Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

Om noen har gode tips på billig DAB-radio, er jeg lutter øre.

 

Jeg kjøpte en Tangent DAB radio på impuls på smartclub ca 1000 kr. Halv pris i forhold til Lefdal like ved.

 

http://www.smartclub.no/elektro/Default.as...=16&cats=51

 

Bra design, god lyd og bra radio. Kommer til å kjøpe en til, og sette på hytta. Får inn alt mulig med DAB der nede (telemarkskysten). Sami radio, NRK Stortinget, u name it. Til og med Værmelding for småbåtbrukere. Og akkurat den er viktig :)

 

// Homer

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg havna på feil side av huset hvor jeg har ekstremt dårlig FM-mottak.

Men DAB-kvaliteten er jo like god (eller dårlig) bare man får inn noe i det hele tatt, så en billig DAB-radio må da være saligheta likevel...

 

tror jeg ville prøvd å lånt en DAB radio før jeg evt kjøpte, i tilfelle DAB-dekningen er like dårlig som FM-dekningen der du har kontor...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

...Om noen har gode tips på billig DAB-radio, er jeg lutter øre...

Clas Ohlson har jo denne på tilbud til kr. 398. Stort billigere blir det neppe på lenge. Fordelen med Clas'ern er jo at du kan returnere - og få pengene igjen uten trøbbel (forutsatt ok embalasje og "ubrukt") - om det skulle vise seg at du mangler dekning, eller opplever andre "skavanker". Altså: Lav pris, og null risiko - spør du meg. Personlig har jeg ingen erfaring med denne radioen.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Clas Ohlson har jo denne på tilbud til kr. 398.
Hei.

 

Har du kjøpt den og testet den? Til den prisen ble jeg virkelig fristet til en handel, om ikke annet så for å få inn værmeldingen for småbåter i Oslofjorden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

...Har du kjøpt den og testet den? ...Lars H.

...Det kan være i seineste laget. ...

Nei, jeg har ikke testet den. Men sist jeg var hos Clas på Alnabru - tror det kan ha vært først i februar - så stod den i hvertfall i hyllene. Men det behøver selvsagt ikke gjelde nå av den grunn...

 

Ronald.

 

Lagt til i ettertid: Joda, den er å få tak i. Om dere klikker på linken jeg oppgav, så kan man sjekke lagerstatus. Riktignok bare på postordre, men det duger jo å bestille på den måten også. Og det kan jo fortsatt hende den står i hylla på Alnabru og andre steder. Her er hva lagerstatus rapporterte:

Lagerstatus akkurat nå

38-1759 Finnes på postordre

Vist lagerstatus gjelder kun for postordrebestillingar. Vi reserverer oss for salg i mellomtiden og eventuelle feil.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvis det er 128 i bitrate på sendingen blir det ikke noe bedre enn nettradio på 128.....nyheter og slikt skal jo kjøres ennå lavere når alle kanaler er i gang m sending...vi snakker jo ikke mp3 engang... bare gamle dritten på mp2..men for all del...enkel å bruke og greit nok til værmelding hvis dekningen er bra nok der du er.. :drink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

DAB-lyd er jo egentlig veldig bra - om man bruker stor kanalbåndbredde. Problemet er at det gjør man jo ikke i Norge. Nå har endelig Sørlandet fått full DAB-dekning, og lyden er jo grei nok i en billig reiseradio, men jeg jeg gleder meg til den dagen NRK finner ut at ja, i dag har mange nok lyttere DAB-radioer som også støtter DAB+ og dermed bytter de lydkodek. Da får man en veldig mye bedre kvalitet med samme kanalbåndbredde, alternativt plass til over 3 ganger flere kanaler med samme kvalitet som dagens kvalitet. Mest sannsynlig blir det en kombinasjon: Noen flere kanaler og en betydelig bedre kvalitet.

 

Optimister har uttalt at den dagen jeg venter på bare er 2 år unna. Neppe! Det går nok minst 3 år før et stort flertall av digitalradioene i omløp kan håndtere DAB+.

 

I mellomtiden kan jeg vente og samtidig glede meg over at eksisterende DAB ikke kan kalles dårlig og at det er full dekning på alle de holmer jeg normalt har tampen fortøyd i. En vesentlig forbedring fra fjoråret. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Clas Ohlson har jo denne på tilbud til kr. 398. Stort billigere blir det neppe på lenge. Fordelen med Clas'ern er jo at du kan returnere - og få pengene igjen uten trøbbel...om det skulle vise seg at du mangler dekning, eller opplever andre "skavanker"...
Hei.Har du kjøpt den og testet den? Til den prisen ble jeg virkelig fristet til en handel...
Det kan være i seineste laget. Var innom C O i kveld for å se på radioen. Ble skuffet, ble fortalt at den er utgått for nesten et år siden...

Nå var jeg innom Clas'ern på Alnabru i går i et helt annet ærend, men jeg så da dennne nevte DAB-radioen i hyllene. Den var mange eksemplarer tilgjegelige (20+ ?), og prisen var fortsatt gunstig, tror kanskje den var enda litt billigere enn sist (lurer på om det var rundt 380, eller noe sånt).

 

Merk at linken imidlertid ikke virker lenger - radioen ligger ikke ute på nettbutikken. Sånn sett har nok Nemo rett i at det er en utgående modell. Men fortsatt altså kurant å få tak i, om ikke annet så i Oslo-området.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Displayet på DAB radioen min rapporterer nå:

 

NRK P1 192 kbps

NRK Klassisk 160 kbps

Met Oslo 32 kbps

Moox 80 kbps

NRK Mp3 192 kbps

NRK Folk 160 kbps

NRK Gull 192 kbps

NRK P2 160 kbps

NRK P3 128 kbps

NRK Nyheter 56 kbps

NRK Oslofjord 192 kbps

P4 Bandit 128 kbps

P4 160 kbps

NRK Sami 128 kbps

NRK Super 192 kbps

 

15 kanaler, av hvilke 5 har akseptabel lyd. Ja det er flotte greier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...