Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

Ikke bare klokkerent, men vi som har DAB slipper å tenke på hvor senderen står. Selv i San Polè kommer værmeldingen inn. Med kun FM må man ut i fjorden får å få inn værmeldinga.

Nå har NextGenTel fått konsesjon å lage trådløst bredbånd for hele landet, de skal lage 100% dekning i løpet av kort tid og da kan man bruke nettradio da :yesnod:
Link to post
Share on other sites

...og på 103,2 for vestsiden av fjorden. (Kjerringvik)...

Litt OT, men klarer ikke la være :wink: Ikke helt Kjerringvik, bare nesten. Senderen er på Kjerringfjell (det offisielle navnet), eller Kjerringberget som det heter blant "locals". Forøvrig høyeste fjell i Larvik kommune, 117 moh. om jeg ikke husker helt feil.

 

R.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal du ikke være redd for å fortelle... vi er mange som til tider kjøper mindre lure ting som er kjekke å ha..... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok Zusuki har rett her, DAB har vel fremtiden bak seg!

Hvorfor? En rekke (Les de fleste) land har sagt at de ikke vil satse på denne teknologien.

Hva betyr det for oss? Jo, dersom vi bare blir noen få små land som går for dette blir det veldig dyrt, dyrt for deg og meg som skal kjøpe apparatene.

 

Norge har gjort en rekke feile valg innenfor dette område, eller for å si det slik vi har vel bare gjort to riktige valg etter at teknologien begynte å skyte fart, satse på FM og valg av PAL som FTV system.

Når det gjelder Sat. teknologi har vi gjort en rekke tabber som har kostet oss dyrt. For dere som har hatt Sat.tuner fra den spede begynnelse, hvor mange tunere har dere liggende på loftet?

Der ender nok DAB tuneren også om ganske få år, dersom ikke mange store nasjoner endrer mening.

 

Det blir rett og slett for dyrt for oss å få produsert utstyr til et så lite marked. Så får de som har skaffet seg DAB radio kose seg med den så lenge den virker…

Redigert av Nyste (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har 2 DAB radioer, hvorav en i båten som vi er svært godt fornøyd med.

 

Jeg setter særlig pris på opplysningene om været i ytre Oslo-fjord. Jeg klarer ikke å finne tilsvarende frekvens på FM-båndet. Kan noen hjelpe med med frekvensen på FM-båndet som gir tilsvarende informasjon - eller er dette utelukkende en tjeneste for DAB radioene?

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for henvisningen til FM-båndet.

 

Opplysningen:

 

Meteorologisk institutt mottar fra tid til annen klager over at Småbåtradioens frekvenser er vanskelig å finne, fordi "nabokanalene" har sterkere sendere. Det er Post- og teletilsynet som beslutter hvem som skal få sende på hvilke frekvenser og med hvor stor styrke. Meteorologisk institutt har foreløpig ikke vunnet fram med sine søknader om økt sendestyrke.

 

er trolig årsaken til at jeg tidvis har slitt noe i sommer med kontakten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Låner denne strengen litt....

Har nettopp gitt avkall på min gamle (-82) diesel-Jetta :cryin: Bråkebøtte, men hadde 4 hjul, ratt og brakte meg RIMELIG fra A til b i siste 15 år :smash: med en kjøpesum på 11.000,- og ingen større utgifter ble dette den beste bilhandelen JEG har gjordt :wink:

 

Men: Den som nå overtar er en Mercedes A170 2000-mod :rolleyes: som har Orginal mærsje-radio med CD-spiller... Så langt alt vell, men DEN spiller ikke mine sjøl-laga CD-plater (ikke kopier av andre)!! :cryin: Skal visstnok være programmert til kun å spille orginale CD-innspilninger... Noen som vet hvordan (om) den kan "fixes"??

 

HVIS det IKKE går, må jeg kanskje sette inn DAB-radioen jeg tok ut av Jetta-en (og som doblet DEN bilens verdi ved montasjen)...

 

Kommentar??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med oppgradering til iPod??

iPod HAR jeg allerede, men jeg bruker CD i korsammenheng (lager øvelsesCD-er for sangerne.)

Derfor trenger jeg en CDspiller som funker, OGSÅ i bilen.

Ja o.b.lix, jeg brenner alt i en gang, ikke "delbrenning".

 

Andre som har råd?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

iPod med radiosender (antar at du har radio på steroen din) - fungerer suverent både i bil og båt (og andre steder hvor du har en tuner), og så slipper du å drasse på CD-platene.

 

 

Med radiosender?

 

Skal ut å kjøpe ipod i morgen. Dette må da være genialt. Slipper ledninger og styr.

 

Hva slags merke?

 

Hvem forhandler denne?

 

Pris?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Ipod i vinter, med 2gb minne. Så et eller annet sted på nett at de selger Ipod med 4 gb minne til ok pris. Synes det er litt kjedelig å laste cd-er over på pc-og videre til Ipoden, og derfor er det greit med litt plass. Så til Astor; kjøp stor lagringsplass. Ellers kobles den til både stereoanlegg, og til DAB-radioen på kjøkkenet. Praktisk!

Link to post
Share on other sites

Jeg har CD-spiller og radio i båten, men bruker aldri CD spilleren. Har en 20 GB hardisk MP3 spiller i stedet. Har kjøpt en FM sender, som sender på 88.3, 88.5, 88.7 og 88.8 MHz. Den har en rekkevidde på 4-6 meter, dvs. den forstyrrer ikke andre sine radioer, med mindre de er rett ved siden av hverandre.

Da er det bare og laste opp alle CD`ene dine til MP3 spilleren, så slipper du alt det maset med CD`er ombord.

Forresten ypperlig mot Tivoli radioer også, pluss i bil selvsagt!

 

Fordelen med den her er at den ikke er spesial laget til Ipod. Dvs. denne kan brukes på alle spillere med hodetelefon uttak! Senderen plugges rett inn i hodetelefon utttaket!

 

 

Jeg kjøpte min på Schipol i Amsterdam, men kan vel fåes i Norge også

 

FM_transmitter.jpg

 

Coby FM transmitter

Link to post
Share on other sites

Skal ut å kjøpe ipod i morgen. Dette må da være genialt. Slipper ledninger og styr.

 

Vær bare klar over at bortimot halvparten (!) av de iPodene som selges kommer raskt tilbake til forhandler p.g.a. tekniske problemer. Min eldste sønn har nå sin fjerde iPod etter å ha fått en til jul (for ni måneder siden!). Alt har blitt dekket av garantien, men tenk bare på at alt du har lagret på iPoden for det ser du ikke mere til! :headbang:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er lov å selge radiosendere nå i norge, da jeg kjøpte på en Mac butikk i Stavanger i vår, den har kun en rekkevidde på noen meter, men mer enn nok til å spille av fra en Ipod til radioen i båten eller bilen. Senderen koster ca.400-600 kroner avhenig av merke. Ipod ca 1300 kroner, kan få masse utstyr til dette produktet se Apple

Flere i vår familie har Ipod, som har blitt brukt uten noen problemer.

Kan nå også få en type som heter shuffel, er på størrelse med et frimerke.

 

For øvrig har jeg en DAB radio som jeg setter stor pris på, man kan da lese av hva sangene som spilles heter i displayet. Kjempekjekt å vite når man hører en fin sang som man vil kjøpe selv.

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...