Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Siden vi er inne på DAB'ing:

 

Har alltid ment at reiseradio er tingen i båten, og nå har jeg bare tre stykker:

 

1. Kvalitetsradio - Sangeran som spiser batterier, men som imponerer nabobåtene

2. DAB radio som også spiser battterier, og som ikke vil DABBE ute i "bushen"

3. Den gode gamle som aldri går tom for strøm, men som skurrer og fader.

 

Savner musikk med bra lydkvalitet. Det blir nok til at jeg går over til fast installasjon, men hva med høytalere?

 

1. Jeg vil ha suveren lydkvalitet, men trenger ikke så mange watt, da jeg ikke har tenkt å spille for naboene.

2. Jeg vil ikke ødelegge mahognyen med "motorsag" for å felle inn noe.

3. Jeg vil ikke ha noen svære kasser som man dunker hue i og som er i veien.

4. Må tåle Pink Floyd (en gang imellom)

 

Finnes det veldig små diskrete pene høytalerkasser som gir god lyd?

Kvalitet går foran pris, men det finnes selvsagt grenser :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja i dag så får man mange bra små høytalere som gir veldig bra lyd,

det var ikke så lenge siden jeg byttet sterio i stuen det gamle anlegger var megastort og bra den gang jeg kjøpte det men det nye mikroanlegget fra Yamaha med små høytalere ga jaggu bedre lyd og trykk.

Teknologien har vel kommet så langt at man får mega lyd ut av små høytalere,

du får bare høre med en forhandler som driver med bil\båt sterio så finner du nok noe bra :smiley:

Redigert av Espentc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ikke noen lydfreak (har ikke problemer med å lytte til en Beethoven-symfonie med MP3-spiller'n i mobiltelefonen :crazy: ) men det prinsipieller er vel:

 

1 - tweeterne (høyttalerne til de høye frekvensene) kan du få i nokså små dimensjoner). ville vært helt unaturlig å bygge de inn i båt

 

2 - bassen/'subwoofern' - som du bare trenger en av - kommer du ikke rundt at den er større. Den ville jeg bygget inn i forbindelse med et skott eller annen eksisterende 'kasse' og det blir neppe uten å sage et hull. Men bassen trenger heller ikke å bli plassert noe spesielt sted.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Tivoli radio i båten som jeg kan ta med meg litt rundt... Fungerer hlet greit og lyden er upåklagelig til vanlig båtbruk, men når det kommer til våre venner i Pink Floyd så kommer den nok til kort... Disse herrene spilles kun ved andkat og på godt nok anlegg... Da blir det hjemme i stuen på mine gode gamle Kirksaeter høytalere :yesnod: som ligger i grenselandet til å være godt nok.

 

Når det gjelder musikken, så er jeg av den oppfatningen at høytalerne er der hvor man deifintivt bør legge mest korner i...

 

DAB er utelukket for min del siden dekingsområdet er for dårlig der hvor jeg ferdes og ikke minst så er høytalener i slike billige DAB radioer alt for dårlig til å kunne gjengi den digitaliserte lyden på en god nok måte...

 

Takke meg til FM... vel utprøvd og god kvalitet og ikke minst godt utbygget over altder hvor jeg kommer til å reise i overskuelig fremtid

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder musikken, så er jeg av den oppfatningen at høytalerne er der hvor man deifintivt bør legge mest korner i...

Mye kan sies om dette, men det er ikke riktig.

 

Jeg har prøvd mange ulike spillere med samme høytalere og det er liten tvil - det låter utrolig ulikt. Man trenger definitivt en god spiller(med forsterker) eller en god sperat forsterker for å lage god lyd. Høytaler er ikke nok. Selv middelmådige høytalere kan låte bra med en god forsterker!

 

Dessuten så er det stor forskjell på hvordan høytalerene er montert. Diskant og mellomtone må plasseres med "fri ferdsel" til øregangene dine, bass trenger en eller annen kasse for å lage lyd.

 

Når det gjelder konkrete tips, kan det være lurt å drømme seg vekk på f.eks. Ljudia som har gode varer og enorm service. Noe av de de har hender det du finner rimligere andrfe steder, så vær på utkikk...

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mer bensin på bålet: :cool:

- DAB varer fem år

Så var det det med vinklingen da. Repotasjen sier også:
Akkurat nå er DAB det eneste som duger, og det vil være det eneste som duger de neste to - tre år
Altså: det beste nå og i flere år fremover er DAB.

Når en DAB radio ikke koster mer, (tja, kanskje noen få hundrelapper) og fortsatt har samme RDS FM radio som vanlige radioer, så er det vel ikke noe å lure på. Dessuten tar det mer enn 2-3 år før det nye systemet har en fornuftig pris. Antagelig så har de ikke begynnt å sende om 2-3 år.

 

Og DAB legges ikke ned:

De som har kjøpt DAB-radioer skal kunne bruke den i overskuelig fremtid, garanterer NRKs radiosjef.

 

Han garanterer at de som kjøper en DAB-radio i dag også vil kunne lytte på sendingen, etter at den nye standarden DMB trer inn på banen.

 

Etter at organisasjonen WorldDAB muligens skal endre navn til WorldDMB Forum, kommer DAB allikevel til å leve trygt videre, mener NRKs radiosjef Øyvind Vasaasen.

Kilde

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

OK, som tidligere lydingeniør i NRK (men nå med svært reduserte ører) skal jeg ha meg ny radio i båten. Korea-radioen som jeg kjøpte for snart 20 år siden holder ikke mål. Men hva skal jeg kjøpe? Kravet er en DAB- radio med vanlig FM med RDS i tillegg. Den må kunne kobles til 12volten i båten og ha linjeutgang som jeg kan koble til min eksterne 20W stereo boosterforsterker. Fra denne har jeg nemlig mulighet til å fordele lyden i salongen, akterkabinen eller uterommet, enkeltvis eller i kombinasjoner. Og den må ha inngang for ekstern antenne. Finnes dette? (og når jeg har sluttet å røyke om en uke, se annen tråd, har jeg råd til ny radio).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, som tidligere lydingeniør i NRK (men nå med svært reduserte ører) skal jeg ha meg ny radio i båten. Korea-radioen som jeg kjøpte for snart 20 år siden holder ikke mål. Men hva skal jeg kjøpe? Kravet er en DAB- radio med vanlig FM med RDS i tillegg. Den må kunne kobles til 12volten i båten og ha linjeutgang som jeg kan koble til min eksterne 20W stereo boosterforsterker. Fra denne har jeg nemlig mulighet til å fordele lyden i salongen, akterkabinen eller uterommet, enkeltvis eller i kombinasjoner. Og den må ha inngang for ekstern antenne. Finnes dette? (og når jeg har sluttet å røyke om en uke, se annen tråd, har jeg råd til ny radio).

 

Lars H.

 

 

Jeg har en slik radio som du etterlyser Lars. Det er en JVC, husker ikke betegnelsen, som har line inn og ut. Til line inn benytter jeg meg av min Creative mp3 spiller, til line ut har jeg koblet en trådløs høytaler, hvor senderen er plassert i line ut. Den har i tillegg DAB og FM, hvor du kan gå inn og stille lydbilde slik du selv ønsker det. Har den samme modellen både i bil og båt. Tror det er toppmodellen til JVC. "Kolbjørn" har på BP gir spesialpris til BP-medlemmer vet jeg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

(men nå med svært reduserte ører)

 

Dette "problemet" har også jeg, i allefall i følge fruen... Hun påstår at jeg kun hører det jeg vil høre.. :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Flere av de verkstedene jeg kjører til har leilighetsvis høytalere fra div. anlegg som selges for en slikk og ingenting. (3-500). Det er sett med fem høytalere og en bass som ofte følger med hjemmekinoanlegg. F.eks Dalens på Skytta utenfor Oslo . har slike til sakg med ugjevne mellomrom.

 

Bare et tips!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tenkte det var på tide å ta fram att denne. Det har jo gått fleire veker utan innlegg her :wink:

 

DAB vert utvikla vidare med nye og bedre koding, og skal vera bakoverkompatibel med eksisterande koding

 

Ta ein titt på denne linken til Teknisk Ukeblad

 

Kanskje dette hjelper på kvaliteten?

 

 

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den gamle VW-Jettaen er overtatt av datter på Sørrlandet; Reddet ut DAB-en før bilen forsvant sammen med "påtroppende" svigersønn (han med støvsugeren i stigen og vepsebolet vet dere...).

I morgen skal jeg montere radioen i Vitaraen, og DAahhh får jeg endelig høre mine yndlingskanaler uten sus og støy igjen! :yesnod: Glær mæ!! :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...