Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

I forhold til den reklameaktivitet som er ført, bl.a. fra NRK radio, har jeg registrert at dekningsområdet til DAB-radioen er sterkt begrenset.

 

DAB sendingene mottas bl.a. i Son, Horten og Verdens Ende. Her er det fott å høre værmeldingene for ytre Oslo-fjord.

 

Signalene ble ikke mottatt i Strømstad, Singlefjorden eller Fredrikstad.

Link to post
Share on other sites

DAB er ikke død.

DAB må sammenlignes med GSM, prøv å husk hvordan den var når den kom.

Dårlig dekning og man kunne ikke sende tekst meldinger engang, nå så har man dekninger nesten overalt, tunneler, kjøpesentere osv. og man kan sende bildemeldinger, se på Tv, surfe og en masse annet.

DAB kommer til utvikle seg på samme måte.

Link to post
Share on other sites

DAB er ikke død.

DAB må sammenlignes med GSM

Tror at DAB må sammenlignes med ISDN. Fortsatt i live men uten fremtid. Store planer men ble forbikjørt av annen teknologi.

 

ISDN - smak på navnet: integrated services... hva er igjen? De som ennå ikke har gått over til IP-telefon, xDSL, osv.

 

Jeg vet ikke hva so kommer isteden, men DAB sin høytid er vel allerede forbi. Ikke minst når det internasjonalt ikke er enighet om å satse på det.

 

Bare min personlig mening...

Link to post
Share on other sites

Tror at DAB må sammenlignes med ISDN. Fortsatt i live men uten fremtid. ...

I og for seg riktig. Men dette gjelder ikke spesielt for DAB og ISDN. Jeg vil påstå at det gjelder omtrent alt innefor den teknologiske/digitale verden. Utviklingen går på de aller fleste områder så fort at (antakelig) ingenting av det vi bruker/har i dag har noen fremtid. Forskjellen er bare definisjon av 'fremtid' - for noen teknologier ligger den lengre fram enn for andre...

 

...ISDN var en stor flopp....

Det er i beste fall tøv. Skulle vært artig å se argumentene. Stor utbredelse i mange land, og i mange år eneste brukbare/kostnadseffektive løsning til dataforbindelse mellom hjem/hjem og kontor/hjem. Den gang alternativet var oppringt modem. At den nå i dag er teknologisk "tilbakestående" skal jeg imidlertid være enig i. Men det er nå...

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt DAB i båten i to år nå. En JVC med utvendig antenne. I Kostersundet ligger man på vippen når det gjelder dekning. I Strømstad er den død. Alle DAB-radioer har også FM. Den svitsjer automatisk over til FM når dekningen for DAB uteblir.

Er godt fornøyd med radioen så langt.

Har DAB i bilen også. Kan velge hvilken distrikssending jeg vil høre på om morgenen.

"Kolbjørn" selger DAB-radioer til BP-medlemmer til hyggelige priser. Både bilstereo-typen og reiseradioer. Han holder til i Leangbukta, Serviceeksperten VEST. Han er BP-medlem.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det blir sikkert VELDIG lett å bygge ut et DAB nett, når de andre store markedene sier nei. Tviler på at Sony,Panasonic , Phillips/Dayton og alle de andre er så veldig interesserte i å ta fram radioer for bare det Norske markdet.

 

Dette er en av grunnene til at DAB desverre havner på den teknologiske skraphaugen før du rekker bytte ut alle radioene.

 

Nestegenerasjons digitalradioer blir bakoverkompatible med FM nettet.På det viset trenger ikke hundretusenvis av radioar skrotes, fordi det kommer en ny standard.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

DAB må sammenlignes med GSM, prøv å husk hvordan den var når den kom.

DAB ikke kan sammenlignes med GSM. DAB er - og vil alltid være - "push" teknologi, dvs enveis kommunikasjon. GSM er toveis kommunikasjon, og dessuten direkte fra bruker til bruker uten å måtte forholde seg til en "sentral" med forhåndsdefinert innhold.

Utviklingen av GSM er nok mere et resultat av brukerenes ønsker og tjenestetilbyderenes mulighet til å tjene penger.

 

Mvh ketil.

Link to post
Share on other sites

DAB-radioer finnes nå i de aller fleste butikker. Ny modeller og merker spretter opp hele tiden. Uansett så vil vi som har DAB i dag kunne bruke finessene i det daglige i kystnært farvann. Nede i havna hos meg ser jeg fler og fler som velger DAB i båt. Enten som fast innstallasjon eller som reiseradio. Anbefaler fast innstallasjon med ekstern antenne.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det blir sikkert VELDIG lett å bygge ut et DAB nett, når de andre store markedene sier nei.

Husker jeg ikke helt feil så koster det røffly 200.000 for en lokalradio å komme seg på DAB nettet. Til sammenligning så kan samme radiostasjon laste ned gratis programvare for å streame sendingene på nettet i stedet. Med trådløst nettverk over hele fjøla så snakker vi. IP telefoni fikk en helt ny mening, for ikke å glemme video-on-demand +++

 

Det gleder jeg meg til :cheers:

 

Ketil

Redigert av Ketil M (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er i beste fall tøv. Skulle vært artig å se argumentene. Stor utbredelse i mange land, og i mange år eneste brukbare/kostnadseffektive løsning til dataforbindelse mellom hjem/hjem og kontor/hjem. Den gang alternativet var oppringt modem. At den nå i dag er teknologisk "tilbakestående" skal jeg imidlertid være enig i. Men det er nå...

 

Ronald

Stor utbredelse var det ikke og den varte ikke i mange år.

Nå sitter en masse folk å betaler på en ISDN linje de ikke trenger fordi de ikke gidder å bytte ut alle boksene de har, ofte pga manglende kompetanse eller de synes ISDN trådløse telefonen er for dyr til byttes ut enda.

Tror det sitter mange privatpersjoner og føler at de har vært med på en "flopp" når det gjelder isdn.

Link to post
Share on other sites

Stor utbredelse var det ikke...

'Stor' er relativt. Kanskje ikke så stor blant hvermannsen, men faktisk ganske utbredt blant de som hadde behov for dataforbindelser (og ikke kostet på seg dyre, faste linjer). Både fordi det var mer stabil og raskere enn (de aller fleste) oppringte modem. Og også fordi den ikke "låste" telefonen i mange hjem, slik nok mange husker var tilfelle med oppringte modemforbindelser.

 

...og den varte ikke i mange år...

I og for seg riktig.

 

...Nå sitter en masse folk å betaler på en ISDN linje de ikke trenger fordi de ikke gidder å bytte ut alle boksene de har, ofte pga manglende kompetanse eller de synes ISDN trådløse telefonen er for dyr til byttes ut enda....

Kan neppe brukes som argument for at selve teknologien var en flopp - mener nå jeg.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny modeller og merker spretter opp hele tiden.

Næmmen Astor da. Dette er jo faktisk helt feil. DAB radioer som tidligere ble lansert med brask & bram,blir nå trukket fra markedet.

Drar du nesa di utav indre Oslofjord, ser du at DAB er steindødt, nedlagt og avlegs. De store internasjonale leverandørene av radioer, har ingen trøkk på DAB i det hele tatt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Næmmen Astor da. Dette er jo faktisk helt feil. DAB radioer som tidligere ble lansert med brask & bram,blir nå trukket fra markedet....

Nja....

To kjappe og tilfeldige stikkprøver: Et søk på Elkjøp nå i kveld viser 11 DAB-radioer i sortimentet. Komplett har ca. 15 (litt vanskelig å telle eksakt der). Siden jeg ikke har historisk sammenlignbare tall, så er det vanskelig å si hvem av dere som har rett vedr. trenden. Om jeg husker, så kan jeg gjøre tilsvarende test om f.eks. 3 mnd, så kan vi sammeligne. Skulle ikke forundre meg om kanskje Astor får rett...

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg går litt lengre enn å basere statistikken på hva en tilfeldig nettsjappe har på lager da.

Sjekk med radioleverandørene, det er de som bestemmer hva som kommer til å finnes på markedet. Og ikke Elkjip, Komplett, Coopen på hjørnet eller medlemmene på Baatplassen.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det var sikkert flere enn meg som dro avgårde på ferie med nyinnkjøpt DAB radio i fjor.

Sjelden blitt så skuffa over en ny duppeditt. Skulle ikke så langt avgårde før det omtrent ikke fantes dekning.

 

Vel ... Nettet skulle bygges ut fikk man høre, men det var like elendig i år. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Har en DAB lommeradio som drives av 2 oppladbare AA-batterier. Med disse har radioen en levetid på ca 5 timer før den må lades. Hadde tilsvarende FM med RDS tidligere, levetid ca 25 timer på tilsvarende batterier.

 

Lydkvalitet på god FM-mottagning og god DAB er omtrent lik. Dårlig FM suser og stereo kobler ut, men mulig og oppfatte lyden. DAB med dårlig mottaking er som GSM med dårlig dekning, hakker og innhold blir gjettelek.

 

Faller FM-signal ut (uten RDS EON) må man søke opp annen sender på samme kanal. (Finnes normalt for riksdekkende stasjoner i sentrale strøk.) Faller DAB ut forsvinner stasjonen, og alle de andre stasjonene. Alle radiokanalene kommer fra samme sender i samme datastrøm.

 

Informasjonen som kommer i display på DAB kan etter det jeg har hørt også formidles med RDS. Dette skal ikke være tillatt da de fleste RDS-radioer er montert i bil, og bevegelig tekst tar oppmerksomhet bort fra kjøring.

 

Min dom er at DAB kommer til å dø, forhåpentligvis før de rekker å skru av FM-senderne. DAB er utdatert før det er utbygget, både teknologi og strømforbruk. (Strømforbruk var Nokias argument for ikke å satse på DAB i Finland.) Hadde DAB hatt noe for seg ville det vært nesten umulig å få kjøpt en mob.telefon uten DAB-radio i dag.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min dom er at DAB kommer til å dø, forhåpentligvis før de rekker å skru av FM-senderne. DAB er utdatert før det er utbygget, både teknologi og strømforbruk. (Strømforbruk var Nokias argument for ikke å satse på DAB i Finland.) Hadde DAB hatt noe for seg ville det vært nesten umulig å få kjøpt en mob.telefon uten DAB-radio i dag.

My thoughts exactly!

Ellers mange bra poenger i innlegget fra Jens_P

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jeg går litt lengre enn å basere statistikken på hva en tilfeldig nettsjappe har på lager da.

Sjekk med radioleverandørene, det er de som bestemmer hva som kommer til å finnes på markedet. Og ikke Elkjip, Komplett, Coopen på hjørnet eller medlemmene på Baatplassen.

Vi får nå se da. Jeg har ikke sagt verken det ene eller det andre. Men om Elkjøp (f.eks.) skulle ha enda flere om det halvt år, så gir vel det en pekepinn - skulle jeg mene. De følger nok trendene de også, ja kanskje bedre enn de fleste.

 

 

...Sjekk med radioleverandørene...

Gjerne det, men jeg er litt usikker på hvem du da tenker på. Er det radioprodusentene du mener? Eller f.eks. en norsk importør?

 

R.

Link to post
Share on other sites

Vi får nå se da. Jeg har ikke sagt verken det ene eller det andre. Men om Elkjøp (f.eks.) skulle ha enda flere om det halvt år, så gir vel det en pekepinn - skulle jeg mene.

Eller at leverandørene har fått panikk, og dumper de lagrene de har igjen før det er for sent.

 

De følger nok trendene de også, ja kanskje bedre enn de fleste.

Gjerne det, men jeg er litt usikker på hvem du da tenker på. Er det radioprodusentene du mener?

Jeg snakker om produsentene ja. Den norskeforhandleren selger det han får fra produsenten..

 

Forresten noen som husker APS ? Fotografi-film som skulle REVULOSJONERE fotografering. Lansert med brask & bram av Kodak,Canon og Nikon, sammen med flere andre.

Fakutum er at produktet floppet så inn i he... 35mm var FOR innarbeidet, alle kjenner den, alle kan bruke den, du får framkalt og kopiert den overalt ( nåja, før i alle fall ); å i det hele tatt lansere noe som skulle presse den vekk var tåpelig. Særlig ettersom det nye formatet ikke tilbød noe ekstra, bare noe annerledes

 

Samma med DAB.DAB leverer ikkenoe ekstra, den leverer stort sett det samma på en helt annen måte.Derfor kommer DAB til å dø ut.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...