Jump to content

Video: Motorstopp-og redning! VP EVC feil og Steyr fordeler


ter-av

Recommended Posts

ter- av

 

Dette er jo egentlig veldig betryggende med tanke på motoren :yesnod: Kanskje det er feil på tankmåleren?

 

Har du mannlokk så du kan kikke nedi tanken? Med tørt og rent dieselfilter mener du da at dieselsystemet mellom tank og motor var helt tomt?

 

Mekanikeren håpet å få undersøkt dieselsystemet i kveld, så vi får se...

Det han imidlertid har bemerket er at han synes stigerøret i tanken stopper for langt over bunnen, og han foreslår å forlenge det i vinter. Dette er noe jeg kommer til å diskutere med Viksund.

Pr nå så står imidlertid røret ned i dieselen uten at diesel blir pumpet fram til motoren. Løsningen er altså ikke (dessverre) så enkel som å fylle mer diesel på tanken så er alt OK.

 

Når stigerøret står så høyt kan det selvfølgelig ha skjedd at det kan ha dratt luft når jeg har akselerert og båtens vinkel er endret.

 

Om tankmåleren viser feil i tillegg? Det er jo mulig - og vil i såfall ha vært enda en medvirkende faktor dersom det har vært for lite diesel. Måleren sto på 1/4 - og tankene tar til sammen 66o liter drivstoff.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Dettte er rene tilfeldigheter selvfølgelig, men da du fortalte at du var på vei over fjorden for å tanke på Horten Indre Havn, slo tanken meg. Har vi et lokalt Bermudatriangel mellom Mølen- Vealøs og Bastøy?

 

Saken er den at da vi på lørdag ved lunchtider var på vei fra hjemmehavna i Asker og til en lokal BP-samling i Horten fikk jeg en uforklarlig stopp på den ene motoren mellom Mølen og Vealøs. Vi hadde da kursen mot Horten Indre Havn for å toppe tankene!!!!

 

Jeg kjøpte båten for tre år siden og bortsett fra problemer på hjemmturen etter overlevering grunnet dieseldyr på tankene har motorene gått klokkerent og uten et feilslag i alle de 3000nm som er tilbakelagt siden kjøpet.

 

Problemene artet seg slik at jeg lå i 3200RPM da stb. motor med ett begynte å jage. Jeg satte ned gassen til ca 2500RPM på begge motorene og jagingen ga seg i en kort periode for så å tilta igjen. Jeg reduserte ytterligere pådraget ned til 1500RPM, og det samme gjenntok seg; stb. motor begynnte å jage etter kort tid for tilslutt å stoppe helt opp.

Jeg prøvde å turne motoren på starteren et par ganger uten hell.

Det blåste relativt friskt så tanken på å åpne motorlukene og begynne feisøking der og da ble raskt droppet. Det var relativt kort vei til Horten gjestehavn og vi besluttet å gå videre på en motor, og heller prøve å finne årsaken der.

 

Vel framme åpnet jeg motorromslukene hvor allt så aldeles normalt ut. Jeg åpnet lufteskruen og pumpet fram diesel som ved lufting og det kom diesel med en gang. Jeg løsnet et dieselrør ved dysa, og diesel piplet fram umiddelbart. Jeg byttet så filtere både Racorfilter og på motoren, men etter nøye saumfaring kunne jeg fastslå at begge filtrene så uforskammet rene ut. Ren diesel ble ytterligere bekreftet etter at jeg hadde tappet en halv liter fra tappekrana i bunnen av tanken. Med nye filtere turnet jeg motoren, som startet litt nølende som vanlig er etter fiterbytte med tilhørende luft i systemet.

 

Dagen etter på hjemveien dro jeg på litt ekstra. Jeg gikk relativt lenge på topp turtall, 3800RPM for å provosere fram feil, men ingenting unormalt oppstod.

Hva var det egentlig som hadde skjedd på lørdagen? Tankene var halvfulle slik at luft via pickuprøret var utelukket. Kunne jeg ha hatt en luftlekkasje et annet sted? Eller kan det ha vært noe annet?

Er det andre som har opplevd unormale ting i farvannet utenfor Vealøs?

Something Weird is Going On In The town of Horten...

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ingen toppakning å skifte, hvis den ryker? :confused::lol:

 

 

Også greit hvis en får noe tull med ventiler og sånt da. Iflg Steyr importøren ikke noe problem,men jeg foretrakk å være helt utdatert og teit. Iflg yngste jentungen så er det en helt daglig tilstand for undertegnede. Skjønte ikke helt monoblokk konseptet men det er sikkert bra greier for de som skjønner seg på det. Og dessuten så er service ganske dårlig her....

Link to post
Share on other sites

Hehe men morro hadde vi det på Båtplass treffet i Horten da :wink:

Tine II

Enig Runo, morro var det. Neste helg blir det fårikål-party på H-øya. Pleier å være morro det også :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En refleksjon:

En del av disse feilene oppstår antakelig på motorer uten så mye datastyr også. Men brukerne vet ikke om dem for de blir ikke varslet. Spørsmålet er hva som er best - å ikke vite eller å vite. Noen ganger ville jeg foretrukket å ikke vite :rolleyes:

 

Har også tenkt denne tanken og at vi med disse nye motorene får mer informasjon en tradisjonelle motorer - på godt og ondt selvsagt. Problemet er selvsagt konsekvensene. Oppdages f.eks. en giverfeil i temperaturgiver vil dette av systemet oppfattes som en alvorlig feil (for høy temperatur) og motor vil stanse. Dette oppleves dramatisk - iallefall første gang en opplever det.

 

Det som er viktig å vite er at motor skal starte igjen (etter kvittering av feilmelding) dersom det likevel ikke er noen feil (dersom ikke ny feilmelding kommer opp). Dette betyr at det kun er dersom du faktisk har en alvorlig feil at du ikke får startet motorer igjen. Det samme problemet vil du jo også ha på en konvensjonell motor. Faller oljetrykk eller motor koker kommer du ikke langt uansett!

 

Har sjekket dette med en god del Volvoforhandlere og de sier det samme alle: D-motorene til Volvo har vært bemerkelsesverdig feilfrie. Det har også vært svært får dataproblemer. Forhandleren i Kr.sand hadde aldri før hatt en slik feil jeg opplevde. Så kan vi jo spekulerer på om vi her inne har vært særdeles uheldige eller om Volvo dekker til en ubehagelig sannhet..

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med flere VP verksteder og ingen sier at D4/D6 motorene har mye problemer. D6 hadde et par problemer med første serien. Ett dieselrør sprakk pga feilkonstruksjon (1600 bar trykk :eek: ) og SW ble byttet på enkelte.

 

D3 har hatt problem med kjøling når båten går i plan - dette skyltes feilkonstruksjon på drevet har jeg blitt fortalt. De hadde også andre tekniske problemer med de tidlige D3'ene.

 

Windy hadde ikke hørt om en D4 med problemer da jeg informerte de - heller ikke Vollen Båtservice som har ansvar for alle reklamasjoner på nye Windyer på Østlandet.

 

Men Framnæs Maritime virket ikke helt fjerne for tanken på at dette ikke var første gangen de måtte bytte datakomponenter. Det måtte vi på min D6'en i Bitteliten III også da den var ny. Da funket ikke tilten som den skulle og en eller annen del ble byttet av VP.

 

For å understreke at man kan nullstille feilene og starte igjen kan jeg fortelle hvordan VP mekanikeren "behandlet" motoren min. Vi forsøkte å starte motoren 15-20 ganger mens han hadde sin lille datamaskin innkoblet. Hver gang jeg satte nøkkelen i stopposisjon ble feilminnet nullet ut - og hver gang jeg forsøkte å starte motoren kom feilen tilbake. Vi dro motoren på starteren helt til EVC systemet selv koblet ut starteren for å unngå overoppheting gjentatte ganger mens han pumpet dieseltrykk manuelt med luftepumpa på motoren. Det var først da han så at feilen kom tilbake igjen og igjen han sa at det var en feil han ikke fant ut av der og da.

Link to post
Share on other sites

Litt OT kanskje i forhold til nye elektronikk-styrte motorer, men de nye elpanelene som vi har fått

innst i vår båt, fungerer ikke. Nå har det visst kommet en datakabel som kan kalibrere de. Men

uansett har vi ikke hatt dieselmåler, vanntankmåler, landstrømvarsling, batterivarsling. Dette gjelder de nyeste Bav. De minste Bav har også fått feilsymtomer som viser tom vanntank forut. Men de har faktisk ikke vanntank forut. :lol: .

 

Kablene skal bli sendt ut til forh. i disse dager. Men elektronikk har kommet for å bli. Båt-elektrikkere sliter litt med det, det trengs vel heller mere programmerere.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det var først da han så at feilen kom tilbake igjen og igjen han sa at det var en feil han ikke fant ut av der og da.
:lol: kjempebra

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Selv hadde jeg vært lite betenkt på å kjøpe en av disse nye båtmotorene fullstappet med elektronikk uansett fabrikat(kanskje med unntak av Steyr,er skeptisk til monoblokka)

Ingenting å være redd for!

 

Ehhh. Hvorfor det thor? Jeg har kjøpt båt med Steyr. :eek: Hva er det potensielle problemet med monoblokk?

Verdens beste motor :smash:

 

Ingen toppakning å skifte, hvis den ryker? :confused::lol:

Hvis den ryker? :rolleyes: Nei her ryker ingenting, kansje en ventilarm på en svært dårlig dag...

(og nå ser jeg selvsagt bort i fra den hvite røyken som kom ut fra motorrommet på jomfruturen :blush: (i Vatlestraumen selvsagt)

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dettte er rene tilfeldigheter selvfølgelig, men da du fortalte at du var på vei over fjorden for å tanke på Horten Indre Havn, slo tanken meg. Har vi et lokalt Bermudatriangel mellom Mølen- Vealøs og Bastøy?

 

Er det andre som har opplevd unormale ting i farvannet utenfor Vealøs?

Something Weird is Going On In The town of Horten...

Nja, troen har hjelpt så mang en mann. Overtroen har skremt enda flere. Er din konklusjon å forstå at småbåter bør holde seg borte fra nevnte farvann? Regner med at ferger og annen nyttetrafikk går ufortrødent uten problemer i samme farvann:wink: :lol:

 

Spøk til side. Hvilke motorer har du da?

 

Ser ellers i denne tråden her Volvo KAD 300 øker turtallet av seg selv omhandler Volvo motorstyringsproblemer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

kremt, en typisk sprekk i "toppen" mellom ventilsetene på en steyr/puch or whatever, ved en lett overoppheting pga litt skitt i vanninntaket = ?

marinedieselmotorer tåler som kjent ikke like mye tøff behandling som marinebensinmotorer......

 

ellers går svensker og software omtrent like dårlig sammen som tyskere og software:

http://www.alexisparkinn.com/photogallery/.../SaabCrash3.mov

 

men, de er ikke alene:

http://www.cs.tau.ac.il/~nachumd/horror.html

 

hill 60iene dine Cesar,

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nja, troen har hjelpt så mang en mann. Overtroen har skremt enda flere. Er din konklusjon å forstå at småbåter bør holde seg borte fra nevnte farvann? Regner med at ferger og annen nyttetrafikk går ufortrødent uten problemer i samme farvann:wink: :lol:

 

Vel, vet ikke om Bastø-Fosen er helt enig med deg der. Har da hatt sine problemer opp gjennom de få årene de har operert strekningen!

Link to post
Share on other sites

kremt, en typisk sprekk i "toppen" mellom ventilsetene på en steyr/puch or whatever, ved en lett overoppheting pga litt skitt i vanninntaket = ?

marinedieselmotorer tåler som kjent ikke like mye tøff behandling som marinebensinmotorer......

Motoren stopper om den er overopphetet...

 

Den har jo IKKE toppakning ... det var det som var pointet!

Selvsagt har den ikke det, noe annet ville jo være feilkonstruksjon :wink:

Link to post
Share on other sites

Litt OT kanskje i forhold til nye elektronikk-styrte motorer, men de nye elpanelene som vi har fått

innst i vår båt, fungerer ikke. Nå har det visst kommet en datakabel som kan kalibrere de.

Regner med at denne kalibreringen raskt kommer inn i ekstrautstyrslista til Lunde :lol:

 

Vel, vet ikke om Bastø-Fosen er helt enig med deg der. Har da hatt sine problemer opp gjennom de få årene de har operert strekningen!

HM - har du egen erfaring med det? Jeg har tatt ferga mer enn 1000 ganger siste 5-6 åra og jeg har ikke opplevd store problemer.

Link to post
Share on other sites

Tenker på oppstarten jeg da, isproblemer, ferjekai som ikke passet til båtene, kollisjoner med kaia, etc.

Men min erfaring med båtene har vært grei. De 3 gangene jeg har tatt dem har de gått som de skulle!

 

Men mulig de også har elektronisk styring av motorene sine??? :diving:

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Data er kjekt så lenge det virker...og det gjer det heldigvis nesten alltid.

I fjor var eg to turer til Kvitsøy, det var to for mye.

Førtse gang kom eg inn fra sørvest og gikk eg ut der fergeleiet er, da eg ga på for å få båten opp i plan begynnte motoren å jage mellom 2000-3000 rpm. Den gikk normalt på turtall under 2000.

Min første tanke var at eg måtte ha fått noe "dårlig" diesel og filteret holdt på å gå tett.

Siden det var fint vær og eg hadde filter og verktøy ombord, satte eg på kaffikjelen og gikk hjemover til Sandnes i snekkefart.

 

Vel hjemme byttet eg grov og finfilter og allt var OK.

 

Et par uket senere, kom eg inn til Kvitsøy der eg kom ut første gang (ved fergeleiet) og motoren mister turtall og blei liggende å jage mellom 2000-3000 rpm.

Da forstod eg at det ekstar filterbyttet var unødvendig.

Der ute er det så kraftige signaler i luften at eg tviler på om det er sunt for hverken folk elle fe å holde til.

 

Etter dette jaget motoren med 100 rpm i enkelte turtallsområder.

Garstad tok ut hjernen min (den i båten..) og sendte den til Volvo for bytte/resetting.

 

Etter dette har eg ikke hatt tilsvarende problem, og eg har holdt meg langt vekk fra Kvitsøy.

 

Mvh Andrea

Link to post
Share on other sites

Dette blir vel nesten som å banne i kjerka, men hvorfor skal de på død og liv ha disse elektroniske styresystemene? Hva var galt med den gode gamle waier-overføringen da? Greit den måtte smøres opp, og kanskje byttes med noen års mellomrom, men det var jo ihvertfall et idiotsikkert system da!

Og med disse elektroniske greiene må det jo være mye som kan gå i stykker, servo-motor, kabler, elektro-chips etc.

 

Jeg kan skjønne det på flymaskiner (fly-by-wire) men der var det vel for å spare vekt bl.a. men i en fritids båt?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett en kar som knuste ankelen til kona (mellom baug og brygge) I Risør med en Windy37 p.g.a ukyndig bruk av elektroniske "gasshåndtak" (båten sjaltet ikke i revers fordi motorene ikke hadde kommet nok ned i RPM, og han kom i "motfase" ) så er jeg tilbøyelig til å være enig med Nøtterøy :yesnod: På den annen side så er det kanskje vi med gamle Balticer som er misunnelig..... :lol:

 

En annen ting jeg er skeptisk til m.h.t disse elektroniske kontrollene, her kan jo dere som har slikt kommentere, er den nær sagt totale mangelen på motstand i de........det må da være allt for lett å sette båten i gir/full gass hvis eks jakke e.l henger seg fast i de når man i et stresset øyeblikk må forlate/passere førerposisjonen ved tillegging e.l. Noen som har noen erfaringer?

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...