5600.- hos Mekk.

IG 1000 kostet da 2990.- mener jeg å huske.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvilken butikkjede er det som selger Kipor1300TC ?

Viss ikkje eg hugsar heilt feil så trur eg mekk har diverse kipor aggregat, men om dei har akkurat den typen du skal ha veit eg ikkje.

Mekk-butikkar finn du her

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

TC1300 burde holde i massevis til en 25 A lader.

Men hvorfor ikke gå for TI/IG 1000 aggregatet, dette leverer samme kontinuerlige uteffekt som TC1300 og dessuten ren sinus.

Da jeg kjøpte mitt IG2000 ifjor betalte jeg 5600.- hos Mekk.

IG 1000 kostet da 2990.- mener jeg å huske.

 

Har du vekt og støy på TI/IG 1000?

Link to post
Share on other sites

Og hvis en bil- eller båtlader ikke tåler å bli forsynt fra et aggregat av middelmodig eller bedre kvalitet så burde laderen leveres tilbake. Utstyr som er tenkt til å være montert på flyttbar utstyr, så som båter og kjøretøy, må forventes å bli koblet til et aggregat, synes jeg. :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg har elektrisk oppvarming fastmontert i båten. 3 vifteovner på ca 2 kwa hver.

Desverre kan jeg kun bruke en av gangen på grunn av mitt Mase aggregat kun

gir ca 2.7 kwa kontinuerlig. Tørr og god varme som tørker opp raskt.

Elektrisk oppvarming er et godt alternativ, men det må brukes ovner beregnet og

godkjennte for innfelling i båtens innredning. Tror mine heter Ditec.

 

Prøvde å etterisolere MASEen med tykke dempematter. Det var til liten hjelp og det kom

meget sort røk ut fra eksosen på grunn av at yanmaren fikk for lite luft.

Link to post
Share on other sites

OPTIMAL, har du tall for måling av lydnivå i båten med og uten aggregatet i bruk? Jeg spør fordi jeg har kjøpt lydmåler og vil gjerne at seilere i nabobåter kommer ombord og ved selvsyn kan se på lydmåler hva strømaggregatet produserer av lyd om morgenen når kaffe, rundstykker og dusjvann skal produseres.

Link to post
Share on other sites

Nå slipper du å tenke på om duppedittene du kopler på tåler firkantpulser.

Der tror jeg du tar litt feil. Inverter-aggregatene lager sinus av "firkantpulser", det er det som er hele ideen bak inverter-teknologien. Likevel er visstnok invertermodellene bedre for småelektronikk. Gjetter på at det er likt som for vanlige invertere; noen har ren sinus på utgangen, mens de rimeligere har ikke denne glattingen på utgangen.

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der tror jeg du tar litt feil.

Gjetter på at det er likt som for vanlige invertere; noen har ren sinus på utgangen, mens de rimeligere har ikke denne glattingen på utgangen.

Nettopp !

Det er jo nettopp forskjellen mellom inverter og converter typen.

Noen har visst litt tregt for ting. :wink:

kurth har nå kjøpt et TI1000 sinemaster aggregat som er et inverter type med ren sinus på utgangen.

Da slipper han å tenke på om duppedittene han kopler på tåler firkantpulser eller ikke.

Fordi aggregatet han nå har kjøpt leverer ren sinus.

Trenger du fler teskjeer ?

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...