Jump to content

Video: Motorstopp-og redning! VP EVC feil og Steyr fordeler


ter-av

Recommended Posts

Vår aller første motorstopp! For en nedtur! Vi hadde lastet ombord mat, god drikke og masse optimisme. Solen skinte fra skyfri septemberhimmel. Dette skulle bli en knallhelg!

 

Etter 10 minutter mistet vi all skyvekraft, og det ble bråstopp. :cryin::cryin: Oljetrykk, temperatur og alt virket ok. Hva det er vet vi ikke ennå, men imorgen går mekaniker ombord.

 

Vi måtte vente en drøy time på Redningsselskapet, men prøvde å gjøre det beste ut av det......

 

Se VIDEO på MorMajor.

 

mvh

ter-av

(som håper dette blir en kortvarig landligge!)

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Ergerlig med motorstopp. En bekjent hadde stopp

uten spesielle symptomer i sommer. ALT ble sjekket..nesten.

Etterhvert fant han det selv.

Feilmontert gjennomføring i akterspeilet førte vann langs kabel

over motorkontrollboks.(VP D3) Kontrollboksen var full av vann.

Tok så mye tid å finne at sommerferien delvis ble ødelagt.

Vanskelig med moderne motorer ser det ut til.

Link to post
Share on other sites

ter-av - vedder 100 kroner på datafeil :smiley: Har du EVC display ombord så du kan lese av feilmeldinger?

 

Petra ombord hos oss (det er bb maskin, stb maskin heter Vera) ville ikke starte en ettermiddag jeg skulle ut med kollegaer på ettersommertur. Ikke snakk om at hun ville tenne i det hele tatt. Fikk ombord VP mekaniker som koblet til sin vidunderdatamaskin, men han fant heller ikke ut noe. Etter 14 dager på Framnæs mekaniske fant de ut at det ikke var noe mekanisk feil. motoren startet når den var helt kald, men ikke når den var varm/lunka. Konklusjonen: måtte få ny hjerne. Og nå er visst alt OK i følge verkstedet. Alt dekket på garanti

 

Rart at en motor som går feilfritt i 101 timer plutselig skal få hjernefeil - men som med oss 2 bente - det er utrolig hva en ny hjerne gjør :wink:

 

Kjekt at redningsskøyta kunne hjelpe dere :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke datadisplay så jeg kan lese feilmelding - men jeg tipper du har rett; at det er en elektronisk og ikke en mekanisk feil. (Etter ca. 100 timer hos meg også). Håper inderlig at det ikke tar 14 dager å få utbedret dette. Jeg vil ut så fort som mulig. Og optimistisk som jeg er har jeg et håp om at det kanskje er en bagatell, og at vi kan dra ut igjen i morgen.......... :rolleyes:

 

Trøsten så langt får være at det må være en reklamasjonssak. Båten er tross alt ikke mer enn tre måneder gammel.....

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Fin båt du har. Har absolutt sansen for Viksund-båtene. Gratulerer så mye. Ellers er jeg imponert over hjemmesiden din og ikke minst videosnuttene dine. Veldig bra, og takk for at du så åpenhjertig deler situasjonene dine med oss andre her på forumet.

 

Er litt nyssgjerrig på motorproblemet ditt og Bittelitens. Som dere ser av signaturlinjen har jeg en "gammeldags" Yanmar uten noen elektronisk motorstyring og er forsåvidt fornøyd med det. På samme tid har jeg også sansen for D-serien til Volvo. For meg personlig ser jeg fortsatt på motorene som relativt nye og som så fortsatt i en valideringsfase. Spørsmålsstillingen til deg og forumet ellers er ikke å sette Volvo i et dårlig lys, men heller å få frem erfaringer.

 

Forstår dere har Volvo begge to. Du har vel en D6 350 antar jeg mens Bitteliten har dobbel D4 260. Bitteliten har hatt motorkontrollfeil og på symptomene dine kan det virke som om du har det samme. Forstår at dette er en bagatell å få rettet på. Hva er det som skjer? Er motorstyringa Volvos akilles? Litt tilfeldig synes jeg at to personer av et engere utvalg (underforstått av de mer aktive) her på forumet med nye Volvo-motorer har erfart samme alvorlige feil. Er det flëre med samme erfaring?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en D6 370. Den har gått som en drøm siden jeg fikk den, uten problemer av noe slag. Dagens hendelse kom som "julekvelden på kjerringa". Etter å ha hatt en Mercruiser 1990-modell de siste årene (som forøvrig gikk som en klokke hele tiden) ettergikk jeg de vanlige symptomer: oljetrykk, vanntemperatur osv - uten å registrere feilmeldinger på noe av det.

I motsetning til Bitteliten har jeg ikke datadisplay knyttet til motorfunksjoner. Derimot en klokke med symboler og alarmsignaler. Varseltrekanten begynte å lyse, og jeg fikk en entonet alarm. I instruksjonsboka forklares dette bare med "alvorlig feil". Motoren sluknet før jeg rakk å vri om nøklen - og et forsøk på å starte påny lyktes ikke. Jeg snakket med mekanikeren i hjemmehavna, som i sin tur kontaktet Volvo - og beskjeden var; ikke prøv å starte mer, kom deg i havn.

Nå er jeg mildt talt spent og nysgjerrig på løsningen!

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en D6 310 som gikk feilfritt en sesong i Bitteliten III. Nye eieren har så vidt meg bekjent heller ikke hatt noen problemer.

 

i Windyen gikk da begge motorene feilfritt i 101 timer før plutselig den ene bestemte seg for ikke å starte. Hadde ikke merket et eneste symptom på feil før det. Det rare var at motoren startet når den var kald, ikke når den var varm.

 

Hos ter-av kan det jo være mekanisk også, eller kanskje tett dieselfilter? Hvem vet før han har fått kyndige folk ombord.

 

Det er fordeler og ulemper med alt vi har. To Yanmar motorer som du har ville sikkert fungert OK i båten vår - men ikke med samme prestanda. Turboforsinkelse på 5 minutter er ikke noe særlig i en sportscruiser synes jeg. KAD 300 er like datastyrt som D serien, og den er i følge VP mekanikere en svært driftssikker motor. Men også her er det enkelte motorer som får hikke. Jeg har flere ganger i sommer snakket med en taxibåteier i Sverige. Han byttet sine 2xKAD 44 med 1xD6 350 i våres. KAD'ene gikk over 5000 timer uten et feilslag. D6'en har gått over 600 timer i sommer uten en eneste feil. Endringen fra 2xKAD til 1xD6 er 6 knop lavere fart, 50% lavere forbruk og at man slipper å bruke hørselvern ombord :smiley:

 

At det var elektronikken som sviktet på ene motoren vår er i og for seg et tankekors for meg. Hadde vært mer fornøyd om det hadde vært en mekanisk feil. Men jeg antar - uten å vite - at jeg har vært uheldig. Det går mengder av D motorene nå, og at en og annen har en feil er greit. Det sier ingenting om at motorene er bra eller dårlig. Jeg har snakket med Windy om dette og de ble overrasket over mitt problem. De hadde ikke noen lignende erfaringer.

 

ter av postet mens jeg skrev. Jeg fikk ingen feilmeldinger som deg. Motoren bare tente ikke. FIkk da opp på EVC displayet at det var en alvorlig feil med insprøytnignssytemet. Hvilket antakelig var et symptom ettersom problemet var hjernen.

 

Jeg oppdaget fordelen med to motorer. hadde ikke noe problemer med å komme meg fra brygga og bort til Framnæs Maritime, men havna deres er trang og med en motor som gjør at båten hele tiden drar 6-7 grader til sida om man ikke styrer ombord gikk det svært sakte og forsiktig til kais. Men det gikk nå bra :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke datadisplay så jeg kan lese feilmelding....

Hvis du finstuderer manualen din mener jeg at du kan lese ut feilkoder v.hj.a. blink på lysdiodene på panelet som indikerer en kode som du kan slå opp i kodetabellen i manualen. Ikke så elegant som med display selvsagt, men det skal være mulig.

Link to post
Share on other sites

Tror du vil få denne feilkoden frem om du setter på tenninga. Da skal varsel lampa blinke et visst antall ganger

 

Fint om du holder oss underrettet om konklusjonen når spesialistene kommer ombord :smiley:

 

Jeg synes den prinsipielle diskusjonen Arnstein startet er interessant, så jeg håper mange deler erfaringene sine her. Det var nettopp derfor jeg valgte å si at vi hadde hatt et problem.

Link to post
Share on other sites

Takker for positive svar fra dere begge. Håper det kun er tilfeldigheter at dere begge har hatt feil etter ca. 100 timer. Som sagt har jeg så langt mest positive tanker om D-serien. Problemene deres ser heller ikke ut til å være av mekanisk karakter.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Problemene deres ser heller ikke ut til å være av mekanisk karakter.

Nei, desverre vil jeg si. For meg er et mekanisk problem mer forståelig enn at en hjerne ikke funker. Men VP skulle visst feilsøke på boksen vår for å finne ut hva som var feil. Jeg har ikke tenkt å grave noe mer om det så lenge motoren fungerer neste år. Men det blir noe timer i Sandefjordsfjorden med prøving og feiling før jeg setter nesa hjemover til våren.

Link to post
Share on other sites

Nei, desverre vil jeg si. For meg er et mekanisk problem er forståelig enn at en hjerne ikke funker.

Underforstått mener jeg at mekaniske svakheter har lett for å hefte ved merket. Den minste sannsynlighet for motorkontrollfeil er selvsagt i seg selv en alvorlig bekymring, men likevel må dette være et trivielt teknisk problem å løse uten de store konsekvensene for motorens konstruksjon. Inntil eventuelle problem er lokalisert og løst er jeg forsåvidt enig i din bekymring.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange motorer har Volvo solgt, tilfeldigheter att det er 2 her på Baatplassen med motor-

problemer. Det gjelder å få en diagnose på hva som er galt. Volvo selger vel relativt mange motorer i året. Tror Volvo er uansett ett sikkert valg.

 

Men uansett det ville vært meget uheldig om dette inntraff i en båthavn ved tilegging. Tror det er

en enkel elektronisk feil. Når den får feilsymsom, kutter den driften.

 

Men uansett Ter-av er det kjedelig med ny båt. For vår del skal vår båt opp på land mandag å få

satt på gummibelg rundt seildrevet da den har falt av. De får ikke lov til å bruke ordentlig lim om

dagen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Antar jeg så ter-av utenfor Jeløya ikke langt unna Rambergkrakken i går omlag kl 18. Antok at dere utelukkende var opptatt av finske inntil jeg observerte at redningssjøyta kom for full fart. Heldigvis var fjorden nesten blank som et speil så det ble vel ikke grunnlag for sjøsyke ombord - det virket i alle fall ikke slik på videoen dere tok.

 

Har to merknader til hendelsen. Den ene er at det kan være greit å ha et drivanker ombord. Vil anta at i tilfellet til ter-av så er det hensiktsmessig med radius 125 cm eller deromkring. (Men dette har vel ter-av allerede anskaffet). Et drivanker bidrar til å motvirke rulling ved mer sjø.

 

Den andre er denne hendelsen med D6 370. Produsenten tilbød meg kort tid før levering to slike istedet for to Yanmar 6 LYA STE. Jeg hadde bare 24 timer til å svare og jeg ringte rundt omkring til endel "forstå-seg-påere". Jeg registrerte ved tre samtaler den type problem som ter-av har orientert om og ble stående med Yanmaren - som jeg også kjenner litt til fra en tidligere båt. Yanmaren går og går - men det gjør klart andre motorer også. Poenget er at det skal bli interessant å høre grunnen til at D6 370'en tok en hvileperiode.

 

Håper at dere snart er ute igjen - det kan fremdeles bli noen flotte dager her i Oslofjorden før båten må opp.

Link to post
Share on other sites

Ja, du så rett. Jeg så deg også. Dvs, jeg antok det var deg siden du så ut til å komme fra Son. Hadde ikke Redningsskøyta vært tilkalt hadde jeg nok kontaktet deg på VHF. Du har jo skute kraftig nok til å slepe litt..... :yesnod:

 

Og, joda; vi har drivanker ombord. Men det var så stille at vi knapt flyttet oss på en drøy time. Aktiverte slepespor på GPS'en, og det var knapt registrerbart. Sånn sett var det en "fin" dag å få stopp på.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Tror det er

en enkel elektronisk feil. Når den får feilsymsom, kutter den driften.

 

Det er ulike grader av alvorlighet ved feilene. Om det bare er en "middels alovrlig feil" så går motoren inn i nødmodus og man går videre på redusert effekt. Ved alvorlige feil stopper motoren for å hindre alvorlig motorskade

 

Jeg registrerte ved tre samtaler den type problem som ter-av har orientert om og ble stående med Yanmaren - som jeg også kjenner litt til fra en tidligere båt.

fint om du kan være litt mer konkret på dette, dvs hva har hendt og hva har feilen vært? Tror dette har stor interesse for andre som eventuelt står i samme valgsituasjon.

Link to post
Share on other sites

Litt tilfeldig synes jeg at to personer av et engere utvalg (underforstått av de mer aktive) her på forumet med nye Volvo-motorer har erfart samme alvorlige feil. Er det flëre med samme erfaring?

 

Jepp! Faktisk i går kveld! På vei inn mot brygga går plutselig alarmen og faretrekanten i displayet blinker mellom rødt og gult og motor stopper (slik den er programert til å skulle gjøre). Fikk dradd båt inn til en av bryggene, kvittert ut feilen med diagnoseknappen og kunne starte motor igjen for å kjørt inn i båsen.

 

I dag har jeg sjekket nærmere, men feilen forsvant like fort som den kom. Ingen feilmeldinger. Får heller ikke opp feilmelding ved å gå gjennom diagnosesystemet (holde "D-knappen" innen i 5 sek. og deretter 5 sek. til). Jeg hadde også helt normal temperatur og oljetrykk da dette skjedde. Skal til Volvo mandag for å få dem til å lese ut feilmeldingen.

 

Men har en mistanke om datafeil eller giverfeil. Ved prøvekjøring i dag stoppet temperaturmåleren på 55 gr. for så plutselig på ett sek. å sprette opp til normaltemperatur. Tror dette må være giverfeil eller hva? Deretter fungerte alt normalt igjen.

 

Min bekymring er ikke så mye feilen, men usikkerheten dette skaper ved andre anledninger. Hva om vi hadde vært langt til sjøs med vind osv.?

 

 

Rart at en motor som går feilfritt i 101 timer plutselig skal få hjernefeil - men som med oss 2 bente - det er utrolig hva en ny hjerne gjør :wink:

 

Ikke sant! Min D4 har gått 350 timer uten en eneste feil (i følge forrige eier) og får selvsagt første feilemelding 14 dager etter at jeg har overtatt. Det greie med EVC er jo at en ved dataavlesningen på verksted visstnok kan lese hele motorens "feilhistorikk". Hver eneste feil registereres visstnok.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

............. Det greie med EVC er jo at en ved dataavlesningen på verksted visstnok kan lese hele motorens "feilhistorikk". Hver eneste feil registereres visstnok.

 

Sikkert lurt å ALLTID gjøre før man kjøper en brukt båt med VP D da. Hvis du tar en sjekk kan du jo også se om forrige eier aldri har hatt feil.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det med at motor stopper når det er alvorlig feil kan være skummelt jeg, eller, greit at den stopper, men skulle vært mulighet for å tvangs starta den.... f.eks hvis oljetrykk blir borte, eller tempen for høy.... Jeg kjører heller rådebank eller sprekk i toppen på motoren enn å drive på land... En kamerat av meg fikk kjørt i filler impeller, motor stoppa pga overoppheting, fikk akkurat festa tau i han og dratt båten vekk fra grunna han egentlig skulle stått på allerede... Rein skjær flaks.

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

"Hvordan går det morMajor har mekanikeren som skulle komme idag klart å løse problemet".

 

Hadde det enda vært så. Da hadde jeg vært utpå igjen nå...

Nei, jeg er redd det ble litt misforståelse om tidspunktet (noen glemte det var helg?) Får smøre meg med tålmodighet. (Ikke lett. :headbang: )

 

Det er imidlertid interessant å se erfaringer som kommer fram i tråden her. Kommer tilbake med info når det foreligger.

 

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...