Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Kan vel ikke se noe problem med dette men har du prøvd å varme litt på fugemassen før du slår ut klinkene?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nei...gjorde ikke det, men det vil jo ikke spille så stor rolle på skruene. Der har jeg problemer med å få skrudd disse ut utenfra... men kanskje om jeg fjerner trepluggen og varmer tetningsstoffet, så kanskje jeg klarer å finne tak på skruen inni hullet et sted... hmmmm... :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Pluggene fjerner du vel enklest med et smalt tappjen. Er fugemassen (sansynligvis linoljekitt) Har kan du jo prøve å varme litt for å se om den mykner, hvis ikke kan du jo prøve her og med tappjernet. Er skruene av typen med maskingjenger eller prater vi om treskruer? Du kan kanskje sage et spor i de etter at spantet er fjernet og skru med et flatjern fra innsiden. Er det for trangt i hullet til å få denne ut uten å ta med trevirke kan du jo og etter at du har fjernet ytterste del av pluggen bruke en bor med litt større dim en det som hullet er. Tja enkelt skal vel ingen si at det er :cryin:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her var det helt klart gode forslag, jonkare! Takk for det! Skruene er med maskingjenger, så spor innenfra kan lages på endel, men på flere spant kommer jeg ikke til slik (bl. a. under cocpit hvor spantene er helt spisse og trange). Begynte også å regne litt på hvor mange slike operasjoner jeg må gjøre...og kom til at det er ca. 500 :crazy: Søker ikke å ta en snarvei her, men vil skroget bli vesentlig forringet om jeg går over og legger i nye mahognyplugger i alle eksisterende spantefester - kutter klinker og skruer rett innenfor skroget og fjerner alle rustne spant.

Så legger jeg helt nye spant ved siden av der de rustne var - med nye hull og propper.. - enklere, men føler også at jeg belaster skroget mindre på denne måten.....eller forsøker jeg bare å lure meg selv her? :confused:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det går helt sikker fin å legge nye på siden. Har du prøvd om du kanskje kan borre av hodet på skruene fra utsiden der det er trangt, en tynn bor først for å få spor i senter for dereter å borre med en større bor. Med engang hodet er borte på alle skruene på spantet skulle det la seg gjøre å dore disse inn. Da vil du jo og slippe arbeidet med vinkelsliperen. Spørsmålet blir vel bare hvor nøyaktig man greier å være slik at de nye hullene ikke blir for store Går det kan du jo veksle metode alt etter hva som er mest effektivt.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kommer du til og bore ut skruene med et slikt bor som man lager treplugger av? Hvis du gjør det kan du bore ut skruen med det, for så og bore hullet opp slik at du kan få en tre plugg til og passe i hullet og lime den med epoksy. Slike trepluggsett har de på Biltema til noen få kroner. Da kan du sette spantene på samme plass som de har stått før, bare flytte litt på skruene.

Link to post
Share on other sites

HVis jeg forstår deg rett nå dospen så mener du at han borrer helt igjenom huden med en bor som har diameteren hakket større en skruhodet. Forsenker skruen ned i dette hulet og bruker en større plugg en tidligere?

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

HVis jeg forstår deg rett nå dospen så mener du at han borrer helt igjenom huden med en bor som har diameteren hakket større en skruhodet. Forsenker skruen ned i dette hulet og bruker en større plugg en tidligere?

Borer helt igjennom huden, setter inn en treplugg og limer i hullet. Når nytt spant er på plass flytter han litt på skruehullene slik at trpluggene som er satt inn ikke blir berørt.

Link to post
Share on other sites

... Går det kan du jo veksle metode alt etter hva som er mest effektivt.

 

Dette blir helt klart metoden. :cheers:

 

Noen av de gjennomrustne greiene ligger oppå trespant og ribber, mens andre ligger rett på skroget - her ser jeg for meg at jeg prøver meg frem med alle foreslåtte metoder, men det høres jo klart enklere ut å borre av hodet på skruen enn å bruke vinkelkutter innvendig. Problemet er at du fort kan få for stort hull i skroget og må opp i store hoder og skruer noe jeg helst ville unngå - det er et tynt skrog.

 

Skroget har idag en hel mengde med hull som har mistet sine mahognypropper, så her må det lages propper over en lav sko. Om jeg derfor limer de jeg velger å la være + alle nye og bruker epoxy istedet for det klisset som er brukt fra før, så bør jeg kunne føle meg sikker.

Dette er jo også hovedsaklig under vannlinje, så det er jo ikke synlig i stor grad.

 

Skal ned i båten nå etterpå og vil ta noen bilder og prøve meg frem litt... Takk for alle forslag så langt!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Da er vi vel inne på metoden som vikers har presentert selv med flytting av spant. Dette blir jo det samme sak hvor han får 2 plugger rett ved siden av hverandre. Skal skroget være mahogny vil jeg ikke gått for dette uten å ha prøvd andre ting først. Skal det males derimot er vel dette en meget god metode

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Borer helt igjennom huden, setter inn en treplugg og limer i hullet. Når nytt spant er på plass flytter han litt på skruehullene slik at trpluggene som er satt inn ikke blir berørt.

 

Dette vil klart fungere på de spant som ligger rett på skroget...verre med de som ligger på trespent/ribber...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skulle vært i båten og jobbet i dag, men hodet krangler altfor mye..så mye at det igjen blir sykehusinnleggelse. :headbang::headbang:

 

Håper at det roer seg iløpet av kort tid .., men jeg vil ikke ha tilgang til nettet så fortsett gjerne tråden uten meg om dere har innspill, eller finner ut noe mer om "Agnes IV".

 

Hva jeg mener dospen, er at noen stålspant er festet rett på huden av båten på innsiden, mens andre spant har trespant (eller hva jeg kaller ribber), mellom stålet og huden. Ved å hullborre frem til stålet, så vil jo hele festet til trespantet også glippe - noe som jo ikke er bra. :)

 

Vel.... Adresse neste uken, eller to blir nevrologisk med altfor lite båtprat. Jeg henter opp tråden så snart jeg "slipper ut igjen".

Kos dere!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Utrolig artig tråd å følge med på. Jeg er full av beundring over giddisen din, vikers. Og FOR en båt. Lekrere blir det ikke. Men jeg er litt bekymret. Du er åpenbart flink til å bygge og har både gutsen og ferdighetene som skal til, men det er mye synsing rundt materialvalg og teknikk her, og mange spørsmål som åpenbart blir besvart med mer eller mindre kvalifisert gjetning og kreative Petter Smart-løsnigner. Sorry hvis jeg tramper på tær, men en smekker dame som dette fortjener å bli tatt på alvor.

 

Jeg vil på det varmeste få anbefale deg å ta kontakt med Hardanger Fartøyvernsenter. Der jobber det en trivelig danske som fartøyvernkonsulent. Han heter Karsten Mæhl og jeg vil tro at det vil være verd hver krone å spandere en tur på han over fjellet for å ta en titt på skuta. Kontaktes på karsten.maehl@fartoyvern.no. Hardanger Fartøyvernsenter er antagelig landets fremste fagmiljø for restaurering av gamle trebåter, med både verksted, smie og reipslageri. Hjemmeside: http://www.fartoyvern.no/

Link to post
Share on other sites

Skulle vært i båten og jobbet i dag, men hodet krangler altfor mye..så mye at det igjen blir sykehusinnleggelse. :headbang::headbang:

 

Håper at det roer seg iløpet av kort tid .., men jeg vil ikke ha tilgang til nettet så fortsett gjerne tråden uten meg om dere har innspill, eller finner ut noe mer om "Agnes IV".

 

Hva jeg mener dospen, er at noen stålspant er festet rett på huden av båten på innsiden, mens andre spant har trespant (eller hva jeg kaller ribber), mellom stålet og huden. Ved å hullborre frem til stålet, så vil jo hele festet til trespantet også glippe - noe som jo ikke er bra. :)

 

Vel.... Adresse neste uken, eller to blir nevrologisk med altfor lite båtprat. Jeg henter opp tråden så snart jeg "slipper ut igjen".

Kos dere!

God bedring, håper du snart kommer tilbake. :flag:

 

Utrolig artig tråd å følge med på. Jeg er full av beundring over giddisen din, vikers. Og FOR en båt. Lekrere blir det ikke. Men jeg er litt bekymret. Du er åpenbart flink til å bygge og har både gutsen og ferdighetene som skal til, men det er mye synsing rundt materialvalg og teknikk her, og mange spørsmål som åpenbart blir besvart med mer eller mindre kvalifisert gjetning og kreative Petter Smart-løsnigner. Sorry hvis jeg tramper på tær, men en smekker dame som dette fortjener å bli tatt på alvor.

 

Jeg vil på det varmeste få anbefale deg å ta kontakt med Hardanger Fartøyvernsenter. Der jobber det en trivelig danske som fartøyvernkonsulent. Han heter Karsten Mæhl og jeg vil tro at det vil være verd hver krone å spandere en tur på han over fjellet for å ta en titt på skuta. Kontaktes på karsten.maehl@fartoyvern.no. Hardanger Fartøyvernsenter er antagelig landets fremste fagmiljø for restaurering av gamle trebåter, med både verksted, smie og reipslageri. Hjemmeside: http://www.fartoyvern.no/

På baatplassen får jeg masse informasjon (både god og dårlig) og inspirasjon til og jobbe med mine egne prosjekter. Det er helt naturlig at det er flere meninger og ideer om det meste, det er da opp til den enkelte og høre på hvem man vil og bruke det man synes selv er en god ide. Hvis det skal være slik at man ikke skal kunne komme med en forslag til ideer fordi man ikke er båtbygger, tror jeg mange gode ideer går tapt.

:nono: Hvis det er noe som er steingalt så blir dette som oftes slått ihjel ganske fort med argumenter.

Synes heller at du bør delta i diskusjonene aktivt siden du sier at det er mye synsing her, og bidra med din kompetanse på en konstruktiv måte. :flag:

De er sikkert flinke i Hardanger, men det er litt forskjell på og værne og restaurere båter slik de opprinnelig var, mot og restaurere en gammel båt med nye og bedre materialer, verktøy og teknikker. Det beste med baatplassen er at man kan spørre og få svar relativt raskt. (både gode og dårlige svar).

Link to post
Share on other sites

Ojda. Det var ikke slikt ment. Overhodet ikke. Jeg vil bare påpeke at det er lett å gjøre noe galt. Å gjenskape noe som er laget med teknikker og materiale som ikke lenger er allmennkunnskap er vanskelig.

 

Synes heller at du bør delta i diskusjonene aktivt siden du sier at det er mye synsing her, og bidra med din kompetanse på en konstruktiv måte

Å tipse om kanskje landets fremste fagmiljø er vel kanskje akkurat det? Min kompetanse på feltet er av mer teoretisk karakter. Jeg er utdannet fra Univiversitetet i Bergen med hovedfag i etnologi og mellomfag i kulturvitenskap, og studerte sammen med flere av gutta på Fartøyvernsenteret. Jeg kjenner dem godt, og de bruker både moderne verktøy og teknikker. De går ikke i vadmel, for å si det sånn :-)

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at vikers ønskar båten til brukstand, iallefall er det mitt inntrykk og det er jo forskjell på det og å gjenoppbygge som orginalt både hva gjelder teknikker og materialvalg. Jeg er enig med mye av det du sier fyken men det er jo faktisk slik at vi prøver her på baatplasssen å løse problemer utifra den kunnskapen vi har. Får selv svar av og til som kanskje ikke er av de mest fornuftige men man luker ut det man ikke behøver og suger til seg det som er bra. Skulle man og hadde anledning til¨å rådføre seg med eksperter hele tiden hadde vi vel ikke hatt baatplassen. Det får jo heller bli opp til trådstarter å vurdere om tipsene han får er rett elller galt :drink::cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Utrolig artig tråd å følge med på. Jeg er full av beundring over giddisen din, vikers. ....... Hjemmeside: http://www.fartoyvern.no/

 

Takk for det, Fyken. Har kikket litt på sidene der og det er helt klart litt av hvert å ta med seg i eget arbeide...når jeg igjen skal igang med trehaugen. :smash::smash:

 

 

God bedring, håper du snart kommer tilbake. :flag:

....

 

Det beste med baatplassen er at man kan spørre og få svar relativt raskt. (både gode og dårlige svar).

 

Heisan, dospen!

Jeg slapp ut i kveld!!! :flag::flag::flag:

Back in business. :lol: Heldigvis hadde avdelingen plenty av nummer med Vi menn Båt, så litt god input har jeg hatt. :yesnod:

 

 

 

 

Det er vel slik at vikers ønskar båten til brukstand, iallefall er det mitt inntrykk og det er jo forskjell på det og å gjenoppbygge som orginalt både hva gjelder teknikker og materialvalg. Jeg er enig med mye av det du sier fyken men det er jo faktisk slik at vi prøver her på baatplasssen å løse problemer utifra den kunnskapen vi har. ....

 

Dette samstemmer meget godt med hva jeg i første omgang vil oppnå med min gamle treseiler. Spantene skal jeg legge på en grei måte, skroget skal luses på en god og ordentlig måte og dekket skal legges på en måte som gjør det pent, funksjonelt og tett - samt at det stiver av skroget. Hytta som er der er langtfra orginal, slik at den skal bare settes istand og gjøres pen og tett, samt at innredning skal lages funksjonell (her er det heller ingen vits i å tenke orginalt da hytte/cocpit ikke har orginal form).

 

 

Så etter 14 dager på sykehus er det snart endelig tid for å tenke båtpuss igjen..... :smash::smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Velkommen tilbake igjen Vikers

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja.... helsebiten har endret seg såpass drastisk at jeg får mer enn nok med å kunne ferdigstille det "lille" om jeg får til det. Storbåten har jeg gitt til en liten stiftelse som skal restaurere og lage til en båt som barn skal få glede av om sommerene.....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...