Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

Så lenge radioene fungerer både på FM og DAB, hva er da den store diskusjonen? Vi har DAB radio i båten vår og den fungerer utmerket. Har satt den opp slik at den automatisk bytter til FM om DAB signalene forsvinner. Naturligvis får vi ikke inn alle kanaler over alt, men i hjemmehavna har vi alt fra Alltid nyheter til Samiradio og været for ytre Oslofjord, og det holder seg omtrent til Koster. Der tar FM båndet over, og det er bare P4 som holders seg omtrent til Fjällbacka. Dertter er det bare svenske kanaler

 

Nå er ikke jeg den store radiofreaken - det blir stort sett bare nyheter og vær et par ganger i døgnet, også MP3 når jeg pusler i båten. Vi er fornøyde med det, og ikke har jeg tenkt meg hverken til Finland, Island eller England med båten heller så hva andre land gjør bryr jeg meg veldig lite om

Link to post
Share on other sites

Det var da et voldsomt til engasjement for å få begravd en høyst oppegående DAB-radio?!

 

Vi som har DAB i båt/bil vet hvilke fordeler denne har fremfor kun FM. Mange vil i årene som kommer skaffe seg en DAB-radio. Mange av oss bytter ut radioapparatet når det kommer noe nytt på markedet.

 

Vi vil gjerne ha det siste i duppeditt-faktoren i radio til sjøs.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette er forklaringen på at jeg ikke har fått inn DAB sendinger på veien inn Singlefjorden til Fredrikstad.

 

Så blir det å vente på nye radioapparater.

 

Jeg synes at værmeldingstjenesten for ytre Oslofjord på DAB har fungert svært bra. Håper dette blir videreført i nye systemer.

Link to post
Share on other sites

Vi som har DAB i båt/bil vet hvilke fordeler denne har fremfor kun FM. Mange vil i årene som kommer skaffe seg en DAB-radio. Mange av oss bytter ut radioapparatet når det kommer noe nytt på markedet.

Hvem er det som sier at kritikerne av DAB ikke eier en sånn selv ?

I det minste er det noen som er ærlige nok til å inrømme at det var et gedigent bomkjøp, som aldri burde vært foretatt..

 

Ja, noen må jo fø bransjen. Sålenge noen i fult alvor kjøper antikvarisk elektronikk til fullpris, er jo alle fornøyde da.

 

Vi vil gjerne ha det siste i duppeditt-faktoren i radio til sjøs.

Ehh. Og det får du ved å satse på en døende standard ?

Du kan forresten få kjøpt DECCA navigatoren min. Tar du den sammen med 8 spors avspilleren og en brukt VHS jeg har stående, inrømmer jeg 5% rabatt.

 

Jeg har sagt det før, jeg legger ikke mer i det en det jeg skriver, men jeg gjentar det så gjerne;

 

DAB er død. 80talls teknologi holdt ikke til mål i år 2006.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Med fare for å bli ansett som komplett idiot tilstår jeg at jeg har tre DAB mottakere. To stasjonære i heimen, og en i båten.

Grunnen til dette er veldig enkel. I heimen er det umulig å ta inn P4 i moderat kvalitet på FM-båndet. I båten er det bortimot umulig å ta inn værmeldingen for fritidsbåter på FM fordi senderne har så lav effekt. Med DAB kommer disse sendingen inn med god kvalitet. Den mobile mottakeren har jo da også FM mottaker og CD spiller, så direkte avlegs blir den nok ikke med det første.

 

Skal man sitte på gjerdet og vente på ny teknologi, blir man sittende!

Link to post
Share on other sites

DAB er død. 80talls teknologi holdt ikke til mål i år 2006.

 

Suzuki

Jeg skjønner ikke helt dette korstoget mot DAB. Om du ikke vil kjøpe DAB radio så er det helt greit for meg. Om du synes jeg er en idiot som har kjøpt DAB radio så er det helt greit for meg. Jeg er fornøyd med DAB radioen min og det er helt greit for meg. Hva er det som ikke er greit da da :confused::smiley: Den dagen - om den kommer - som DAB legges ned så har jeg fortsatt FM radioen - og byttes det ut så får vi vel bytte radio da eller få oss satelitt internett så vi kan høre værmeldinga på PC'en eller kanskje bare på VHF'en som jo er steinalderteknologi
Link to post
Share on other sites

har på INGEN måte idiotforklart DAB eiere,jeg har tre stykken sjøl.

Men - jeg har værtmisfornøyd fra første stund, elendig lydkvalitet, dårlig dekning og elendig batterikapasitet ( sluker strøm )

 

Nårjeg undersøker nærmere,viser det seg at stort sett alle ulempene er resultatet av teknologien DAB er basert på. Mao burde DAB aldri vært lansert, ettersom den simpelthen er for dårlig.

 

På bakgrunn av dette, vil jeg bare rette en liten motvekt mot blindt å tro 14 åringer på Elkjiip som sier dette er flotte saker. Man MÅ ikke absolutt gjøre alle feil selv,må man ?

 

Med bakgrunn fra Telecom,veit jeg faktisk at om mange nok sier et produkt er bra, så er det bra.

Selv om det ikke er det...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I Oslo er DAB-mottaket utmerket, og kvaliteten er vesentlig bedre enn på FM-båndet.

Jeg har også erkjent at DAB-teknologien nok er utdøende, men jeg mister ikke nattesøvnen av den grunn. Jeg koser meg med DAB så lenge det varer, og kjøper nytt apparat den dagen en ny teknologi er på plass. Verre er det ikke...

Link to post
Share on other sites

Du kan forresten få kjøpt DECCA navigatoren min. Tar du den sammen med 8 spors avspilleren og en brukt VHS jeg har stående, inrømmer jeg 5% rabatt.

 

Jeg har sagt det før, jeg legger ikke mer i det en det jeg skriver, men jeg gjentar det så gjerne;

 

DAB er død. 80talls teknologi holdt ikke til mål i år 2006.

 

Suzuki

 

8-spors spilleren kjøper jeg Suzuki! Decca har jeg ombord. Gått ut på dato. VHS er historie. Det er vi enige om.

 

Men som du ser så er vi fler som er fornøyde enn misfornøyde. Og da er alt vel. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg DAB reiseradio i våres. Flott radio med utmerket lydkvalitet. DAB er virkelig bra. Fikk inn en drøss danske kanaler og en drøss norske.

Dagen etter fikk jeg ikke inn særlig mye. Måtte koble over til FM. Skjønte etter hvert at et høytrykk hadde gitt meg spesielle forhold første dag, men at DAB-dekninga på Sørlandet egentlig er bare ræva. Og nå da? Etter å ha lest Suzukis link skjønner jeg at DAB er død og at jeg har driti på draget. Hvorfor skjønte ikke utbyggerne det for lenge siden forresten?

 

I det minste har jeg nå en glimrende og billig FM-radio. :smiley:

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt dette korstoget mot DAB. Om du ikke vil kjøpe DAB radio så er det helt greit for meg.

Men NRK og P4 vil jo tvinge alle over på DAB ved å slå av FM-båndet! Da ville jo alle bli tvunget over på "driten"...

 

Til alle dere som ikke får inn radio hjemme, har dere vurdert nettradio?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skjønte ikke utbyggerne det for lenge siden forresten?

Prestisje! :cryin::headbang:

 

Kjøpte min første DAB for ca. 2 år siden. Har en lommeradio og en stasjonær i stua. Ble lokket av reklamen om at dette var fremtidens radiosystem.

 

Se vi bort fra dekning og antall stasjoner, som kun har med utbygging av sendernett, ble dette en nedtur. Kvalitetsmessig tilførte ikke DAB radiolyden noe nytt. God FM stereo og god DAB lyder likt. Dårlig FM og dårlig DAB er dårlig på hver sin måte, dårlig FM er å foreterkke etter mine erfaringer. Hadde forventet endringer i retning av overgangen FM mono til FM stereo eller kompaktkasetter og vinylplater til CD. Dette uteble totalt. I stedet har man funnet en måte for mottagking av lyd som bringer tankene hen på strømforbruket i gamledagers rør-radioer. Lysten og ønsket om å bytte ut til DAB døde i løpet av kort tid. Må hadet, bare må ha det! eller løp og kjøp gjelder ikke DAB for meg. :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var ingen som pushet meg til å kjøpe DAB radio. Jeg leste faktisk første gang om det her inne. Tror det var KOB som nenvte det. Og jeg er faktisk fornøyd med den DAB skiten jeg da. Funker aldeles utmerket når jeg hører på MP 3 og pusler i maskinrommet.

DAB fungerer sikkert greit til det bruket, Bitteliten. Men det forandrer ikke på at teknologien bak DAB er foreldet. Jeg kan jo gi deg et eksempel: Prøv å sett deg på et tog eller en buss og hør på din mobile DAB-radio. Da skjønner du fort at DAB uten ekstern (som i utenfor kupeen) antenne ikke er mye verdt. Ergo kan den ikke erstatte FM-radioen jeg har på mobiltelefonen min, f.eks. DAB er dead man walking, om du kjenner uttrykket.

 

"Problemet" med DAB i Norge er at vi var så tidlig ute, og derfor sitter det lenger inne å skrote teknologien. Men skrotet, det er jeg helt sikkert på at den blir. Og jeg vedder hva som helst på at det blir før FM legges ned. Det betyr selvfølgelig ikke at din DAB-radio er for skrot å regne, langt ifra. Men bruke alt for mye strøm, det gjør den!

 

Den store, praktiske fordelen DAB har over FM er mobilt mottak. Dessverre kontres dette i senk av alt for høyt strømforbruk og større krav til antenne. Det fins jo imidlertid situasjoner hvor disse to innvendingene ikke er av avgjørende betydning, du er kanskje et eksempel? Men i de begrensningene alt for store til at DAB skal få leve. Derfor skrotes DAB i mange land som var kommet kortere enn oss når det gjelder DAB.

 

En aktuell analogi kan jo være til det nye digitale bakkenettet i Norge. Det kommer til å bli både bedre, billigere og raskere utbygd enn svenskenes. Ikke fordi vi er så jævlig mye kløktigere enn Søta Bror, men fordi de var mye tidligere ute. Resultatet er at de nå må oppgradere mye av maskinvaren i bakkenettet sitt. Det koster å være tidlig ute.

 

Det fins andre momenter her også når det gjelder teknologi som NRK ønsker å bruke for å pushe DAB, kapasitet o.l. men nå er dette innlegget langt nok ...

Link to post
Share on other sites

... og det hjalp jo heller ikke at utbyggerne og DAB-pusherne fra første stund reklamerte med "CD-kvalitet" på lyden, noe det helt klart ikke er.

 

Forøvrig enig i de betraktningene som gjelder strømforbruk, er det virkelig nødvendig at "framtidens radio" skal ha 5 ganger så høyt strømforbruk som FM?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en DAB bilradio nylig da den var billig og DAB omtrent fulgte med på kjøpet. Er svært lite fornøyd fordi den kobler frem og tilbake mellom DAB og FM hele tiden med pauser som resultat. Får ikke inn MP3 soom jeg jo trodde skulle være i DAB nettet.

 

Tror faktisk jeg monterer den over i båten og tar radioen som står der i dag over i bilen. Håper dab forholdene kanskje er mer stabile på sjøen.

 

Nei...bare sorgen. Måtte jo demontere halve bilen for å få på plass dab antennen også.

 

Typisk NRK - Telenor lureri (ala isdn)

Link to post
Share on other sites

Neste gang jeg skal kjøpe ny radio, vil jeg gjerne ha med DAB. men jeg betaler ikke ekstra for dette.

 

Langt mindre bytter ut en velfungerende FM løsning.

 

DAB er foreldet, uoppgraderbar, strømspisende teknologi med dårlig rekkevidde, til altfor høy pris. Hard kompresjon gjør heller ikke lyden til noe å rope hurra om.

 

At flere og flere land vender tommelen ned gjør at utbredelsen blir begrenset på markedet, noe som gjør at prisen ikke vil komme ned på FM nivå, og DAB ikke embeddes i annen elektronikk slik FM er (Eks. har min Nokia N70 en helt OK stereo FM radio).

 

Tror heller på radio over internett som erstatter for FM, en gang i framtida.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...