Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Tror neppe jeg skal prøve å borre tverrgående på stokker, og H&A på Stathelle koster skjorten bare du tar en telefon :lol: - så jeg tror nok jeg går for finervarianten her, så kan jeg legge noen tynne stokker oppå i etterkant. Da slipper jeg i alle fall vanninntrengningen.

 

Men må platene settes inn med epoxy og duk hele veien, eller holder det med type epoxymaling? Tenkte å legge tec7 langs endekantene og inn mot alle skjøter og så male med epoxymaling - vil det holde, eller er det kun "det real thing" som er godt nok?

 

Har laget en mal i tykk papp på et stålspant og levert ut til Skien rustfri - og fått et prisoverslag på ca. 2000,- på 8 spant av 50 cm lengde x 5 mm. ferdig bøyd til etter mal i sort og galvanisert stål. Høres dette ut som en grei pris dere? Hulda? :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er for alle 8, ja. :yesnod: ...så jeg løper...... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:lol: Da høres det bra ut. De er egentlig helt supre der. For et par år siden skulle jeg ha et jern i baugen av Dorry`n og det synes de bare var morro. Fikk 300 x 5 cm i 5 mm. for 200,- så jeg tror de tar slike "båt-oppdrag" som en liten kuriositet.

 

Tror kanskje også det har noe å si at jeg ikke må ha dette "imorgen", men at jeg kan få det så snart de har tid...så kan de jobbe på det litt innimellom - som litt avveksling. Det blir jo endel bøy og tøy og tilpasninger...ikke et spant er jo likt det andre... :smiley.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

En flaske grei rødvin pr ferdig spant.... Så har du ett par ferdige spant hver fredag fremover..utrolig hva man får tid til selv om de bare skal ta det "innimellom"... :cheers:

 

Jeg har null peiling på seilbåt, men jobber litt med finer på en liten båt jeg bygger (egen tråd)

Kjøp finer som holder BS1088 / AW-100 normen. Dette har noe med bruddstyrke, limtype, antall lag finer osv. Jeg bruker Bruynzeel mahognyfiner. Nes trebåtverksted(trebåtbyggeri?) selger ett konkurerende produkt jeg tror heter Robin.

Les mer her om hvorfor dette er viktig West system.

 

Sjekk under siden om Teaklister. Der ligger det en full beskrivelse av fremgangsmåten for å legge teakdekk som ett pdf-dokument.

 

Teak kjøper du rimelig på Isene-Jordan hvis du befinner deg i rimelig nærhet av oslo.

 

Under tråden til NilsPils finner du link til Adnan-verftet. Der vises det hvordan man fremstiller teakstaver til dekk.

 

Gjør det skikkelig med en gang. Jeg hater å gjøre ting to ganger fordi jeg "bare midlertidig" gjorde ting lettvint første gangen. Det er ikke bare dekket du må rive opp igjen, men husk alle dekkfittings og alt som du også må demontere enda en gang. Har båten stått tre-fire år på land tåler den ett år til hvis det kniper dersom den blir beskyttet mot sol osv. Den blir nok ikke særlig tørrere nå...

Link to post
Share on other sites

Tror neppe jeg skal prøve å borre tverrgående på stokker, og H&A på Stathelle koster skjorten bare du tar en telefon - så jeg tror nok jeg går for finervarianten her, så kan jeg legge noen tynne stokker oppå i etterkant. Da slipper jeg i alle fall vanninntrengningen.

 

Men må platene settes inn med epoxy og duk hele veien, eller holder det med type epoxymaling? Tenkte å legge tec7 langs endekantene og inn mot alle skjøter og så male med epoxymaling - vil det holde, eller er det kun "det real thing" som er godt nok?

 

Har laget en mal i tykk papp på et stålspant og levert ut til Skien rustfri - og fått et prisoverslag på ca. 2000,- på 8 spant av 50 cm lengde x 5 mm. ferdig bøyd til etter mal i sort og galvanisert stål. Høres dette ut som en grei pris dere? Hulda?

 

Når det gjelder dekket, så går en blanding av nytt og gammelt fint sammen. Jeg tenker på liming med moderne stoffer som Tec7. Ting hadde vært gjort annerledes før i tiden hvis materialer og tekniker hadde vært tilgjengelig. Colin Archer hadde ikke bygd treskøyter. Og ikke i den fasongen de har. Pass på at endeveden i finnerplatene blir mettet med et eller annet som hindrer vannintrenging. Tech7 er jo en slik metting.

 

Når du legger dekket, tenk fremover, hvordan skal de se ut den dagen du er ferdig. Skal det belegges med staver i tre, ville jeg nok brukt en maling som jeg kunne slipe på og deretter legge trestaver.

 

Jeg hadde ikke giddet å laget spanter til den prisen om noen hadde spurt meg. Så prisen må jo være grei. Det er igrunnen denne målestokken jeg bruker: 'Har jeg muligheten til å gjøre det selv? Vil jeg gjøre det for den prisen selv?' Er svaret nei på en av dem, så går jobben eksternt. Det er en vri til: 'Blir Admiralen innmari imponert om jeg gjør det selv?' Den overstyrer det meste.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pass på at endeveden i finnerplatene blir mettet med et eller annet som hindrer vannintrenging. Tech7 er jo en slik metting.

 

Tror egentlig ingen type av fugemasser er godt egnet til "metting" av endeved. Mette blir det iallefall ikke kunn en skorpe som ligger på utsiden. Tror jeg ville gått for epoksy. Den minste vannintrenging og litt frost så er tech 7 løs

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En flaske grei rødvin pr ferdig spant.... Så har du ett par ferdige spant hver fredag fremover..utrolig hva man får tid til selv om de bare skal ta det "innimellom"... :cheers:

 

Jeg har null peiling på seilbåt, men jobber litt med finer på en liten båt jeg bygger (egen tråd)

Kjøp finer som holder BS1088 / AW-100 normen. Dette har noe med bruddstyrke, limtype, antall lag finer osv. Jeg bruker Bruynzeel mahognyfiner. Nes trebåtverksted(trebåtbyggeri?) selger ett konkurerende produkt jeg tror heter Robin.

Les mer her om hvorfor dette er viktig West system.

 

Sjekk under siden om Teaklister. Der ligger det en full beskrivelse av fremgangsmåten for å legge teakdekk som ett pdf-dokument.

 

Teak kjøper du rimelig på Isene-Jordan hvis du befinner deg i rimelig nærhet av oslo.

 

Under tråden til NilsPils finner du link til Adnan-verftet. Der vises det hvordan man fremstiller teakstaver til dekk.

 

Gjør det skikkelig med en gang. Jeg hater å gjøre ting to ganger fordi jeg "bare midlertidig" gjorde ting lettvint første gangen. Det er ikke bare dekket du må rive opp igjen, men husk alle dekkfittings og alt som du også må demontere enda en gang. Har båten stått tre-fire år på land tåler den ett år til hvis det kniper dersom den blir beskyttet mot sol osv. Den blir nok ikke særlig tørrere nå...

Vanlige finerplater er nok og bruke til underlag til dekk. Hvis man metter en finerplate med eposy er dette godt nok i massevis. Bruynzeel er plater som tåler og bli brukt som skrogplater, da vil jeg si at det er overkill og bruke bruynzeelplater til underlag av dekksplanker, disse platene koster en del mer også.l Vikers, det er noen som anbefaler deg og bruke furu på dekket, ikke hør på dem. En slik dame fortjener bedre (Teak eller Mahogny). Gå inn se på denne linken Fra skrot til Runabout alá Gatsby .

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder endeveden på platene så vil jeg jo male denne godt med epoxymaling, og deretter så vil jo all endeved limes mot mahogny med tec7. Om jeg får gjennomtrengning noe sted, så merker jeg jo dette, og må utbedre dette med en gang slik at det ikke skapes råte.

 

Når det gjelder spantene i stål, så hadde det vært morsomt å kunne lage disse selv, men jeg ser ikke helt hvordan...mangler en hel det verktøy her. De skal ha de rette krumninger alle sammen og flere 90 graders etc... så her blir det mange timer for hvert spant uten det rette verktøy - og når jeg kan få de laget til den prisen tror jeg det er greiest. Trespantene og ribbene derimot skal jeg nok klare å få laget - det er heller ikke så mange som er knekt.

 

Hva som overasker meg er tykkelsen på skroget...uten å ha målt så mener jeg at mahognyskroget kun er 1 cm eller så tykt ....denne ble nok laget med tanke på vekt en gang for nesten 100 år siden.

Det øverste fribordet som jeg trodde var fullt av råte viste seg å bare være skittent - en omgang med eksenter åpenbarte frisk mahogny rett under, noe som betyr at jeg nå vil bruke dette bordet i år - kun luse inn lister på et par steder hvor det er noen skader (økonomien er grunnen til dette - neste år vil jeg kanskje bytte det hele - 25 meter med 150 x 10 mahogny koster tross alt litt).

De skadede områder er øverst mot dekk og der vil jeg gjerne ha en list uansett - en som gjerne går langs fribordet i kanten mot dekk og litt inn på dekket og med en liten kant langs dekket - noen som vet hva en slik list heter? :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vanlige finerplater er nok og bruke til underlag til dekk. ... En slik dame fortjener bedre (Teak eller Mahogny). ...

 

Ja...jeg legger nok valig fine som underlag - tror det holder etter hva hovedvekt av tilbakemeldinger her sier.

 

Når det gjelder hvilke staver jeg skal ha på dette, så er jeg i tvil, men tror egentlig opprinnelig at det var noe billige greier. :) Gran eller så ble mye brukt, og tror det var gran det jeg rev av nå (orginaldekket??), men jeg legger nok ikke gran tilbake. :wink:

 

Mahogny er jo mest nærliggende siden hele resten av båten er i mahogny, så muligens blir det det. Pusset og mahognybeiset sibisk lerk ser like bra ut og har flotte egenskaper mot vann - til en langt lavere pris, men føler at det er litt "juks" - så økonomi når dekket skal ferdigstilles vil spille inn her.

 

Det jeg ikke helt klarer å tro at jeg får til er å få bøyd til de ytterste dekksplankene/dollbordene.... Brukes damp og slikt på disse som beskrevet i flere tråder? Men når bordene er så lange som 5-6 meter eller mer...hvordan gjøres dette da?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

.

 

Det jeg ikke helt klarer å tro at jeg får til er å få bøyd til de ytterste dekksplankene/dollbordene.... Brukes damp og slikt på disse som beskrevet i flere tråder? Men når bordene er så lange som 5-6 meter eller mer...hvordan gjøres dette da?

For og lage nye dollbord må du ha ei brei plank som du skjærer til. Det vanlige er å skøte den slik at man får mest mulig ut av planken. På min båt har jeg skøtet dollbordet på 3 plasser for å få det til. De gamle dollbordene mine var skjøtet på 4 plasser.

Link to post
Share on other sites

Ok...Takk for det, dospen. Det høres enklere ut. Det betyr at jeg må ha ca. 25 meter med 50 cm ++ bredde og 2,5 cm tykkelse. Brukte du uhøvlet materialer til dette og lagde til? Det må da i alle fall være de rimeligste....

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har lagt opp til en grasal (skrives det slik???) jobb. :smash::smash:

 

De 8 spanter jeg egentlig skulle fått laget ferdig, er nå blitt til ca. 20 rette rustfrie, galvaniserte jern i 90 cm. lengde. Her skal det skiftes stålspant over hele fjøla!!!

 

Etter å ha vært i båten i dag morges fant jeg ut at det ble for dumt å bytte ut noen og ha noen som "holder en stund til"... Da blir det så mye bedre å ha alt skiftet - både for meg og for nestemann som overtar etter meg.

Som en klok mann har sagt, så eier man jo ikke en båt som denne - man låner den bare frem til nestemann overtar.

 

20 stk. à 90 cm. 25 mm x 4mm. = 600,- så prisen er det jo ikke noe å si på.

 

Jeg testet litt i verkstedet der ute, og det skal gå greit med den lille skrutvingen jeg har og bøye til dette selv....da får jeg også tilpasset dette til skikkelig.

Har her en stor utfordring i kjølen rett under cockpit...der er det veldig spisst, men det skal nok gå...former det til etter beste evne.

 

Den virkelige jobben blir forøvrig å få fjernet alle de gamle spanter...her må vinkelsliperen frem og alle gamle klinker sages over og fjernes...nye skruer inn...hull i nye spanter borres og så kan det hele festes med tetning i de gamle hull og med skive/mutter innvendig. Med 20 spant - 15 skruer pr spant så vil jeg tro at dette vil ta sin tid... :crazy: Men om jeg klarer dette, så skal ingen klage på spantene i denne gamle holken!!! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper det er flere enn disse som er intressert i mitt treseilerprosjekt. :sailing:

 

Jeg skal da ikke selge før om et par år i hvert fall..... :lol: Spanter må på plass først.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Snart 3500 visninger på denne tråden din, vikers! Du kan nok være trygg på at prosjektet ditt fanger interesse rundt omkring. Prosjekttråder er det første jeg leser her inne, og det er det nok mange andre som gjør også. Bilder er ekstra stas.

Så hiv deg rundt med kameraet innimellom, og lykke til videre!

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg håper det er flere enn disse som er intressert i mitt treseilerprosjekt. :sailing:

 

Det kan jeg love deg at vi er. Ser fram til å følge dette prosjektet, men håper også at vi kan klare å holde prosjekttråden litt ren, dvs ikke alt for mange og for lange avsporinger.

 

Hva ble utgangen på forskningen rundt båtens opprinnelse? Har forsøkt å følge med, men ikke helt klart å få tak i konklusjonen.

Link to post
Share on other sites

...

Så hiv deg rundt med kameraet innimellom, og lykke til videre!

 

mvh

JanS

 

Takk for det, Jan! Har brukt mye tid på å få av dekket og ikke minst bare få sopet/støvsugd all møkk opp fra båten, men nå skal jeg til med å fjerne gamle rustne stålspant og montere nye - så det skal jeg bildedokumentere i stor grad! :lol:

 

 

...

 

Hva ble utgangen på forskningen rundt båtens opprinnelse? Har forsøkt å følge med, men ikke helt klart å få tak i konklusjonen.

 

Med meget god hjelp av Gunga, så har vi funnet ut at båten min er "Agnes IV" som er en 6mR bygd på Hestholmverftet i Stockholm 1911 med K. Ljungberg som konstuktør. En "proff" seiler ved navn Eduard Ohlsson skal ha seil henne og også ha hatt tidligere Agnes-båter - så Gunga hjelper meg med å se om han kan finne noen bilder av min båt i gamle seilermagasin. Vi har bilder av Agnes II, men ikke av IV...

 

har lovat att jag skall åka ut till Långedrag o se om GKSS har några Seglarblad fra 1911-12-13

 

der bör båten eller iallafall ägaren vara omnämnd........... :smiley:

 

det er värt ett försök iallafall....

 

Tusen hjertelig takk, Gunga!!! :flag_sw::flag_sw:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja ...det er der vi fant ut at Agnes IV er en 6m R med seilnummer S 7 - LOA 9,38 og bredde 1,70 etc..

 

Fantastisk med slike opplasverk på nett..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kort spørsmål...

 

Har forsøkt å fjerne et par stålspant i dag, noe som viser seg noe vanskeligere enn først antatt.

Brukte vinkelsliper og kuttet alle klinker, men da jeg skulle slå disse ut fant jeg ut at jeg dro med meg mye av skroget i hvert hull. Alle hull var jo fylt opp med et tetningsstoff av noe slag, og det var også brukt skruer i mange av hullene - disse er vanskelige å få skrudd ut fordi jeg får ikke fatt på skruen utenfra. :headbang:

 

Spørsmålet er derfor: Gjør jeg noe veldig galt om jeg fjerner spant, men legger nye spant ved siden av og lar de gamle klinker sitte der de sitter (altså saget over og uten belastning - de er heller ikke rustne), og borrer nye hull til å feste nye spant i.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...