Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Den var flott! :eek: Den er jo nesten lik Agnes :wink:

 

 

Det er jo i samme familie, men denne er betraktelig større på alle måter.

 

Den er 11,5 meter lang, 2,4m. bred og dobbelt så høy både utvendig og innvendig. Båten er tilnærmet strøken, da denne er verftrestaurert for noen år siden.

Det er nesten ny 18 hk. Yanmar og helt ny komplett seilgarderobe med bomtrekk og bomtelt.

 

Det eneste som jeg skal gjøre er å skape litt comfort i kabinen - utover de benker og køyer som er der idag. Mye av dette blir gjort/startet opp denne uken, slik at vi skal nok få en flott båttur til Risør.

 

Ellers blir det godt vedlikehold gjennom året som blir mitt "arbeide".

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg hatt seilbåt, måtte det blitt noe som dette tror jeg. Noe klassisk i tre. Hvor vanskelig er slike som Agnes å seile for en som aldri har hatt seil på noe større enn en barkebåt? Var ikke disse ganske hårete ræser-seilere i gamle dager?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Joda...Agnes IV er til salgs til rette kjøper. :yesnod:

 

Siden jeg nå har tilgang til en større og bedre båt av samme type, så er det helst der tankene mine er og det er den båten jeg og familien vil bruke.

Kunne selvfølgelig "lagret" Agnes i litt tid, mens jeg gjør finpuss og innredningsjobben på Draken, men det vil være bedre om noen overtar Agnesprosjektet. En båt av gangen er lurest har jeg lært her... :lol:

 

Å seile Agnes i tursammenheng alene, er ikke noe problem...i virkelig sterk vind vil jeg anbefale at man er to, men slik jeg har seilt henne er det bare morsomt. Agnes var jo en slik råseiler tidligere (da var hun gaffelrigget og med bom lengre enn lengst og 56 kvm. seil), men hun er nå nedrigget til under 30 kvm. på en bermudarigg. Det gjør henne enklere å håndtere for en person. Bare si ifra Belgarath om du vil overta prosjektet...en rimelig pris vil vi sikkert bli enige om. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært fryktelig gøy, men jeg tror jeg må si nei takk med en gang, før jeg får tenkt mere på det. For det første tillater ikke økonomien noen utskeielser i den klassen du burde få for henne, dessuten har vi allerede en søt liten sak med bensinseil. Skal jeg ha en båt til, kan jeg like godt kjøpe ei skøyte, for da må jeg bo i henne.. ;-)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...