Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

Når det gjelder musikken, så er jeg av den oppfatningen at høytalerne er der hvor man deifintivt bør legge mest korner i...

Tja, jo. Men alt henger sammen. Lyden blir ikke bedre enn det svakeste ledd.

 

Jeg har prøvd mange ulike spillere med samme høytalere og det er liten tvil - det låter utrolig ulikt. Man trenger definitivt en god spiller(med forsterker) eller en god sperat forsterker for å lage god lyd. Høytaler er ikke nok. Selv middelmådige høytalere kan låte bra med en god forsterker!

 

Dessuten så er det stor forskjell på hvordan høytalerene er montert. Diskant og mellomtone må plasseres med "fri ferdsel" til øregangene dine, bass trenger en eller annen kasse for å lage lyd.

Enig i dette. Tenk på et stereoanlegg som en kjede (kanskje kjetting passer bedre i dette fora...) Kjeden er ikke sterkere/bedre enn det svakeste ledd. Derfor må signalkilde, forsterker, kabler og høyttalere være tilpasset hverandre. Det er vel i første rekke på anlegget hjemme man er opptatt av lydkvalitet, men de samme prinsipper gjelder også i båt, selv om det totale kvalitetsnivået her er noe lavere. Det har liten hensikt å legge masse kroner i gode høyttalere om signalkilde og forsterker er av dårlig kvalitet - og vice versa. Personlig er jeg tilhenger av minimal bruk av stereo og lyd i båt. Den beste musikken der er bølgeskvulp og måkeskrik...

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hvis alt bare skal dreie seg om fremskritt og utvikling, ja da har vi mennesker fått et fattig liv. Vi har en tendens til og erstatte mellommenneskelige forhold med en eller annen finurlig duppeditt som vi ikke får med oss i grava uansett.

 

DAB... mon tro hvordan det vil fungere på krokete Senjaveier i fremtiden. Hvem skal betale kalaset ? Lurer på det passer best for de uten båtførerprøven som med høy sigarføring sjekker fenderne før de sjekker om tangen er kommet for nærme kjølen.

 

:flag:

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

ENDELIG er DAB-en på plass i bilen igjen :flag:

Yndlingsprogrammene strømmer inn like klart som før!

 

Til Sleipner45: Har D5L, røker IKKE zigarr, fenderne taes inn rett etter avgang OG har foroverseende ekkolodd, så tang i propellen har ikke vært no´probblem hittil :rolleyes:

(Hva DET har med DAB å gjøre, er jeg litt usikker på!) :cool:

 

Skal nok få montert en DAB i båten også etterhvert :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ville frem til er at jeg ikke evner og se nytte av DAB radio når man beveger seg så langt fra kaikanten i Oslo som jeg er. Her jeg bor og der jeg har båt så er FM radio dårlig utbygd, og TV likeså. Hva skal jeg da med DAB radio.

 

Så, det var vel et distriktspolitisk hjertesukk fra nord... eller noe sånt. Noe sånt som at jeg vil heller ha bedre utbygd FM radio enn og kunne se hvilken melodi jeg helst ikke vil høre flere ganger.

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Skjønner DEN frustrasjonen. Klart, hvis du bor SLIK til, er DAB av liten nytte. :cryin:

 

Bor sjøl over 50 mil fra Aker brygge, men har STOR glede av DAB over store deler av landet; Og der dekningen faller ut, tar FM automatisk over.

 

(Kjører mye, fra Halden til Kirkenes og bergen.

O.T.: bergen med liten "b"... (fotball har vi ikke lov til å nevne her... og Fisketorg finnes da vitterlig andre steder også! Trondheim, f.eks. :blush: (NUuhh blir det spetakkel??)

Er ikke "sportsFan", men KUNNE ikke dy meg...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Under følger et innlegg i debatten om DAB. Det er skrevet av Per Morten Hoff, generalsekretær IKT-Norge.

 

Nyinnkjøpte DAB-radioer kan bli ubrukelige. Forbrukerne bør være kritiske når de nå skal kjøpe seg ny digitalradio. IKT-Norges råd er å vente på at den nye standarden DMB kommer i handelen.

 

NRK og P4 tviholder på DAB, og forteller det norske folk at DAB-radio er fremtiden. Det skjer samtidig som DAB av sitt eget verdensforum nå er lagt død, til fordel for en ny og vesentlig bedre standard.

 

Overgangen til ny radiostandard for Norge er en viktig sak som ikke kan overlates til radioaktørene selv å bestemme. Årsaken er ganske enkel. Hvert eneste hjem i Norge vil måtte forholde seg til teknologibyttet. World DAB Forum har erkjent at DAB-teknologien som ble utviklet på 1980-tallet er passé. 31.10 besluttet World DAB å gå for en helt ny digitalradiostandard, nettopp fordi den gamle ikke holder mål. Unntaket er NRK og P4 som faktisk påstår at DAB er like bra som den nye standarden DMB. Da må man spørre seg hvorfor man endrer standarden?

 

Følgen av denne beslutningen er at de DAB-radioene som er blitt kjøpt, ikke lenger vil kunne brukes. DAB-radioene kan ikke ta imot signaler fra den nye DMB-standarden. 100.000 nylig innkjøpte DAB radioer vil trolig måtte skrotes.

 

Danske radionyt.com skriver: «Desværre er der ikke mulighed for at opgradere nuværende DAB-modtagere til at kunne modtage de nye digitale signaler.»

 

Nå planlegger DAB-aktørene en større julekampanje for en radioteknologi som har en høyst usikker fremtid. Hvor redelig er det å markedsføre DAB nå, når standarden er likvidert av en samlet radio- og kringkastingsverden? Den nye standarden er imidlertid bakoverkompatibel, det vil si at når det kommer DMB-radioer på markedet så kan de ta inn både DMB og DAB. Men å kjøpe DAB radio kan vise seg å være en svært dårlig investering.

 

Oppsiktsvekkende nok hevder leder av digitalradioutvalget, Hans Petter Danielsen, at den nye lydkodningen i DMB ikke er nødvendig i Norge. Han påstår, at den nye standarden ikke gir bedre lydkvalitet. Her viser Danielsen total inkompetanse. Han sier rett ut at MPEG2 koding er like bra som MPEG4. Hele verden har nå innsett at DAB med MPEG2 er for dårlig, men i Norge skal vi altså velge en dårlig og foreldet teknologi.

 

Hvorfor har verdens DAB-aktører vedtatt å satse på en ny teknologi, om den gamle er mer enn bra nok? NRKs radiosjef Vasaasen garanterte for at DAB fortsatt skal bruke MPEG2 og ikke MPEG4 for litt over en måned siden, i norske media.

 

Her har NRK blitt tatt fullstendig på senga.

 

Og selv om NRK og P4 aldri så mye vil påtvinge oss en dårlig standard, vil de nå bli tvunget til å velge den nye standarden. Årsaken er innlysende. Resten av verden velger nå DMB. De store radio- og mobiltelefonprodusentene vil ikke produsere radioer med dårlig lyd til et knøttlite norsk marked. NRK vil raskt bli tvunget over til å velge den moderne teknologien, enten de vil eller ikke.

 

DMB er nært beslektet med DAB, men byr på vesentlig bedre lyd, kan bringe langt flere stasjoner ut i eteren og kan også formidle mobil-TV. Med samme spektrum som man kan sende 24 DAB-radiokanaler, kan man med DMB sende 88 kanaler. Det vil gi flere en mulighet, samtidig som det vil gi langt bedre økonomi for utbyggeren.

 

Flere og flere land innser at DAB-toget er kjørt. Finland og Estland har besluttet å droppe DAB. Sverige har gjort det samme. I Tyskland har utbredelsen av DAB gått fullstendig i stå. I Berlin har mediemyndighetene klart uttrykt at DAB er gammeldags. Australia og New Zealand har på politisk nivå besluttet å si nei til DAB. Frankrike har sagt nei til DAB. Nederland har også besluttet å droppe DAB. USA, Japan og Sør Korea har alle sagt nei. Kina ventes å satse på DMB og i Canada er DAB blitt erklært for en fiasko på samme måte som i Singapore. Med introduksjonen av den nye standarden vil listen i løpet av kort tid bli vesentlig lenger.

 

I dette bakteppet hevder NRK og P4 at DAB er fremtiden. På den store internasjonale elektronikkmessen IFA i Berlin i høst, glimtet DAB mer eller mindre med sitt fravær. Danske Politiken skrev: «Det er vanskelig å finne en DAB-radio på IFA-messen. Kikker man virkelig godt etter kan man få øye på noen få DAB radioer, bl.a. Tivoli. Men prosjektmanageren fra Tivoli, Martin Koch uttaler følgende. Skjer det ikke en endring vil Tivoli stoppe med å produsere DAB-radioer.»

 

Men de er ikke alene. De store radioprodusentene hadde allerede vendt DAB ryggen før vedtaket om ny standard. Først ute var Kenwood, som i vår erklærte at de stopper all produksjon av DAB. Senere har JVC, Panasonic og Pioneer uttalt at DAB ikke er et satsingsområde. Med både IFA-messen og World DAB Forums gravlegging av DAB, er det utrolig at NRK fortsatt vil flytte kanaler eksklusivt over på DAB fra 2007. Skal de sende radio for døve ører? Heldigvis har Kulturminister Giske vist innsikt og sagt klart i fra at det er uaktuelt at NRK skal stenge FM-sendinger allerede i 2007.

 

Et innlegg i VG 6.9. av radiosjefene i NRK og P4, har fått overskriften: «DAB begynner nå.» Overskriften er patetisk om det ikke er DABs dødskrampe de mener? Nå har fasiten kommet og NRK og P4 bør være redelige nok til å si at forbrukerne bør vente med å investere i radioer, siden det er innlysende at en ny og langt mer moderne teknologi vil ta over.

 

I den hensikt å promotere en utdatert teknologi, de har investert 300 millioner kroner i, forsøker to mediehus som lever av sin troverdighet, å påstå at DAB er fremtiden.

 

Etter at World DAB har skiftet navn til World DMB og verdens kringkastere har vedtatt en ny standard er NRK og P4 sørgelig alene om å mene at DAB er fremtiden. At radioimportører er panikkslagene, når de nå før julesalget starter, har lageret fulle av DAB-radioer kan jeg ha forståelse for, men her som ellers er det viktig at forbrukerne får korrekt informasjon. DAB er ikke fremtiden, og de som kjøper en DAB-radio nå kan risikere at den blir ubrukelig mye raskere enn de setter pris på.

 

Rådet til forbrukerne bør være å vente på de nye DMB-radioene som håndterer både DAB og DMB.

Link to post
Share on other sites

Nyinnkjøpte DAB-radioer kan bli ubrukelige.
Ja, klart det, når både DAB og FM er lagt ned. Den har jo FM / RDS i tillegg. Og mens vi venter på at DAB skal dø, hører vi på støyfri radio. Tillegget for å få DAB er jo minimalt, og må anses som "inntjent" etter 2 - 3 måneder.

 

Det er ingen som kjøper DAB i dag som forventer at det vil vare i 100 år. Vi kommer kanskje aldri til å få noe som varer så lenge som FM har gjort.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Sålenge folk fortsatt har tro på ISDN, lommer de også til å trykke DAB til sitt bryst. Selv om historien viser at begge deler er bortkastet teknologi...
Det var da en merkelig sammenligning. ISDN har blitt erstattet av bedre teknologi. DAB er i dag det beste vi har tilgjengelig. ISDN var det topp det, før ADSL kom.

 

DAB motstanderene tror de vinner en dag. Og det kommer de til å gjøre. Men DAB brukerene vinner hver dag, og kommer til å gjøre det en stund til.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det var da en merkelig sammenligning. ISDN har blitt erstattet av bedre teknologi. DAB er i dag det beste vi har tilgjengelig. ISDN var det topp det, før ADSL kom.

Denne sammenligningen er mye mer relevant enn du tror. Det er ikke mange land utenom Norge som satset på ISDN, de fleste andre hoppet direkte til ADSL. Faktisk var ADSL tilgjengelig som teknologi og tatt i bruk i andre land på det tidspunktet ISDN ble pushet hardest her i landet.

 

ISDN-tilhengere mente at dette var helt topp, ble jo lansert som det beste digitale, men sett i ettertid er det vel knapt bedre enn analog og i allefall ikke verdt prisen. Utbyggingen av ISDN har faktisk sinket utbyggingen av ADSL her i landet.

 

Parallellen til DAB er godt synlig. Teknologien er allerede utdatert, det er kommet mye bedre som er tatt i bruk i andre land, men det nå DAB virkelig blir pushet hardt. Sett i ettertid vil DAB bli sett på som knapt bedre enn analog og i allefall ikke verdt prisen.

 

Jeg skaffet meg aldri ISDN, men ventet litt og var en av de første til å få ADSL. Jeg har ingen planer å skaffe meg DAB heller...

Link to post
Share on other sites

Amen.

Noen som vil ha en diskett ?

Suzuki

8" eller 5 1/4" ??

 

...DAB motstanderene tror de vinner en dag. Og det kommer de til å gjøre. Men DAB brukerene vinner hver dag, og kommer til å gjøre det en stund til. Gerhard

NEMLIG! Og det nye KOMMENDE systemet dere snakker om, ER ikke tigjengelig HER! ENDA :wink:

 

...Jeg skaffet meg aldri ISDN, men ventet litt og var en av de første til å få ADSL. Jeg har ingen planer å skaffe meg DAB heller..

Ikke kjøp DMB heller!! Det kommer SIKKERT et enda bedre system om noen år.. :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mange land utenom Norge som satset på ISDN, de fleste andre hoppet direkte til ADSL. Faktisk var ADSL tilgjengelig som teknologi og tatt i bruk i andre land på det tidspunktet ISDN ble pushet hardest her i landet.
Fra hvilken side ser vi dette ? Jeg ser fra forbrukers side. Jeg kan ikke bestemme hva man skal satse på her i landet. Jeg må velge blandt det som er tilgjengelig.

 

DAB er 10 år gammelt, og varer i 5 år til. En DAB (+FM) radio koster 500 - 1000 kroner mer enn en en med bare FM. Det er ca 70 kroner året.

 

(OK. tallene er kanskje ikke helt korrekt, men det gir uansett en lav årskostnad)

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

DAB motstanderene tror de vinner en dag. Og det kommer de til å gjøre.

DAB har allerede tapt. Selv om NRK ikke vil innrømme det enda, har ihvertfall Kulturministeren innsett det. Han nekter derfor NRK å flytte kanaler eksklusivt over på DAB.

 

Men DAB brukerene vinner hver dag, og kommer til å gjøre det en stund til.

Fint at du føler det slik. I mellomtiden går jeg rundt og koser meg med FM-radio på mobiltelefonen min ...

Link to post
Share on other sites

Jeg noterer meg at de som har gått til innkjøp av DAB radio drabelig forsvarer investeringen sin, men fakta står. Selv om man lar være å blande inn ISDN.

 

Lydkvaliteten er dårligere med DAB enn med FM slik Norkring bruker blokkene.

Alltid Nyheter på DAB har lydkvalitet som AM radio.

Der FM begynner å suse og knitre, har DAB kuttet ut for lenge siden.

Det er ingenting man kan gjøre med DAB som ikke kan gjøres med FM-RDS.

Jeg kan høre NRK P1 i Hunnebostrand med FM. Der er DAB steindau.

Det er plass i frekvensene til mye mer med DAB enn med FM.

 

De fleste land det er naturlig å sammenligne seg med, bortsett fra Danmark, har droppet DAB.

Den ene produsenten etter den andre har droppet DAB.

 

Vil FM leve for alltid? Absolutt ikke.

Vil etterfølgeren til FM hete DAB? Niks.

Link to post
Share on other sites

Skulle likt å vite hvilke tilleggstjenester journalisten tydeligvis vet om.

Eller hvilke kommersielle interesser han har i denne sammenheng...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sålenge folk fortsatt har tro på ISDN, lommer de også til å trykke DAB til sitt bryst. Selv om historien viser at begge deler er bortkastet teknologi...

La DAB ligge akkurat nå, men å påstå kategorisk at ISDN var bortkastet teknologi, ja da taler du definitivt mot bedre vitende.

 

 

Denne sammenligningen er mye mer relevant enn du tror. Det er ikke mange land utenom Norge som satset på ISDN, de fleste andre hoppet direkte til ADSL. ...

Jaha....kan du nevne noen landsomfattende teletilbydere som tilbudte ADSL på det tidspunkt Norge gikk for ISDN? Det burde vel ikke være så vanskelig vil jeg tro, siden du sier de fleste andre land valgte dette. (Om de gikk for ADSL en del år senere, og uten å ha ISDN først, har nok andre forklaringer enn at det var et bevisst valg fordi ISDN var for dårlig. F.eks. at teknisk infrastruktur på tidspunktet ikke var bra nok, at databruk i landet var lite utbredt osv. ).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har DAB i bilen, DAB i båten og DAB her hjemme.

 

Hvorfor skal jeg sitte å vente på en enda bedre teknologi når jeg har muligheten til å bruke DAB hver eneste dag i uka? Med mine ører så hører jeg ikke forskjell på DAB og FM bortsett fra at skurret fra en dårlig FM-sender nå er borte,

 

Hvem vet når neste utvikling blir lansert i Norge. Ikke sikkert det skjer i min levetid?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

At DAB fungerer i dag er det liten tvil om. Dekningen er derimot mer variabel, særlig om man beveger seg vekk fra sentrale strøk av (øst?)landet. Men dette er kun et spørsmål om utbygging av sendernett (penger). Uten FM som backupsytem vil nok DAB i bil og båt i dag være en tvilsom opplevelse.

 

Med innføring av DAB trekker jeg paralleller til innføringen av stereo lyd på TV-sendinger, dog med motsatt fortegn. Forhandlere markedsførte og solgte dette før NRK startet sendingene. Dette var analog stereolyd, ikke ulik den vi kjenner fra FM-radioen. Overraskelsen var at NRK (som de fleste) valgte NICAM digital stereolyd. De med analog stereo TV satt da med et apparat som ikke kunne ta i mot stereo lyd sendt over bakkenettet. (Var vel noen satelitt kanaler som sendte analog stereo.)

Forskjellen er at med DAB har NRK og P4 valgt å ligge i forkant av utviklingen. Og de har satset så mye penger allerede at de tviholder på å videreføre dagens DAB-standard. Et system som det meste av verden erkjenner at er foreldet.

 

Om nå resten av verden går for DBM vil nok NRK/P4 også måtte gjøre dette. Samtidig vil de nok fortsette med DAB en periode fremover. Er jo snakk om både prestisje og moralske forpliktelser overfor oss som har anskaffet DAB-radio i dag. Andre spørsmål dersom NRK/P4 tviholder på dagens DAB er om man vil ha glede av et norskkjøpt DAB-apparat i utlandet. Eller vil turister som kommer til Norge kunne ta i mot norske sendinger på sine apparater? Eller vil radioapparater i fremtiden kunne ta i mot både DAB, DBM og FM? Det er en spennende radio-fremtid vi går i møte.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...