Jump to content

Video: Motorstopp-og redning! VP EVC feil og Steyr fordeler


ter-av

Recommended Posts

[uPDATE] postet før jeg så linken i forrige innlegg.

 

 

bitteliten, bare en kvalifisert guess på denne;

 

dersom literytelsen på de nye yanmarene og andre "moderne" marinediesler er vesentlig høyere enn feks på d6 og andre tradisjonelle tungt bygde motorer kan det godt hende at slike begrensninger ikke finnes.

 

imidlertid - hvis en ser på de forskjellige motoreres forbrukskurver øker de alltid betydelig mot maks turtall.

en praktisk konskvens av dette er at selv om "mye" drivstoff kan virke kjølende utvikles likevel ekstremt mye ekstra tapsvarme som må fjernes både gjennom eksos og kjølevann mao den termiske belastningen øker betydelig mens den avgitte effekten ikke gjør det.

 

dette kan utgjøre en vesentlig forskjell på "eldre" lavytelsesdieseler og nye "høytelsesdiesler".

ikke det at de nye havarerer og slites ut sånn uten vidre men reserver/"headroom" for uregelmessigheter ala snag i kjølingen minker betraktlig og en forholdsvis enkel feil kan nok medføre skade® på motorer.

 

mine 2 riksdaler.

 

dette forhold er forøvrig en av grunnene til at jeg har en forkjærlighet for late V8 bensinmotorer på 7.4-8,1 liter som nok heller ikke skal kjøres på full rulle kontinuerlig for... selv om belastningen på en slik motor er mekanisk langt lavere enn på en diesel øker den termiske belastningen også her markant mot toppturtall.

for eksempel en kranglende innsprøytningsdyse = -1 stempel

 

en annen ikke uvesentlig faktor er den relative stempelhastigheten.

dieselene har oftest lang slaglengde og høyt turtall gir hard belastning på stemplene.

tidligere regnet man vel en stempelhastighet på 20m/s som en max grense for nokså høytytende bensinmotorer.

har ikke regnet på hva de nye dieslene ligger på.

7.4MPIen ligger på 15m /sek i midlere stempelhastighet ved 4500 o/min om slaglengden er 10 cm tatt fra softdisken.

 

det sagt, er jeg ikke i tvil om at det går an å lage både lette, kraftige, økonomiske og svært miljøvennelige marinediesler men er antall solgte enheter pr år hvis som nevnt tildigere i båtmagasinet riktig dvs rundt 800 000 motorer totalt på verdensbasis blir utviklingskostnader for en virkelig moderne og sikker marinemotor nok i høyeste laget for de fleste om ikke alle kjente produsenter av marinemotorer.

 

mine 1 1/2 riksdaler.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk denne linken.

Takk, har du også en link som viser hva de ulike ratingene betyr?

 

MAx 1 time max pådrag pr 12 timer er jo ikke det samme som at motoren ikke tåler mer enn 10 minutter max pådrag om gangen - eller tar jeg feil der? Sånn jeg leser dette har det mer med holdbarheten over tid for motoren enn hva den faktisk klarer å yte i løpet av en times tid. Men dette er definitivt ikke min banehalvdel :smiley:

Link to post
Share on other sites

Står det ikke også at det skal reduseres min 10% fra maks (nomalt) med untak av maks 1 time maksbelastning. Man kjører vel aldri maks i mange timer og ved slik bruk skal D4-260 kjøres med 10% under maks, stemmer ikke det. Yanmar (iflg min håndbok) kan kjøres kontinuerlig med maks belastning-100 o/min. Vet ikke om da D4-260 må senke 350 o/min ved kontinuerlig kjøring?

Vanskelig å finne hva som er 90% belastning (ref. -10%). Kanskje det holder å gå ned 100 o/min og dettte tilsvarer 10% reduksjon i belastning?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke ofte jeg er enig med deg The Scrutinizer, men i denne tråden så har du en del poeng som jeg kan være enig i.... Trodde ikke denne dagen skulle komme... :lol:

 

Først så er jeg delvis enig med din påstand om at alle disse elektronikkfeilene på D serien til Volvo Penta gjør at man kan få redusert tillit til dem som fremdriftsmaskineri på sjøen.... Jeg hadde i allefall været meget betenkt med å sette en eller to slike i kjelleren...

 

Det du sier om stempelhastigheten er ganske viktig som ikke alle tenker på... slaglengden er jo gjerne en funksjon av turtall på motoren, en 600cc mc motor som spinner rundt med 13-14000 o/min er jo rimelig kort i slagene...

 

Ser vi litt på Steyr som vel typisk er en hurtigløper med tanke på turtall, med sine 4000 o/min og en slaglengde på 94mm gir dette en relativ stempelhastighet på 12,5 m/s som vel er rimelig moderat sammenligne med de antikvariske beistene fra unaiten.. og godt under 20 m/s som er maks anbafalt som "best practise design" D4 ligger i samme løype med sine 93,4mm slag og 4000 o/min...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan systemet finne at det er giverfeil og ikke en reell feil? Hvis f.eks systemet indikerer alt for lav (null) oljetrykk er det en alvorlig feil. Det kan imidlertid komme av både giverfeil eller at motoren f.eks er tom for olje.

 

Det lurte jeg også på, men i manualen har giverfeil en egen feilkode, mens f.eks. for lavt oljetrykk har en annen. Ikke spør meg hvordan systemet klarer å skille.

Link to post
Share on other sites

OK - hvis noen av dere husker utgangspunktet for denne etterhvert svært så mangesidige debatten. :lol::lol:

 

Her er løsningen jeg har fått på motorstoppmysteriet mitt fra forrige helg:

Da båtbyggeriet i våres skrudde sammen MorMajor II ble kapselen rundt forfilteret mellom tank og motor antagelig ikke skrudd godt nok sammen. Etter noe risting har det løsnet, og sluppet inn luft slik at motoren dro luft og ikke diesel da jeg ga på turtall forrige fredag.

 

Altså ikke maskinfeil og ikke feil på elektronisk styring.

På bildet ser dere det hvite filteret i høyre billedkant. Det henger i en brakett på styrbord dieseltank. Nå er det skrudd helt fra hverandre, rengjort og satt sammen igjen. Forhåpentlig får vi ikke mer trøbbel med dette.

 

 

dfilt.jpg

 

I dag har jeg prøvekjørt med mekaniker. Alt synes bra. I morgen MÅ jeg bare ut igjen! Da tøffer jeg nok en tur til gjestehavna i Horten. Kanskje sees noen av oss der?

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Altså ikke maskinfeil og ikke feil på elektronisk styring.

:flag: Kanon det ja!

 

Høyst sannsylig så sitter det CAN-buss transmittere eller lignende som givere i dette systemet.

CAN-buss controlleren vil se med en gang om det er feil på giveren eller en feil.

Her er du nok inne på noe ja, videre skal det vel være mulig å skille en død sensor og en som indikerer en verdi utenom normalt...

Link to post
Share on other sites

Da båtbyggeriet i våres skrudde sammen MorMajor II ble kapselen rundt forfilteret mellom tank og motor antagelig ikke skrudd godt nok sammen. Etter noe risting har det løsnet, og sluppet inn luft slik at motoren dro luft og ikke diesel da jeg ga på turtall forrige fredag.

SLURV! Jeg hater det intenst og lenge :headbang: Blir sur bare jeg tenker på den som satte sammen dette filteret ditt uten tanke på hva konsekvensene ble for deg.

 

Men det var jo fantastisk bra at det ikke var noen datafeil da. Det er 1 mindre - og det er fint.

 

EVC systemet til VP er canbus system ja.

Link to post
Share on other sites

Etter noe risting har det løsnet, og sluppet inn luft slik at motoren dro luft og ikke diesel da jeg ga på turtall forrige fredag.

Dieselfilteret??? Mener du at det ikke er noe i mine påstander om at det skjer merkelige og uforklarlige ting utenfor Vealøs. Husk at nøyaktig det samme uforklarlige hendte oss og det på samme tidspungt. Tilfeldigheter? Pføy.. nei kom ikke her. Hvis du hadde hatt på VHFén da du gikk inn i området ville du også ha hørt en stadig tiltagende suselyd. Som om et eller annet (noen?) sendte ut støy for å forstyrre radiosambandet.

Og så er det ikke tilfeldigheter at Forsvaret og Nato har en sk. nedlagt marinebase på Vealøs. Skjønt nedlagt og nedlagt fru Blom. Det ligger stadig merkelige farkoster der og militære kjøretøyer står parkert. Men ser du noe, militært personell der? Ikke det nei, nemlig. Hvor er de hen? Hørte jeg noen si at di sitter i sitt underskjøiske forskningslaboratorie utenfor basen på dypt vann og driver med et eller annen som offentligheten ikke skal ha innsyn i? Hmmm?

Nei. Tru på hva du vil. Sjøl er jeg ikke i tvil, Something Weird is Going On In The town of Horten...

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ellers: Det er vel diesler vi diskuterer ja, kunne kanskje vært mer presis der. Uansett: Litereffekt på 100+ hk er vel i dag ikke noe spesielt for bensinmotorer. Skjønner ikke helt ståket rundt den 1,4-literen til VW (ca. 121 hk/l). De hadde jo høyere effektuttak på 1,8t-motoren, opp til 225 hk (125 hk/l) såvidt jeg husker.

 

Jeg mente å ha lest at 1,4en faktisk snart kommer med 225hk.

 

Normalaspirerte bensinmotorer derimot, der er effekt på over 100hk/liter forbeholdt de få..

Den jeg vet om som først kom med det var fra andre siden av dammen, mens Honda skrøt av å være først til å passere 120hk/liter for noen år siden med S2000.. (2 liter, 240hk), senere ble det 2,2 i bilen, med samme effekt.

Link to post
Share on other sites

Her er du nok inne på noe ja, videre skal det vel være mulig å skille en død sensor og en som indikerer en verdi utenom normalt...

 

Enig, men ofte dør ikke en sensor med en gang. Den begynner med å vis feil. Hadde feil på min oljetrykksgiver i fjor. De viste lavt oljetrykk og det ble enda lavere nå turtallet øket. Jeg sjekket oljenivå=ok. Kjørte pent videre hjem. Da jeg kom hjem skiftet jeg giver tter å ha sjekket at det ikke var kontakt/vakkelfeil noe sted. Det var feil på giver. Nå kjenner ikke jeg can-buss tramsmittere, og kan ikke uttale meg om dem.

Link to post
Share on other sites

Tror nok det kunne vært kjekt å kunne velge å legge inn en fast normalverdi via et panel for slike følere i en kritisk situasjon eller ved feilsøkning. Selvfølgelig med stående alarm og lagret i minne. Det bør være skipperen som velger full stop eller evt komme seg i sikkerhet selv med fare for motorhavari.

Link to post
Share on other sites

Det som slår meg her er at ikke motorene har noen nødmodus.

Selv på biler er jo dette i dag på vei!

 

Caddilac har blant annet en motor som kan forflytte bilen i 80km/t, inntil 80km, uten kjølevæske!

Hvorfor har ikke båter tilsvarende muligheter? Det er jo der vi virkelig trenger muligheten til å forflytte redskapen, spesiellt motorbåtfolket, vi andre har jo seil.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke ofte jeg er enig med deg The Scrutinizer, men i denne tråden så har du en del poeng som jeg kan være enig i.... Trodde ikke denne dagen skulle komme...

Da er vel det neste som skjer, at gulfisken bleikner? :confused::lol:

 

Godt å høre at det bare var filterfeil, ter-av. Men det er fortsatt noe i det rem henviser til. Så ikke føl deg for trygg!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Etter 14 dager på Framnæs mekaniske fant de ut at det ikke var noe mekanisk feil. motoren startet når den var helt kald, men ikke når den var varm/lunka. Konklusjonen: måtte få ny hjerne. Og nå er visst alt OK i følge verkstedet. Alt dekket på garanti

 

Rart at en motor som går feilfritt i 101 timer plutselig skal få hjernefeil - men som med oss 2 bente - det er utrolig hva en ny hjerne gjør :wink:

Nå vet jeg jo at elektronisk styring har kommet for å bli, men jeg gjør meg jo noen refleksjoner. Hva koster egentlig en elektronisk hjerne nå om dagen? En slik hjerne uten garanti altså. Bilen min har en slik, men i biler ser slike hjerner ut til å være litt mer hardføre.

 

En refleksjon:

En del av disse feilene oppstår antakelig på motorer uten så mye datastyr også. Men brukerne vet ikke om dem for de blir ikke varslet. Spørsmålet er hva som er best - å ikke vite eller å vite. Noen ganger ville jeg foretrukket å ikke vite :rolleyes:

Tja. Feil ved elektronisk innsprøytning er en umulighet på motorer uten elektronisk innsprøytning. Og fjerner vi den problematikken, er det vel ikke til å unngå at en moderne dieselmotor uten elektronisk styring ikke har så mange muligheter for uforklarlige, plutselige stopp.

 

Siden elektronikken er kommet for å bli, blir vel genistreken å gjøre den både mer intelligente og mer robuste. La hjernene bli smarte nok til å alltid gjøre de riktige valgene og alltid kunne fortelle deg hva den gjør og hvorfor den gjør det i det flotte multidisplayet, samt bra nok til å bare unntaksvis få hjerneblødning.

 

Antar at disse kjekke tingene kommer til å være virkelighet i god tid før min uintelligente Yanmar jernklump får en ny eier om et år eller 10. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det var som jeg tenkte båten ble klar før helgen, og ikke ble du medlem i TT clubben til Worse heller , det er jo ikke noe bråhast å bli medlem der. Det at fabrikken ikke har skrudd til lokket på forfilteret tilstrekkelig er slikt som kan forekomme ,en menskelig feil .Fint at forhandler ordnet opp i problemene rimelig raskt. god helg.

Hilsen Riviera

Link to post
Share on other sites

:blush: ja, takk. Så ikke den tidligere i dag

* RATING 5 This power is intendend for pleasure craft applications,

and can be used for high speed planing crafts in commercial

applications with special limited warranty, see warranty and service book.

 

Dette er for D4 260. Her står det ingen begrensning.

 

Det står ingenting om dette i bruksanvisningen til motoren. Der står det bare at man ikke bør kjøre på full fart fordi dette ikke er mest økonomisk og at marsjfart bør være minst 10% under maks turtal

 

 

Så spørsmålet er hvorfor VP har dette skjemaet. Er det for garantiene? Over de 5 klassene stor det Marine Comercial Ratings. Kanskje det er for veiledning for rett valg av motor? Og er det de samme begrensningene som Yanmar forteller om?

Link to post
Share on other sites

.........dieselene har oftest lang slaglengde og høyt turtall gir hard belastning på stemplene.......

Høyt turtall og lang slaglengde betyr mindre stempelkraft ved samme ytelse! (Bare så det er sagt)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...