Jump to content

Video: Motorstopp-og redning! VP EVC feil og Steyr fordeler


ter-av

Recommended Posts

Kjære ter-av,

din situasjon har vært en alvorlig tankevekker for meg.

 

Jeg har diskutert dette med noen medlemmer på BP som i helga er i Horten (jeg tror at vi faktisk er et 20-talls personer her i Horten - men situasjonen er ikke diskutert i forhold til verken din nic eller motortype).

 

I ettertid angrer jeg på at jeg ikke kjørte bortom deg - det er liten trøst at redningsbåten var på vei.

 

Jeg burde ha forstått at en båt som ligger så pass lang tid i ro i dette farvannet bør oppsøkes for å kontrollere omstendigheter nærmere.

 

Jeg håper at du snart finner ut av årsaken til havariet og får noen hyggelige dager på fjorden før båten går i opplag.

 

Antar at du snart blir stimulert og inspirert til å ta D5L dersom du allerede ikke har sertifikatet - vi som jobber med dette nå har en berikende livssituasjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg burde ha forstått at en båt som ligger så pass lang tid i ro i dette farvannet bør oppsøkes for å kontrollere omstendigheter nærmere.

Jeg er ikke enig med deg her. Med mindre båtens mannskap klart uttrykker at de trenger hjelp kan man da ikke ha plikt til å sjekke gud og enhver båt som ligger i ro. Og i dette området ligger det mange båter og fisker eller koser seg på andre måter.

Link to post
Share on other sites

Kjære ter-av,

din situasjon har vært en alvorlig tankevekker for meg.

 

I ettertid angrer jeg på at jeg ikke kjørte bortom deg - det er liten trøst at redningsbåten var på vei.

 

Jeg burde ha forstått at en båt som ligger så pass lang tid i ro i dette farvannet bør oppsøkes for å kontrollere omstendigheter nærmere.

 

Hei igjen

Takk for omtanken. Men ingen grunn til å ha dårlig samvittighet i dette tilfellet. Hadde jeg hatt problemer i forhold til vær og avdrift hadde jeg selvfølgelig bedt om assistanse over VHF eller stått på fly'en og veivet med armene. Redningsselskapet ble kontaktet med en gang jeg skjønte at jeg ikke fikk fortsatt for egen maskin. Med null vind og strålende vær var situasjonen helt under kontroll.

 

Men jeg har hatt samme tanke som deg i enkelte situasjoner selv, og forsikret meg om at det er "liv ombord" når båter tilsynelatende har ligget stille i samme område. Det kan selvfølgelig oppstå situasjoner der den eller de ombord er ute av stand til å formidle at de faktisk er i nød.

 

Joda, målet er å fortsette båtsesongen ut oktober. Regner med at de nåværende problemene ikke tar lang tid - så da sees vi nok i området. :yesnod:

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg burde ha forstått at en båt som ligger så pass lang tid i ro i dette farvannet bør oppsøkes for å kontrollere omstendigheter nærmere.

 

Synes at du ikke skal dvele ved den tanken. Ofte ligger båter "og koser seg midtfjords" uten at der ligger noe galt bak. Deriblant meg selv liker å ta "Perlen" strake kursen rett ut leia fra Grimstad, dra utover bortimot times ferd, stoppe motoren, koke kaffe og rett og slett bare nyte stillheten...

 

Bare så synd at jeg denne helgen ikke har fått anledning til det. Vindstille, fin værtype etc......:-(

 

hadde jeg selvfølgelig bedt om assistanse over VHF eller stått på fly'en og veivet med armene.

 

Absolutt beste måte å tilkalle seg oppmerksomhet når man trenger det!

 

forsikret meg om at det er "liv ombord" når båter tilsynelatende har ligget stille i samme område. Det kan selvfølgelig oppstå situasjoner der den eller de ombord er ute av stand til å formidle at de faktisk er i nød.

 

Jeg opplever det fra tid til annen, at andre endrer kurs mot meg for sjekk. Jeg tar da spasertur rundt båten (godt med litt trim en gang i blant) for å vise "at jeg lever", hvorpå de endrer kurs igjen....

 

Ellers håper jeg det kun dreier seg om filleting, og at du får fine helger utover høsten uten at man blir engstelig for "når skjer der nye feil igjen da"??? Med andre ord, så håper jeg at dere fortsatt stoler på båten og ikke får negative vibber fremover.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Dette med datafeil er jo noe mange av oss har litt dårlige vibrasjoner for.

 

En gang jeg skulle fly fra Norrkøping til København i SAS Q400 maskin startet de ene maskinen, så gikk turtallet opp og ned et halvminutt før motoren stoppet. Dette gjentok seg to ganger før skippern kom på høytaleren og sa: Vi har et dataproblem, vi skal bare restarte systemet så kjører vi.

 

Jaha - der ble Ctr Alt Del innført i SAS også. :lol: Men turen gikk fint den.

 

Jeg er glad jeg har to motorer med to separate datasystemer.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering ang. stoppen på min D4.

 

Hadde Volvo til å koble seg på med PC for å lese ut feil i dag. Han fant ingen feilmelding og mente at det måtte dreier seg om et forbigående dataproblem eller en giver som i bestemte situasjoner gir feilmelding. Han mente at problemet like gjerne kunne være borte for godt, som å dukke opp igjen. Han tilbø nærmere feilsøking om jeg ønsket det senere i høst, men hadde overhode ingen betenkeligheter med å kjøre båten.

 

Ved en lengre prøvekjøring idag var alt som normalt. Ingen indikasjoner på noen feil.

 

Slik er altså den moderne databåt-verden!

Link to post
Share on other sites

Ja, slik er dataverden.

I sommer da vi ruslet gjennom Røssesund viste ene lademåleren vår plutselig 16,5V :eek: Jeg slo at den motoren det gjaldt, startet den på nytt og alt var OK. Har ikke hatt denne feilen siden.

Når du slår av motoren - dvs vrir nøkkelen til stopp posisjon nulles også feilminnet. Eventuelle nye feil av alvorlig karakter kommer da igjen umiddelbart (som de gjorde hos meg da jeg ikke fikk start). I prinsippet skal du kunne lese av feilemldinger etter en restart etter en feil og får du ingen feilmeldinger er alt OK

Link to post
Share on other sites

dette bare styrker min tro på at moderne dieseler hvorav volvo spesielt kanskje, ikke er motorer å gå utakjærs med.

 

hadde jeg opplevet noe slikt som flere beskriver her og det åpenbart ikke er noe engangstilfelle hadde jeg egenhendig røsket den ut av båten og klasket den i gulvet hos/båtbygger/leverandor/volvoN eller rørleggerene på trorslanda eller hvor de nå er.

 

garanter!

 

båter til to mill hvor man er nødt til å ha to motore for å håpe på at i hvertfall en av de går lenge nok til å kravle seg til land.

går ikke an!

 

 

Det eneste som mangler nå, er at dere får den ultimate datatekniske feilmelding i EVC-displayet: "Brukerfeil. Bytt bruker og prøv på ny". :lol:

 

well, sjekk denne, er vel langt på vei analog med fantom-volvoene refert til her: (sann historie - bytt ut ms med vp=

 

 

Microsoft vs. GM

 

At a recent computer expo (COMDEX), Bill Gates reportedly compared the computer industry with the auto industry and stated: "If GM had kept up with technology like the computer industry has, we would all be driving twenty-five dollar cars that got 1000 miles to the gallon."

 

In response to Bill's comments, General Motors issued a press release stating (by Mr. Welch himself): If GM had developed technology like Microsoft, we would all be driving cars with the following characteristics:

 

For no reason whatsoever your car would crash twice a day.

Every time they repainted the lines on the road you would have to buy a new car.

Occasionally your car would die on the freeway for no reason, and you would just accept this, restart and drive on.

Occasionally, executing a maneuver such as a left turn, would cause your car to shut down and refuse to restart, in which case you would have to reinstall the engine.

Only one person at a time could use the car, unless you bought "Car95" or "CarNT." But then you would have to buy more seats.

Macintosh would make a car that was powered by the sun, reliable, five times as fast, and twice as easy to drive, but would only run on five percent of the roads.

The oil, water temperature and alternator warning lights would be replaced by a single "general car default" warning light.

New seats would force everyone to have the same size butt.

The airbag system would say "Are you sure?" before going off.

Occasionally for no reason whatsoever, your car would lock you out and refuse to let you in until you simultaneously lifted the door handle, turned the key, and grabbed hold of the radio antenna.

GM would require all car buyers to also purchase a deluxe set of Rand McNally road maps (now a GM subsidiary), even though they neither need them nor want them. Attempting to delete this option would immediately cause the car's performance to diminish by 50% or more. Moreover, GM would become a target for investigation by the Justice Department.

Everytime GM introduced a new model, car buyers would have to learn how to drive all over again because none of the controls would operate in the same manner as the old car.

You'd press the "start" button to shut off the engine

Link to post
Share on other sites

Nei det har du rett i Scrutinizer. Volvo kan ikke nygge motorer i det hele tatt antagelig. Det pussige er at når jeg kikker tilnake på tidligere båter så er nok de grå motorene de som har gitt mere trøbbel enn de grønne. For ikke å snakke om den siste båten med bensinmotorer,den fabrikanten kunne ihvertfall ikke bygge motorer :crazy:

Jeg var av de som mjauet da disse nymotens bilene kom. Går jo ikke an å reparere de med tyggegummi,tape og ståltråd mere jo ! Sånn drit skulle jeg aldri ha ihvertfall. Nå har jeg sånn drit bil jeg og og husker ikke hvordan panseret åpnes engang :eek:

Selv hadde jeg vært lite betenkt på å kjøpe en av disse nye båtmotorene fullstappet med elektronikk uansett fabrikat(kanskje med unntak av Steyr,er skeptisk til monoblokka)

Link to post
Share on other sites

Scrutinizer er som vanlig flink til å trekke konklusjoner på svært tynt grunnlag. Har du også støtte fra Norsk Forskningsråd :eek::wink: Eller er det slik at du fortsatt har interesser i Mercruiser?

 

Vi må forsøke å se dette i den sammenhengen det er - dvs vi har 3 båteiere her som har fått feilmeldinger på motorene våre. To medførte driftsstans. Det betyr ikke at alle VP eiere av datastyrte motorer har de samme problemene. FØrste datastyrte motoren til VP var vel KAD 42 som kom i 1997 eller deromkring. Hadde det vært et fundamentalt VP problem er jeg ganske trygg på at de hadde vært konk i dag.

 

Jeg skrev om mine erfaringer for at andre skal kunne ta forholdsregler og kjenne til dette for å gjøre egne valg. Også kan dere jo være litt ekle mot VP på neste messe og stille et og annet spørsmål de kanskje ikke vil ha :wink:

Link to post
Share on other sites

En refleksjon:

En del av disse feilene oppstår antakelig på motorer uten så mye datastyr også. Men brukerne vet ikke om dem for de blir ikke varslet. Spørsmålet er hva som er best - å ikke vite eller å vite. Noen ganger ville jeg foretrukket å ikke vite

 

Hilsen Bitteliten

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei Bitteliten, Er forsåvidt enig med deg i overst. bortsett fra at det faktisk kan være en fordel at motoren ikke bare stopper når der kommer en feilmeld. Har selv KAD 43, og om denne skulle få giver feil el. lignende eller reell kjølefeil osv. vil jeg kunne klare å legge til brygge, eller kanskje komme meg unna en reell fare ved stopp. Er det f.eks mulig å koble inn en manuell overstyring av elektronikk slik at man kan tvinge motoren din til å starte ?

Svein H

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen dataekspert og vet heller ikke alle krinkelkroker i VP's software. Men det jeg vet er (om jeg husker rett)

1. Det finnes ingen bryter e.l for å overstyre motoren ved datafeil

2. Om man får en feilmelding kan man resette ssytemet ved å stoppe motoren. Man stopper med nøkkelen og når man vrir nøkkelen til stopposisjon nulles også feilmeldinger

3. Det finnes mange type feilmeldinger. Man kan grovt sett dele de i 3 deler

a) De som slettes og ikke kommer igjen

b) De som har betydning for driftssikkerheten på motoren, men er ikke kritiske. Man kan fortsette med redusert ytelse på motoren(motoren regulrer max turtall tror jeg)

c) De som er kritiske for motorhavari. Da stopper motoren eller den starter ikke

 

Hva som er hva av type feil fremkommer i instruksjonsboka til VP. Slik jeg har lest det er det ikke mange feil som er av typen c) Og det er jo ikke slik at alle feilmeldinger medfører driftsstans

 

Dette med at man kan komme i en situasjon der man gjerne skulle ha kjørt motoren på tross av at den havarerer er kanskje en aktuell problemstilling. Naturligvis tenker man seg det om man ser for seg at man driver mot et skjær og man gjerne skulle tynt de siste krefter ut av motoren for å komme ut av situasjonen. Jeg vet ikke hvor reelt dette er - for jeg vet ikke hvor alvorlig feilene må være for at motoren stopper. Jeg vet heller ikke om det er mulig å starte en mekanisk styrt motor om tilsvarende feil oppstår (da sett bort fra datafeilene)

 

Jeg vet heller ikke om motorene har blitt mer driftssikre nå enn de var før. Inntrykket mitt er vel at det var en del som gikk feil på relativt nye motorer før også - uansett merke. Jeg har i hvertfall blitt fortalt om både Mercruisere, Yanmarerer og VP'er som ikke har vært helt i orden til enhver tid. Det blir jo spennende å se nå som Yanmar kommer med sine BMW motorer.

 

OG angånde KAD 43 - det er vel samme systemet der også - bare feilen er alvorlig nok så får du ikke motoren til å gå. VP hadde dataproblemer med sine første KAD 42/43'er som stoppet uten grunn.

 

Mtt tips om feilen jeg fikk på motoren vår var at det var en dårlig komponent i databoksen eller en dårlig lodding. Sånn sett er jo ikke det noe annerledes enn et turbohavari eller impellerhavari, dvs det er en komponentfeil. Men det er nok mer håndfast og forståelig for oss datagrønnskollinger at en turbo ryker enn at en liten chip på et kretskort har en feil. Jeg tror ikke noe på at det er en SW feil - for da hadde den samme feilen vært på alle tilsvarende motorer.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jobbet med Volvo lastebiler på 90 tallet. Det var da de begynnte med elektronisk motorstyring som en følge av avgasskrav og forbruk. De første var EDC som kom på 10 og 12 literene.

EDC er det som er på KAD44 og KAD300 (tror den siste) KAD 42/43 mente jeg hadde mekanisk pumpe? Men har elektronisk styring for innslag/utkopling av kompressor.

 

EDC er ihvertfall en enkel form for elektronisk styring der det elektrisk blir styrt pådraget i pumpa i forhold til gitte parameter. De fleste feilene på dette er giver feil og vakkelkontakt.

Vakkel kontakt ble sjelden eller aldrig lagret i feilminnet, men ga ofte en stopp eller juksing.

Veldig vanskelig å finne. Jeg tror sjelden det er feil med datasystemet eller komponenter, det ligger oftest i koplinger og kontakter! De fleste av kontaktene har små koplings flater, det skal lite til før korrosjon fører til dårlig kontakt. Som elektriker på båt tør jeg påstå at det finnes lite eller ingenting av elektrisk utstyr som er helt vanntett, før eller siden kommer det fuktighet inn.

Link to post
Share on other sites

Feilen i forbindelse med motorstoppen sist helg er ennå ikke lokalisert 100 pst. Pr nå er det imidlertid ikke noe som tyder på at det er datafeil, og heller ikke mekanisk motorfeil. Antagelig er det et problem med dieseltilførsel, får jeg opplyst.

 

Ifølge diselmåleren skulle det være mellom 130-150 liter diesel igjen på tankene (jeg var på vei over havna for å fylle i Indre havn, Horten) - men diselfilteret var tørt og rent når det ble sjekket. Det er heller ikke lokalisert feil på dieselpumpa, såvidt jeg forstår.

 

Så hva kan det være? En tett slange? Luft? Noe annet? Jeg venter i spenning. Kommer tilbake med info.

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Ifølge diselmåleren skulle det være mellom 130-150 liter diesel igjen på tankene (jeg var på vei over havna for å fylle i Indre havn, Horten) - men diselfilteret var tørt og rent når det ble sjekket

 

"Brukerfeil. Bytt bruker og prøv igjen" :wink:

Velkommen i TT-klubben, forresten. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...