Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Fikk tak i denne båten og klarte ikke si nei. Får lagret denne i hagen hos en nabo, og kan ta meg god tid på denne også.

 

Håper å kunne få denne seilklar til neste sesong, slik at vi har båt også da. Galeasen skal hentes fra Danmark iløpet av september og er et prosjekt på flere år... Men nå har jeg blitt pinnebåteier med 14 meter pinne. :crazy:

 

Det er ikke motor i denne, men vil sette på en liten påhengsmotor.

 

Tror denne kan bli fin for å lære seg seilekunsten. :lol:

 

Posted Image

Utvendig ser det ikke så galt ut....kun to bord må byttes under vannlinjen i følge tidligere eier.

 

 

Posted Image

 

Innvendig må full innredning lages på nytt. Noen som har noen gode tegninger på denne type innredning?

 

Båten er fra 1911, men jeg kjenner ikke til hvilken type dette er....tror det har vært en ren seiler, hvor hytte er påbygd i ettertid. Den er ca. 10 meter lang og har blykjøl.

Flere bilder kommer så snart jeg får den hjem. Har tatt denne usett over nettet, så jeg vet ikke helt hva jeg får. :cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer.... jeg må si jeg er imponert over ditt pågangsmot....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som tidligere PC-arbeider med normalt 50 + timer på jobb i uken, så er dette ren terapi nå som jeg er i en periode hvor jeg ikke kan jobbe grunnet det jæ%¤# hodet.

 

Håper å få den i bruksstand til sommeren, og ta finpussen i løpet av neste år igjen.

Klarte ikke tanken på ikke ha en båt neste år, og har kikket masse på disse gamle treseilere. Det er vakre linjer og ikke så aller verst med plass, når jeg skal bygge innredning helt fra bunnen av, så kan jeg få utnyttet plassen maksimalt. Trenger 4 køyer, bysse og dorom - noe jeg tror vil bli greit å få til.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Grattis!

 

Du e galen vikers !!! :lol::wink:

har man ikke jobb så skaffer man sig.

 

har du noen bild fra sidan på nyförvärvet.......

Ja...det blir nok mye kos gjennom høst, vinter og vår igjen, men jobb kaller jeg det ikke. :wink:

Bilder fra siden og andre vinkler får jeg ikke tatt før til uken, men tidligere eier trodde kanskje det er en svensk kryssertype? Får nok mer inntrykk når jeg får se båten. :lol:

 

Lengden kan jo tilsi at det er en eller annen form for 8m (R eller S-type), men det ble jo laget masse forskjellige av disse. Blir spennende å se om jeg klarer å finne opprinnelsen her..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Pågangsmot har du........det skal du ha :wink:

Takk for det. :smiley:

 

På bildene og etter å ha snakket med tidligere eier, så fant jeg ut at det ikke er så altfor mye som skal til for å få denne i bruksstand til sommeren igjen. Riggen er helt ok, og er oppbevart godt støttet i vater. Storseil, fokk og annet forseil følger med, så litt fremdrift er sikret - så må jeg bare finne ut hvordan jeg skal montere en påhenger på denne (tenker her på styring mtp. roret). Brukes ikke roret når man går for motor, og må det da lages til wirestyring av påhenger?

 

Har som dere skjønner ikke fått satt meg inn i dette enda, men iløpet av vinteren skal nok kunnskapen være på plass - mye takket være dette eminente forum.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det styres ikke med påhengeren. Du styrer med roret. Det finnes spesielle braketter å få kjøpt til sidemontering, men på denne er det jo rene helligbrøden.

Jeg har boka om Mester Anker. Der er det bilde av de fleste av båtene han lagde. Stammer den fra hans tegnebord, så er det mulig Sjøfartsmuseet har tegninger.

Åssen rigg er det? Bermuda?

Er du på fjorden med denne til sommeren, så bøyer jeg meg i støvet.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ærligtalt ikke peiling på påhengs på seilbåt, men har da møtt noen seilbåter som har startet opp en miksmaster når de skal til kai. Mener du kan bruke vanlig ror til styring men de fleste henger over rekka for å nå gass og gir på påhengeren.

 

Selve motoren henger på en egen brakett som kan vippes opp og ned ettersom du vil ha propellen i vannet eller over. Disse brakettene finner du nok som handelvare.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det styres ikke med påhengeren. Du styrer med roret. Det finnes spesielle braketter å få kjøpt til sidemontering, men på denne er det jo rene helligbrøden.

Jeg har boka om Mester Anker. Der er det bilde av de fleste av båtene han lagde. Stammer den fra hans tegnebord, så er det mulig Sjøfartsmuseet har tegninger.

Åssen rigg er det? Bermuda?

Er du på fjorden med denne til sommeren, så bøyer jeg meg i støvet.

Posted Image

 

OK...så da skal motoren bare stå i samme stilling hele tiden (bortsett fra at den skal opp av vannet under seiling). Helligbrøde kan jeg være enig, men kanskje et går ann å få montert dette slik at motoren ikke synes så mye? Bygge den inn på et eller annet vis?

I og med at et aldri har vært innenbordsmotor, så har jeg ikke lyst til å innmontere dette, men å kun stole på vinden overalt er ikke helt min greie......enda. :sailing:

 

Har kikket litt på Anker-båtene, og ser jo endel likheter, men mange er like av disse - hekken og hvordan den ser ut fra siden vil kunne gi noen svar.

Den er Bermudarigget, og at den skal på vannet neste år er helt sikkert....og da "ferdig" utvendig. Hvor langt jeg har kommet innvendig blir en annen sak, men en dørk og noen benker bør være på plass. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja det var min förste tanke oxo kansje det er ett R8 skrov.......

 

litt OT

 

jag gick vakt i hamnen natten mellan sönd o måndag....kom o snakke mycket båt med dom andre 2 killarna

 

den ene berättade om en gammel trebåt han haft med lång tremast, uken innan sjösättning ner han står o lakker o gör i ordning masten för riggning så upptäcker han att den er rutten inuti......

o ju mer han undersöker...ju mer går det upp för honom att den er helrutten inuti men fin på utsiden!

 

vad göra ?(dette var många år sedan!) masten var limmad.....vem tillverkade limmade master osv osv.....han såg hela säsongen gå åt skogen.

 

då säger en av hans kompisar köp en flaggstång o sett på........

 

men det var ju självklart man kan ju inte segla med en jävl... flaggstång som mast, även om den er stagad !!!

 

så han ringde runt 'halva Sverige' efter en masttilverkare...som kan göra en sådan lång tremast limmad...........men får bare negativa svar antingen skyhögt pris eller ett års leveranstid.

 

så vad göra...o tankarna går til flaggstångtipset....

 

vem tilverkar treflaggstänger nu för tiden......han får ett tips om 2 gamla farbröder långt inne i landet........

 

han tar bilen (ett par timmers tur!) långt inne i skogen finner han dessa gamla gubbar (runt 80 år), först trodde han att han åkt feil, men joda vi tillverkar en o annen flaggstång.......

 

du kan följa med bakom ladan her o se.....du förstår vi använder bare prima granvirke vel utvalt..

men någon segelbåtsmast har vi aldrig gjort...hur ser den ut frågar gubbarna?

 

o han förklarer litt tunn i roten, o litt tjockare i dekkshöjd för att sen smalna av opptill.......

 

ni kan se på min gamle mast.....jada säger gubbarna...men vi limmar ikke, den får bli homogen tre.

 

du kan såga itu din gamle mast i 1,5m längder, märk opp delerne o kom tilbaks så skall vi ordna dette....

 

vad kan detta komma o koste da frågade kompisen o såg framför sig i allafall 3-4 tusen.

 

- vi brukar ta 400 kr för flaggstängerna men eftersom detta är lite 'spesial' så får vi ha en 50-lapp extra!.........o då transporterar vi ner den till dig oxo, givetsvis sa gubbarna.

 

så min kompis beställde....

 

4 dagar senare kommer det in en skraltig gammel lastbil på varvsområdet med takrekk fram o bak

 

o på den ligger en exakt kopi av den gamle masten......

 

så på med alle beslag o stag.....o sen sjösättning.

 

O alla gubbarna i hamnen lurade på hur snabbt han kunde få fram en ny tremast.....

 

o en idag så seglar denne båten med en 'flaggstång' !!! :flag_sw:

 

 

 

så det kan ju vare ett tips vikers !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Herlig!!! :lol:

 

Får sjekke masten skikkelig, men ved eventuelt behov så må det kontaktes noen "flaggstangmakere"....

 

Noen annet....her skal det jo til med en masse blokker etc....Fra galeasen har jeg en masse treblokker i forskjellige størrelser (enkle, doble og triple)....det vil vel være mer riktig å benytte disse, enn noe nytt metallkjør?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har sett en versjon av denne sidebraketten hvor tre runde fester, ca. 30 mm. i diameter, festes i båten. Selve braketten festes til disse med store vingemuttere.

 

Her er det mye kunnskap om disse båtene. Formannen, Peter Ennals, har gjort noen fantastiske restaureringer, l. a. 12 meteren Vema.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imponerende!

Kan jeg få kjøpe bare 10% av pågangsmotet ditt?

Jeg aner en båt med vakre, klassiske linjer her! :smiley:

Med tanke på dine tidliger bragder får du nok denne til å skinne!

 

Styring med påhenger:

Du må nok belage deg på brakett, motoren nokså "låst" og roret som styring. Du får med andre ord ingen hjelp av propellstrømmen, her er det ingen styring før du har litt fart ("sig") i båten. Veldig uvant til å begynne med, men man lærer seg til det meste, også det å ta i bruk strøm og vind som hjelp nå man legger til og fra brygga. Jeg er selv i en slik tilvenningsfase, båten min er også en seilbåt med påhenger. I min båt er motoren montert i en brønn innenbords under akterdekket, propellen stikker ut på babord side av roret. Ettersom propellen ikke er i senter, vil båten dra seg litt mot styrbord både for- og akterover. Dette kan kompenseres ved å ha litt vridning på motoren.

 

Ønsker deg lykke til med prosjektet!

Link to post
Share on other sites

har brakett bak og er veldig fornøyd med det, når man har brakett så har man liksom en sidepropell også, er bare å vri den til siden. Syntes nesten dette systemet er bedre en innenbords eller i brønn ivertfall på min båttype som er en veldig lett båt. Jeg vill tro at denne seileren ligger noe i nærheten av if'en og er litt treg på roret, men ikke så veldig treg for det er ikke mange båter som slår if'en i svingradius.

 

 

Men Husk, kjøp en ltt motor vis du skal ha den på brakett for det blir direkte stykt med en stor klomp hengende ute under seil, det ville ivertfaøll ikke konstruktøren likt. påhenger på seilbåt = av under seil...

 

 

Lykke til, dette er drømmeprosjektet mitt når jeg er ferdig med utdannelse og tupperware seiling

Link to post
Share on other sites

Enig med deg, Sonata 7. Motoren må stues bort under seiling...

 

Og det du sier om at motoren kan vris litt ved behov for kortere svingradius er jo glimrende...antar at det vil komme til nytte de første ganger i gjestehavner. Tar nok noen år før jeg legger til og bremser opp kun ved hjelp av vinden - har sett erfarne seilere legge til og stoppe helt opp (rene lukeparkeringen), kun ved bruk av vind/seil, noe som imponerer.

 

Om du skal igang med et slikt prosjekt i løpet av de nærmeste årene, så start å kikke rundt etter passende båt nå....det blir ikke flere av disse gamle treseilere. Noen selges jo i god stand, men forholdsvis dyre - restaureringsbåter er det ikke mange brukbare av..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

...

 

Gratulerer med ny båt igjen, snart flytter trebåtfestivalen hjem til deg.

 

:flag:

Nå skal det sies at jeg har gått ned fra 4 båter (Galeasen, Dorry, Furuholmen og lille trejollen) til kun 2 i løpet av sommeren (Galeasen + treseileren). :)

 

Har kommet inn i en rutine hvor jeg jobber masse og pusser opp i løpet av høst, vinter og vår - bruker båten på sommeren, og savner prosjekter i slutten av sesongen. Nå har jeg solgt motorbåtene og skal forsøke seilbåtene. Jeg har jo ikke hatt båt selv i så mange år, og med litt stram økonomi som ikke kan forsvare nyere båt med nyere motor, så liker jeg tanken på seilbåt med en liten påhenger.

 

Galeasen er et langtidsprosjekt på 3-5 år i allefall, og skal nok bare brukes en sesong (eller ett år som bolig om familien vil), før den selges - håper å kunne tjene litt penger på den. Treseileren tror jeg kanskje jeg skal beholde - har en riktig god følelse for den, og penger vil jeg aldri kunne tjene på denne. tror også den vil kunne dekke de behov jeg har erfart vi har.

 

Om jeg kommer tilstrekkelig langt på båten iløpet av vinter og vår, så besøker jeg kanskje festivalen - men om de flytter til meg så tror jeg kona flytter. :eek:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fikk idag greie på at båten er en Drake 7? Med byggnr. 4 - bygd i Sverige et eller annet sted i 1911. Tror kanskje dette årstallet er feil om et virkelig er en Drake. Mener Drake ble konstruert første gang av Anker i 1929, så litt dektektivarbeide må til her.

 

Hele skroget er i mahogny og hytten er bygd på ca. 1980.

 

Blir spennende å se hvordan skroget ser ut under hvitmalingen...

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om hytten er i god stand, så vil den bli værende i første omgang - synes den ser rimelig stor ut på bilet, men det kan jo lyve litt. Om plassen er god nok for 4 køyer, dorom og en liten bysse så blir dette feriebåten for neste sommer - er den for liten for dette, så kanskje jeg heller vil ta av hytten og gå tilbake til orginalstand. Da må jeg til med en annen båt som vi kan bruke neste år...så kan heller Draken ta 2 år. :)

Men i utgangspunktet tror jeg hytten står..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...