Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Norsk Drakeklubb sa at dette definitivt ikke er noen Drake - muligens en 6 meter (Anker & Jensen) eller en skjærgårdskrysser av en eller annen konstruktør.....han sendte meg videre til Klassisk treseiler klubb.

 

Hmm.... nysjerrigheten gjør at jeg ikke klarer å vente til onsdag hvor jeg kanskje kan finne ut mer med båten "i hagen".

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Den har på et tidspunkt vært registrert seiler i Sverige med et nummer :1107 (tidligere eier mente at dette sto for 1911 og den 7. måned -altså fra veft i juli 1911). Det var også noen bokstaver foran tallene, men dette husket han ikke.

 

Kan dette stemme?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei Vikers!

 

Først må jeg gratulere med nok en oppgave - ingenting er for stor eller for vanskelig for deg - tydeligvis. Du ser visst bare utfordringer, hvor vi andre ser problemer.

 

Når det gjelder å finne ut HVA du har kjøpt, så er det vanskelig å se ut i fra de bildene som du har lagt ut hittil. Et PRIFIL-bilde er absolutt et "must" når det gjelder gamle "meter-båter" eller gamle klassebåter. Overbygget kan jo ha vært påsatt av en tidligere eier.....

 

Vet at det bor en kar her i Østfold, nærmere bestemt Greåker / Sarpsborg som driver bare med å restaurere gamle klassebåter (seil) i tre. Vet også at han holder til ved VISTERFLO (en sidearm til Glomma) rett ved kommunegrensen Fredrikstad / Sarpsborg. Rett overfor Rolfsøybrua.

 

Han averterer av og til på finn.no når han skal selge ferdig restaurert båt. Har sett hjemmesiden hans en gang, men finner den ikke lenger. Mener bestemt at han heter VALDERHAUG (var det Rune?) - mere husker jeg ikke.

 

kanskje noen lokalkjente fra Sarpsborg kjenner til han. Han er en kløpper når det gjelder slike båter.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Da faller jeg til ro med å sette på en 6 HK..+ /- 2 hk etter hvilke priser jeg kan få. Takk for innspill alle!

 

Så takk til Walter og Suzuki for navn og link til "gubben" :lol: Han vil nok kunne hjelpe meg endel i det videre arbeid.

 

Profil, hekk og flere bilder legges ut i denne tråden på onsdag - da kan vi kanskje komme lenger. Fikk også greie på at hele "huden" er i mahogny - så her er det flere tonn med edeltre! :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nesten Walter_S. Gubben heter Martin Kamperhaug, firma MK båt.

Fy Fabian, Suzuki! Du er rå, som har "kobla" riktig oppi harddisken din...... :yesnod:

 

:wink: Mens jeg selv begynner å lure på om det er noe i veien med korttidshukommelsen min.....det er mindre enn 1 år siden jeg var inne på denne siden - :confused: .....men 1 år regnes kanskje som langtidsminne?

 

Hva blir diagnosen da? :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Mens jeg selv begynner å lure på om det er noe i veien med korttidshukommelsen min.....det er mindre enn 1 år siden jeg var inne på denne siden - :confused: .....men 1 år regnes kanskje som langtidsminne?

"Manns minne" defineres vanligvis som en uke! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå var det et eller annet jeg skulle skrive her......men jeg husker bare ikke hva... :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tema......???? Har vi det? :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Camping, ja.....

 

Her er camping.....og båt. :lol:

 

Mulig stand-fyll?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hade du kjöpt campingvogn vikers ?! eller var vad det du sp om?? :confused:

Du vet tydelig meget godt hva vi snakker om. Her er du jo! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Lån ivei med slike innspill. :yesnod:

 

Jeg forhørte meg om denne før jeg tok den jeg har nå, men i og med at en bare er 20 fot lang så er det i minste laget for båt nr. 1 - som en liten en/tomanns for moroskyld er den jo flott.

 

Har et bilde fra sist den var på vannet:

 

Posted Image

 

Den kunne greit få denne standarden igjen ifølge eier. Øverste fribord må skiftes som det også vises på dette bilde.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fikk et svar på innlegg på Trebåtsakutten idag vedr båttype på mitt nyeste prosjekt.

Der menes det at det kan være en 6mR båt, grunnet V-formen ved nullspantet? Hva er et nullspant - det sees sikkert på bildet innenfra?

Kryssere i denne alder ble vist laget mye rundere, og ikke så dype.

 

Han mente også at 1911 kunne være riktig, da OL i Stockholm i 1912 gjorde at det ble laget mange 6mR i Sverige på denne tiden, og som da visstnok ligner min.

 

Bare 2 dager til jeg får flotte damen hjem og kan ta henne i nærmere øyensyn.

Dette er en "Blind date" jeg virkelig gleder meg til....mange bilder skal legges ut på onsdag kveld. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...